Gå til innhold
Hundesonen.no

Hei!


milimani

Recommended Posts

Jeg har ingen hund - ennå. Vurderer sterkt å få en liten chihuahua-venn, men ingenting sikkert så langt.

Jeg har en sønn på 9 1/2 annenhver uke, er desverre ufør og har mange tomme og ensomme dager. Derfor tenker jeg at jeg ville hatt stor glede av en hund, og at hunden ville fått det fint og godt siden jeg er hjemme og har mye tid. Vi bor 100 meter fra skogen, og diverse familie har sagt seg mer enn villig til å være "barnevakt" om vi skulle trenge det, så forholdene er lagt godt til rette slik jeg kan se det.

Sønnen min er oppdratt til å respektere alt levende, han elsker dyr og er en empatisk fyr.

Vi hadde hund og diverse andre dyr da jeg var barn, men som voksen har jeg ikke hatt hund. Derfor er det tusen ting jeg lurer på, selv om jeg har lest en god del om rasen, jeg vil gjerne vite så mye som mulig. Er takknemlig om noen vil svare :icon_confused:

Blant annet:

Hva kan man forvente i dyrlegeutgifter (utenom uforutsette hendelser)?

Hva slags sykdommer er vanlige hos chihuahua?

Har en chihuahua noen spesielle behov i forhold til hunder generellt? (Som kost, sykdomstegn man skal se etter etc.)

Når trenger de å bruke klær, og hva er å anbefale? (Jeg er ikke noen jåle som kjøper hund for å kle den opp annet enn når den trenger det.)

Halsbånd eller sele, hva er best? Evt merke å anbefale?

Liker de små, lune huler/senger, eller stor plass?

Hva slags fast stell trenger de, og hvor ofte? (Som bading, tannpuss, neglklipping osv.)

Hva slags utstyr er lurt å ha? Hva er greit å kjøpe billig, og hva burde man legge litt mer i?

Er takknemlig for alt av info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være! :icon_confused:

Jeg har heller ikke så særlig peiling på Chiahuahua, så ikke ta det jeg sier så seriøst. Kommer bare med litt words from the street ;) men..

Sykdommer vet jeg ikke, men det er jo mye innavl innen denne rasen da. Så hvis du bestemmer deg for å gå for denne rasen, så ta heller å betal litt ekstra for å få en god hund enn å bare kjøpe en søt valp på finn.no :)

Har møtt en del Chiahuahua'er på kurs, og de jeg har møtt har vært veldig nærvøse og på grensen til litt agressive, så det er jo kanskje noe man bør tenke på. Mye miljøtrening og sosialisering hjelper jo masse!

Når det gjelder klær bør du jo nesten se det ann vil jeg tro. Hunden min står med dekken ute når det er mange minus, fordi hun står mye i ro når hun er ute (hundegård). Spørs jo på både temperatur og hund. En Chiahuahua har jo mye mindre pels enn en Toller, men jeg vil tro de kan bygge seg opp et lite grunnlag i det minste. Ha noen varme dekken til h*n, og bruk det når du ser/tror hunden vil fryse :)

Du kan jo både ha halsbånd og sele (om du finner), og bytte litt på ;)

Hunder generelt liker et lunt lite sted å sove (ikke for lite vel å merke :P ). Hunden min er langt mindre stressa når hun får ligge på en liten lun liggeplass, istedenfor på et strort område.

Det er jo forskjellige meninger når det gjelder stell, men tror alle er enig i at regelmessig stell er bra. Du trenger ikke bade hunden din så ofte, men negleklipp, pelsstell osv kan du jo gjøre relativt ofte :P Tannpuss er heller ikke så dumt for å motarbeide tannsten.

Jeg ville brukt litt ekstra penger på et godt fôr, og kanskje litt mindre på annet utstyr som sneger osv (der kan man jo lage mye selv ;) )

Håper disse amatørmessige svarene var til hjelp :P

Men jeg også lurer litt på hvorfor du ønsker deg Chiahuahua :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! :icon_confused:

Har ikke mye peiling på chihuahua jeg heller, men støtter meg til kommentaren her oppe - at du må gå gjennom en seriøs oppdretter og ikke på finn.no når du skal kjøpe den rasen (gjelder mange raser egentlig men spesielt sånne små virker det som).

Hvorfor akkurat chihuahua da? De er jo søte og små, men er det en spesiell grunn?

Når det gjelder halsbånd vs sele på chihuahua så ville jeg brukt sele, fordi de er så små og skjøre hunder som sikkert lett kan få nakkeskade om man drar litt i båndet når de har halsbånd på. Derfor sele, det belaster ikke like mye. Er mange fine seler der ute til miniatyrhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant annet:

Hva kan man forvente i dyrlegeutgifter (utenom uforutsette hendelser)?

Hva slags sykdommer er vanlige hos chihuahua?

Har en chihuahua noen spesielle behov i forhold til hunder generellt? (Som kost, sykdomstegn man skal se etter etc.)

Når trenger de å bruke klær, og hva er å anbefale? (Jeg er ikke noen jåle som kjøper hund for å kle den opp annet enn når den trenger det.)

Halsbånd eller sele, hva er best? Evt merke å anbefale?

Liker de små, lune huler/senger, eller stor plass?

Hva slags fast stell trenger de, og hvor ofte? (Som bading, tannpuss, neglklipping osv.)

Hva slags utstyr er lurt å ha? Hva er greit å kjøpe billig, og hva burde man legge litt mer i?

Er takknemlig for alt av info!

Velkommen! flott valg av rase! chihuahua er en hengiven og tillitsfull liten skapning som er det perfekte familiemedlem i den rette familien. og du høres jo ut som en god kandidat. og hvorfor du har valgt chihuahua, av samme grunn som alle velger sin rase. så forstår ikke hvorfor alle setter spørsmålstegn ved det. jeg råder deg til å skaffe deg mye info om rasen (kan sende deg pm med adresser til div chi forum) og å skaffe deg kontakter i miljøet som du kan stole på, og som kan hjelpe deg å velge oppdretter. vi har egen valpeformidler som heter cecilie skalleberg. mer info finner du på www.chihuahua-ringen.no . du kan også finne rasestandarden her: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1908

dyrlegeutgifter kommer ved vanlig sjekk og kontroll.

Et vanlig problem hos chihuahua er at de ikke alltid mister valpe tennene. Og må derfor trekkes hos vetrinær. Det er derfor viktig og følge med tennene, slik at hunden ikke får dobble tenner. Dette kan være smertefullt for hunden.

ellers skal de pl testes . pl er på denne rasen på lik linje som andre små raser.

Patella luksasjon (pl) er en kneledd utsklidning- patella ligger ikke stabilt på plass, den glipper mer eller mindre ut av stilling.Patella deles inn i fire grader alt etter hvor alvorlig det er- jo høyere grad det er jo større symptomer.

Patella luksasjon er arvelig ,men arvens betydning av denne lidelsen er ennå ikke kjent.

ved 1 års alderen sjekkes også PRA (Synet reduseres,nattesynet og hundens syn bli dårligere-og tilslutt ender opp blind.

Spør alltid oppdretter om å få se papirer på at foreldre er PRA-fri!)

en chihuahua trenger ikke klær hvis det ikke er ruskevær. du merker fort på din hund om den fryser eller ikke. men trenden er jo rosa med paljetter. kjøp heller ett refleksdekken...

halsånd eller sele er en smaksak. puppia seler er veldig poppulære. sele-vester o.l

hunder generelt liker å ligge på en lun "trang" plass. jeg mener det er viktig for hunden å ha en "fri" plass. spesiellt fordi vi har barn i hus. derfor har de bur med garde rund som jeg har lagt til under trappen. du får også kjøpt en slags "sovepose" som disse små nurkene liker i krabbe inn i.

ang. bading av hunden vil jeg si: etter behov. negler skal klippes en gang i uken (kommer litt ann på hvor fort de vokser) men unngå at de blir så lange at de tar nedi gulvet når hunden står. det er ikke behagelig for den. korthår chi trenger minimalt med pels stell. langhår skal ikke klippes og trenger derfor bare å greies. jeg pusser ikke tennene på mine hunder, men jeg sørger for at de altid har noe å tygge på for å forhindre tannsten. (og tygging på møbler i valpetiden)

utstyr man behøver er bur, gjerne 2. ett i bilen og ett inne. tepper til å ha inni, gjerne flere, blir ofte litt "uhell" i valpetiden. flexibånd/leiebånd. halsbånd/sele. kanskje en avklippet sokk til å ha på valpen hvis det er kaldt ute. negleklipper, matskåler. osv. osv...

håper du fikk vite litt mere. og bare spør hvis det er mere du lurer på :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Vil bare si at jeg synes det er kjempebra at du er interresert i å lære mest mulig FØR du får valp. Mange som ikke bryr seg om slikt.

Et annet råd er at det er viktig å finne en seriøs oppdretter! Det betaler seg veldig. Finn en oppdretter med friske og fine hunder :) .

Jeg har lært mye av å henge her på Doggis. Og det er ikke så dumt å rote litt rundt i gamle tråder :icon_confused: Mye morsom og lærerikt lesestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Må si jeg lurer litt på hvorfor noen spør om valget mitt av rase. Jeg er ikke 14 år og ønsker meg en acceseri på armen med rosa sløyfe i håret, om det er dét noen tror.

Jeg har me (kronisk utmattelsessyndrom) og har begrenset energi. Derfor har kan jeg ikke ha en stor hund som krever mange timer tur hver dag. En chihuahua har det bra med noen rolige turer om dagen, den er liten og lett å håndtere, og alt jeg har lest om den sier meg at det er en rase jeg vil trives med. Vi bor i en liten leilighet og en chihuahua vil det bli null problem å få barnevakt til om vi skal f. eks. til utlandet, i motsetning til en stor hund.

Hvorfor kan jeg for eksempel ikke velge denne valpen (http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16643140)?

Takk igjen :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal bevege meg over til et rent chi-forum siden man tydeligvis blir mistrodd her inne om man lnsker seg en chi.

Takk for meg!

Det var da vel ikke sånn ment vel... men når du sier du vil ha en liten hund pga at du har utmattelses sykdom, og vil ha en liten rolig hund, så er det vel naturlig at folk kommer med råd om hunder som er enda roligere enn en chi??

Er ikke noe galt i en Chihuahua.. Søte hunder det, men dette er et diskusjonsforum, så tips og råd blir gjerne gitt.. men beklager om jeg såret deg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal bevege meg over til et rent chi-forum siden man tydeligvis blir mistrodd her inne om man lnsker seg en chi.

Takk for meg!

Tror ikke det er noen som mistror deg, det er bare spørsmål om hvorfor du har valgt den rasen. Det spør folk om her inne når det gjelder mange andre raser også, enten de er små eller store.

Siden chi'en er en motehund så er det mange som stiller spørsmål ved å skaffe seg en slik, men dersom dette er rasen for deg ville jeg ikke vært i tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, spørsmål om rasevalg ville du fått uansett om det var chi eller golden retriver. Folk er bare nyskjerrige, jeg er også det, og blir ofte spurt om hvorfor jeg valgte dalmatiner, mens jeg spør andre om hvorfor de velger den og den rasen. interessant å se hvilke rasetrekk folk trakter etter vet du. :icon_confused:

Ellers kan jeg ikke se noen grunn til at valpen du linker til ikke skulle være like bra som andre valper, oppdretter skriver jo at det er pga. useriøse valpekjøpere at den ble ledig, så den saken er vel grei. Virker som seriøs nok den, uten at jeg skal uttale meg for mye om det, er slett ikke inne i miljøet.

Så håper jeg du blir her, koselig med nye medlemmer, og det er mye bra informasjon å hente her, og mange som kan svare på spørsmål. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Må si jeg lurer litt på hvorfor noen spør om valget mitt av rase. Jeg er ikke 14 år og ønsker meg en acceseri på armen med rosa sløyfe i håret, om det er dét noen tror.

Kanskje jeg skal bevege meg over til et rent chi-forum siden man tydeligvis blir mistrodd her inne om man lnsker seg en chi.

Takk for meg!

Såre tær?

Jeg har fått masse spørsmål om valg av rase. Det er jo fordi folk er nysgjerrige. Det betyr ikke nødvendigvis at folk tror du er "14 år og ønsker deg en acceseri på armen med rosa sløyfe i håret". Folk må da få spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde du valgt schæfer, Dobermann, Rottweiler eller en sånn rase så hadde du garantert fått spørsmål om hva du skulle bruke hunden din til, og om du hadde hatt planen om å trene den aktivt i et hundemiljø.. Og hadde du skulle hatt gjeterhund, så hadde du garantert fått spørsmål om det også.. Folk her på doggis er nysgjerrige. De mener nødvendigvis ikke noe vondt med det.. men dette er et HUNDEforum, så det er først og fremst hundens vel og ve som blir satt i fokus fremfor eierens såre tær :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chihuahuaringen sin side oppdateres i kveld. prøv igjenn i morgen. det var en fin valp. og den kan jo passe godt for deg. men jeg ville kjøpt en uten "feil" i tilfelle du blir bitt av utstillings basillen. :icon_confused: vet om flere med chi som har Me og er aktive i ringen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan også legge til at jeg under tvil ikke tror det var ment negativt å stille spørsmål ved rasevalg. men vi chi eiere er nok litt hårsåre på det punktet da flere ikke ser på det som en hund. jeg derimot har ikke fått negative tilbakemeldinger her inne, så prøv igjenn du. er ett bra forum dette her. masse hyggelige, hjelpsomme folk du kan lære masse av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...