Gå til innhold
Hundesonen.no

Når klipper dere klørne på valper første gang?


Huldra

Recommended Posts

Ca 1 uke , kanskje 10 dager gamle pleier mine å være når jeg først klipper neglene deres - ser det selvsagt litt an.

Klipper da klørne deres kanskje 4 ganger før levering.

Bruker da en sånn liten negleklipper til mennesker (en sånn "tang" man får kjøpt nærmest overalt). Denne er skarp og det er veldig tydelig hvor man faktisk klipper. Bruker denne så lenge neglen passer "inn" i den.

Og mine valper har alltid hvite (gjennomsiktige) klør - så med litt godt lyst er det veldig enkelt å klippe, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke her også, og jeg klipper hver uke som et fast rituale. Bruker god tid på hver valp så de lærer seg å slappe av. De ligger da på rygg i fanget på samme måte som jeg klipper mine (og andres) voksne hunder. Bruker katteklotang, men har brukt negleklipper til mennesker når jeg har klippet for andre, og det fungerer også helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Omtrent likt som SusanneL her, valpene er ca 1 uke gammel første gangen. Man marker fort på tispa også når det blir nødvendig, for små valpeklør er veldig skarpe.

Vi bruker å sjekke klørne jevnlig, og tar også endel på potene slik at valpene blir vant. Når de er store nok får valpene rå kjøttdeig (hjemmekværnet uten salt) blandet med rått egg, dette er belønning for at vi får klippe klørne på de (de får dette utenom kloklipp også :icon_redface: ).

Vi fikk tak på en negltang/saks (til bruk på mennesker), er vel slik en SusanneL også bruker. Vi kjøpte en liten en slik at den er lett å håndtere. Denne har vi brukt på begge kullene våre.

99,99% av valpene våre har lyse klør til å begynne med, kun de blonde kan ha lyse klør når de vokser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Når de er store nok får valpene rå kjøttdeig (hjemmekværnet uten salt) blandet med rått egg, dette er belønning for at vi får klippe klørne på de (de får dette utenom kloklipp også :icon_redface: ).

Er det vanlig å gi hundene rått kjøtt????? Det har eg igrunn ikkje tenkt på. Tenkte der i mot at rått kjøtt ville bidra til meir innvolls orm??? Kanskje heilt feil av meg, for eg e ein fersking i hundemiljøet :banana:

God påske alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Er det vanlig å gi hundene rått kjøtt????? Det har eg igrunn ikkje tenkt på. Tenkte der i mot at rått kjøtt ville bidra til meir innvolls orm??? Kanskje heilt feil av meg, for eg e ein fersking i hundemiljøet :icon_redface:

God påske alle...

Vi gir valpene ormekurer ved uke 3, 5 og 7 utenom da. Det er vel "normalen" og valpene får ikke kjøtt/egg-blandingen før de er rundt 3 uker. Ville tro at hunder (og ulver) i vill tilstand skulle ha mye innvollsormer også da? I.o.m. at tispene gir valpene oppgulpet, rått kjøtt?

Her har det fungert veldig bra med denne blandingen og vi kommer nok ikke til å endre på den praksisen... Og egget er kun eggeplommen, ikke hviten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å gi hundene rått kjøtt????? Det har eg igrunn ikkje tenkt på. Tenkte der i mot at rått kjøtt ville bidra til meir innvolls orm??? Kanskje heilt feil av meg, for eg e ein fersking i hundemiljøet :banana:

God påske alle...

Hundar får inte mask av rått kött :icon_redface: De allra flesta parasiter håller sig till en art och om hundar blir smittade av inälvsmask, så kommer det från andra hundar, inte från maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har jo mitt første kull nå, og på dem klippet jeg klørne første gang da de var ca.1 uke, deretter har jeg klippet dem sånn ca. en gang i uken, for de er fæle de klørne mot den allerede såre huden til mor... Og nå er jo tennene i tillegg kommet for fullt, så det er greit å spare mor for mest mulig :lol:

Edit: her brukes også en liten negleklipper til mennesker. Lettere å håndtere på de små aktive potene :)

Ang. ormekur ble jeg fortalt fra flere hold at man skal gi dem første kur når de er 10 dager gamle. Så har jeg gitt når de var 3 uker, og så kommer jeg til å gi ved 5 og 7 ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...