Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine beste sparetips?


Aya

Recommended Posts

Men altså, jeg bare skjønner ikke hvordan man klarer å leve på under 2000 kr pr mnd :) Selv om man gjør alle disse lure tipsene! Hvordan kommer dere rundt? Det er jo ikke bare mat, det er gjerne telefon, dopapir, tannkrem, vaskemiddel, Zalo osv osv. Småtteri som drar opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

hehe, man må bare klare seg på under 2000kr når det er det man har.

Jeg hadde ringkontantkort så hadde jeg ikke penger, hadde jeg heller ikke penger å ringe for.

Dopapir kjøpes i sandpapir varianten, tannkrem, vaskemiddel og zalo i firstprice. Også er de utgifter som ikke kommer hver mnd når du bor alene vettu ;) grenser for hvor mye klær og greier du vasker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kr i uka da, noe som blir 71,5 kr dagen. Antakeligvis mindre pga. transportutgifter/telefon (er vel ingen som ikke ringer på en hel mnd?) som man må dra fra på totalen og slike ting. Så 50 kr dagen eller noe da? Det er trangt ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
500 kr i uka da, noe som blir 71,5 kr dagen. Antakeligvis mindre pga. transportutgifter/telefon (er vel ingen som ikke ringer på en hel mnd?) som man må dra fra på totalen og slike ting. Så 50 kr dagen eller noe da? Det er trangt ja ;)

50 kr dagen er det man får i sosial stønad, som man skal klare seg med.. Det er inkl utgifter til mat, klær, hygiene og toalett artikler. Sier seg selv at om man klarer seg med det kun til mat, så er man skikkelig god på sparing enten man vil eller ikke.. Ja til velferdssamfunnet, nei til klasseskille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe hundeutstyr du vil ha, la oss ta feks. kløv som et eksempel. Og du er fullt klar over at du eeeegentlig ikke trenger det, så ikke kjøp det før du har spart nok penger til og kjøpe tre stykker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparetips:

For trassige røykere som nekter å slutte:

-Røyker du filter går du over til rullings eller tipsing.

-Røyker du rullings eller tipser gå over til pipe.

-Fastsett en grense for hvor mange sigaretter du har liv til å røyke i løpet av dagen og hold deg slavisk til den.

For matentusiasten:

-Alt over ett pålegg er luksus og forbeholdes helger. Kjøp inn ekstra garnityr som varierer smaken. (Persille, agurk, paprika, jalapeno etc.)

-Gå i butikken kun en eller to ganger i uken. Skriv handleliste og planlegg middager, gå aldri utenom handlelisten.

-Vær alltid mett og uthvilt når du går i butikken.

-Drikke på ukedager er vann, te og kaffe. Alt annet er forbeholdt f.eks lørdag.

-Spis knekkebrød i stedet for brød, eller bak grove rundstykker/brød selv.

For den luksuriøse:

-Det finnes nesten alltid et billigere alternativ. Kjøp alltid det billigste. Her må du ikke kun se på pris, men hvor mye du får for pengene.

-Dropp alle luksusting som frisør, klesinnkjøp etc. Klær bør arves eller kjøpes brukt hvis man på død og liv må ha noe.

For bilentusiasten:

-Selg bilen og kjøp månedskort. Da sparer du ekstremt mye i året.

For alle som ønsker å spare:

-Sett opp et realistisk budsjett som stemmer med det du har mulighet for å tjene.

-Opprett forskjellige konti i nettbanken for husleie, mat, buffer etc. Ha kort på kun en av dem som du ikke får penger inn på andre enn de du setter inn aktivt selv fra lønnskontoen. Hver uke kan du sette inn det du har å rutte med i ukesbudsjettet. Går du over denne grensen - er det synd for deg. Da lever du på vann og matrester til neste uke, og lærer forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg torr jeg heller hadde sultet enn måned enn å ikke bruke noe penger på klær og frisør og sånne "luksusting" som du kaller det :lol:

Ja, da vil jeg bare si lykke til med å heller kjøpe en ny genser og dra til frisøren enn å ha mat... For jeg lover deg, det tar ikke lange tida på brød/knekkebrød/billig ikke-varmmat før du er rimelig nøden på mer ordentlig mat :whistle:

OT, men: går du til frisøren hver mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg torr jeg heller hadde sultet enn måned enn å ikke bruke noe penger på klær og frisør og sånne "luksusting" som du kaller det :whistle:

Da er du ikke blakk nok. Enkelt og greit.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg torr jeg heller hadde sultet enn måned enn å ikke bruke noe penger på klær og frisør og sånne "luksusting" som du kaller det :lol:

Tja. Da vil jeg tippe at du aldri har har hatt stram økonomi. Det er egentlig mange fordeler med å ha hatt noen skikkelig kjipe økonomiske tider i løpet av livet. Du lærer deg selvdisiplin, du ser hvor ufattelig mye penger man bruker på dill når når man har litt mer penger mellom hendene, du lærer deg kreativitet i form av at man stadig må finne løsninger på vanskelige problemer og ikke minst: du lærer deg den fantastiske følelsen av virkelig luksus. Som kan være alt fra en overdådig middag lørdagskveld, til å gå på kafé og bestille minst to ting, eller det å arve en pose med fine klær fra dattra til venninna til... når du ikke har kjøpt deg klær på ett år. DET er luksus det!

Jeg unner alle i fullt alvor det å leve på et stramt budsjett en periode eller to i løpet av livet. Det har mange fordeler, også er det fryktelig deilig hvis det går over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg hatrt stram økonomi, jeg er for tiden student, og lever for lite i mnd.

Men jeg det er jo snakk om prioriteringer da. Man trenger ikke ta helt av når det gjelder å spare grunkene..

Jeg har dårligere råd nå enn da jeg studerte, interessant nok.

Forbruket har gått opp, men det har også kommet "voksenutgifter" jeg slapp som student. Jeg kunne prioritere friere som student, og hadde alltid råd til det jeg ville. Nå har jeg 600 kroner som skal vare i fjorten dager - en slik situasjon hadde jeg aldri som student. Og enda vet jeg at jeg har god råd sammenlignet med mange andre.

Jeg har ting jeg kan knipe inn på om det trengs. Jeg går til frisør kun en gang i året, så det er ikke der jeg har mest å hente. Men om jeg gikk oftere, ville jeg droppet det. Det er bare hår. Det er viktigere med mat, komme seg på jobb og ha en hyggelig fritid.

Det jeg kan spare mest penger på er å spise frokost hjemme, framfor å kjøpe mat når jeg kommer på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså jeg sier ikke at man ikke har trang økonomi, men jeg sier bare at ting ikke må ta heeelt av liksom.

Nå har jo jeg en liten hund som ikke spiser så mye, og kommer gratis med på kollektiv osv.

Har heller ikke stilt hun enda(noe jeg selvfølglig vil)men man tjener mye på å ikke stille hver helg.

Og man prioriterer forskjellig. F.eks så røyker ikke jeg. Og det sparer man enormt mye på.

Ikke kjøper jeg spesielt mye mat og godteri osv heller, da prioriterer jeg heller å bruke penger på andre ting.

Jeg mener ikke at det ene eller det andre er feil, emner bare at det er forskjellig prioritering av ting, og at noen kanskje er mere nasi en andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså jeg sier ikke at man ikke har trang økonomi, men jeg sier bare at ting ikke må ta heeelt av liksom.

Nå har jo jeg en liten hund som ikke spiser så mye, og kommer gratis med på kollektiv osv.

Har heller ikke stilt hun enda(noe jeg selvfølglig vil)men man tjener mye på å ikke stille hver helg.

Og man prioriterer forskjellig. F.eks så røyker ikke jeg. Og det sparer man enormt mye på.

Ikke kjøper jeg spesielt mye mat og godteri osv heller, da prioriterer jeg heller å bruke penger på andre ting.

Jeg mener ikke at det ene eller det andre er feil, emner bare at det er forskjellig prioritering av ting, og at noen kanskje er mere nasi en andre?

Sparer en penger en ellers ikke ville brukt? Kan jeg som ikke drikker hver helg si at nå sparte jeg mye penger? De hadde jo ikke blitt brukt på det uansett?

Det handler ikke alltid om å ta av eller være "nazi", noen har faktisk så liten inntekt at de må prioritere knallhardt og være nistreng med utskeielsene for å klare seg. Det er mange som har så lav inntekt/trygd/pengetilgang at det knapt går rundt. Og da er månedlige frisørbesøk eller ukentlige restaurantbesøk fråtseri, og gjør at de har null penger de neste fjorten dagene.

Folks virkelighet er veldig forskjellig i dette landet. Jeg har en bekjent som er alenemamma, hennes inntekt og barnetrygd dekker i utgangspunktet ikke mer enn huslån, billån, strøm, telefon, mat og slike basale ting. Men ved å være nihard klarer hun seg, slik at hun for eksempel kan kjøpe julegaver, kan gi sønnen et romslig påskeegg, kan dra på ferie med sønnen, eller andre utskeielser som for andre er naturlig og ikke tenkes gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Victoria, noen utgifter som f. eks oppvaskmaskin, tvkanaler osv kan man velge bort.. Men når man har skrapet vekk det aller meste og fremdeles har lite penger, da KAN man ikke gå til frisøren, kjøpe nye klær osv. Hvor skal man spare når det ikke er mer å spare på?

Sier meg enig med Emma, jeg føler ikke at jeg sparer/tjener penger fordi jeg ikke røyker, hehe.

Jeg hadde ikke vært hos frisøren på nesten ett år jeg, og måtte spørre familien min om å få det i julegave.. frisør er noe jeg for tiden ser på som skikkelig luksus! Det samme med nye klær, sko og alle "ekstra" ting som man ikke må ha for å få husholdningen til å gå rundt.

Som Caligua sier så lærer man mye av å ikke ha penger, men man blir dritt lei av det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sparetips kan være å ta med reisetannbørste i veska eller noe, og heller pusse tennene av og til i stedet for å tygge tyggegummi i ett sett, som hvert fall jeg har som vane å gjøre. Man bruker ganske mye penger på toy og pastiller i løpet av en måned. Hvertfall de fleste :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg hatrt stram økonomi, jeg er for tiden student, og lever for lite i mnd.

Men jeg det er jo snakk om prioriteringer da. Man trenger ikke ta helt av når det gjelder å spare grunkene..

Da tror jeg nok bare at vi snakker forbi hverandre. Studentøkonomi er jo ikke noe stramt. Som student har du 6500 kroner i måneden i tillegg til litt ekstra hver semesterstart. Legger du til sommerjobbing og kanskje en kveld i uken har du fort opptil hva? 9-10-11 000? Det er da en god økonomi for ett menneske uten gjeld.

Jeg tenker mer på folk som har falt eller gått utenfor støtteordninger og lever på minimum jeg! Å spare penger med grei økonomi er ikke noe problem. Når jeg har grei økonomi går jeg til skamdyr frisør hver 8. uke, kjøper klær fordi de er pene, og konsumerer x antall kaffe latte ute. Dropper du det i 6 måneder så har du vips spart mange tusen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG, ikke våg å påstå at at alle studenter har det så fint på 6500 pluss ekstrajobb og at det er mye penger! Kjenner jeg nesten blir provosert.

Jeg får 6500kr i mnd fra stipend, og 3-4tusen i jobb. I tillegg leier jeg ut for 6900,- i mnd.

MEN

jeg har kredittkortregning på

1400kr

mat:2000

lån1:5900

lån2:500

lån3:2000

Husleie:5500

felleskostnader:980

Tlf regning: 800

Strøm:400

Og sikkert noe mer jeg har glemt. Jeg er F*CKED økonomisk på alle vis fordi jeg måtte leve på kredittkortet en stund jeg ikke fikk jobb, lånekassen var treig etc. Og f.eks måtte jeg plutseli skrape sammen 16tusen til en operasjon til hunden fordi den var ikke dekt av forsikringa ennå.

Så bare fordi man er student og får en del penger, betyr ikke det at det på noen måte strekker til.

Jeg sjonglerer regningene mine hver måned, etter hvilke som purrer først liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG, ikke våg å påstå at at alle studenter har det så fint på 6500 pluss ekstrajobb og at det er mye penger! Kjenner jeg nesten blir provosert.

Jeg får 6500kr i mnd fra stipend, og 3-4tusen i jobb. I tillegg leier jeg ut for 6900,- i mnd.

MEN

jeg har kredittkortregning på

1400kr

mat:2000

lån1:5900

lån2:500

lån3:2000

Husleie:5500

felleskostnader:980

Tlf regning: 800

Strøm:400

Og sikkert noe mer jeg har glemt. Jeg er F*CKED økonomisk på alle vis fordi jeg måtte leve på kredittkortet en stund jeg ikke fikk jobb, lånekassen var treig etc. Og f.eks måtte jeg plutseli skrape sammen 16tusen til en operasjon til hunden fordi den var ikke dekt av forsikringa ennå.

Så bare fordi man er student og får en del penger, betyr ikke det at det på noen måte strekker til.

Jeg sjonglerer regningene mine hver måned, etter hvilke som purrer først liksom...

Tv, internett og skatt kanskje? :) Om du har så mye utgifter så går du jo faktisk i minus hver mnd, da strekker ikke de 6500kr til i det hele tatt. Jeg gleder meg virkelig ikke til å måtte styre med penger når jeg blir student. Riktig nok er jeg veldig flink til å spare og har spart opp en god del, men så bor jeg fortsatt hjemme og slipper å forsørge meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG, ikke våg å påstå at at alle studenter har det så fint på 6500 pluss ekstrajobb og at det er mye penger! Kjenner jeg nesten blir provosert.

Jeg får 6500kr i mnd fra stipend, og 3-4tusen i jobb. I tillegg leier jeg ut for 6900,- i mnd.

MEN

jeg har kredittkortregning på

1400kr

mat:2000

lån1:5900

lån2:500

lån3:2000

Husleie:5500

felleskostnader:980

Tlf regning: 800

Strøm:400

Og sikkert noe mer jeg har glemt. Jeg er F*CKED økonomisk på alle vis fordi jeg måtte leve på kredittkortet en stund jeg ikke fikk jobb, lånekassen var treig etc. Og f.eks måtte jeg plutseli skrape sammen 16tusen til en operasjon til hunden fordi den var ikke dekt av forsikringa ennå.

Så bare fordi man er student og får en del penger, betyr ikke det at det på noen måte strekker til.

Jeg sjonglerer regningene mine hver måned, etter hvilke som purrer først liksom...

Nei, hvis du har inkassogjeld på nærmere ti tusen kroner kan man fort få dårlig økonomi. Men da blir også diskusjonen absurd. At *jeg* har stram økonomi skyldes *mine* prioriteringer, ikke min "økonomiske gruppe". At *du* har dårlig økonomi nå, skyldes *dine* prioriteringer, ikke studenter som gruppe. Du kan dermed si at du har dårlig økonomi fordi du har masse dyr gjeld og ikke anledning til å jobbe mer på grunn av studier. Det du ikke kan si er at du er typisk student, så alle studenter har dårlig råd. Jeg står for at normalstudenten har helt grei økonomi, det vet jeg fordi jeg selv har vært en normalstudent i mange år.

Finnes det noen måte du kan samle de forskjellige lånene på? Det skal visstnok bli rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Studenter ruller seg i penger, akkurat som småbarnsforeldre og alene mødre.. Ja jeg er helt seriøs!

Prøv å bli alvorlig kronisk syk i dette landet og vær under utredning i mange år slik at man må leve på rehabiliteringspenger. Hvis man da var så teit å bli syk før man hadde en godt betalt jobb, så er man f***ed. Selv om man hadde en godt betalt jobb, så vil man aldri få mer en 67% av det man hadde i inntekt begrenset oppad til 800kr pr virkedag i mnd i trygd.. Så regn ut selv hvor lett det er å leve på 6000kr pr mnd minus skatt uten muligheter for ekstrainntekt. Det er fattigdom! Da er ikke frisør noe du tenker på engang, da er det lusus å kjøpe en shampo som koster mer en 10 kr på nille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg nok bare at vi snakker forbi hverandre. Studentøkonomi er jo ikke noe stramt. Som student har du 6500 kroner i måneden i tillegg til litt ekstra hver semesterstart. Legger du til sommerjobbing og kanskje en kveld i uken har du fort opptil hva? 9-10-11 000? Det er da en god økonomi for ett menneske uten gjeld.

Jeg tenker mer på folk som har falt eller gått utenfor støtteordninger og lever på minimum jeg! Å spare penger med grei økonomi er ikke noe problem. Når jeg har grei økonomi går jeg til skamdyr frisør hver 8. uke, kjøper klær fordi de er pene, og konsumerer x antall kaffe latte ute. Dropper du det i 6 måneder så har du vips spart mange tusen kroner.

Men for oss som er studenter men likevel har tatt steget inn i "voksenverdenen", så er det neimen ikke alltid lett - selv om vi er studenter og visstnok ruller oss i penger. Jeg tjener ca 3000mnd, får ca 6000 mnd fra lånekassen. Så har vi forsikringer for 2000kr mnd, huslån på 10 000kr mnd, mat ca 3000kr mnd, strøm ca 1500, osv osv, pluss at vi er så dumme og røyker da.. Vi har to biler og to hunder, og hadde det ikke vært for at typen har begynt å jobbe nå, så vet jeg neimen hvordan vi hadde klart oss, men vi gjorde da det før, da han også studerte.

Vi har hatt "trange kår" innimellom (bla er vi inne i en fin periode nå <_< ), men man lærer seg å leve etter pengeboka. Dvs at vi reduserer automatisk på forbruket når vi har lite penger, men når vi får mer, øker vi det tydeligvis. Det kjennes som om vi alltid har like mye penger, vi har aldri kjempemye eller kjempelite, vi har alltid akkurat passe. Kanskje fordi vi velger å ikke gå til frisøren når vi har lite penger, og heller klipper oss hjemme, eller fordi vi kjøper billigere mat, går ikke på kino, kjører mindre, pusser ikke opp, osv.

Men nei, ikke alle studenter har så himla god økonomi. De av oss som vil noe mer, som har kjøpt hus og bosatt seg, har faktisk akkurat de samme utgiftene som vanlige etablerte folk, men med studentinntekt. Det året jeg jobbet og leide dritbillig, var jeg faktisk rik i forhold, selv om jeg "bare" fikk inn ca 11 000 på konto hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, og vil ikke akkurat si at jeg ruller i penger, men jeg er ikke fattig heller... Men å RULLE i penger er virkelig å sette det på spissen.

Har studert i 5 år snart, og utenom sommerjobb så har jeg ikke jobbet.. Jeg har forsøkt å være alle politikernes svar på "heltidsstudenten" og har funnet ut at det er mulig å leve på hva lånekassen tilbyr men noe luksus er det IKKE.

Det går akkurat men det er enkelte ting jeg sjelden unner meg:

- Nye klær

- Frisør

- Kino/konserter/dyre hundekurs (har hatt lyst til flere kurs i det siste men har måttet droppe det pga økonomi)

- Fancy ferier

Jeg har det derimot greit ellers - Jeg tenker ikke mye økonomi når jeg handler mat men jeg handler kun en til to ganger i uka og skriver alltid handleliste. Jeg og min samboer deler på boutgiftene (huslån, strøm, internett) og matutgiftene, han jobber og har nesten tredoblet min inntekt røft regnet. Alle utgiftene som går på hund tar jeg meg av (forsikring, dyrlege, mat, utstyr etc) med mindre det har vært krise, og da betaler jeg alltid sambo tilbake, det er jo min hund!

Tenker meg alltid om to ganger før jeg kjøper noe - Trenger jeg denne? Finnes det noe billigere? MÅ jeg kjøpe klær går jeg ikke for de dyreste merkeklærene feks.. Tar meg rå til noen luksuser, latte på studentkafeen om morgenen er min største synd.

Nå har vi billån også som jeg er med å betaler på, men siden sambo bruker bilen mest har vi ordnet det slik at han betaler en større andel.

Jeg klarer meg greit hver måned, noen ganger har jeg litt penger igjen, noen ganger er det skralt. I sommermånedene jobber jeg som en helt og da forsøker jeg å spare mest mulig slik at jeg kan ha det som buffer om noe skulle skje. Når jeg får den "store" utbetalingen fra lånekassen i begynnelsen av semesteret (16 000) kjøper jeg ting jeg trenger. Feks var den gamle laptopen min utstlitt og jeg trengte ny, hele forrige semesteret hadde jeg slitt med en dårlig laptop.. Greit å ha utstyret i orden når man skriver masteroppgave.. Slike ting.

Jeg ser på meg selv som priviligert som fulltidsstudent uten jobb ved siden av. Det er ikke mange som klarer det, men heller ikke mange som forsøker, tror jeg. Hadde fint hatt tid til en jobb i helgene/kvelder, men jeg har valgt å prioritere annerledes. Mange av mine studievenner er imponert over min gode økonomiske sans..

Saken er at jeg rett og slett ikke tenker over det lengre, det går automatisk. Håper derimot at jeg skal få tid til oftere frisørbesøk når jeg forhåpentligvis går ut i jobb til sommeren.. Det er det eneste jeg virkelig savner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter ruller seg i penger, akkurat som småbarnsforeldre og alene mødre.. Ja jeg er helt seriøs!

Nåja, jeg har vært alenemor og jeg, det er ikke akkurat fett det heller.. Barnehage/SFO, garderobe som må byttes ut for hver årstid, samt at de faktisk må ha ordentlig mat (man gir ikke unger som vokser pasta og ris hver dag, like lite som man sparer på foret til unghunder i vekst, liksom), og gjett hva en tur til Tusenfryd koster bare i inngangspenger?

Penger generelt er noe ordentlig pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
×
×
  • Opprett ny...