Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannkjøtt som vokser over tennene

ToneS

Recommended Posts

Skrevet

Så en filmsnutt her en dag, der det var en Boxer som fikk brent bort (av dyrlege) noe av tannkjøttet sitt. Tannkjøttet dekket nesten flere hele tenner. Dette var i Amerika, og de sa det var vanlig, og spesielt på boxerne. Er det noe de bare har der eller er det vanlig her også? Jeg hadde aldri hørt om det, eller sett noe slikt før jeg så den filmsnutten.... :ahappy:

Skrevet

Tja, om "alle" har det skal jeg vel ikke uttale meg om. Det tror jeg ikke. Og det er svært sjelden at unge hunder har det. Kommer med alderen. Men ganske så vanlig på eldre boxere er det.

Som så mye annet ligger det vel i genene. Men er nå ikke lett å ta hensyn til det i avlen. Både fordi det er så vanlig, men særlig fordi det ikke dukker opp før hundene er blitt godt voksne.

Skrevet

Jøss - så interessant (i mangel på bedre ord..).

Er det smertefult eller plagsomt for hunden om man lar det være ubehandlet - eller er det bare "upraktisk" ?

Det bør jo være en relativt enkel operasjon å rette det opp - men kommer det da tilbake kjapt?

Susanne

Skrevet

Det er vel det som er litt vanskelig. For det kommer stort sett alltid tilbake igjen. Så man må vurdere hvor mye hunden plages av det eller ikke før man bestemmer seg for operasjon. Disse epulisene er som regel godartet, men med hundens økende alder kan de gå over til å bli ondartede svulster. Skal se om jeg ikke klarer å ta bilde av kjeften til gamlingen min så dere får se.

Han er ikke operert, men det spørs om ikke vi er nødt nå. Jeg merker at han tygger mindre på pinner og slik enn han bruker å gjøre og det tyder på at han har ubehag.

Om det er enkelt linjer som er mer plaget av dette enn andre kan jeg ikke si. Det jeg vet er at kontinentale boxere ofte (ikke alltid) har bedre og sterkere tenner enn de engelske f.eks. Tennene er større blant annet. Men om det betyr at kontinentale boxere sjeldnere utvikler epulis vet jeg ikke. Om det er noen sammenheng mellom større tenner og epulis vet jeg ikke.

Skrevet

Dette har jeg verken sett eller hørt om, men det var jo interessant. Det er ikke tilfeldigvis noen som har et bilde som illustrerer hvordan dette ser ut?

Skrevet

Tusen takk for kjempegod info! Alltid interessant å lære om slikt man aldri engang har hørt om...

Lurer på om dette er noe som st.bernhardshunder også får? (hvis det har noe med "små tenner" å gjøre - for de har jo utrolig små tenner... i alle fall mange av dem..)

Susanne

Skrevet

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fibrous_epulis.JPG Her er et godt bilde som viser epulis.

Jeg vet jo ikke om det har noen sammenheng mellom små tenner og epulis. Det kan godt hende at boxere med bedre tannsett også får epulis. Det er jo rasebetinget helt klart selv om også hunder av andre raser og kan få det. Mennesker og for den saks skyld.

Jeg bare lurer på at mange hunder av molossertypen har små tenner?

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=...89&aid=3057 Her sto det forresten en del om det.

Skrevet

Oi, det kan være såpass ja. Takk for bilde! Jeg forstår godt at det kan skape ubehag for hunden..

Skrevet

Gamle schnauzeren min fikk det de to siste årene hun levde. Er visst ikke så skrekkelig unormalt på gamle hunder. Hos henne ble det ikke nødvendig å operere, bare holdt øye med det.

Skrevet

Jeg har en st.bernhard som har dette. Det er ikke så ille som bildet illustrert ovenfor her, men det er ikke pent. Han plages dog ikke noe av det, så vi har ikke vært å brent noe. Må bare følge med det at det ikke blir verre. Legger ved et bilde av munnen hans.

DSC00760.JPG

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...