Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal vaske boksen, men aner ikke hvordan...


Tuskelusken

Recommended Posts

Ja, nå er fôrhesten min levert tilbake igjen. Mest på grunn av at jeg skal få ny hest i mai, men det ble så tidlig fordi han blei så sur. Vi tror ikke han trivdes så godt på stallen, me paddock og inne om natten (hjemme der han bor går han ut når han vil og har et stort beite å gå på), og da han ble uvenn med hesten han sto sammen med måtte de dele på å stå ute. Så han begynte å bite og sparke etter folk. han tok ut med meg og beit meg skikkelig hardt en gang. Jeg savner han sefølgelig, men jeg vil jo at han skal ha det fint og det har han nå.

Men til poenget, jeg skal vaske boksen. Men hva utsyr trenger jeg, og skal jeg ha såpe i vannet? Skal jeg bare ha en bøtte med vann og en klut? Boksen må jo være ren og fin til Azur kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg pleier å bruke en god skrubbebørste, sånn med håndtak fra jordan. Tar vamt vann i bøtte og salmiakk evt kraftvask. Vasker med å dyppe kosten i vannet og skrubbe på vegger for å få vekk møkka. Kan være en fordel om du ikke har sluk i stallen for da blir det ikke oversvømmelse. Har du sluk, så er det bare å høytrykkspyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt såpe i forkommen, men skrubb ordentlig godt med en ny skrubb og varmt vann, hvis den er ILLE ville jeg nok vurdert å bytte den ut!

Eller med veggene er det jo bare å skrubbe i vei, å skylle og evnt. koste ut vannet!

Husk å gjøre det en ukestid før hesten kommer sånn at den får tørket ordentlig :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å bruke grønnsåpe, men det skummer noe helt forferdelig, så det er sikkert lurt å bruke noe annet. Salmiakk stinker så mye at jeg ikke orker det. Har du ikke en sluk i stallen da? Eller et lokk til en møkkakjeller du kan koste vannet ned i? Jeg klarer ikke å se for meg at det kan bli skikkelig rent uten at du bruker rikelig med vann, for vannet er brunt LENGE!

Er veggene laget av mur, ville jeg brukt samme kost som på gulvet. Er de lagd av treplater og er enkle å tørke av, ville jeg brukt en klut jeg skylte ofte. Du kan jo også bruke såpe der som du sprayer på (fyll på såpevann i en tom jif-sprayflaske). Det er en fordel med kost med skaft når du skal vaske gulvet. Skal du bruke den på veggene ville jeg valgt en hvor du kan ta av skaftet.

Du kan jo bruke vanlig zalo i krybben; bare skyll godt og få ut alle såperester. Der fungerer forresten en (grov) svamp. I vannskålen ville jeg ikke brukt såpe, men samme svamp som i krybben, for deretter å skylle skikkelig godt med vann (hold tuten som fører vann inne lenge, hvis du har en sånn da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen luke i den boksen der. :/ Går det an å spyle med spyleslange og legge flis oppå og fjerne flisen dagen etter, sånn at vannet blir sugd inn i flisen?

Så da er det skrubbekost uten såpe til veggene, og annen klut/skrubbekost til krybben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen luke i den boksen der. :/ Går det an å spyle med spyleslange og legge flis oppå og fjerne flisen dagen etter, sånn at vannet blir sugd inn i flisen?

Så da er det skrubbekost uten såpe til veggene, og annen klut/skrubbekost til krybben?

Det går fint med at legge flis/spåner på og lade det suge vannet op, hvis jeg var var dig ville jeg bare bruke en klut eller svamp i krybben og vandskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

På felleskjøpet har de noe som heter "Mild Husdyrvask" denne tar godt, samt at den ikke skummer. Vi bruker denne typen når vi vasker brakka som hundene har, samt uteområdene deres (utedelene er belagt med planker).

Skulle vel være mulig å bruke denne?

Vi kjøpte en liten pumpeflaske (som gir litt mer trykk enn en vanlig sprayflaske) som vi bruker til dette middelet. Samt at vi bruker en "god gammeldags skrubb" (av grisebust?). Middelet tar "møkk og dritt" og blir brukt av gårdbrukere (de bruker ofte også et skikkelig desinfiseringsmiddel (i tablett-form), men dette er utrolig sterkt og jeg vil ikke anbefale det i båsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen luke i den boksen der. :/ Går det an å spyle med spyleslange og legge flis oppå og fjerne flisen dagen etter, sånn at vannet blir sugd inn i flisen?

Så da er det skrubbekost uten såpe til veggene, og annen klut/skrubbekost til krybben?

Ikke i selve boksen, men i stallen? Kanskje i stallgangen? De færreste bokser har vel sluk eller luke? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint med at legge flis/spåner på og lade det suge vannet op, hvis jeg var var dig ville jeg bare bruke en klut eller svamp i krybben og vandskål.

Ok, da gjør jeg det. :icon_redface:

På felleskjøpet har de noe som heter "Mild Husdyrvask" denne tar godt, samt at den ikke skummer. Vi bruker denne typen når vi vasker brakka som hundene har, samt uteområdene deres (utedelene er belagt med planker).

Skulle vel være mulig å bruke denne?

Vi kjøpte en liten pumpeflaske (som gir litt mer trykk enn en vanlig sprayflaske) som vi bruker til dette middelet. Samt at vi bruker en "god gammeldags skrubb" (av grisebust?). Middelet tar "møkk og dritt" og blir brukt av gårdbrukere (de bruker ofte også et skikkelig desinfiseringsmiddel (i tablett-form), men dette er utrolig sterkt og jeg vil ikke anbefale det i båsen).

Hm, det er et stykke til FK butikken så jeg tror ikke noen gidder å kjøre dit i dag. :/ Hadde tenkt å vaske boksen i dag. Men har de det ikke noen andre steder? Og hvor kjøpte du denne "gode gammeldagse skrubben"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg vasken den. Jeg brukte ikke noe såpe, bare skrubbet veggen med skrubbekosten med vann. Men så kom en som har noen hester der og hun synest det bare var teit at jeg gjorde det (hun er helt voksen) . Er det teit å vaske boksen fordi det skal komme ny hest der?

Jeg gadd dessuten ikke vakse så nøye fordi hun sa at hun skulle ha ponnien der fordi det skulle være lam i ponniens boks så jeg gidder ikke vaske en boks som bare blir skitnet til igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at det er teit å vaske boksen, nei. Uansett om det kommer ny skitt, så er iallefall den gamle borte! Og, er jo fint å ha det litt reint når det kommer en ny hest, også føles det så mye bedre for en selv. Er litt det samme som å være nøye når man koster stallgangen, er det gjort, så ser det bra ut, og blir det ruskete igjen, så blir det iallefall ikke så ruskete som det KUNNE ha blitt! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at det er teit å vaske boksen, nei. Uansett om det kommer ny skitt, så er iallefall den gamle borte! Og, er jo fint å ha det litt reint når det kommer en ny hest, også føles det så mye bedre for en selv. Er litt det samme som å være nøye når man koster stallgangen, er det gjort, så ser det bra ut, og blir det ruskete igjen, så blir det iallefall ikke så ruskete som det KUNNE ha blitt! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stygt sagt av den voksne! :icon_redface: De burde heller oppmuntre dere som gidder å gjøre sånn, i stedet for å si det var teit. Da jeg var i stall på ungdomsskolen, og fant ut at jeg skulle gjøre det der, fikk vi bare skryt av de gamle stallkara, og jeg husker enda hvor godt det varmet da han ene sa at "sånne blir det skikkelige hestejenter av!". :banana: Drit i hva hun sa - det var kjempebra, selv om det kommer noen andre og skal stå der, så viser det at du bryr deg om ponnien. :( Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...