Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporkurs - anbefalinger


-Mia

Recommended Posts

Nå fikk jeg akkurat beskjed om at jeg ikke fikk plass på et planlagt sporkurs denne våren. :P Veldig synd iom at vi meldte oss på for flere måneder siden - men klubben ønsket å prioritere sine egne medlemmer.

Vi ønsker å ta et introkurs/weekendkurs i spor og jeg har nå søkt på nettet i det vide og brede, og det er flust av alternativer: (dog vet jeg ikke hvorvidt alle har ledige plasser).

- Norges Hundeskole

- Din Beste Venn

- Oslo Hundeskole

- Canis Hundeskole

- Hund i Sentrum

- Fritidshunden

Dette er alle skoler i nærheten av Oslo, men vi kan kjøre et par timer dersom det er gode kurs andre steder på Østlandet.

Det viktigste er at vi har lyst til å lære spor - og i dag kan vi null og niks.. :) Vi kan derfor ikke troppe opp i en vilkårlig hundeklubb på sportrening. Ei heller kjenner jeg noen som kan lære oss det grunnleggende.

Så det jeg lurer på er: har noen av dere erfaringer med noen av sporkursene til de overnevnte klubbene? Hvem er "best i klassen" eller hvem bør jeg styre unna?

Eventuelt: hvordan kom dere i gang med spor selv? Er dere selvlærte?

På forhånd takk for hjelpen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvlært med hund som er knallkul. Måtte selvfølgelig lese litt selv om sporoppsøk, pinneplukk og regler.

Men vi har uansett ikke trent noe i klubb, og nå skal vi gå kurs for å få alt "på plass". På generelt grunnlag om det jeg har opplevd, hørt og erfart ville jeg ikke valgt Oslo Hundeskole eller norsk hundeskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig mange gode bøker om emnet, og man kan lese seg til utrolig mye på nett. :) Jeg syns absolutt du kan møte opp på treninger i hundeklubben selv om dere ikke kan så mye, folk bruker å være veldig imøtekommende mot nye folk og hjelper gjerne til og forklarer underveis.

Anbefaler deg en lettlest bok som heter "nesearbeid for hund, fra godbitsøk til sporsøk" :D Det er en bok om nesearbeid generellt, og mye om spor. Den passer til "alt" av hundefolk syns jeg, fra folk som vil prøve spor på hobbybasis for å aktivisere hunden og for folk som sikter mot konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Vurderte også å lese meg opp, men er redd for å gjøre feil i starten - slik at jeg kludrer det til for senere innlæring. Av erfaring så har jeg kludret det til for oss før på diverse innlæringer på lydighetsbiten..

Den boken Anniken anbefaler har jeg sett mange henvise til. Det er kanskje ikke SÅ mange feil man kan gjøre - eller?

Uansett: nå fikk vi kontrabeskjed av hundeklubben; vi får plass på sporkurset! Vi melder oss samtidig inn i klubben, så nå kan vi bli med på sportreninger dersom kurset gir mersmak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Vurderte også å lese meg opp, men er redd for å gjøre feil i starten - slik at jeg kludrer det til for senere innlæring. Av erfaring så har jeg kludret det til for oss før på diverse innlæringer på lydighetsbiten..

Den boken Anniken anbefaler har jeg sett mange henvise til. Det er kanskje ikke SÅ mange feil man kan gjøre - eller?

Uansett: nå fikk vi kontrabeskjed av hundeklubben; vi får plass på sporkurset! Vi melder oss samtidig inn i klubben, så nå kan vi bli med på sportreninger dersom kurset gir mersmak. :)

Litt nysgjerrig på hvilken klubb dette er. For har sett meg ut et sporkurs selv, men nå er jeg nok litt sent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg tenkt å bare møte om på Brukshundtrening (som det heter i klubben min). Så får vi ta det derifra, hvis det er gøy så blir vi nok med på et kurs eller noe.

Er forresten medlem av BBHK (Bærum Brukshund Klubb). Og der har de litt sånne treninger, nå vet ikke jeg om det er mest rundering, spor, søk eller hva det er. Jeg er heeelt fersk på det, men det virker ihvertfall spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig på hvilken klubb dette er. For har sett meg ut et sporkurs selv, men nå er jeg nok litt sent ute.

Stovner Hundeklubb. (nå håper jeg dere sier fra dersom dere har dårlige erfaringer med denne klubben :closedeyes: - jeg er som sagt helt grønn på dette :icon_redface: )

Dersom du vil ha flere alternativer fikk jeg tilbakemelding både fra Canis og Antrozoologisenteret om at de hadde ledige plasser på kurs i vår. (Dog syns jeg disse var litt dyrere alternativer enn Stovner. )

Selv har jeg tenkt å bare møte om på Brukshundtrening (som det heter i klubben min). Så får vi ta det derifra, hvis det er gøy så blir vi nok med på et kurs eller noe.

Er forresten medlem av BBHK (Bærum Brukshund Klubb). Og der har de litt sånne treninger, nå vet ikke jeg om det er mest rundering, spor, søk eller hva det er. Jeg er heeelt fersk på det, men det virker ihvertfall spennende.

Er det BBHK du er medlem av, eller er du medlem av flere? Var innom nettsidene til BBHK for en stund siden også, men det virket ikke som det var så mye aktivitet der (for nybegynnere) ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det BBHK du er medlem av, eller er du medlem av flere? Var innom nettsidene til BBHK for en stund siden også, men det virket ikke som det var så mye aktivitet der (for nybegynnere) ..

Kun medlem av BBHK.. vel for nybegynnere og avanserte for densags skyld fins hverdagsdressur treninger på onsdager. Og ang. spor så er brukstreningene tilpasset til de som er der, og det er planer om noen kurs etterhvert.

Men det er bare å sende mail, så får man som regel ganske raskt svar.

Siden er også veldig ny, så den er på en måte under oppbygging og selve klubben er ihvertfall ny.. den ble senest en del av NKK ifjor. Men jeg er ihvertfall veldig fornøyd til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun medlem av BBHK.. vel for nybegynnere og avanserte for densags skyld fins hverdagsdressur treninger på onsdager. Og ang. spor så er brukstreningene tilpasset til de som er der, og det er planer om noen kurs etterhvert.

Men det er bare å sende mail, så får man som regel ganske raskt svar.

Siden er også veldig ny, så den er på en måte under oppbygging og selve klubben er ihvertfall ny.. den ble senest en del av NKK ifjor. Men jeg er ihvertfall veldig fornøyd til nå!

Ok, jeg var ikke klar over at klubben var såpass "ny" - det forklarer jo at sidene ikke har vært helt oppdaterte :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stovner Hundeklubb. (nå håper jeg dere sier fra dersom dere har dårlige erfaringer med denne klubben :closedeyes: - jeg er som sagt helt grønn på dette :P )

Har ikke noe vondt å si :icon_confused: Gått en del kurs der selv, og var her jeg egentlig tenkte å gå sporkurs. Tror det kan være et bra kurs med den instruktøren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Har ikke noe vondt å si :icon_cry: Gått en del kurs der selv, og var her jeg egentlig tenkte å gå sporkurs. Tror det kan være et bra kurs med den instruktøren :P

Instruktøren som skal være der er en av dem jeg syns er norges dyktigste, jeg har selv gått flere sporkurs hos ham og gjør det gjerne igjen!

Jeg tror desverre vårens kurs er fullsatt...

(det har ingen ting med at jeg sitter i brukskomiteen i Stovner Hk, da kunne jeg latt være å skrive) :P

Men for dem som virkelig er intressert i bruks kan jo NBF sine sommerkurs være noe? Dem kjører rent spor eller rundering, eller man kan velge en kombiansjone der man deler uken i 2 på den forsjellige grenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruktøren som skal være der er en av dem jeg syns er norges dyktigste, jeg har selv gått flere sporkurs hos ham og gjør det gjerne igjen!

Jeg tror desverre vårens kurs er fullsatt...

(det har ingen ting med at jeg sitter i brukskomiteen i Stovner Hk, da kunne jeg latt være å skrive) :wub:

Og vi har fått en av de 8 plassene! :icon_redface: Gleder oss masse :D og veldig gøy at det er mange som anbefaler instruktøren!

Vet du om man får lov til å trene spor med klubben etter at man har tatt et slikt nybegynnerkurs? Eller kreves det mer erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Kåre Lise
Vet du om man får lov til å trene spor med klubben etter at man har tatt et slikt nybegynnerkurs? Eller kreves det mer erfaring?

Alt anna ville vel være rart og grunn til å finne seg en anna klubb spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...