Gå til innhold
Hundesonen.no

Person som ikke liker hundeholdet mitt..


SiriEveline

Recommended Posts

Det har seg sånn at kjæresten til venninnen min (hun jeg bor med) er innom en del og tydeligvis alltid har noen meninger om hundeholdet mitt. Dette har han sjeldent sagt direkte til meg, men til venninnen min som da liksom skal formidle det videre. Og hun deler ikke hans meninger.

F.eks. så ber jeg Tinka om å sitte når han kommer, sånn at hun ikke skal hilse på han. Dette er fordi jeg gjentatte ganger har sagt at han ikke skal la henne hoppe opp på henne, men han syntes det er feil å ikke la hunden "leke" litt. Jeg ønsker en hund som ikke hopper opp på alle hun ser, så da må jeg jo være konsekvent på det ikke sant?

Så har man det med at gir henne rester og sånn. Altså menneskemat, noe jeg har bestemt meg for at hun ikke skal ha, ihvertfall ikke før hun er et år eller to. For at hun ikke skal lære seg å tigge når jeg spiser, eller stjele mat fra bordet.. Dette respekterer han heller ikke, noe som er veldig tydelig. Dvs. hvis han spiser noe, så er hun igang og tigger på han med engang, dette gjør hun aldri med meg eller andre som jeg har sett (bortsett fra bestemor da, men der får hun alltid noe godt på kjøkkenet, og tigger bare der).

En annen ting er at jeg på lørdag dro i bursdagsselskap mens Tinka var hjemmealene. Vel, venninna mi og kjæresten var der. Siden venninna mi har en liten chihuahua valp så sa jeg til henne at det bare var å ta Tinka ut av soverommet hvis hun ville at de skulle leke. Dette utnyttet han til det fulle og han satt og lekte med henne veldig mye av kvelden. Og så plutselig mener han at hun har så mye energi og hadde tenkt å gå på tur med henne.. heldigvis satte venninna mi en stopper for dette. Grunnet til at hun hadde mye energi er jo fordi han hisser henne opp når hun leker, ikke nødvendigvis at hun trenger en tur. Dessuten så er jeg veldig streng på at på tur så går man i sele når man kan vimse og i halsbånd skal hun gå pent, og dette har fungert supert for meg til nå. Men jeg tviler på at han vet at jeg gjør det sånn og at sjansene for at han kanskje til og med hadde hatt henne løs ute er jo stor. Og det siste som skjedde den kvelden var at han mente det var for kaldt på rommet mitt, noe det kanskje var.. men hun vet veldig godt at det bare er å gå under dyna og dessuten har hun ganske mye pels. Så derfor lot han henne gå løs i stuen. Der klarte hun å få seg en del kjeks som sto på TV-bordet (aldri gått opp der før, men sånt skjer jo når det er mat på bordet og ingen som passer på) og spiste skumgummien av noen høretelefoner som lå på gulvet og jeg orker ikke tenkte på om hun har gjort noe annet. Så når jeg kom hjem sto bikkja oppå TV-bordet og logret.

Heldigvis gikk det bra med henne, men den skumgummien kunne gjort stor skade eller andre ting. Hvis han liksom mener at han kan mer, så burde han jo visst at man rydder alt unna når en valp skal være i et rom, og lar henne ha noe å tygge på og en seng å ligge i. Ååå jeg merker at jeg blir skikkelig sur når jeg snakker om det...

Hva skal jeg gjøre med dette liksom? Jeg føler jo at jeg nesten ikke kan stole på han når jeg ikke er i leiligheten selv, og jeg må jo kunne ha hunden min hjemme uten at jeg skal være redd for at all oppdragelse jeg har gjort blir kastet i vasken.

Han skal visst komme hit i kveld og da skal jeg si at jeg er svært ufornøyd med det han gjør og hvis han er misfornøyd med hundeholdet mitt får han si det direkte til meg og ta det opp med meg. Dessuten skal jeg si at han ikke burde blande seg inn uten å ha snakket med eieren av hunden først. Og er det for strengt å lære hunden å sitte å vente på kommando før hun går ut av ytterdøra, og sitte å vente på værsegod før hun spiser. Og ikke få lov å hoppe på mennesker og sånn? Jeg går jo tur med hunden minst tre ganger daglig, en lang og to kortere, hun får mat, mentaltstimuli via trening og oppgaver (som søke godbit osv.) leker med henne. Men jeg lærer henne også å ha en slags av-knapp inne men ute kan hun ha litt mer futt selvfølgelig.

Så hvem har rett, og hva gjør jeg med dette? Og hva skal jeg si ikveld, og hvordan formulere det sånn at han forstår det og tar det inn..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier: "Dette er min hund, det er jeg som bestemmer over henne, og mine regler for henne skal respekteres". Enkelt og greit - det er ikke noe du trenger å diskutere med han i det hele tatt..

Men! Du kan ikke forvente at hundevakter gjør slik du vil i ett og alt, så enten får du tåle at de gjør ting anderledes med henne når du ikke er der og du lar de få holde på med henne, eller så får du bare nekte de å ha noe med henne å gjøre når du ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din hund, og du bestemmer selv hvordan du vil oppdra hunden. Hadde det vert din kjæreste kunne eg forstått at han hadde blanda seg i hundeholdet, men når det er din venninnes? Nope... Nå er ikkje eg spesielt taktfull av meg, så eg først mener noe om en sak (spesielt om egne dyr), så er en viss fare for at eg hadde skjelt fyren ut etter noter, og lagt alt frem "worst case scenario", altså type: Tenk om hunden er allergisk mot *sett inn mattype her*, da dreper du jo hunden om du gir det til den? osv osv.. Men nå er vel dette en person du kommer til å se en del, og da blir det vel litt brutalt. Du har prøvd å snakke med han? Kanskje gjenta det, og understreke kraftig hva du mener. Og kanskje spørre rett ut om det er du eller han som eier hunden?

Du har ikkje mulighet til å la Tinka være på rommet ditt, og evnt låse det når du må være borte fra hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett! Det er din hund, din oppdragelse og DU som skal leve med hunden, ikke han. og han er kjæresten til venninna di, ikke deg og såvidt jeg skjønner er han ikke en kompis du henger med heller, du bare er "kompis".

Jeg ville sagt det rett ut, unnskyld men dette er faktisk MIN hund, det er jeg som skal leve med henne de neste 12 årene og ikke du. det er jeg som bestemmer hva hun har lov til og ikke, det er jeg som skal trene henne ikke du.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det ikke festlig med sånne?? Eksen min var også sånn.. Dakar Blondie, mamma er så streng med deg.... :) Det var ingen forståelse for at jeg ville ha hunden litt lydig. Blondie bare tråkket og klatret på han og gjorde akkurat som hun ville. Han bare lo.. Og da Blondie begynte å stå på to ben opp i vinduskarmen, så foreslo han å bygge ut et brett under vinduet som hun kunne sitte på for hun likte jo tydeligvis å se ut av vinduet :rolleyes::rolleyes: Hva gjorde jeg til slutt?? Gikk ut av forholdet.. Det ble rett og slett for slitsomt med en sånn type som skulle blande seg oppi alt, og jeg føllte at han ødela min oppdragelse på hunden.. Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort i ditt tilfelle, men du får kanskje ha en lang samtale med han om at hunden er din hobby, og at han må infinne seg i at du har et annet syn på hundehold enn deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel egentlig; er du fornøyd med hundeholdet ditt? føler du at det fungerer? For hvis svarene er ja, så burde du ikke bry deg med i det hele tatt hva han sier for noe.

Synes det er helt latterlig at han skal ha noen formening om dette som skal kunne forandre ditt hundehold (ikke kritikk til deg, men at han virkelig tror at hans mening skal ha noe og si)

At du ikke lar henne hilse har jeg full forståelse for, vi gjør det samme med begge våre.

De må vente til jeg sier værsågod med matskålen.

Synes ikke det virker som han har peiling på hundehold, og jeg hadde vært litt bekymret om valpen var hjemme mens han var der, og jeg ikke var.

Synes du skal ta det opp med han og bli enige om ting. For hvis han er en hyggelig og snill fyr ellers, så går det vel ann og komme til ett komprimiss hvis han faktisk er interessert i hunder.

Synes du skal snakke rolig og bestem til han og fortelle at det er din hund, dine regler og slik vil du gjøre det. hvis han har ett problem med det, så får han holde seg unna DIN hund.

Hvis han vil lære litt om hvordan han kan oppføre seg rundt henne, vil du gjerne fortelle visse regler du har og hvorfor du har de.

Når du forklarer hvorfor, så skjønner han forhåpentligvis at de ikke er uten grunn og hvorfor han ikke kan behandle henne slik han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjør akkurat hva du vil med XXX sin chiahuahua, men dette er MIN hund og hvis du ikke kan respektere mine regler for henne, så får du holde deg unna henne."

Evt. lås henne inne på rommet om det ikke er meningen at de skal passe henne når du er borte.. hvis de driver og tar henne ut mens du ikke er der.

Forresten syns jeg også venninna di burde klare å sette grenser for fyren, om hun er enig med deg som hun sier til deg at hun er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vet du, jeg syns faktisk det er venninden din som er en dårlig venn jeg. Han har ikke sagt noe om ditt hundehold til deg, men til dama si, som løper til deg og mener og sier en hel masse. Kanskje hun ikke er så uenig med typen sin som hun sier til deg?

Jeg hadde ikke giddet å lage noe fuss rundt det, om dere spiser, så sier du bare i fra at "ikke gi henne noe ved bordet, hun kan få rester i skåla si seinere". Hvis du lar andre passe hunden din og de vil gå en tur, så vær takknemlig for det og ikke ta alt i værste mening. Om bikkja får en opplevelse av å trekke i båndet betyr ikke det at hun får etablert en adferd på det øyeblikkelig. Vær heller glad at folk du har rundt deg engasjerer seg i hundeholdet ditt, selv om det ikke er helt perfekt etter din standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere støtter meg...

Og det som er problemet i scenario er jo at venninna mi fikk lov til å leke med hunden.. ikke han.. Men hun var dessverre nesten helt borte, et fall på isen med hodet (og mulig hjernrystelse kombinert med smertestillende). Hun har også skjelt han ut, spesielt på det å ha han løs i leiligheten og å gå på tur med henne.

Og indigano, hun er alltid på rommet mitt.. men det kan foreløpig ikke låses.. dessuten vet jeg ikke om jeg tør det i tillfelle det skulle bli brann eller noe..

Men jeg har allerede fortalt venninna mi at jeg ikke ønsker at han skal være med hunden min når jeg ikke er her. Men sånn som han har vært til nå føler jeg ikke at han kommer til å respektere det.. og jeg ønsker jo ikke at hun skal måtte krangle med han pga av min hund.. noe de selvfølgelig allerede har gjort den kvelden.

Det som også er litt rart er at han bare koser og leker med min hund hele tiden. Mens hvis han blir bedt om å holde chihuahuaen hennes så er det omtrent med avsky. Det er egentlig kjempesynd, men det er jo ikke noe jeg har noe med å gjøre men tenkte jeg skulle nevne det for han også.. at han har en annen hund å leke med.. jeg syntes jo litt synd på venninna mi som elsker valpen sin mens kjæresten omtrent ikke kan fordra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er sikker jeg litt ekstrem, men jeg hadde bedt han, på en mindre pen måte, å holde seg unna bikkja mi. Det der hadde jeg ikke godtatt.

:):)

Helt enig!

Det der hadde ikke jeg godtatt heller.. Er utrolig irriterende når folk skal blande seg oppi hvordan jeg gjør ting med hunden. Det er min hund, det er jeg som må leve med henne i hverdagen, derfor er det jeg som bestemmer oppdragelsen/hvilke uvaner jeg vil unngå!

Makan til tufs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg syns faktisk det er venninden din som er en dårlig venn jeg. Han har ikke sagt noe om ditt hundehold til deg, men til dama si, som løper til deg og mener og sier en hel masse. Kanskje hun ikke er så uenig med typen sin som hun sier til deg?

Jeg hadde ikke giddet å lage noe fuss rundt det, om dere spiser, så sier du bare i fra at "ikke gi henne noe ved bordet, hun kan få rester i skåla si seinere". Hvis du lar andre passe hunden din og de vil gå en tur, så vær takknemlig for det og ikke ta alt i værste mening. Om bikkja får en opplevelse av å trekke i båndet betyr ikke det at hun får etablert en adferd på det øyeblikkelig. Vær heller glad at folk du har rundt deg engasjerer seg i hundeholdet ditt, selv om det ikke er helt perfekt etter din standard.

Men det er nettopp det at ingen av de ble bedt om å passe hunden min. Det var bare venninnen min som fikk lov å ta henne ut hvis hun ønsket at Tinka og hennes hund skulle leke litt.. da visste ikke jeg at han skulle dit den kvelden engang.. hvis ikke hadde jeg nok sagt at jeg ikke ønsket at han skulle være med henne.

Tja, nå kan du ha rett i det med hundeholdet.. men hun har jo tilogmed skjelt han ut for hvordan han er med hunden min.. og stadig vekk bedt han om ikke å gi rester, da stopper han i 2 min før han gir mer..

Det er bare det at jeg vet hvordan hans familie sine hunder er og de er jo et levende mareritt. Kan ikke være hjemme alene, den ene tisser og bærsjer i buret sitt hvis den er alene i en halvtime og ellers er de helt uoppdragne i følge mine øyne. Nå har jeg da kun møtt dem en gang og hørt en del fra venninnen min. Men jeg kjenner både far til minstemann de har og søster til minstemann (og da datter til eldstemann).. og dette er mer eller mindre vanskelige hunder, spesielt søsteren til dems. Og det er hunder som trenger masse stimuli, noe de ikke gir dem.

Men nok om hans families hundehold, han bør jo respektere hvordan andre vil ha det. Hvis jeg vil ha hunden på rommet mitt, så må jeg få lov til det uten at noen bare går inn og tar henne ut og slipper henne i stuen etter å ha lekt.. Og stuen så helt forderdelig ut med klær til tørk, skitne klær sortert på gulvet og kjeks på bordet og playstation på gulvet. Her kunne vi jo hatt et tilfelle med spising av klær, gnaging på playstation, alt mulig rart. For å si det sånn så er jeg glad det gikk som det gikk.. Forresten så hadde venninnen min sagt til han at vi nesten måtte til veterinæren med forstoppelse pga av skumgummien på de høretelefonene, og da hadde han bare sagt noe sånt som "åå".

Det jeg tenkte jeg kanskje kunne gjøre er jo å feste en tråd på døren eller en teipbit eller noe (kan gå ut verandadøren fra rommet mitt.. også sier jeg at jeg ikke vil ha han der inne mens jeg er borte. Og da vil jeg jo se om han har vært der inne, så kan jeg jo kjefte på det.. og så vurdere å låse etter det.. Får også håpe jeg kommer inn på Ås! For da må jeg jo flytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det din hund og det er du som bestemmer. Men å stenge en valp inne på et rom for å gå i bursdag, ville jeg aldri gjort. Når det atpåtil er folk hjemme så hun ikke trenger å være alene, blir det ekstra unødvendig å isolere henne. Det er da ingen krise om fyren leker litt med valpen, men enten får du være der selv, eller ta hunden med deg dit du skal. Jeg tror nok at jeg ville tatt henne med, jeg. Dessuten, hvis jeg skal pirke på litt mer, syns jeg at tre turer ut om dagen er altfor skjelden for en valp. det er det mine voksne hunder får og da er den ene turen virkelig lang. Valper lufter jeg hyppigere, men uten tretimers skauvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det din hund og det er du som bestemmer. Men å stenge en valp inne på et rom for å gå i bursdag, ville jeg aldri gjort. Når det atpåtil er folk hjemme så hun ikke trenger å være alene, blir det ekstra unødvendig å isolere henne. Det er da ingen krise om fyren leker litt med valpen, men enten får du være der selv, eller ta hunden med deg dit du skal. Jeg tror nok at jeg ville tatt henne med, jeg. Dessuten, hvis jeg skal pirke på litt mer, syns jeg at tre turer ut om dagen er altfor skjelden for en valp. det er det mine voksne hunder får og da er den ene turen virkelig lang. Valper lufter jeg hyppigere, men uten tretimers skauvandring.

Selvfølgelig luftes hun mye oftere, men hun får tre turer.. og den ene er veldig lang, mens de to andre er kortere. Og når det skal sies så kan jeg finne pass til hunden min, men da vil jeg heller velge dette selv.. men jeg så ikke det som noe nødvendighet når jeg ikke skulle være borte så lenge.

Problemet er heller ikke at han leker med henne, men hvordan han gjør det. Han hisser henne opp så hun driver å biter, og dette oppmuntrer han henne til å gjøre istedenfor å stoppe bitingen. Og å gå på tur med en annens hund uten å få lov det er også tull. Det var fullt mulig å få tak i meg for å spørre om han kunne gå ut med henne og sånn. For sele og bånd ligger i en skuff på rommet mitt som han ikke vet, og skal han da snoke i mine saker fo rå få gått på tur med henne??

Det andre er jo at han lar henne være alene inne i stuen, der snakker man jo om å isolere, og dessuten uten at området er sikret noe som er nødvendig med en valp som tygger og spiser på ting.

Og bursdagen kunne jeg fint droppet for valpens del, eller tatt henne med.. men dette virket ikke nødvendig da hun fint kan være hjemme alene noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun var jo ikke alene... Ok. Steng han fyren inne på soverommet neste gang. Eller gi han et par gode hundebøker og si at for å få omgåes hunden din må han sette seg inn i "skikk og bruk", for du er ikke interessert i at alt arbeidet du legger ned i hunden skal være forgjeves fordi han oppfører seg som en idiot. Dessuten kan du forlange av venninna de at hun tar ansvar når hun har med seg denne fyren hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun var jo ikke alene... Ok. Steng han fyren inne på soverommet neste gang. Eller gi han et par gode hundebøker og si at for å få omgåes hunden din må han sette seg inn i "skikk og bruk", for du er ikke interessert i at alt arbeidet du legger ned i hunden skal være forgjeves fordi han oppfører seg som en idiot. Dessuten kan du forlange av venninna de at hun tar ansvar når hun har med seg denne fyren hjem.

Hun gjør som regel det, men når hun ligger helt utslått.. hun var mer eller mindre borte.. så er det litt vanskelig for henne å ha noen meninger om noen ting. Og han spurte jo ikke akkurat henne heller, han bare fortalte henne det etter at jeg spurte hvorfor valpen min var stengt inne i stuen..?

Vel, hvorfor skal jeg ha hunden min løs i leiligheten når jeg aldri har det til vanlig heller? Det hjelper jo lite å stenge han inne på soverommet for at hunden min skal være i stuen? Den er jo uansett omtrent på samme størrelse som soverommet mitt.. så jeg tror ikke valpen bryr seg om hun har 20kvm å bevege seg på enn 10kvm. For hun sover for det meste når jeg er borte..

Dessuten er jo poenget at han stengte hunden min ute fra rommet mitt, hvor hun har både min seng, sin egen, bein og leker samt en skål med vann, dette har hun ikke i stuen, og ingenting var satt frem til henne heller.

Men jeg skulle virkelig ønske jeg kunne forlange av henne at hun tar ansvar, men dette er hun ekstremt dårlig på. Det er en grunn til at jeg planlegger å flytte ut, enten når jeg kommer inn på universitet utenbys eller når mamma og pappa finner seg en leilighet som de skal leie ut til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er der samtidig som han: ha hunden i bånd.

Når du ikke er der: lås hunden inne på soverommet.

Problem solved. :ahappy:

Spør han hvorfor det er blitt sånn, så gi han klar beskjed - det er hans feil (jeg regner selvsagt med at du har sagt fra om hva han kan og ikke kan gjøre). Kanskje han syns det er så morro å være med henne, at han kommer til å skjerpe seg hvis han får være litt med henne igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sabla irriterende når sånne ting skjer. Man får høre at man er hysterisk og ditt og datt. Han er bare en umoden dust. Si klart ifra om at han får holde seg unna Tinka, og at han ikke har noe han skulle ha sagt om ditt hundehold. Neste gang du må dra fra henne på rommet med de i stua får du bare si at de ikke får hente henne ut. Og spør om de kan høre på det, eller om du faktisk må låse døra for å holde de ute. Håper det ordner seg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom han ikke innom.. men regner med at han er innom i løpet av uken.. Og planen er da at han bare kan glemme å være med henne i det hele tatt, ihvertfall til han skjerper seg og er villig til å gjøre det på min måte..

Det hadde jo vært litt annet med en 5 år gammel hund. Men dette er en veeeeldig lettlært 5måndting, dvs. at dårlig og bra atferd er noe som klistrer seg fast. Så selv må jeg være veldig forsiktig med hva jeg lar henne gjøre. Dessuten har jeg av erfaring lært at det er lettere å starte med å ikke tillatte noe, for så å si at det er greit, enn å tillatte noe for så å angre og si at det ikke er lov lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...