Gå til innhold
Hundesonen.no

For tynn, men får nok mat som han skal, kanskje enda litt mer?


civga

Recommended Posts

Kenzo er usedvanlig tynn syns vi, men idag var vi hos veterinæren i lakselv, han sa at Kenzo var i kjempe fin vekt.. Hadde miljø - lydighetstrening etter at vi hadde vært hos veterinæren. Da sa instruktøren at han var tynn og anbefalte å bytte fôr. Idag gikk vi fra Specific til Eukanuba.. Håper virkelig alt ordner seg.. Også sluker han jo maten også, men veterinæren sa det ikke gjorde noe.. Har noen tips.. Eller kanskje vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo kanskje øke formengden litt, men tror ikke det er noe man trenger å stresse med - han er ung og aussier har ofte en "skranglealder" hvor de ser litt snåle ut i formen.

Det er mye bedre at han er litt for slank enn at han er litt for tykk :D Syns du har et luksusproblem :D Jeg sliter med å holde My passelig, hun er så sinnsykt matglad og virker til å legge lett på seg - spesielt nå om vinteren hvor jeg ikke akkurat kan skryte på meg og gi henne så sinnsykt med mosjon... Skulle hatt SKI!

Syns forresten ikke at han ser noe tynn ut på bildene, ser akkurat passelig ut syns jeg og ser ut til å være i flott form. Fin er han også i kroppen til å være så ung, han ser ut som han er eldre enn han er. :D Men pelsen kan jo lyve, så hvis dere mener han er for tynn kan dere jo gi han litt mer mat, eventuelt kan dere kjøpe sånne poser med frysetørket vom og gi han litt av om dagen. Man kan bløte det opp i vann eller gi det som det er mener jeg å huske. Smaker veldig godt, hilsen My :D Men det er en god del energi i ordentlig vom, så ikke gi for mye - da blir han enten feit eller FULL av energi kan jeg se for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også sluker han jo maten også, men veterinæren sa det ikke gjorde noe.. Har noen tips.. Eller kanskje vet hva det kan være?

Om du er redd for at han skal spise maten sin for fort, så kan du jo strø maten hans utover gulvet sånn at han må søke opp ei og ei kule - da tar det litt lenger tid å spise :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg glemte visst å nevne at han får nok med mat. Kenzo får 500 gram fôr på morran og 500 gram på kvelden. Syns dere det er for mye, nok eller for lite?

Det er jo helt umulig å si noe som helst om. Om hunden blir FOR TYNN, så får den for lite mat, blir den for TYKK får den for mye liksom... :D. Og hva som står på fôrsekken skal man ta med en klype salt og kun se på som en veiledning, da dette er så individuelt fra hund til hund OG mht hvor mye mosjon den får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt umulig å si noe som helst om. Om hunden blir FOR TYNN, så får den for lite mat, blir den for TYKK får den for mye liksom... :D. Og hva som står på fôrsekken skal man ta med en klype salt og kun se på som en veiledning, da dette er så individuelt fra hund til hund OG mht hvor mye mosjon den får.

Signerer den :D My får mye mindre mat enn Kenzo, og hadde hun fått så mye hadde hun sikkert blitt smellfeit. Men så får hun jo et annet fôr enn han, og hun er jo sikkert en del kg lettere også. Kenzo bruker kanskje flere kalorier iløped av dagen enn "den vanlige hunden i gata" - det finnes nok av aussier som trenger mer mat enn det som er anbefalt. Det gjelder selvfølgelig andre raser også, men oppdretteren min mener f.eks at naturlig råforing er det beste for hennes hunder og at tørrfor ikke er godt nok for dem, blant annet fordi det er aktive hunder som bruker kroppen mye og forbruker mye energi, vitaminer og mineraler og som trenger en del av slikt for å være i toppform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Oi, jeg glemte visst å nevne at han får nok med mat. Kenzo får 500 gram fôr på morran og 500 gram på kvelden. Syns dere det er for mye, nok eller for lite?

Det er veldig inviduelt. Jeg har selv en litte-granne mindre rase enn din og min eldste tispe fikk dem mengdene med tørrför + kjøtt for å holde vekten ved 1år.

Så lenge hunden spiser, ser frisk og rask ut, fin pels og fornøyd med livet så ville jeg nok bare økt mengden litt til og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er aktiv og ja jeg tror han brenner mye kalorier :D Vi er mye på skiturer, trener lydighet, litt agility også er vi jo på lange turer hver dag da :D Og han ser fin ut, pelsen er fin, har ikke kastet opp som dyrlegen spurte om og er i toppform.. Men han er jo tynn da .. Men får jo også se om han blir bedre nå som jeg bytter fòr til Eukanuba :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er aktiv og ja jeg tror han brenner mye kalorier :D Vi er mye på skiturer, trener lydighet, litt agility også er vi jo på lange turer hver dag da :D Og han ser fin ut, pelsen er fin, har ikke kastet opp som dyrlegen spurte om og er i toppform.. Men han er jo tynn da .. Men får jo også se om han blir bedre nå som jeg bytter fòr til Eukanuba :D

Og hvis han ikke liker Eukanuba, vet jeg at dyrlegene i Kirkenes forhandler Pro Plan :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å gi ett individsperspektiv til deg:

Sofus får 1-3 timer tur hverdag, han har 3 timer ag trening i uka og sammenlagt blir det vel 2 timer lydighet og fri løype rundt omkring på ett jorde der vi flytter. han er en liten rase som skal ha veiledende i tørrfor 175 gr og i V&H 125 gr.

Tremeningen til sofus får en 175-200gr V&H om dagen, han har noen turer om dagen og litt lydighet(pluss lek med den

andre bikkja).

Sofus får sånn ca. 350-400gr daglig og har bein og annet rått ved siden av det og er ikke tykk, nærmest litt tynn :D

Så dere må bare finne hva som passer Kenzo, men husk at som Annikken sa; at de kommer i en skranglealder hvor alt bare er forferdelig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har altid hatt hunder som har måtte spise mye mer enn det som har vært anbefalt. Og noe av det første3 jeg sjekker når dem har blitt for tynne er om dem trenger mark kur har ikke det hjulpet så har jeg økt for mengden. Har i grunnen aldri hatt en hund som har spist det som har vært anbefalt i forhold til mosjons nivå og mmengde for som står på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Oi, jeg glemte visst å nevne at han får nok med mat. Kenzo får 500 gram fôr på morran og 500 gram på kvelden. Syns dere det er for mye, nok eller for lite?

Hvor mye er 500 gram i desiliter?

Jeg har vært oppe i 2 liter tørrfor om dagen på unge belger hanner jeg, og halvannen liter på tisper - jeg aner ikke hva det er i gram, men det er uansett mye mat.

Er han tynn så bør han få mer mat, jeg har ikke noe tro på fôrbytte - det er stort sett det samme i disse forene når det kommer til det ene og andre, sålenge hunden spiser foret du har, er fin i pelsen osv. - så er det ingen grunn til å bytte for fordi hunden er tynn - men øk matmengden litt i en periode og se om han legger på seg da. Eventuelt trapp litt ned på aktiviteten på det fysiske plan i samme periode og gi heller mer mental trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenzo er usedvanlig tynn syns vi, men idag var vi hos veterinæren i lakselv, han sa at Kenzo var i kjempe fin vekt.. Hadde miljø - lydighetstrening etter at vi hadde vært hos veterinæren. Da sa instruktøren at han var tynn og anbefalte å bytte fôr. Idag gikk vi fra Specific til Eukanuba.. Håper virkelig alt ordner seg.. Også sluker han jo maten også, men veterinæren sa det ikke gjorde noe.. Har noen tips.. Eller kanskje vet hva det kan være?

Men hvis veterinæren deres sa at hunden er i kjempe fin vekt hvorfor skifter dere bare fordi en instruktør uttaler seg? Da ville jeg heller fått en 2. opinion fra en annen veterinær. En instruktør er liksom bare en instruktør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med oppdretter, hun syns også at han så litt vel slank ut.. Og mange som har kjent på han og sagt det samme.. Hoftebeinan kjenner og ribbena kjennes godt..

Edit: hehe, hoftebein, jeg mente de bak på bakdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han frisk og rask og i god form, så hadde jeg ikke stresset veldig med å legge på han. Selvsagt forutsatt at han spiser nok til å bygge muskler. Mange unge hunder som er rimelig beinete og rare i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg glemte visst å nevne at han får nok med mat. Kenzo får 500 gram fôr på morran og 500 gram på kvelden. Syns dere det er for mye, nok eller for lite?

Hvis hunden er for tynn og skrubbsulten alltid, så får han ganske enkelt for lite mat.

(Veiledningen på forpakker er, VEILEDNING, og behovet vil kunne variere kolossalt fra hund til hund.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg glemte visst å nevne at han får nok med mat. Kenzo får 500 gram fôr på morran og 500 gram på kvelden. Syns dere det er for mye, nok eller for lite?

Det er som nevnt individuelt.

Yippie får ca 260 gram royal canin i døgnet. De siste 4 dagene har vi gått avktivt på ski i dyp høy på fjellet 7-9 timer og da har hun fått ca 550 gram i døget.

Det høres ut som om du har en kostbar hund å fôre!

Jeg synes ikke Kenzo ser for tynn ut på noen bilder jeg da, men det er jo vanskelig å bedømme ut i fra bilder. Dessuten ville jeg stolt på veterinæren hvis han/hun mente at han var akkurat passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Idag har Kenzo fått det vanlige frokostet som han alltid får, han har ikke bæsjet på noen av lufteturene vi har vært på.. Så nå på kvelden så spydde han opp alt foret sitt.. Og det syns jeg var merkelig, maten var ikke blitt fordøyet.

Først så tenkte jeg at beinet(han har aldri fått før sånn "rå" bein, bare fra butikk) hadde fått idag gorde at han spydde, men det kan det jo heller ikke være, for beinet fikk han jo på 19 tiden.. Merkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

=)

Jeg hadde samme problem med min, en huskey-blanding. Veldig tynn og lita men dyrlegen sa at det ikke var noe farlig. Jeg ser jo den da ho er i topp-form og like energirik konstant :P Men jeg har prøvd 6-7 forskjellige tørrfor typer men hun spiste KANSKJE en halv skål om dagen ( 200 g) og så ut som en skikkelig shabby voffs en periode, men så begynte jeg og fore henne på kjøtt fra Vom og Hundemat med tørrfor fra eukanoba innblandet og hun har lagt på seg så vi ikke lenger ser noen bein mer enn de evt skal og er i super form fortsatt ! Hun veide mellom 16-18 kg i sin tynne periode, nå veier hun ca 22 kg og ser perfekt ut =) ( i mine øyne ihverfall <3 )

Siden det er en huskey jeg har kan det være en liten forskjell , men hvis problemet ditt vedvarer at du selv syns voffsen din er for tynn så anbefaler jeg deg og prøve dette ! =)

post-5405-1241339680_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...