Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan reagerer du i denne situasjonen?


Mirai

Recommended Posts

Eller, to situasjoner.

1:

Du har et bankkort som er knekt, og det er ingen penger på det. Derimot har du penger på sparekontoen din som du har i samme bank, men ikke noe kort til. Du får ikke overført penger fordi hunden din har tygd i stykker dingsen til nettbanken.

Så drar du til nærmeste avdeling av den banken, og spør om de kan ta ut pengene og bestille nytt kort for deg.

"Nei, for du er ikke kunde hos oss, fordi vi er avdelig XXX". Jaha? Så får du beskjed om å dra inn til byen, for der ligger den avdelingen som alle kan bruke. Du drar inn til byen, og finner fornøyd frem til banken der. Nei, de kan heller ikke hjelpe deg, fordi du er ikke kunde der heller. Så du må dra til tredje stedet for å få noe hjelp. Ingen av de to første stedene tilbyr seg egentlig noenting, f. eks å ringe til det riktige stedet for å si at kunden er her og trenger veldig et nytt kort.

Hva gjør du? Sier du noenting, bytter du bank, eller syns du det er helt ok?

2:

Du går i en butikk for å kjøpe en ting til 200,-. Du har med deg både nok kontanter og kort. Da du kommer til kassa får du beskjed om at terminalen dessverre ikke fungerer, og spørsmål om du har mulighet til å betale med kontanter fordi de venter på at terminalen blir fikset.

Lager du en scene? Legger du fra deg tingen og kjøper den et annet sted? Betaler med kontanter? Forventer rabatt på varen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Aldri opplevd det selv, men hadde nok blitt sur uten å si noe... men det hadde nok synes <_< Er nok litt for stille av meg til å begynne å lage noe bråk på noen måte.

2: Betalt kontant og i grunn vært like fornøyd. Sånt kan jo skje :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den som biter det i meg når jeg opplever dårlig kundebehandling, så banken i spørsmål 1 hadde nok fått klar beskjed. Jeg er kunde hos Fokus bank - ikke hos Fokus Lade eller Fokus Heimdal.

Spørsmål 2 opplever jeg ikke som dårlig kundebehandling. Slikt kan forekomme, og det er ikke noens feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjon en skjønner jeg ikke helt. :yes: Eller, jeg syns det høres merkelig ut med en bank som tydeligvis er nokså stor (siden de har minst tre avdelinger innenfor et relativt lite område) opererer med en sånn organisering. Derfor kan det godt hende jeg hadde byttet bank - ikke på grunn av dårlig kundebehandling, men av praktiske grunner.

I situasjon to hadde jeg betalt kontant (med mindre jeg virkelig trengte de pengene til noe annet). Det er da virkelig ikke ekspeditørens feil at bankterminalen for øyeblikket ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klargjøre litt mer på en: Landsdekkende stor bank, som da også tydeligvis har småavdelinger. F. eks "XXXX - Horten" eller "XXXX- Verdal" bare for å gi eksempel. Men om du da er kunde i f. eks XXX Horten, så kan ikke XXX Nøtterøy-Tønsberg-avdelingen hjelpe deg med noe. Da må du inn til et sted som er stort nok til å ha en sånn stor avdeling, eller hvordan jeg skal si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag følte jeg at "ingen" kunne hjelpe da jeg hadde kjøpt en vare på en dyrebutikk som ikke lå her i nærheten men da jeg tok kontakt me der jeg hadde kjøpt det av sa de at alle selgere av det merket her i norges land skulle kunne hjelpe meg så jeg kunne bare finne ut hvem som solgte det produktet hos min nærmeste dyrebutikk. Fant et like her borte men fikk som svar at de ikke kunne hjelpe meg fordi produsktet ikke var kjøpt hos de. Neste butikk fant de probmetet me tingen jeg hadde kjøpt men de kunne ikke bytte det inn for meg pga jeg ikke hadde kjøpt det der.. jeg tenkte da må jeg vel dra til trondheim for å byttet tingen eller sende det da om d ikke er no annen mulighet. Men for sikkerhets skyld dro jeg innom et nytt sted og der var de super blide, jeg viste problemet og de fisket der på ca 5 min... ganske villt så forskjellig er fra butikk til butikk når man trenger hjelp med en vare de alle har i butikken sin.

Så over til ditt spørsmål, på nr 1 ville jeg blitt litt irritert (slik som i dag) men vel d hjelpe å bytte bank?Tja,.. er sikkert andre ting i andre banker som er teiet også.. ville holdt meg der tror jeg.. vet ikke jeg

Spørsmål to, da ville jeg bare betalt... innimellom klikker disse terminalene og d er ikke den stakkars dama i kassa sin skyld. Har selv fått huden full av kjeft på jobb da terminalene ikke virker akkuratt som om d er min skyld... er et slit me slike kunder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I situasjon en hadde jeg nok spurt om de kunne ha mulighet til å ringe til den riktige avdelingen, eventuelt om de hadde ett nr jeg kunne ringt.

I situasjon to hadde jeg fint betalt kontant, nye penger kan jeg alltids ta ut :P Vi har hatt problemer med bankterminalen ett par ganger på jobben ved eierskifte og da har man ikke så mye annet valg enn å spørre om de har mulighet til å betale kontant, eller tilby å holde av varene til kunden har fått tatt ut penger i minibanken :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer en: Her ville jeg allerede i første filial spurt om de kunne ringe for meg slik at jeg slapp å løpe vestfold rundt. De er samme bank, bare forskjellige filialer, så såpass bør de klare, det er normal kundeservice i mitt hode.

Nummer to: Hvis det ikke var opplyst noe sted at terminalene ikke fungerte, og jeg ikke fikk vite det før jeg sto klar til betaling, så hadde jeg sagt ok, latt varene ligge, og kjøpt det et annet sted. Dette uansett om jeg hadde hatt kontanter eller ikke. Det er normalt å opplyse folk om slike problemer, så unngår butikken masse ekstra styr.

Jeg er min egen verste kunde, dvs at jeg har alltid jobba i serviceyrker, og krever dermed god service uansett hvor jeg handler. Mulig jeg tidvis krever mye, men om butikkmedarbeideren ikke har dårlig tid og kø, så kan h*n pokker meg ta seg to min til å hjelpe litt ekstra. I bank feks, så står man jo i nummerkø en evighet, en tlf fra eller til tar ikke mer til enn en pensjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Byttet bank mest sannsynlig - jeg vil jo helst ha en bank som klarer finne seg selv i det minste.

2. Betalt kontant. Tipset dem om å sette opp en plakat på døren mens det pågår tilfelle man ikke har kontanter,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...