Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid

Midas

Recommended Posts

Skrevet

Dina er nå over 10mnd, og hun har vært rar lenge så jeg har trodd at løpetiden har vært på vei i kanskje to tre mnd. Den har ikke kommet, eller har jeg oversett den?

Kan tisper blø så lite på sin første løpetid at man ikke merker at hun har det? Er det unormalt at hun ikke har fått den enda? Jeg blir litt sånn stressa av den løpetiden som ikke kommer... Hvertfall siden hun en god stund nå har vært ganske bitchy mot hannhunder hvis de lukter henne i rumpa og løper etter henne. Hun hyler som en stukket gris!

Skrevet

De flesta av våra hundar har varit över 10 månader vid första löpet (Missy: 12 mån, Twiggy: 10 mån, Pi: 11 mån). Känner hundar som varit över 24 månader vid första löpet. Det är helt normalt att inte ha löpt när man är 10 månader.

Skrevet

En JRT jeg kjenner fikk løpetid rundt 7 måneders alder, og da var det nesten ikke noe blod. De merket ihvertfall ikke noe til det, men det var veldig opphovnede kjønnslepper. Mer merket man ikke til det.. så sjekk iblant! :)

Guest lijenta
Skrevet

Vi har en border collie som sansynelig vis har hatt løpetid nå og der merket vi ikke noe annet enn litt hoven bak og at hun sov mere i den tiden. Ellers vet jeg om hunder som fik sin første løpetid fra 8 måneder til va to år

Skrevet

Som de andre sier, det er ingen fasit - min tispe fikk sin første da hun var over 15 måneder.

Om du bekymrer deg, kan du jo høre med oppdretter om når tispas mor og andre tisper i slekta fikk sin første. Flere tisper på min hunds linjer fikk sin første løpetid sent, og enkelte mener at det er arvelig.

Skrevet

Takk for betryggende svar:) Det er jo ikke det at jeg gleder meg sånn til det løpetiden, det er bare greit å vite sånn nogenlunde hva som er normalt. Det er jo selvfølgelig også veldig individuelt :)

Skrevet

Jeg trodde min hadde løpetid allerede når hun var 7 mnd, men kom ikkeno blod før 10 mnd.. :) Så selv om "symptomene" er der, trenger det ikke komme noe før leeenge etterpå.

Skrevet
Takk for betryggende svar:) Det er jo ikke det at jeg gleder meg sånn til det løpetiden, det er bare greit å vite sånn nogenlunde hva som er normalt. Det er jo selvfølgelig også veldig individuelt :)

Du kan jo eventuelt planlegge noe viktig, hvor det ikke passer med løpetid. Da kommer den...

Tispa mi fikk sin ei drøy uke før jeg skulle dra på ferie, og hun skulle egentlig passes av ei venninne som har en hannhund. Ferien ville vært mens tispa sto, og venninna bodde på åpen løsning uten dører, så jeg måtte i løpet av kort tid finne et annet sted hun kunne være, og det ordnet seg dagen før vi dro. Ellers måtte jeg eller sambo blitt hjemme.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...