Gå til innhold
Hundesonen.no

Tygging på apport


Miranda

Recommended Posts

Vi sliter med tygging på apport.

Har prøvd to ulike varianter for å bedre dette. Ingen av dem så veldig lenge (2 uker).

1. Klikkertrene. Gradvis øke tiden han kan sitte på plass og holde apporten uten å tygge.

2. Drakamp om apporten. Belønne (først klikk - så pølse) når han holder ordentlig hardt.

Virker disse metodene på andre hunder, eller er jeg helt på jordet her?? For på min hund har jeg ikke framgang, til nå i allefall. Mulig jeg er litt utålmodig da...

Ang. den første metoden, så kan han sitte i opptil 10 sek uten å tygge. Når han sitter ved siden av tygger han gjerne en gang eller to, men får ingen belønning. Jeg står og venter. Da slutter han, og sitter helt stille til jeg klikker. Bør jeg ta den ut om han tygger i starten?

Han klarer ikke å gå med den i munnen (fvf) eller hente den uten å tygge. Begynner å tygge så fort han kommer i bevegelse, men tygger ikke hele tiden.

Han er forresten ikke 100% klikkerklok, men han vet at klikk=godbit kommer.

Tror kanskje drakampen har gjort at han holder litt hardere. Så her har det mulighens vært en smule framgang. Han slipper i allefall ikke like lett når vi drar.

Noen kloke flinke hoder som kan gi litt tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny innlæring? Godt mulig at han faktisk ikke helt skjønner hva han skal gjøre.

Min golden begynte å tygge på dummyene eller apportbukken på vei inn. Aldri mens han gikk fot eller satt i ro. Ny innlæring måtte til med beibisskritt, og nå eksisterer det nada tygging.

Vi startet med vanlig sitt, klikk, godbit. Apport i munn, klikk, godbit. And so on. Starte med bytting, ha "dyttekamp" med gjenstanden, ved at hunden føler at den faktisk er "h*ns", gå ett par skritt og strekke det hele ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar!

Da får jeg fortsette med det jeg driver med da (?), og bare være mer tålmodig og gradvis prøve å få han til å gå et par skritt uten å tygge. Det du beskriver som nyinnlæring høres ut som det jeg holder på med nå, men rett meg om jeg har misforstått! Vil veldig gjerne prøve din metode, siden du har slitt med tygging og fått det bort! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet er kjempeviktig. Jeg får mange grå hår av hunden min, men det er artig når man ser resultater av all treningen. Tro meg, han kan være en skikkelig pain in the ass, og mener hans måte funker best, og at han helst skal ta over verden ved en senere anledning.

Husk at hunden faktisk ikke kan noen ting av dette. Babyskritt er veldig viktig. Det holder med kun å løfte ditt eget ben og belønne hunden i starten. Så ta ett og ett skritt. Så skal du se du får fremskritt. :P

Lykke til!

Jeg vet ikke hvordan hunden din er ved belønning, men min blir i hvert fall superhøy i skallen sin. Og da kan han finne på å rappe apporten ut av hånda mi eller hva enn han finner på, og begynne å tygge. Så vi har veldig lav terskel av stemmebruk som belønning, og belønner enten med godbit eller en klapp på hodet (han kan finne på å bli høy på seg selv om man tar på ham også, han). Kun det å kunne få hente apporten som belønning er også godt nok for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Bra å høre at det er flere som blir litt frustrert av hundens meninger om hvordan ting skal gjøres...! Men, da setter jeg min lit til tålmodigheten, og gir ikke opp.

Er det en god ide å prøve å trene med ting som ikke er gode å gnage på/vanskelige å gnage på? Tre er jo et fantastisk gnagemateriale... :P Har en apport i hard plast, den gnager han mindre på, men det lar seg ikke helt overføre til treapporten. Ikke sånn umiddelbart i allefall. Mulig jeg burde trene mer med den først.

Det skal litt til for at hunden min hopper i taket, men er han i rett gira humør, klarer han knapt å vente på at apporten blir kasta. Belønning med godbit fungerer bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...