Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan nekte folk å ha mer enn 3 voksne hunder


Yodel

Recommended Posts

Eller kanskje målet er at kun de som har råd til så stor tomt skal få lov å ha så mange hunder?

I boligfelt så skal det en del til at folk har større tomter. Så jeg tror målet er å fordrive oppdrettere og flerhunds eiere ut i ødemarka. Kanskje til og med fjerne hunder i fra landet vårt. I dagens samfunn så blir det mindre og mindre plass til vår 4beinte venn, den fordrives og hetses slik som røkere ble i en periode. Når alle hundene er skjøvet langt opp i fjellet der ingen kan bo, da er det noe nytt som skal plages. Kanskje hest eller katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ble den der artikkelen postet 1 april av NKK eller? :)

Nei - dessverre

JEg også syntes denne virket rar men det bør da være noen undertekst til regelen san at for dem som driver oppdrett og lignenede med flere hunder kan søke om fritak en eller annen plass, for det er ikke tomta men aktivitetene som sier noe om bra hundehold. Men dem tenker vel på at dem vil ha en regel for steder som såkalt samler hunder. Jeg hadde likt å lese hele den lokale forskriften der.

Regelen sier at det kun er lov å ha 3 hunder pr. husstand i TETTBEBYGD strøk - jeg antar - uten å vite med sikkerhet at med det menes Ski sentrum, Kråstad sentrum, Siggerud sentrum og Langhus sentrum - dvs. sentra i kommunen og nærliggende boligområder.

(visst po..er er det forskjell på fire bearded collies kontra fire "bruks-maller"!)

Jeg ser ikke hvor hvilken rase det er snakk om kommer inn.

Om jeg velger å ha fire belgere og naboen har fire labradorer så er det vel ingen grunn til at jeg skal måtte kvitte meg med en fordi de er belgere mens naboen får beholde sine fordi det er labradorer. Det blir for dumt.

Nå synes jeg hele regelen er for dum, men det bunner i at folk ikke tar vare på bikkjene sine og/eller har orden på dem - også Ski er plaget med teite eiere av føgglehunder ala setter - som mener at bikkjene kan slippes i hytt og gevær uten noen form for kontroll.

Ski er populært bosted for folk som vil ut av byen men allikevel bo nært, det er viktig å rekreere i helgene og da rykker de ut i skogen i tusentall og slobber rundt med skrikerunger og svigermor - når så skogen rundt flittig benyttes til trening av hund så skal det ikke mye til før man får konflikt.

Om alle hundeeiere gadd å ta hensyn til omgivelsene så hadde vi aldri fått slike teite regler og det er faktisk helt uvesentlig hvem rase man har - for har man ikke kontroll så har man ikke kontroll og ferdig med det.

I tillegg så mener visstnok kommunen at hunder ikke bør ligge stablet i høyden og at man skal ha plass og bopæl som passer til antall hunder og den biten er jeg enig i.

Det skal godt gjøres å ha fire-seks hunder uten å komme i konflikt med naboen for å si det sånn.... og når hundeeiere ikke selv klarer å oppføre seg så må man nødvendigvis få andre til å sette begrensinger. Synd for oss som kanskje hadde maktet flere hunder - men sånn er det - noen ødelegger for andre.

Det er forøvrig ikke mer enn noen få dager siden ett råder ble revet av to ***** settere på tur løs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Regelen sier dette § 5. Antall hunder i en husholdning eller på en eiendom/tomt

Én husstand kan holde mer enn 3 voksne hunder i sin husholdning eller på én eiendom/tomt på følgende vilkår:

1. eiendommen er over 1,5 dekar stor.

2. det areal hundene bruker på eiendommen skal være inngjerdet med minimum 1,5 m høyt gjerde og gjerdet må stå minimum 4 m fra eiendomsgrense mot nabo og offentlig vei og minimum 50 m fra barnehage, skole eller eldresenter.

3. eiendommen må ha lukket og luktfri beholder for deponering av hundeekskrementer eller annen ordning som hindrer sjenerende ekskrementlukt fra eiendommen.

også har man dispensasjons regelen som sier dette.

§ 9. Dispensasjon

Kommunen kan etter skriftlig begrunnet søknad dispensere fra bestemmelsene i § 2, § 3 og § 5.

så det som er viktig det er jo hvordan kommunen bruker paragraf 9 i forskriften sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvor hvilken rase det er snakk om kommer inn.

Om jeg velger å ha fire belgere og naboen har fire labradorer så er det vel ingen grunn til at jeg skal måtte kvitte meg med en fordi de er belgere mens naboen får beholde sine fordi det er labradorer. Det blir for dumt.

Nei da, dette er da bare forståelig. En Bearded Collie er jo såå mye sniller eog greiere enn hva en belger er. At enkelte beardisser har bitt flere folk og ofte er stresset fordi eieren ikke aktiviserer den og sånn betyr ikke så mye, for dem ser jo snillere ut enn belgerene da. Spesielt da mallene, som susanne nevner her som en forskjell til beradissen. Beardisser er jo bare snille, ingen historie på dem selv om enkelte oppdretter har innrømmet avl på individer som ikke var helt gode i toppen, men spiller ingen rolle, dem er jo så søøøøøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...