Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid

Midas

Recommended Posts

Skrevet

Dina er nå over 10mnd, og hun har vært rar lenge så jeg har trodd at løpetiden har vært på vei i kanskje to tre mnd. Den har ikke kommet, eller har jeg oversett den?

Kan tisper blø så lite på sin første løpetid at man ikke merker at hun har det? Er det unormalt at hun ikke har fått den enda? Jeg blir litt sånn stressa av den løpetiden som ikke kommer... Hvertfall siden hun en god stund nå har vært ganske bitchy mot hannhunder hvis de lukter henne i rumpa og løper etter henne. Hun hyler som en stukket gris!

Skrevet

De flesta av våra hundar har varit över 10 månader vid första löpet (Missy: 12 mån, Twiggy: 10 mån, Pi: 11 mån). Känner hundar som varit över 24 månader vid första löpet. Det är helt normalt att inte ha löpt när man är 10 månader.

Skrevet

En JRT jeg kjenner fikk løpetid rundt 7 måneders alder, og da var det nesten ikke noe blod. De merket ihvertfall ikke noe til det, men det var veldig opphovnede kjønnslepper. Mer merket man ikke til det.. så sjekk iblant! :)

Guest lijenta
Skrevet

Vi har en border collie som sansynelig vis har hatt løpetid nå og der merket vi ikke noe annet enn litt hoven bak og at hun sov mere i den tiden. Ellers vet jeg om hunder som fik sin første løpetid fra 8 måneder til va to år

Skrevet

Som de andre sier, det er ingen fasit - min tispe fikk sin første da hun var over 15 måneder.

Om du bekymrer deg, kan du jo høre med oppdretter om når tispas mor og andre tisper i slekta fikk sin første. Flere tisper på min hunds linjer fikk sin første løpetid sent, og enkelte mener at det er arvelig.

Skrevet

Takk for betryggende svar:) Det er jo ikke det at jeg gleder meg sånn til det løpetiden, det er bare greit å vite sånn nogenlunde hva som er normalt. Det er jo selvfølgelig også veldig individuelt :)

Skrevet

Jeg trodde min hadde løpetid allerede når hun var 7 mnd, men kom ikkeno blod før 10 mnd.. :) Så selv om "symptomene" er der, trenger det ikke komme noe før leeenge etterpå.

Skrevet
Takk for betryggende svar:) Det er jo ikke det at jeg gleder meg sånn til det løpetiden, det er bare greit å vite sånn nogenlunde hva som er normalt. Det er jo selvfølgelig også veldig individuelt :)

Du kan jo eventuelt planlegge noe viktig, hvor det ikke passer med løpetid. Da kommer den...

Tispa mi fikk sin ei drøy uke før jeg skulle dra på ferie, og hun skulle egentlig passes av ei venninne som har en hannhund. Ferien ville vært mens tispa sto, og venninna bodde på åpen løsning uten dører, så jeg måtte i løpet av kort tid finne et annet sted hun kunne være, og det ordnet seg dagen før vi dro. Ellers måtte jeg eller sambo blitt hjemme.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...