Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå trenger jeg virkelig hjelp her

dorab01

Recommended Posts

Skrevet

Ja det er det store dillemaet mitt. Vi var på Nkk bø med hunden min stilte i åpen klasse men trengte altså kun det ene stor certet for å bli Ncuh. det kom en hund fra latvia han stillte i champ cklasse. det gikk litt diskusjon frem og tilbake hvorvidt hun skulle stille der eller i åpen i og med at han ikke var Nuch. Men det dette ble skjekket og latviske hunden fikk stille i i champ klasse.

Så ble vi nr 2 med ck og res cacib det var det som stod på lappen og vi hentet premie og svevde lykkelig hjemmover i god tro at vi slo noen fantastiske bikjer i dag! men så skall vi da altså på nkk bergen og meldt på igjen i åpen da han fortsatt trenger stor certet siden han ikke fikk den i bø.

Men så tillfeldig hvis er jeg innom dog web i dag og ser på resultatene hans og HVA ser jeg jo i bø i følge dog web fikk han altså ck 2.bh cert og res cacib!! Så hva skjer har de skrevet det feil? den andre latviske hunden fikk ikke cert i følge dog web men kun cacib! Så hva skjer er hele greia en feil eller har jeg champion så jeg må stille i champion klasse i bergen??

kan noen hjelpe meg snarest??

Skrevet
Ja det er det store dillemaet mitt. Vi var på Nkk bø med hunden min stilte i åpen klasse men trengte altså kun det ene stor certet for å bli Ncuh. det kom en hund fra latvia han stillte i champ cklasse. det gikk litt diskusjon frem og tilbake hvorvidt hun skulle stille der eller i åpen i og med at han ikke var Nuch. Men det dette ble skjekket og latviske hunden fikk stille i i champ klasse.

Så ble vi nr 2 med ck og res cacib det var det som stod på lappen og vi hentet premie og svevde lykkelig hjemmover i god tro at vi slo noen fantastiske bikjer i dag! men så skall vi da altså på nkk bergen og meldt på igjen i åpen da han fortsatt trenger stor certet siden han ikke fikk den i bø.

Men så tillfeldig hvis er jeg innom dog web i dag og ser på resultatene hans og HVA ser jeg jo i bø i følge dog web fikk han altså ck 2.bh cert og res cacib! Så hva skjer har de skrevet det feil? den andre latviske hunden fikk ikke cert i følge dog web men kun cacib! Så hva skjer er hele greia en feil eller har jeg champion så jeg må stille i champion klasse i bergen??

kan noen hjelpe meg snarest??

Dette høres ut som noe NKK har tabba seg ut på. En utenlandsk champion kan stille i championklassen men likevel konkurrere om certet, så om den stod først i BHK og fikk cert i ringen, så er det nok feil punching hos NKK (det skjer rett som det er, så man bør følge litt med på resultatene på DogWeb). Ta en telefon til NKK, du, og spør dem.

Skrevet

Det høres ut som en tabbe ja - enten en ringsekretær som er usikker på de nye reglene, eller en punchefeil hos NKK.

Det er ikke lov til å bytte klasse, så at det i det hele tatt ble diskutert hvilken klasse den andre skulle stille i er for meg uforståelig - har du meldt på i champion, må du stille i champion, med mindre det oppdages at du ikke har rett til å stille i champion. Og har du et nasjonalt eller internasjonalt championat, kan du stille i norsk championklasse - og certet SKAL gå til den beste hunden som ikke allerede er norsk champion.

Dette skjedde med min rase i Kongsvinger i fjor - en svensk champion ble nummer to i championklassen slått av en norsk champion, og ble andre beste tispe. De som sto som tredje beste tispe og vinner av junior jublet som bare det, men fikk seg en mental knock out da de så at cert'et gikk til nummer to. De husker nok den nye regelen en stund...

Skrevet
Det høres ut som en tabbe ja - enten en ringsekretær som er usikker på de nye reglene, eller en punchefeil hos NKK.

Det er ikke lov til å bytte klasse, så at det i det hele tatt ble diskutert hvilken klasse den andre skulle stille i er for meg uforståelig - har du meldt på i champion, må du stille i champion, med mindre det oppdages at du ikke har rett til å stille i champion. Og har du et nasjonalt eller internasjonalt championat, kan du stille i norsk championklasse - og certet SKAL gå til den beste hunden som ikke allerede er norsk champion.

Dette skjedde med min rase i Kongsvinger i fjor - en svensk champion ble nummer to i championklassen slått av en norsk champion, og ble andre beste tispe. De som sto som tredje beste tispe og vinner av junior jublet som bare det, men fikk seg en mental knock out da de så at cert'et gikk til nummer to. De husker nok den nye regelen en stund...

Altså er det sånn at en utenlandsk champion har muligheten til å få cert? Altså hvis jeg stiller mamma's hund som er utenlandsk champion, så har jeg mulighet til å bli norsk champion? Selvom jeg allerede stiller i championklassene?

Skrevet
Altså er det sånn at en utenlandsk champion har muligheten til å få cert? Altså hvis jeg stiller mamma's hund som er utenlandsk champion, så har jeg mulighet til å bli norsk champion? Selvom jeg allerede stiller i championklassene?

Certet skal gå til den beste hunden som ikke allerede er norsk champion, og da spiller det ingen rolle hvilken klasse den går i (med mindre det er jakthundrase eller andre raser med unntak, men vi snakker vel om en miniatyrhund nå?)

En hund som er champion i et annet land kan velge om den vil stille i aldersklasse eller i championklasse. Jeg mener at reglene er like, uansett hvem som eier hunden (altså om den er norskeid eller utenlandsk eid).

Får denne hunden du snakker om et NKK-cert, så er den norsk champion.

Dette gjelder ikke om hunden har juniorchampionat, det må være et "voksent" championat.

Skrevet

Moren til Tinka-Tequila har vel breton hvis jeg ikke husker helt feil, og der er det sikkert krav om jaktpremiering?

Guest Belgerpia
Skrevet
Moren til Tinka-Tequila har vel breton hvis jeg ikke husker helt feil, og der er det sikkert krav om jaktpremiering?

Spiller ingen rolle hva slags krav som er til championat osv.

Om certet i ringen ble utdelt til nr. 1 - så kan de ikke gjøre om det etterpå. Jeg tipper det er en feilpunching, og det må man gjøre NKK oppmerksom på faktisk.

Skrevet
Spiller ingen rolle hva slags krav som er til championat osv.

Om certet i ringen ble utdelt til nr. 1 - så kan de ikke gjøre om det etterpå. Jeg tipper det er en feilpunching, og det må man gjøre NKK oppmerksom på faktisk.

Hæ? Hvorfor quoter du meg? Bretonen jeg nevnte er ikke stilt i Norge enda, det er en annen hund tråden egentlig handler om og som evt har fått et cert "for mye" på papiret. Tinka-Tequila lurte vel bare på hvilken klasse hun skulle stille bretonen i, som er champ. i andre land.

At de ikke kan gjøre om på det etterpå, var en ny opplysning for meg - takk for den. Trodde virkelig at hvis hunden f eks var fullcertet, men likevel fikk tildelt certet, så måtte den gi det fra seg når det ble oppdaget. Men jeg har liksom ikke vært der enda, så jeg aner virkelig ikke. :D

Guest Belgerpia
Skrevet
Hæ? Hvorfor quoter du meg? Bretonen jeg nevnte er ikke stilt i Norge enda, det er en annen hund tråden egentlig handler om og som evt har fått et cert "for mye" på papiret. Tinka-Tequila lurte vel bare på hvilken klasse hun skulle stille bretonen i, som er champ. i andre land.

At de ikke kan gjøre om på det etterpå, var en ny opplysning for meg - takk for den. Trodde virkelig at hvis hunden f eks var fullcertet, men likevel fikk tildelt certet, så måtte den gi det fra seg når det ble oppdaget. Men jeg har liksom ikke vært der enda, så jeg aner virkelig ikke. :D

Der får man for ikke å lese nøye *ler*

Nei, om den som får certet egentlig ikke "kan" få certet så blir det bare strøket, certet blir IKKE gitt videre til nummer 2 på lista.

Skrevet
Der får man for ikke å lese nøye *ler*

Nei, om den som får certet egentlig ikke "kan" få certet så blir det bare strøket, certet blir IKKE gitt videre til nummer 2 på lista.

Sier du det altså! Så utrolig surt og bittert for nr 2 da! <_<

Guest Belgerpia
Skrevet
Sier du det altså! Så utrolig surt og bittert for nr 2 da! <_<

Som regel så får jo ikke nummer 2 vite noe om det - det skjer jo stort sett i tilfelle etter utstillingen - på selve utstillingen så kan jo dommeren gjøre som han/hun vil - men i ettertid så kan man ikke tildele ett cert om ikke dommeren sier at den skal ha det.

Skrevet
Som regel så får jo ikke nummer 2 vite noe om det - det skjer jo stort sett i tilfelle etter utstillingen - på selve utstillingen så kan jo dommeren gjøre som han/hun vil - men i ettertid så kan man ikke tildele ett cert om ikke dommeren sier at den skal ha det.

Er du helt sikker på dette, Belgerpia?

Dette sier reglene:

"Certifikatet deles ut i BHK/BTK til beste hund, som ikke er norsk utstillingschampion eller fullcertet. Det presiseres at også uplasserte hunder kan tildeles Cert."

Certet kan ikke holdes igjen så lenge det er gitt CK, da konkurrere alle disse om certet så fremt de overholder "kravene" skrevet over. Ergo er det ikke opp til dommer lenger å avgjøre OM certet skal deles ut så lenge denne allerede har gitt CK.

Og at ringsekretær ikke holder tunga rett i munnen og deler ut certet til "feil" hund er ikke utstillers "problem".

Men når det gjelder CACIB er det slik. Er man så uheldig at de to første plasserte allerede er INT UCH så får disse CACIB'ene og nr 3 og 4 kan se langt etter dem...Og her er det dommer som bestemmer om de vil dele ut CACIB eller ikke.

Skrevet

Tøfflus har rett, mener jeg.

Hvis ringsekretær/dommer deler ut et cert feil (for eksempel til rase som krever jaktpremiering for å få cert eller til en fullcertet hund), kan dette glatt fjernes i ettertid om NKK oppdager det eller får inn klage.

Hvis nummer en er champion, nummer to stiller i champion og glemmer å gjøre krav på det, og cert'et deles ut til nummer tre, så kan nummer to få tilbake cert'et i ettertid. Jupp, det blir sur stemning, men det er rom for å gjøre det.

Problemet oppstår om 1-3 BHK er championer, nummer 4 får certet, er ikke berettiget til å få det - for hvem skal da ha det? Siden en ikke har vinnerklassen lenger er det jo umulig å vite om det var vinneren av junior, unghund eller veteran som skal ha det (hvis 4 BHK vant åpen klasse, altså). Og da vil det ikke deles ut.

Skrevet
Problemet oppstår om 1-3 BHK er championer, nummer 4 får certet, er ikke berettiget til å få det - for hvem skal da ha det? Siden en ikke har vinnerklassen lenger er det jo umulig å vite om det var vinneren av junior, unghund eller veteran som skal ha det (hvis 4 BHK vant åpen klasse, altså). Og da vil det ikke deles ut.

Joda :D

Også uplasserte hunder kan tildeles cert. Da skal ringsekretær kalle inn igjen de hundene med CK som ikke ble plassert og så bestemmer dommer hvem av disse h*n vil sette først, som derved får certet.

Skrevet
Joda :D

Også uplasserte hunder kan tildeles cert. Da skal ringsekretær kalle inn igjen de hundene med CK som ikke ble plassert og så bestemmer dommer hvem av disse h*n vil sette først, som derved får certet.

Joda, det vet jeg, det har skjedd flere ganger i bernerringen, senest på Hamar.

Det jeg mente var hvis en i ettertid oppdager at 4 BHK ikke skal ha cert'et - jeg formulerte meg litt implisitt der. Altså om en hund mangler jaktpremiering, er fullcertet eller av andre grunner ikke kan få cert, får cert'et i ringen, og blir fratatt det i ettertid. Da er det stort sett umulig å vite hvem som skal ha det, nå som vinnerklassen er borte.

Men helst skjer det vel ikke så ofte at det er et stort problem.

Skrevet
Joda, det vet jeg, det har skjedd flere ganger i bernerringen, senest på Hamar.

Det jeg mente var hvis en i ettertid oppdager at 4 BHK ikke skal ha cert'et - jeg formulerte meg litt implisitt der. Altså om en hund mangler jaktpremiering, er fullcertet eller av andre grunner ikke kan få cert, får cert'et i ringen, og blir fratatt det i ettertid. Da er det stort sett umulig å vite hvem som skal ha det, nå som vinnerklassen er borte.

Men helst skjer det vel ikke så ofte at det er et stort problem.

Ja seff, jeg ser jeg burde ha skjønt hva du mente.. :D

Nei, man får håpe at utstillerne iaf er ærlig på om de er berettiget til certet eller ikke så det ikke bare blir borte...

Nok et argument til å få vinnerklassen tilbake. Syntes det var mye mere fair jeg, at man hadde alle hundene som konkurrerte om certet på et brett liksom.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle fortelle hvordan det gikk. Jo nkk ble ringt og keg spurte rett ut damen skjekket det og så på papirene lagret ett eller annet sted og hun mente at det var min som fikk certet siden det var krysset av på papiret? så da ble han nuch da! stillte i nuch klassen i bergen og hunden min fikk cacib og bir!

Skrevet

Mamma's vofs er Kleiner Münsterländer, ikke breton .. men ikke dumt gjettet da :icon_cry: De er jo ikke så veldig forskjellige..

Ikke for å kuppe tråden altså, bare si ifra hvis du som trådstarter vil at jeg skal lage en egen tråd om dette..

Men det er altså krav for jaktpremiering for å bli Champion i Norge.. for han er jo egentlig allerde både amerikansk og meksikansk champion og har ingen jaktpremiering (noe han heller ikke kommer til å få, med mindre vi ser et mirakel). Så med andre ord, er det bare Norge som er litt sære på akkurat det?

Skrevet
Så med andre ord, er det bare Norge som er litt sære på akkurat det?

Nei, det er nok de andre landene som er veldig slepphendte med championatene :icon_cry:.

Det er viktig å beholde hundenes opprinnelige egenskaper, og det gjør man kun gjennom krav om at de må ha godkjente arbeidsprøver for å få sine championater. En fuglehund som ikke jakter er jo egentlig ikke en fuglehund, samme hvor vakker den er - og en fuglehund som jakter som en gud er ikke en god raserepresentant om den ikke ser ut som rasen sin og er funksjonelt bygd. Så egentlig burde det være sånn ja takk - begge deler. Både vakker og dugelig :P.

Skrevet
Nei, det er nok de andre landene som er veldig slepphendte med championatene :icon_cry:.

Det er viktig å beholde hundenes opprinnelige egenskaper, og det gjør man kun gjennom krav om at de må ha godkjente arbeidsprøver for å få sine championater. En fuglehund som ikke jakter er jo egentlig ikke en fuglehund, samme hvor vakker den er - og en fuglehund som jakter som en gud er ikke en god raserepresentant om den ikke ser ut som rasen sin og er funksjonelt bygd. Så egentlig burde det være sånn ja takk - begge deler. Både vakker og dugelig :P.

Det er jeg enig i.. veldig synd at gutten vår aldri kommer til å bli jaktpremiert, men sånn er det å vokse opp i Mexico uten mulighet til å se rype. Og han startet da ikke jakttrening før som 3-åring, og han vil nok aldri bli veldig god på det.. selv om genene hans tilsier at han har stor sjanse..

Guest Dratini
Skrevet

Finnes ett slikt tilfelle fra Bø i fjor. En tispe vant sin klasse og ble 2BTK, fikk Cert. Men i ettertid viser det seg at tispen ikke var berettiget til dette pga den var 7 uker drektig (!). Dermed overleverte NKK certet til den tispa som ble 3BTK (ifølge DogWeb'n) i ettertid.

Skrevet
Mamma's vofs er Kleiner Münsterländer, ikke breton .. men ikke dumt gjettet da :P De er jo ikke så veldig forskjellige..

Ikke for å kuppe tråden altså, bare si ifra hvis du som trådstarter vil at jeg skal lage en egen tråd om dette..

Men det er altså krav for jaktpremiering for å bli Champion i Norge.. for han er jo egentlig allerde både amerikansk og meksikansk champion og har ingen jaktpremiering (noe han heller ikke kommer til å få, med mindre vi ser et mirakel). Så med andre ord, er det bare Norge som er litt sære på akkurat det?

Oops, sorry. ;) Visste det var en stående i alle fall! :P

Finnes ett slikt tilfelle fra Bø i fjor. En tispe vant sin klasse og ble 2BTK, fikk Cert. Men i ettertid viser det seg at tispen ikke var berettiget til dette pga den var 7 uker drektig (!). Dermed overleverte NKK certet til den tispa som ble 3BTK (ifølge DogWeb'n) i ettertid.

! Hvordan er det mulig å ikke se/kjenne det?? :P

Skrevet
! Hvordan er det mulig å ikke se/kjenne det?? ;)

Kanskje hun ikke hadde mange valper?

Jeg har heller ikke opplevd så mange dommere som kjenner på hundens mage, de kjenner på ribbein, rygglinje, hale og slikt, men om det er få/små valper må en ofte kjenne ganske godt for å finne dem.

Noen tisper bærer også valpene veldig høyt, slik at de ikke får den "drektigmagen" mange får.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
    • Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...