Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt for bløt avføring


Recommended Posts

Valpen min går på Norwegian Polar, men avføringen blir ikke helt hard. Den er ganske myk. jeg lurer på om dette kan ha noe med at valpen er ganske aktiv etter måltidene og det blir litt "stress" mage? Eller om maten kan være litt "hard" for han? Han bæsjer to ganger om dagen, så det er regelmessig, og det er ikke sånn kjempemye mengder heller. Bare litt myk.

Noe jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Polar inneholder cirka 10% mais, så det kan være grunnen til at avføringen ikke blir like fast som når man fôrer med Vom & Hundemat (som ikke inneholder plantekost). Men hvis avføringen blir litt flytende, så er det nok noe annet som er på tok. Får han noe annet å spise også? Godbiter eller tyggebein eller noe sånt?

Eventuelt kan du prøve å gi en ormekur og se om det hjelper. Orm i tarmen kan gi løs avføring. Min yngstemann har hatt bendelorm tre ganger fra han var to måneder (han er nå sju måneder). Første tegnet på at han er infisert har vært løs avføring, og deretter har avføringen stabilisert seg - men med små, hvite, levende ormer i! Usj & isj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja usj, mark er ikke noe digg. Jeg tok en kur på han for 3-4 uker siden. han hikket så mye og hadde noe løs avføring, så jeg tok en for sikkerhetsskyld. Spiser egentlig ikke så mye bein eller godbiter.

Så jeg er litt usikker på om jeg skal fortsette med maten og se om det går seg til da, eller vurdere noe annet.. Han er enda så liten så føler at han ikke har stabilisert seg nok, hvis jeg kan si det sånn.

Den andre hunden min var sensitiv for korn og hadde bløt avføring på det forrige tørrforet, men etter at vi bytta til NP har det vært null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg er litt usikker på om jeg skal fortsette med maten og se om det går seg til da, eller vurdere noe annet.. Han er enda så liten så føler at han ikke har stabilisert seg nok, hvis jeg kan si det sånn.

Du kan eventuelt forsøke å gi maten i flere måltider, og se om det hjelper. Hvis magen og tarmen fylles opp med mye mat om gangen, så kan det føre til at det hele passerer gjennom hunden litt raskere enn normalt. Mye aktivitet før og etter maten kan også gi "stressmage".

Du kan også forsøke å gi litt Kruskakli og se om det binder noe av væsken i tarmen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring i å gi mye bein når magen er løs. Har stoppet en begynnende diarè eller to med det. :) Men det kan hende at hundene trenger å være vant til å spise bein først, hvis ikke kan det jo hende du får motsatt virkning for alt jeg vet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...