Gå til innhold
Hundesonen.no

Kompostbingeelementer


Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en haug med sånne kompostbingeelementer fra Biltema, de koster ikke all verden. Det hadde vært så greit å kunne lage en liten hundegård utenfor campingvogna, ved/i utstillingsteltet etc., men jeg aner ikke om det ville fungere. Vil middels store hunder bare hoppe ut? Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte disse vinteren da Linus var valp, før vi gjerda inn hagen.

Holdt både Hampus ( gårdshund ) og Linus ( Shiba ) inne.

Og ser veldig mange som bruker de nettopp til det du beskriver på utstilling, camping osv.

Det fine med de er jo at man kan snu de på høykant, trenger litt flere, men da blir gården høyere.

Har gjort det til kaninene som går på beite i disse gårdene sommerstid.

Er dog ikke spesielt glad i de dingsene man fester elementene sammen med, så jeg bruker strips.

Prisen på Biltema er jo under halve av feks OBS bygg...

Så det er jo veldig kjekt å handle de der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett to forskjellige greier å sette dem sammen med. De stålspiralene kan jo ikke brukes, ser for meg at hundene kan rive seg opp på dem. men det finnes en slags "klips" eller hva jeg skal kalle det, små plaststykker. Strips må vel klippes av, altså må man ha MANGE med seg på tur hvis man skal sette opp denne hundegården flere ganger.

Om middelsstore hunder vil hoppe ut kommer vel mer an på oppdragelsen, enn kompostgrindene. Hehe...

Ja, helt klart. Og så kommer det an på om det plutselig kommer en katt eller løpetispe gående ... Jeg ville vel ikke ha forlatt hundene i en slik innhegning, tenkte mer på et sted å gjøre av dem når vi var i nærheten.

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvorfor skal ikke stålspiralene fungere? *Se dumt på grinder som har vært brukt til ørten forskjellige hunder i snart 15 år* Her har de ihvertfall gjort nytta si, uten å skade en eneste hund..

Forøvrig er det 100 strips i pakka, holder en stund det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjøpte hadde klips festet på seg, og det tror jeg vil holde helt okei. Har forresten sett ganske mange bruke slike grinder til nettopp det du tenker å bruke de til, så det går sikkert fint. Har også sett noen som brukte oransje plastgjerde, type sånn de bruker for å sikre slalåmbakker og veiarbeid. Det rulles bare ut og festes til vogna eller tilsvarende. Virker mye mer ustødig siden det jo er i plast/gummilignende materiale. Kompostgrindene står litt mer av seg selv, i alle fall når du stiller de opp i litt vinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke stålspiralene fungere? *Se dumt på grinder som har vært brukt til ørten forskjellige hunder i snart 15 år* Her har de ihvertfall gjort nytta si, uten å skade en eneste hund..

Forøvrig er det 100 strips i pakka, holder en stund det..

Aha. Jeg husker ikke akkurat hvordan de spiralene ser ut jeg. Hvis det ikke stikker ut noen ender så er det vel greit.

Holder dine hunder seg på plass i grinda Gråtass? (Selv om det kommer en katt forbi? :icon_confused: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Aha. Jeg husker ikke akkurat hvordan de spiralene ser ut jeg. Hvis det ikke stikker ut noen ender så er det vel greit.

Holder dine hunder seg på plass i grinda Gråtass? (Selv om det kommer en katt forbi? :ahappy: ).

Hmmm.. Det vet jeg ikke, for hundene går løs på tunet og jeg sitter innenfor grindene :icon_confused: ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett to forskjellige greier å sette dem sammen med. De stålspiralene kan jo ikke brukes, ser for meg at hundene kan rive seg opp på dem. men det finnes en slags "klips" eller hva jeg skal kalle det, små plaststykker. Strips må vel klippes av, altså må man ha MANGE med seg på tur hvis man skal sette opp denne hundegården flere ganger.

Hvorfor må man klippe av stripsene hver gang?

Når jeg setter bort gårdene mine, eller flytter de, folder jeg de bare sammen annen hver vei, akkurat som man gjør med feks de stålspiralene som følger med.

Jeg liker ikke spiralene fordi de gjenger seg nedover , og man må rulle de oppover både titt og ofte selv om man ikke flytter på gårdene.

Synes det er mye pjesk å få de på og av også, om man skal "byffe" om gården ved å korte den inn eller utvide den.

Da er det er tryggere og enklere med strips som sitter på samme sted hele tiden.

Lurt å kjøpe strips av god kvalitet som tåler frost, da de billige kan knekke lett.

Tror de bingene med klips selges feks på OBS bygg, og da til en helt annen pris.

Begynte å kjøpe mine på Biltema for 4 år siden, og de har alltid bare hatt disse stålspiralene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Altså, hunder med litt størrelse på hopper glatt over hvis de vil (min har gjort det hos Mailin, selv om han lærte at det ikke var lov). Så de er for lave og lette til å kunne stole på at større hunder ikke skal hoppe over. Men for å gi greie hunder litt ekstra frihet uten at alt blir surra inn i bånd når man er ute sammen med dem er de sikkert fine. Kan jo være greit å slippe å få to bånd surra rundt seg selv, stolben, campingseng og grillen en fin sommerkveld når en fin løpetispe tripper forbi :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sånne - men ja, alle beardiser kan i alle fall LETT hoppe over hvis det skjer noe morsomt på andre siden.. Men jeg forlater dem aldri alene i en slik binge, i alle fall ikke i begynnelsen og vi passer jo litt på og følger med.

Jeg bruker plasttstrips som sitter på hele tiden. Har da kun en åpning som jeg binder sammen med en taustump, et bånd, bruker et par sånne slangeklemmer (heter det det, tro? Sånne store i plast)

Litt styrete å gå ut og inn av bingen, men hvis de ikke står på høykant kan man jo skritte over (hvis man har "litt" benlegnde...)

Setter du de på høykant vil neppe hunden prøve å hoppe hvis det ikke er noe ekstra, ekstra spes på utsiden, tror jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en haug med sånne kompostbingeelementer fra Biltema, de koster ikke all verden. Det hadde vært så greit å kunne lage en liten hundegård utenfor campingvogna, ved/i utstillingsteltet etc., men jeg aner ikke om det ville fungere. Vil middels store hunder bare hoppe ut? Noen som har erfaringer?

Litt OT, men jeg kom på noe søtesen gjorde i romjula.

Jeg var alene på utstilling med Even og X'en, og Even har på sine ti og et halvt år aldri blitt presentert for bur. Så det får vi ham ikke inn i (og jeg diller litt med gamle gubber, så jeg tvinger ham ikke inn...). Men jeg måtte jo gjøre av ham et eller annet sted mens jeg gredde opp og stilte X'en. Så han fikk dele plass med Bella til Monab88 - hun har slik ferdig grindinnhegning med en dør i. Og det er vel litt høyere enn kompostbinger, og i hvert fall ikke noe en hopper over.

Men Even er ikke dum.

Jeg sto vel fem meter fra ham med X'en, så gubben bare gikk på, han, for å komme bort til meg. Gikk og gikk, grinda fulgte jo etter når han stabbet på. Mon tro hvor langt han egentlig kunne ha funnet på å gå...

Hamsterhund, altså, men så søt og dum at han er tilgitt ALT.

Og på en campingplass kan en jo feste grinda med teltplugger, om dine skulle tenke like kreativt som Even.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompostgrinder er vel som nevnt av andre ikke den sikreste formen for inngjerding. Da Sophus var 7 uker gammel klatret han over kompostgrinden (på høykant!). Han ville på tur, allerede da. :D Oppdretterene var på styr, men de fant han igjen nedi gata. Sophus var sommervalp og oppdretterene hadde brukt kompostgrinden som stengsel ved ytterdøren, slik døren kunne stå oppe men likevel holde valpene inne.. trodde de hvertfall. :ermm:

Da vi fikk Sophus hjem gjentok han "stuntet" flere ganger, helt til han ble voksen og hoppet elegant over. :D

Gjett om jeg savner verdens teiteste og beste storpuddel. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om en beardis, jeg tror det var en av MollyC sine, som vet at hun ikke har lov til å hoppe over, men gjør det av og til likevel, bare for gøy. Men denne beardisen er så veloppdragen at hun hopper tilbake igjen med en gang. Litt søtt da :ermm: .

Hvor mange sett med binger trenger man? Vi må ha plass til Pippin, Symra og Selma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på utst. (inne på området) pleier jeg å bruke en binge med 5-6 sånne gittere - det blir en grei binge for 3-4 hunder. Men utenfor vognen har vi sånn omtrent det dobbelte.

Noe som dog er klart sikrere er bingene man finner f.eks. her: http://www.mamut.net/doggia/shop/ - og gå inn på "Valpegrind", og det er den med stoff jeg tenker på.

Denne har tak og bunn - og blir nærmest som et digert stoffbur. Veier nærmest ikke noe, slås opp på noen sekunder, og er fullstendig genial. Jeg har den store av disse - utmerket for 3-4 hunder det også. Litt mere "vaklete" men med flere hunder inne i den så velter den jo ikke uansett...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på utst. (inne på området) pleier jeg å bruke en binge med 5-6 sånne gittere - det blir en grei binge for 3-4 hunder. Men utenfor vognen har vi sånn omtrent det dobbelte.

Noe som dog er klart sikrere er bingene man finner f.eks. her: http://www.mamut.net/doggia/shop/ - og gå inn på "Valpegrind", og det er den med stoff jeg tenker på.

Denne har tak og bunn - og blir nærmest som et digert stoffbur. Veier nærmest ikke noe, slås opp på noen sekunder, og er fullstendig genial. Jeg har den store av disse - utmerket for 3-4 hunder det også. Litt mere "vaklete" men med flere hunder inne i den så velter den jo ikke uansett...

Susanne

Så pussig at bearded collie er den eneste rasen som nevnes i produktbeskrivelsen :ermm: . Jeg ser for meg at hundene føler seg mer i bur i denne enn i en kompostgrind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg kom på noe søtesen gjorde i romjula.

Jeg var alene på utstilling med Even og X'en, og Even har på sine ti og et halvt år aldri blitt presentert for bur. Så det får vi ham ikke inn i (og jeg diller litt med gamle gubber, så jeg tvinger ham ikke inn...). Men jeg måtte jo gjøre av ham et eller annet sted mens jeg gredde opp og stilte X'en. Så han fikk dele plass med Bella til Monab88 - hun har slik ferdig grindinnhegning med en dør i. Og det er vel litt høyere enn kompostbinger, og i hvert fall ikke noe en hopper over.

Men Even er ikke dum.

Jeg sto vel fem meter fra ham med X'en, så gubben bare gikk på, han, for å komme bort til meg. Gikk og gikk, grinda fulgte jo etter når han stabbet på. Mon tro hvor langt han egentlig kunne ha funnet på å gå...

Hamsterhund, altså, men så søt og dum at han er tilgitt ALT.

Og på en campingplass kan en jo feste grinda med teltplugger, om dine skulle tenke like kreativt som Even.

Even er herlig han :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even er herlig han :ermm:

Er ikke for ingenting at han hele livet har blitt kalt for Dum & Deilig! Selv om han med årene også har utviklet en god del utspekulerthet og gammelmannsfandenivoldskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke stålspiralene fungere? *Se dumt på grinder som har vært brukt til ørten forskjellige hunder i snart 15 år* Her har de ihvertfall gjort nytta si, uten å skade en eneste hund..

Forøvrig er det 100 strips i pakka, holder en stund det..

Jeg har fjernet de stålspiralene her, for som andre her nevnte, de gjenger seg nedover om det er litt bevegelse i bingen. I tilegg gir de rom for at bingene kan gli litt fra hverandre, og det er lett for en valpepote å feste seg i skillet. Så her ble det strips og tape helt øverst til valpis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille knøttisen min klatra over kompostbingen etter to dager. "Yey - stige!" Mens Kahlo faktisk ikke hopper over (enda). Hun prøver seg på Even-stil, og gå gjennom dem, så har jeg ikke satt dem godt nok fast i døra så går hun bare på til de løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. produktbeskrivelsen på Doggia - så er det kanskje ikke så merkelig om det nevnes beardiser, da hun som har butikken så den "bingen" for første gang med mine hunder oppi den.. Og jeg tipset henne om at DEN er genial.

Men den blir nok litt "tett" midt på sommeren, og ikke minst kjedelig for dem å stå i utenfor camp.vognen, hele ettermiddagen/kvelden etc. Så da sverger jeg til de grønne grindene. Har de på høykant her hjemme i haven for å stenge av halve til hundene - men på utst. så er vi jo alltids tilstede, og da står de på langs. Og ja, det flakser over en beardis eller to av og til - men de kommer jo kjapt tilbake (eller rettere sagt - de løper jo stort sett bare rett bort til meg, så jeg kan putte dem tilbake oppi der..)

Så Heidi - hvis du ikke har noe stort behov av de hjemme, så klarer du deg godt med 2 sånne pakker à 4. Setter du sammen 8 blir det nesten en litt "for stor" binge (blir så ustødig)..

Og - ja - ved NKK Orre i fjor høst var det noen unger som smalt av fyrverkeri utpå kvelden der - min Milla spant avgårde og jeg TROR at hun ikke helt så at grinden var der - så hun løp faktisk rett igjennom ved skjøten (strips oppe og nede)..

De to smågutta mine fulgte etter - men de hoppet i alle fall over. Så det er ikke på noen måte sikkert for en halvstor hund, nei.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha!

Men ja, det er kun en symbolsk sperre for hunder som er greie og blir der man ber dem om å være, da. Jeg har sett 9-10 uker gamle beardisvalper enkelt og greit klatre over også, jeg. Og, som sagt, alle de voksne greier utmerket enkelt å hoppe over nårsomhelst.

Likevel fungerer det som binge på utstillinger og camp.turer til mine hunder. Men man MÅ være oppmerksom hundene særlig i starten - så man får forhindret att de spretter over ved første og beste anledning.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra går ikke noen steder selv om hun er løs, denne bingen blir minst like mye for å holde henne unna andre hunder som går forbi. Selma klarer kanskje ikke å hoppe over? Problemet blir Pippin. Det spørs om han må sikres med langline selv om han er i bingen, men da slipper vi iallefall at han er i veien.

Jeg skal iallefall dra og kjøpe noen pakker med elementer, så får vi prøve dem ut i hagen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...