Gå til innhold
Hundesonen.no

Råforing farlig for drektige tisper?

Blondiemamma
 Share

Recommended Posts

Jeg forer ca halvt om havlt med tørrfor og nr 25, tørrfor til frokost ca 40 % av dagsrasjon og ca 60 % av nr 25 til kvelds. Tolker det slik i innlegget ditt at man ikke bør gi nr 25 på fast basis/daglig, gjelder dette også dersom man ikke forer fullt med V&H som i mitt tilfelle?

Det er neppe farlig å gi V&H nr 25 daglig, men jeg personlig velger å ikke gjøre det pga innholdet av 25% oppdrettsfisk. Jeg er blant dem som tror at oppdrettsfisk er noe man bør spise i begrensede mengder, fordi de fôres med medisinert fiskefôr. Det har jo vært skriverier i avisene om hvorvidt oppdrettsfisk er trygt, og jeg husker jeg leste at etpar oppdrettsfisk-middager i uka var helt trygt.

Jeg gir hundene mine V&H Sprint og V&H Valpefôr innimellom, og begge inneholder oppdrettsfisk (såvidt jeg husker i farta). Men jeg personlig vil altså ikke gi oppdrettsfisk hver dag. Etpar ganger i uka bør derimot ikke være det minste problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!

Jommen det var slettes ingen dum tanke, min første (og noe blonde )tanke var mer i retning av " fisk! så bra, den har det jo masse nyttig innhold" :lol:

Forhandeler var tom or nr 25 så nå måtte vi nøye oss med kylling og her er de ingen som klager :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør de ikke. De eter vomskinnet, men ikke mageinnholdet. Innholdet i magesekken er blandet med magesyre, så å ete det ville være omtrent som å ete gress blandet med ren eddik.

Apropo... Vomma er ikke det samme som vår mage! I vomma brytes karbohydrater som er ufordøyelige for dyr ned av mikrober. Mikrober trives ikke der det er for surt, derfor holder vomma en pH på ca 6-7 altså kun svakt surt - blir det mye surere er det rett og slett farlig for eieren av vomma! Nedbryting av maten ved enzymer (magesyre) skjer ikke før i løypa som tilsvarer vår magesekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Ulven er hundens opphav - men når vi ser hvor videns langt i fra ulv de aller fleste raser er i dag så er det vel ikke helt utenkelig å tro at også fordøyelsessystemet har forandret seg pittelittegrann - altså, den biten med hvordan man tar opp de forskjellige næringsstoffene osv.?

Det er jo utopi å tro at fordøyelsessystemet er akkurat det samme som det var for flere hundre år siden - mens alt annet har forandret seg til det absurde i mange tilfeller.

Amen til dette. Vi kan ikke trøste oss med at ulvene spiser sånn og sånn, for ærlig talt så er det ikke mange rasene som har så fryktelig til felles med ulvene lenger. Det sier jeg som fórer med rått selv, men det er konstant under vurdering. Hvis Dina var drektig vet jeg ikke om jeg turde annet enn å følge veterinærens råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Jeg tilsetter ikke karbo bevisst i maten, men hundene mine syns f.eks kokt brokkoli og blomkål kan være riktig så godt.

Er ikke brokkoli giftig for hunder, mener å ha lest det et sted ?

Jeg bruker vom og hundemat i flere forskjellige varianter, ren kylling, ren vom, ren okse og blanding med eller uten fisk. Variasjon er godt. Men jeg gir det vanligvis ikke ublandet. Happy dog har et rent flakfor av mais og forskjellige grønnsaker - Leichte flocken - som er beregnet på å blande med kjøtt. Jeg blander som oftest kjøttet med dette og det fungerer veldig bra med mine hunder. Vanligvis tilsetter jeg selolje fra vom og hundemat også. Jeg bruker også tørrfor i perioder, eller enkeltdager jeg ikke får blandet mat.

Har aldri hatt problemer med pjuske valper eller noe slikt.

Vi skal ikke forvente at tørrforprodusenter snakker godt om vom og hundemat produkter. De er jo konkurrenter. Veterinærer som er betalt av tørrforindustrien for å holde foredrag om foring kan vi regne med at er betalt for å fremføre et bestemt budskap, nemlig at tørrfor er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...
Guest Yellow

"Hundens tørrfôr inneholder typisk 30-60 % karbohydrater gjerne i form av stivelse. Forskning har vist at hos hunder som er drektige eller die givende øker behovet for glukose. Hunden trenger glukosen for å understøtte fostervæske og dannelse av laktose i melken. Hvis hunden ikke får riktig nivå glukose i maten kan det føre til: Redusert levealder for valpene, sløvhet, redusert morsegenskap for mor, fostermissdannelser, embryoresoption og redusert melkeproduksjon."

Dette har en kursleder fortalt.

Vet at det ikke stemmer at heller ikke drektige tisper har behov for karbo, men er jo bare trist at noen påstår det er helt livsnødvendig med opptil 60% karbo i kosten til en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hundens tørrfôr inneholder typisk 30-60 % karbohydrater gjerne i form av stivelse. Forskning har vist at hos hunder som er drektige eller die givende øker behovet for glukose. Hunden trenger glukosen for å understøtte fostervæske og dannelse av laktose i melken. Hvis hunden ikke får riktig nivå glukose i maten kan det føre til: Redusert levealder for valpene, sløvhet, redusert morsegenskap for mor, fostermissdannelser, embryoresoption og redusert melkeproduksjon."

Dette har en kursleder fortalt.

Vet at det ikke stemmer at heller ikke drektige tisper har behov for karbo, men er jo bare trist at noen påstår det er helt livsnødvendig med opptil 60% karbo i kosten til en hund.

Men hunder som fôres rått danner jo selv glukose av fett, så om en (drektig) hund ikke får nok glukose, så er det jo fordi den får for lite/feil mat. Fettet i kosten dannes til fettsyrer og ketoser (monosakkarider- sukkertype) som lagres i lever og muskler, og som hunden frigjør ved behov. Så om hunden mangler glukose, får den rett og slett for lite fett!

Akkurat samme prosessen gjelder folk folk som går på lavkarbo, kroppen danner selv den glukosen den trenger fra fett i kosten/kroppsfettet (derfor går man ned i vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Men hunder som fôres rått danner jo selv glukose av fett, så om en (drektig) hund ikke får nok glukose, så er det jo fordi den får for lite/feil mat. Fettet i kosten dannes til fettsyrer og ketoser (monosakkarider- sukkertype) som lagres i lever og muskler, og som hunden frigjør ved behov. Så om hunden mangler glukose, får den rett og slett for lite fett!

Akkurat samme prosessen gjelder folk folk som går på lavkarbo, kroppen danner selv den glukosen den trenger fra fett i kosten/kroppsfettet (derfor går man ned i vekt).

Takk, viderefører dette, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...