Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund tisser i egen seng..

SiriEveline

Recommended Posts

Idag var valpis hjemme litt lenger enn vanlig, men luftet like før jeg dro. Dessverre fikk jeg ikke sett om hun tisset da hun gikk løs, men gikk jo utifra det da hun ikke gjorde det på morgenturen. Så da jeg kom jeg var jeg gladelig overrasket over at hun ikke hadde gjort fra seg inne (er ikke helt husrein enda). Så går vi rett ut på tur, men null tissing, så spiser vi, og går ut på tur... fortsatt ingen tissing. Men med engang vi kommer inn igjen så drikker hun og setter seg rett ned og tisser, omtrent med hodet nedi vannskålen. Altså, også rett ved siden av matskålen hennes.

Så plutselig går jeg inn på rommet og tråkker i sengen hennes (hvor et håndkle brukt til å tørke poter ligger) og så var den litt fuktig. Rart tenkte jeg, for den var ikke blitt brukt til å tørke poter siden igår... og så luktet jeg på det.. jommen luktet det ikke tiss i tillegg til at det var en gultone der. Så hun har altså klart å tisse rett foran maten sin, og oppi sengen sin..

Trodde dette var sånne no-no områder jeg.. tar jeg feil? eller er det kanskje noe gærnt med henne..?

Kan jo raskt nevnes at for to uker siden fikk veninna mi en chihuahua valp.. kan dette ha noe å si?

PS: da hun tisset foran matskålen sto jeg rett ved siden av henne, så hun skjønner nok ikke at det er feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Trodde dette var sånne no-no områder jeg.. tar jeg feil? eller er det kanskje noe gærnt med henne..?

Kan jo raskt nevnes at for to uker siden fikk veninna mi en chihuahua valp.. kan dette ha noe å si?

PS: da hun tisset foran matskålen sto jeg rett ved siden av henne, så hun skjønner nok ikke at det er feil..

Hvor gammel er hun?

Og bare for å ha sagt det - det er garantert ikke første gang hun bruker sengen som do - ett sted må hun jo tisse, og når hun IKKE tisser ute på morgenturen så kan du regne med at hun har tisset ett eller annet sted inne - senga si, senga di, sofaen eller andre steder. Det er svært unormalt at en hund ikke tisser på morgenturen.

Mitt råd, gå litt tilbake i treningen - gå ut til faste tider og forsøk å få en rutine på dette med tissing og sørg for at hun faktiks tisser ute - om det betyr at du må være ute en halvtime ekstra så må du det.

Småhunder er skjelden pirkete på hvor de tisser og hvor de sover - de tisser som regel når de må og blåser i hvor det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at verandadøren faktisk var åpen, og tidligere i treningen pleide jeg å sende henne ut dit på do. Og nå som det er lyst ser jeg at hun har bæsjet der.. så hvorfor ikke tisse der også?

Skal ta den halvtimen til.. var veldig ekstremt tilfelle igår med første dagen på ny jobb og sånn.. For vanligvis gjør hun alltid ifra seg ute, så sånnsett er hun husrein.. men hun sier aldri ifra når hun må på do.. da går hun bare til døra og gjør ifra seg.. er det noen måte å få dem til å lære seg å si ifra..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...