Gå til innhold
Hundesonen.no

Råtten innmat


Aisa

Recommended Posts

Artistic driver med salg av tørrfôr, og er tørrfôrets evige forkjemper.. :rolleyes: Og for all del; ikke prøv å si noe negativt om Eukanuba, for da kommer h*n på banen.. :)

Artistic driver ikke med salg av hundefôr...! Det er faktisk ingen lukerativ bransje.. Men, jeg kjenner bransjen og har annen tilknytning til den. Hva tørrföret heter er meg revnende likegyldig så lenge vi ikke snakker dagligvareför. At det ble Eucanuba tråder har med den medfarten de fikk i begynnelsen av 2000 åra av Peta etc.

Personlig anser jeg Pro Plan som det beste tørrfôret, også innen ekstremsportene. De har nå Skramstad og Monsen som de sponser aktivt..

Hvis dere fulgte med på sendingene på TV under hundeløpene som har vært nå, så ville dere sett at en stor hoveddel av foringen til Skramstad/Monsen var tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Artistic driver ikke med salg av hundefôr...! Det er faktisk ingen lukerativ bransje.. Men, jeg kjenner bransjen og har annen tilknytning til den. Hva tørrföret heter er meg revnende likegyldig så lenge vi ikke snakker dagligvareför. At det ble Eucanuba tråder har med den medfarten de fikk i begynnelsen av 2000 åra av Peta etc.

Personlig anser jeg Pro Plan som det beste tørrfôret, også innen ekstremsportene. De har nå Skramstad og Monsen som de sponser aktivt..

Hvis dere fulgte med på sendingene på TV under hundeløpene som har vært nå, så ville dere sett at en stor hoveddel av foringen til Skramstad/Monsen var tørrfôr.

Det jeg har sett av deres foring under løp (i virkeligheten tidligere år) er at de forer både med tørrfor og kjøtt/laks etc som de aller fleste andre. Skal du bruke hundekjørere som argument må du ta med hele sannheten. Men ja, de aller fleste hundekjørere bruker også en forholdsvis stor andel tørrfor i foringa si.

Forøvrig syns jeg det er en interessant debattmetode å angripe "motstandern" med at h*n bruker for gode argumenter :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artistic driver med salg av tørrfôr, og er tørrfôrets evige forkjemper.. :rolleyes: Og for all del; ikke prøv å si noe negativt om Eukanuba, for da kommer h*n på banen.. :)

Haha han er inne i den bransjen ja! Kan jo si det at etter boffsa mi sluttet med Eukanuba og gikk over til V&H, slutta hu å fise dagen lang så huset er ikke forpestet lengre :) Tørrfor er sikkert bra det altså, men jeg ønsker ikke å fore med det. Dritdyrt er det også og når V&H er bedre så.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha han er inne i den bransjen ja! Kan jo si det at etter boffsa mi sluttet med Eukanuba og gikk over til V&H, slutta hu å fise dagen lang så huset er ikke forpestet lengre :) Tørrfor er sikkert bra det altså, men jeg ønsker ikke å fore med det. Dritdyrt er det også og når V&H er bedre så.. :)

Ah, så det er ikke bare her det fises pga. Eukanuba. Greit å vite, og takket være moghrebi og god info om råforing så blir det i hovedsak det det skal gå i her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din maniske nedrakkinng av tørrfôr, det ser ut som om det er din livsoppgave forresten, så er det på grensen av usakelighet.

Flotte formuleringer, utdypende forklaringer, henvisninger til ditt og datt.... Joda, jeg er fullstendig klar over at dette virker på majoriteten av medlemsmassen her inne.. Antagelig yngre mennesker som enda ikke har mangeårig erfaring med hund, konkurranse o.l. Forresten så virker det som om massen her inne aldri har friske hunder..! Det er jo alltid noe galt med de!

Fine ord hjelper ikke på meg. Jeg har sett og erfart hva som duger i det lange løp.. Jeg har sett bikkjer kollapse på sledeløp fordi det ikke ble fôret tørt. Jeg har sett bikkjer med spisevegring, de orker ikke fett eller kjøtt.. Alt dette er snakk om erfaring...

Og derfor min uttalelse.. For i følge deg så duger ikke vår måte å fôre på...

så har andre motsatt erfaringer ...så må jeg jo si at vanlig sunn fornuft sier jo at råfòring er det som er mest naturlig for våre dyr...merklig nok, akkurat som oss mennesker...jo mindre pose/ferdigmat vi bruker jo bedre er det for kroppen...

men når det skal sies er det jo viktig å gjøre det riktig og sørge for at det blir riktig mengde med det som trengs av vitaminer og mineraler i råfòring...vist ikke vil man nok erfare det som blil beskrevet her om kolapser+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har sett av deres foring under løp (i virkeligheten tidligere år) er at de forer både med tørrfor og kjøtt/laks etc som de aller fleste andre. Skal du bruke hundekjørere som argument må du ta med hele sannheten. Men ja, de aller fleste hundekjørere bruker også en forholdsvis stor andel tørrfor i foringa si.

Så har jeg heller aldri sagt noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg heller aldri sagt noe annet..

jeg har fort kun på rått og v&h i over 2 år nå. på alle utstillingen jeg har vert ganske så mange har det blit komentert god pelskondisjon det fikk jeg aldri på kritikken når jeg foret med tørr for! Og tispen min med flass og kløe har sluttet med det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fort kun på rått og v&h i over 2 år nå. på alle utstillingen jeg har vert ganske så mange har det blit komentert god pelskondisjon det fikk jeg aldri på kritikken når jeg foret med tørr for! Og tispen min med flass og kløe har sluttet med det og!

Og det er jo kjempefint, ikke sant..!

Men, du som flyr så mye på utstillinger kan da kanskje fortelle meg hvor mange av de 10 på bamselista som råfôres..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*brukeren synes nå at denne tråden har sklidd langt ut på vidda (Finnmarksvidda?), og håper at medlemmene heretter holder seg til topic og ikke alt mulig annet*

SUKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo kjempefint, ikke sant..!

Men, du som flyr så mye på utstillinger kan da kanskje fortelle meg hvor mange av de 10 på bamselista som råfôres..??

nei bamselista vet jeg ikke! Men det jeg vet er at min hannhund så langt topper mest vinnende dette året og har da som du skjønner slått gaanske mange andre hvor av de nesten alle utelukkende forer på tørr for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...