Gå til innhold
Hundesonen.no

Når klipper dere klørne på valper første gang?

Huldra

Recommended Posts

Ca 1 uke , kanskje 10 dager gamle pleier mine å være når jeg først klipper neglene deres - ser det selvsagt litt an.

Klipper da klørne deres kanskje 4 ganger før levering.

Bruker da en sånn liten negleklipper til mennesker (en sånn "tang" man får kjøpt nærmest overalt). Denne er skarp og det er veldig tydelig hvor man faktisk klipper. Bruker denne så lenge neglen passer "inn" i den.

Og mine valper har alltid hvite (gjennomsiktige) klør - så med litt godt lyst er det veldig enkelt å klippe, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke her også, og jeg klipper hver uke som et fast rituale. Bruker god tid på hver valp så de lærer seg å slappe av. De ligger da på rygg i fanget på samme måte som jeg klipper mine (og andres) voksne hunder. Bruker katteklotang, men har brukt negleklipper til mennesker når jeg har klippet for andre, og det fungerer også helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Omtrent likt som SusanneL her, valpene er ca 1 uke gammel første gangen. Man marker fort på tispa også når det blir nødvendig, for små valpeklør er veldig skarpe.

Vi bruker å sjekke klørne jevnlig, og tar også endel på potene slik at valpene blir vant. Når de er store nok får valpene rå kjøttdeig (hjemmekværnet uten salt) blandet med rått egg, dette er belønning for at vi får klippe klørne på de (de får dette utenom kloklipp også :icon_redface: ).

Vi fikk tak på en negltang/saks (til bruk på mennesker), er vel slik en SusanneL også bruker. Vi kjøpte en liten en slik at den er lett å håndtere. Denne har vi brukt på begge kullene våre.

99,99% av valpene våre har lyse klør til å begynne med, kun de blonde kan ha lyse klør når de vokser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Når de er store nok får valpene rå kjøttdeig (hjemmekværnet uten salt) blandet med rått egg, dette er belønning for at vi får klippe klørne på de (de får dette utenom kloklipp også :icon_redface: ).

Er det vanlig å gi hundene rått kjøtt????? Det har eg igrunn ikkje tenkt på. Tenkte der i mot at rått kjøtt ville bidra til meir innvolls orm??? Kanskje heilt feil av meg, for eg e ein fersking i hundemiljøet :banana:

God påske alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Er det vanlig å gi hundene rått kjøtt????? Det har eg igrunn ikkje tenkt på. Tenkte der i mot at rått kjøtt ville bidra til meir innvolls orm??? Kanskje heilt feil av meg, for eg e ein fersking i hundemiljøet :icon_redface:

God påske alle...

Vi gir valpene ormekurer ved uke 3, 5 og 7 utenom da. Det er vel "normalen" og valpene får ikke kjøtt/egg-blandingen før de er rundt 3 uker. Ville tro at hunder (og ulver) i vill tilstand skulle ha mye innvollsormer også da? I.o.m. at tispene gir valpene oppgulpet, rått kjøtt?

Her har det fungert veldig bra med denne blandingen og vi kommer nok ikke til å endre på den praksisen... Og egget er kun eggeplommen, ikke hviten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å gi hundene rått kjøtt????? Det har eg igrunn ikkje tenkt på. Tenkte der i mot at rått kjøtt ville bidra til meir innvolls orm??? Kanskje heilt feil av meg, for eg e ein fersking i hundemiljøet :banana:

God påske alle...

Hundar får inte mask av rått kött :icon_redface: De allra flesta parasiter håller sig till en art och om hundar blir smittade av inälvsmask, så kommer det från andra hundar, inte från maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg har jo mitt første kull nå, og på dem klippet jeg klørne første gang da de var ca.1 uke, deretter har jeg klippet dem sånn ca. en gang i uken, for de er fæle de klørne mot den allerede såre huden til mor... Og nå er jo tennene i tillegg kommet for fullt, så det er greit å spare mor for mest mulig :lol:

Edit: her brukes også en liten negleklipper til mennesker. Lettere å håndtere på de små aktive potene :)

Ang. ormekur ble jeg fortalt fra flere hold at man skal gi dem første kur når de er 10 dager gamle. Så har jeg gitt når de var 3 uker, og så kommer jeg til å gi ved 5 og 7 ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...