Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags nappeutstyr bruker du?

Recommended Posts

Jeg har jo napperase, men ingen erfaring med det. Folk bruker vel sikkert litt forskjellig utstyr, men hva bruker du? Jeg vet ikke hva jeg trenger å kjøpe av sånt, og det hadde vært fint med noen råd.

Ikke vet jeg helt hvordan man bruker sånt utstyr heller, men får bare lære meg det etter hvert. Pussestein for eksempel, er det en nødvendig greie?

Jeg ønsker tips, råd og evt link til bilder av dingsen/duppeditten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg napper så bruker jeg stort sett bare fingrene, evt litt trimmekniv. Jeg kan godt ta med kofferten på trening så du får se hva jeg har, og prøve litt hvis du vil. Men snakk med oppdretter hva hun bruker, hvordan man gjør det på din rase. Spør om du kan komme med Selma og at hun viser og forklarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fingrene. Dachsen skal verken klippes eller nappes med kniv, men på de stedene hvor hårene sitter best fast kan det hende at jeg bruker trimmekniv. Det er en ganske billig en av merket Trixie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjell fra rase til rase hva slags utstyr man skal bruke.. Og ikke minst hvordan hunden skal nappes! Jeg leverte inn Micko hos en hundesalong, og damen nappet han som en border terrier skal nappes! Skal si deg oppdretteren min var på krigsstien etterpå jah :icon_confused:

Så hør med oppdretter/raseklubb om hvordan parson skal nappes :P

Jeg bruker bare fingrene så langt det er mulig når jeg napper. Også effileringssaks og vanlig saks enkelte steder på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg napper så bruker jeg stort sett bare fingrene, evt litt trimmekniv. Jeg kan godt ta med kofferten på trening så du får se hva jeg har, og prøve litt hvis du vil. Men snakk med oppdretter hva hun bruker, hvordan man gjør det på din rase. Spør om du kan komme med Selma og at hun viser og forklarer.

Du, det vil jeg gjerne! Da får jeg sjansen til å prøve litt. Jeg tenker jo også, som mange her sier, at det er greit å bruke fingrene. Men når det finnes sååå mye forskjellig utstyr så kan det jo være at noe av det gjør nappingen lettere/raskere.

Så det er ikke et sånt "MÅ ha"-verktøy blant napperne altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fingrene, og av og til engangshansker for å få bedre tak. Pudder/pulver kan hende jeg også kommer til å kjøpe meg hvis jeg ser det trengs. Ellers går det i en god kam. Jeg har også en kam hvor jeg har surret strikk rundt taggene helt innerst, sånn at den drar av hår samtidig som den kammer, men den bruker jeg ikke så ofte. Jeg bruker ikke trimmekniv, men saks til å stusse rundt potene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Da jeg hadde napperase, brukte jeg oppvaskhansker, talkum (for å unngå sår hud) og pimpstein. Low-budget nappesaker som fungerte aldeles utmerket. Det eneste jeg trengte mye av ved napping var tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he! Spør sikkert fryktelig dumt nå, men den der talkumen..Strør man det på hunden og napper i vei? :whistle: Eller har du litt på fingrene, før du napper kanskje? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde napperase, brukte jeg oppvaskhansker, talkum (for å unngå sår hud) og pimpstein. Low-budget nappesaker som fungerte aldeles utmerket. Det eneste jeg trengte mye av ved napping var tid..

Signerer den! Det tar tid, masse tid.. Spesielt når man er nybegynner <_<

He-he! Spør sikkert fryktelig dumt nå, men den der talkumen..Strør man det på hunden og napper i vei? :whistle: Eller har du litt på fingrene, før du napper kanskje? :lol:

:) Man tar det på fingrene, i hvertfall er det det jeg har sett at folk gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg hadde talkum på hundens hud for at det ikke skulle bli så sårt.

Signerer den! Det tar tid, masse tid.. Spesielt når man er nybegynner <_<

Grunnen til at det tok tid for min del var fordi jeg hadde en irsk ulvehund, det er mye hund som skal nappes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strihåret dachs og henne napper vi på en halvtime/times tid. Og da bruker vi bare fingrene og saks under potene og selvfølgelig noe godsaker til hunden. Hun er ikke så glad i å bli nappet, så sto med leverposteitube mens kjæresten nappet henne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...