Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs


Pai

Recommended Posts

Har aldri hatt valp før jeg, og om 5 uker kommer hu. Så, vi vil melde oss på valpekurs. Når er det vanlig å begynne på valpekurs ? Hva gåes igjennom i løpet av et kurs ? Forstår at det er forskjellig fra kurs til kurs, men noe ca. må det jo være :-) Har dere noen å anbefale i trøndelagsområdet ? Er det best med intensivkurs eller kurs over lengre tid ? Og itillfell over lengre tid, er det da 1 gang i uka, eller hvordan foregår det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig greit å begynne så tidlig som mulig, tror jeg.. Klumpen min var i hvertfall 9-10 uker da vi var på kurset første gang, jeg hadde hatt han i ganske nøyaktig en uke.

Jeg gikk på Trondheim Hundeskole, og var godt fornøyd med det. Vi gikk gjennom en del "teori", første kveld var uten hund og vi satt bare å hørte på, ganske greit det synes jeg :yes:

Ellers lærte vi en del sånne grunnleggende ting, som sitt, dekk, komme på innkalling, bli osv.. Pluss vi hadde litt sånn mer morsomme ting på slutten, som gå i sikk-sakk mellom kjegler, target, gå på vippe osv.

Stort sett er det vel 1 gang i uka ja, og det er ganske greit, for da rekker man å øve hjemme, på det man har lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva vi skal gå igjennom på 8 uker (1 gang per uke a 2 timer: 1 time teori + 1 time praktisk trening): http://www.fjellanger.net/hundeskole/kursvalp.htm Vi begynner om ca en mnd når valpen er 10/11 uker. Det vil både bli praktisk trening med valp og teoritrening uten valp innen ulike tema som renslighetstrening, hvordan dempe bjeffing osv. Vi skal også fortsette på unghundkurs som varer helt til hunden er ca et år. Her er det møter mye sjeldnere, og vi skal lære litt om lydighetstrening og agility. Treningen er lagt til bymiljø. Vi skal sikkert lære mer, men finner ikke så mye info på nett om dette.

Vi ville fortsette på kurs etter valpekurs fordi vi ikke har hatt hund før, og det kan være greit med sporadisk oppfølging gjennom tenåringstiden til hunden. Så vi skal på intensivkurs i 8 uker, for deretter å gå på et langvarig kurs med bare 6 praktiske treninger :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinL:

Var det ingen roligtrening, miljøtrening, trene på møtesituasjoner etc ?

Nei, på selve valpekurset var det lite av det.. Men når man går kurs på Trheim Hundeskole har man mulighet til å dra på gratis miljøtrening en gang hver uke i ett år etter kurset. Der er det veldig mye av de tingene du nevner her :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle :yes:

Nei, på selve valpekurset var det lite av det.. Men når man går kurs på Trheim Hundeskole har man mulighet til å dra på gratis miljøtrening en gang hver uke i ett år etter kurset. Der er det veldig mye av de tingene du nevner her :P

Er det med instruktører til stede på den miljøtreninga ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg har gått valpekurs hos Nidaros Brukshundklubb.

Mål med kurset

Å gi hundefører grunnleggende ferdigheter for innlæring av øvelser. Det vil bli lagt vekt på følgende grunnøvelser: Sitt, Dekk/Ligg, Innkalling og håndtering av hund. I tillegg kan også andre øvelser eller små og stor problemer taes opp.

Vi trente også kontakt (obligatorisk uansett kurs eller ikke synes nå jeg :D ), hilse-trening, de fikk lete opp leken sin osv.

Var ett spennende kurs med 8 valper (de tar ikke flere pr intruktør) og av 8 forskjellige raser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år siden vi gikk valpekurs, men vi deltok på Canis sitt her i Trondheim. Der var det lagt opp slik at vi trente med klikker hele gjengen, altså det ble på en måte klikkerkurs og valpekurs i ett. Vi holdt vel på med alt av hverdagslydighet (sitt, ligg, bli osv.), godbitspor og søk, møtetrening, mye kontakttrening og lære valpen å bli godta at andre tar på den. Vi hadde en individuell treningsøkt, hvor det bare var oss og en av de to instruktørene. En av kurskveldene var vi i sentrum, hvor vi gikk opp og ned Nordre for å miljøtrening, kontakt og møtetrening :) Husker ikke helt hvor mange kvelder kurset gikk over, men var vel åtte uker eller noe. Jeg vil anbefale kurset hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...