Gå til innhold
Hundesonen.no

Verdens Beste ferie sted!

ipadda

Recommended Posts

Jeg kjenner at jeg angrer skikkelig på at jeg valgte og ikke være med til Italia i påsken alikevell... og tenkte jeg kunne døyve angeren min med informasjon, og bilder fra vårt faste ferie-paradis!

Hver sommer setter vi oss i bilen og cruiser til Italia. Vi tar danskebåten fra Kristiansand, for så å kjøre nedover fra dk. For å komme til Italia fra Dk, så kjører vi gjennom Tyskland og Sveits.

Sveits er det desidert fineste landet vi kjører gjennom, med dets fantastiske natur, flotte veier, hele landet er rett og slett nydelig!

Det hender ofte at vi stopper på veien for å ta et bad i en eller annen innsjø på toppen av aplene (hverfall de gangene vi har kjørt over alpene, istedet for igjennom dem :D )

Det er iskaldt, men deeeilig og forfriskende etter kanskje 10 timer i bil.

Fra vi kjører over grensen til Italia fra Sveits er det ca 4 timer til vi er i Arcola - La Spezia , hvor min morfar bor. Der bor han i et eldgammelt hus, som sies å være over 200 år gammelt. Det er et fredet hus med spennende og skummle skapninger både utenfor å inni! Alt er i betong/Fliser, det finnes ikke tegn til tepper, gulvbelegg og slike ting. På kjøkkenet er det fliser, som er lagt rett på jorden, slik at der har vi ikke lov å gå uten sko, på grunn av at det er "rått" og fare for diverse ulumskheter ved å gå barfot der inne! I første etasje har vi kantine (laget hvor man lagrer vin, og andre ting som skal holdes kaldt) og ja, det kalles kantine der nede. Vi har kjøkken, som leder til toalett. Det finnes ikke dusj i huset, men det er ikke noe problem, man vasker seg endten i hageslangen, eller man betaler 20centesimo på stranden for å dusje der, eller i vårt tilfelle så er vi så heldige at vi kan låne dusjen til Mamma´s søskenbarn :icon_redface:

I 2.etasje finnes det en stor stue, med senger som blir brukt når Nonno (morfar) har gjester. Det finnes også 2 soverom, Nonno´s soverom, og et gjesterom. Det finnes også et toalett oppe som ikke er i stand.

Dette høres sikkert for mange veldig spessielt og ekkelt og teit ut... et hus som er over 200år gammelt liksom, uten dusj og det hele! Vet du? Dette er det jeg kaller ferie! Sitte ute til langt på natt å bare prate, drikke vin og kose oss under druerankene. Være med å plukke oliven, og diverse andre ting på jordene, plutselig høre rusling i gresset i det en svææær slange suser forbi føttene dine. Alle mat som blir laget (av grønnsaker og slike ting) blir plukket enten på jordet, eller en annen plass på eiendommen til Nonno. Fantastiske naboer, som stikker innom hver dag for å snakke med oss, drikke kaffe, og bare hygge seg. Fantastiske dyr i alle varianter. Ugler av uttallige sorter, forskjellige reptiler som, firfisle, gekko, og en annen type svææær øgleting-reptil som vi kan se om man bare står tidlig nok opp. Det finnes forskjellige typer dyr som jeg syns er ekkle bak huset, slik som: Slanger, edderkopper, skorpion.. ja, jeg har sett det meste.

Det finnes også fasinerende dyr slik som - dobbel bie (husker ikke navnet akkurat nå) og humler på størrelse med en fugl :wub:

Ellers har vi jo stranden da, vi har flere utrolig flotte strender rundt oss. Stranden vi pleier å reise på heter San Terenzo, og ligger i en liten by som heter det samme : San Terenzo :o

Det hender at vi reiser på en litt finere strand ved navn Baya Blue, men det er sjeldent, pga undervannsstrømmninger.

Det er standard at vi reiser til Pisa i løpet av en ferie der nede. Jeg blir aldri lei av den utrolig flotte byen, med den fantastiske historien som følger med den!

Så.... Noen bilder:

n1152422655_30029272_4033.jpg

manarola cinque terre2007 - Min mor og Stefar.

n1152422655_30029273_4385.jpg

Meg og Nonno i Manarola - 2007

n1152422655_30029276_5404.jpg

Gekko på veggen hos min morfar

n1152422655_30029277_5746.jpg

Lereci - Min mor og mine to brødre.

n1152422655_30029278_6108.jpg

Under druerankene, og hvor vi tilbringer mange kvelder. Meg - mine to brødre og Nonno

golfodellaspezia_IT02GE023.jpg

San Terenzo

ååååh... Snart, snart skal jeg reise ned igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
    • Ikke ta ting personlig. Opplysning om gjeldende lovverk er ikke et angrep på deg. Det er mange gæmliser her som har hatt hund før det var lover mot å la hundene løpe løse. Jeg (vi) kan relatere og forstår deg. Tror ikke du er et dårlig menneske. De lovene er forholdsvis nye, de er i konflikt med tradisjonelt hundehold på bygda og de står ikke på forsiden av avisene hver dag, en må søke etter dem eller få informasjon fra andre. Det er langt mellom lovverket og gjengs oppfatning av hva som er ok blant folk flest, utenfor typiske hundemiljøer. Folk flest bare har hund og gjør som alle andre rundt som også bare har hund. Slipper dem løse overalt fordi de synes de trenger å få løpe fra seg, helt uvitende om at det ikke er lov. ..men det er altså forbudt ved lov og kan medføre bøter ved overtredelse, selv om hunden ikke lager problemer for noen. Får dere til å sette opp en god løpestreng med retractable line som reduserer faren for at hunden vikler seg inn? Om det er folk hjemme som kan høre om hunden bjeffer, i tilfelle noe skjer, så kunne en sånn kanskje vært en løsning på morgenen, om ingen har tid til å lufte hunden godt nok. (Tror jeg. Den er ikke under FULL kontroll for den KAN vikle seg ut av selen eller noe kan løsne, men.. 🤷🏼‍♀️ Bedre enn å bare slippe den løs da) Så lenge opplegget holder hunden er den under kontroll.   
    • Nå har han hundegård da, men det er litt for lite for ham, så han får gå løs når vi har oversikt. Dit vi flytter om et år er det 4 mål tomt som vi planlegger å gjerde inn, det blir noe annet. Men dette synes jeg begynner blir tåpelig. Skal jeg fortelle hele livshistorien min mens vi holder på eller skrive en roman om livet og hunden min? Høres ut som mange her ville kjøpt den boken.
    • "Det gjelder ikke min hund" er dessverre en alt for vanlig unnskyldning. Helt til den dagen det gjør det. Gjerde inn tomta, problemet løst. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bo uten trygg inngjerding for hund rundt boligen.
    • Dette vet jeg og hadde det vært tilfelle så hadde det vært noe helt annet, men for å repetere: det som er greia her er at et familiemedlem som ikke altid er helt enkelt å forholde seg til slipper ut bikkja om morgenen - uten tilsyn - mens jeg og et annet familiemedlem har sagt ifra om akuratt dette her flere ganger, men det går inn ene øret og ut det andre.  Og bikkja jager ikke vilt, han går og snuser i veikanten fordi andre hunder har gått der, dette begynte han med seint i vinter, det var ikke noe problem før da.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...