Gå til innhold
Hundesonen.no

Agressivitet

Midas

Recommended Posts

En hund jeg kjenner veldig godt er fryktelig agressiv. Det er en Yorkshire terrier på 3 år.

Han bor i et hus med fire barn(ungdommer) og to voksne. Alle forholder seg til han. Her forleden dag var jeg på besøk der, og hadde med Dina. I begynnelsen gikk det veldig greit og de to lekte og koste seg. Etterhvert ble han veldig intens på Dina, og skulle forsvare henne mot oss. Jeg merket at Dina begynte å mislike situasjonen, og oppsøkte meg for å komme unna han. Da jeg skulle ta henne vekk fra han, hoppet han mot meg, flekket tenner og knurret. Han hadde garantert bitt meg om jeg hadde strekt meg etter Dina. Eierne tør heller ikke ta han, og lar han fortsette. Litt seinere kom Dina bort til meg igjen, og søstra mi gikk bort for å ta han unna oss. Hun rørte han ikke før han hoppet på foten hennes og bet henne. Han hang fast i foten, og siden det gjorde vondt tok hun automatisk hånda ned for å dytte han vekk. Han bet henne i hånda til blods. Eierne tar han i bånd og drar han inn på et annet rom. Jenta i huset sier han bet henne i ansiktet tidligere på dagen når hun skulle sette han ned etter å ha løftet han. Hun sier hun bruker votter når hun bærer han fordi han biter sånn.

Dette er en liten hund, men jeg synes det er en helt uakseptabel situasjon. Hva om han angriper et barn? Hvis han blir korrigert biter han. De som eier han har tidligere hatt en hund av samme rase som var rimelig lik. Jeg tror på ingen måte dette er raseavhengig, men at de selv har fått hundene agressive ved å lugge, klype og irritere hunden i tide og utide...

Dette er fryktelig vanskelig og jeg har prøvd å gi de råd om å oppsøke hjelp av atferdsterapeut. De burde gjøre noe, istedet lar de dette bare gå, og ler av hunden når den hisser seg opp.

Hva ville dere gjort i dette tilfellet? Han biter alle og enhver. Jeg sa det til de at hadde dette vært en stor hund hadde saken vært grei. Skal man la en hund holde på sånn bare fordi den er liten? Den er jo til fare for barn rundt seg, og han kan jo også gjøre skade på voksne om han biter på de riktige stedene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du å diskutere her? Såklart er det ikke greit å verken ha (eller være) en slik hund, men samtidig så er den så liten (fysisk) at folk ser mer ut til å le av slikt enn å bli redd.

De på "Most Funny Video" på TV - det er vel ikke ett eneste program uten en video av en illsint, misforstått og dårlig oppdratt liten monsterdog - og alle ler. YouTube har ti-tusenvis av dem, og Cæsar Milan viser vel fram slike i hvert program?

Og det er jo strengt tatt ikke noe værre med en slik hund enn om en familie har en kanin/marsvin/katt som er like "mannevond" - skader KAN såklart skje, men med hund på str. med et marsvin går det jo som regel greit, liksom...

Det finnes såklart flere måter å fikse dette på, men eierne må jo selvsagt både ville og mene det selv. Dette er ofte kun et resultat av dårlig oppdragelse, ikke noen medfødte aggresjonsproblemer. Jeg hadde aldri giddet å ha en hund som oppførte seg slik - men hadde troligvis aldri latt den blitt sånn heller, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo det er helt forferdelig for den lille hunden. Selvfølgelig er det mye av det, fordi ofte blir slike små sett på som leketøy. Jeg tror overhodet ikke at det har noe med individ eller rase å gjøre, men at det er oppdragelsen og behandlingen han har fått som har gjort han sånn. Det jeg vil diskutere er om man bare skal le av dette fordi han er liten eller om man ville gjort noe med det om det først ble så ille?

Jeg synes så fryktelig synd på han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo det er helt forferdelig for den lille hunden. Selvfølgelig er det mye av det, fordi ofte blir slike små sett på som leketøy. Jeg tror overhodet ikke at det har noe med individ eller rase å gjøre, men at det er oppdragelsen og behandlingen han har fått som har gjort han sånn. Det jeg vil diskutere er om man bare skal le av dette fordi han er liten eller om man ville gjort noe med det om det først ble så ille?

Jeg synes så fryktelig synd på han...

Det er jo ikke noe å diskutere, selvfølgelig skal man ikke le av det???

Tråden burde kanskje heller handle om HVA man kan gjøre med problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller, aller fleste av OSS ville sikkert "ha gjort noe med det" - men vil de som eier hunden? Det nytter i alle fall ikke for noen utenfra å prøve å lære hunden dette, når den har fått regjere fritt i sitt hjem i flere år.

Jeg har nesten litt problemer å ta sånne hundeproblemer på alvor, jeg... Med eiere som lar det gå SÅ langt tror jeg det er nærmest umulig å få til å skjønne at det faktisk går å fikses på.

Jeg mener, hunden går ikke fra 8-10 ukers liten valp til et glefsende lite uhyre på en dag, liksom. Ergo har den eiere som ikke skjønner "pøkk" av hundens signaler, og det er ikke bare-bare å lære folk SÅ inngående kunnskap når de er totalt blottet for det og kanskje ikke så veldig interesserte heller.

Løsningen som oftest velges er vel å kvitte seg med dèn hunden fordi "den var gal" - og kjøpe en ny en...

Alt. er å ta på grillvottene ( :rolleyes: ) og fjerne dyret fra situasjonen HVER ENESTE GANG den oppfører seg som en idiot - vise at man ikke er redd, men likevel gidder ikke å verken kose, snakke, se på eller "dutte" med dyret hvis han ikke oppfører seg ordenlig.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg ville. Diskutere hva dere ville gjort... Jeg synes heller ikke man skal le av det. Jeg får inntrykk av at det liksom er godtatt at små hunder er sånn, mens hvis f.eks en schæfer eller rottis gjør noe sånt, så blir de omtalt som farlige hunder og omtrent drapsmaskiner. Det er like mye eieren som er problemet i de situasjonene, som når en liten hund blir slik. Jeg har prøvd å hjelpe de og gi de navn og nr til personer de kan få hjelp av, men det virker som de er ekstremt lite intr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ja, det var det jeg ville. Diskutere hva dere ville gjort... Jeg synes heller ikke man skal le av det. Jeg får inntrykk av at det liksom er godtatt at små hunder er sånn, mens hvis f.eks en schæfer eller rottis gjør noe sånt, så blir de omtalt som farlige hunder og omtrent drapsmaskiner. Det er like mye eieren som er problemet i de situasjonene, som når en liten hund blir slik. Jeg har prøvd å hjelpe de og gi de navn og nr til personer de kan få hjelp av, men det virker som de er ekstremt lite intr...

De syns mest sannsynlig ikke at det er ett problem da, selv om du gjør det. Og strengt tatt så er det vel ikke ditt problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge eier ikke er interessert i å gjøre noe med situasjonen og synes den er helt ok så er det vel fint lite du får gjort er jeg redd... Man kan fortvile og grøsse og synes synd på opp og ned i mente, men når alt kommer til alt så er det eneste du kan gjøre å prøve å snakke med eier. Og det har du tydeligvis gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og størrelse teller, i alle fall her.. Om guttungen er en farstsidiot og kræsjer med tråbilen sin er klart mindre farlig enn når han er 18 og gjør det samme med Golf'en sin, liksom..

Men ja - hundeloven gjelder uansett str. på hund. Så hvis en slik hund biter noen kan vedkommende selvsagt kreve hunden avlivet. Men hvis det blir et lite rødt sugemerke på leggen blir det kanskje ikke fullt så enkelt å bevise skyld - som om halve armen er spist opp..

Så slike små kommer som regel unna med en ufyselig oppførsel, men det unnskylder jo ikke noen annen hund fordet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel bare å finne seg i det... De er overhodet ikke intr. i å gjøre noe med det. Får vel bare vente til han skader et barn da. Han er ikke såå liten liksom. Han er nesten like stor som Dina, og søstra mi måtte på legevakten etter bittet for å få antibiotika og stivkrampesprøyte.. Jaja... Jeg blir bare så sabla provosert over idiotisk hundehold, men man må vel bare lære seg å gi f i hva andre gjør med bikkjene sine. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...