Gå til innhold
Hundesonen.no

En god mopsebeskrivelse?

Caroline&Lillemor

Recommended Posts

Skrevet

Om Labrador;

"Hundehold

Den hater å være alene, trenger mye mosjon. Krever børsting et par ganger i uken."

LoL. Er det noe bikkja mi omtrent elsker -så er det å være alene. Labradoren er miljøsterk, den takler det å være alene uten problemer. Den bruker tida på å glede seg til at du kommer hjem. :icon_confused:

Skrevet

"Dachshund

Denne robuste, modige hunden har stor utholdenhet, men har ikke alltid like godt lynne. Den er selvstendig og dominant. Dachsen bjeffer overfor mistenkelige lyder og er derfor en god vakthund. Rasen er tillitsfull og livlig. Den glatthårede dachsen er den mest energiske, mens den strihårede dachsen er den mest robuste med sterkest jaktinstinkt. Den langhårede varianten regnes som rolig. Alle dachser behøver konsekvent og bestemt dressur i ung alder. "

Vel, jeg kan ikke uttale meg om den langhårede eller korthårede varianten, men for Vesla(strihåret) stemte denne beskrivelsen bra. Hun er nok ikke den hunden med best lynne eller spesielt modig(det har vel mest med negative erfaringer å gjøre...), men hun er både livlig, robust, selvstendig, bjeffete og har masse jaktinnstinkt.

Skrevet
Lo godt av chihuahuaen :)

"Denne hunden er tøff, sterk, modig, meget livlig, relativt selvstendig, energisk og sta. Den er veldig knyttet til sin eier og har en stor personlighet i en liten kropp. Den passer ikke så veldig godt sammen med barn. Den bjeffer mye, kan være aggressive mot fremmede og er en fin vakthund. Dette er en hund som trenger myndig dressur."

:icon_confused: Serriøst. Den tok kaka.

Skrevet

De har faktisk truffet ganske så godt på foxterrier:" robust og kvikk, livlig, med en nesten ubegrenset energi. Sterk personlighet, sterkt temperament. Hengiven ovenfor eier. Kan være noe aggresiv overfor andre hunder . Krever bestemt men vennlig dressur."

Mye riktig her egentlig! Men aggresiv mot andre hunder stemmer overhodet ikke med mine, de elsker å møte alle typer hunder, har aldri opplevd aggresivitet der.

Skrevet
Dette står om Tolleren:

Denne meget livlige og aktive svømmeren har god utholdenhet, og er en flink vannapportør.

Den har en meget sterk vilje og kan være vanskelig å dressere. Det er viktig med streng og konsekvent oppdragelse.

Hundehold

Denne hunden trenger mye mosjon og god plass. Den bør børstes og kammes regelmessig.

- Første linja er jo g$rei nok. Den passer bra. Men neste er ikke fullt så bra synes jeg. Har aldri hørt noen si at Tolleren er vanskelig å dressere! Og at det er viktig med streng oppdragelse er vel også bare tull?! Konsekvent må man jo være, men det gjelder jo alle raser.. Og sterk vilje har den også :icon_confused: Virker ikke som disse rasebeskrivelsene er veldig bra nei...

Synes også det med at den er vanskelig å dressere var litt merkelig, om det er sant, har jeg sluppet billig unna.

Skrevet

Denne rustikke, energiske og livlige hunden er alltid imøtekommende, men samtidig rolig og lydig. Den bjeffer lett på grunn av sin reservasjon overfor fremmende. Krever streng dressur.

Bruksområde

Fårehund. Jakthund. Selskapshund.

Historie

Rasen har blitt fremavlet av samene med tanke på jakt og for å gjete reinsflokkene. Utenfor sitt hjemland er den svært sjelden.

Hundehold

Den finske lapphunden krever stor plass og rikelig med mosjon. Bør børstes regelmessig.

Litt morsomt å være både imøtekommende og reservert for fremmede. De jeg kjenner av rasen er særdeles imøtekommende mot fremmede og absolutt ikke reserverte. At den bjeffer på grunn av sin reservarsjon ovenfor fremmede blir også helt feil. Men det er en spisshund og den kan bjeffe ja, men de snakker mye mer med andre lyder enn bjeffing. "Wraaoor"

De krever dressur ja så absolutt, men streng dressur? Hva menes med det? En hard hånd da eller? De trenger klare grenser, men de skal ikke styres med jernhånd heller :icon_confused:

Fårehund?? Eeh.. de er opprinnelig gjeterhunder ja, men de ble brukt som reingjetere og man gjeter da sauer og reinsdyr på en helt forskjellig måte eller? De ble brukt primært til å passe på reinflokken.

Jakthund? Det er faktisk noe som raseklubben i Finland ikke vil se noe av. De vil ikke ha den finske lapphunden som en jagende spisshund. Finske spetser er jakthunder, finske lapphunder er ikke det.

Og de er i hvertfall ikke spesiellt sjeldne utenfor Finland den dag i dag... Plasskrevende er de heller ikke.

Alt annet kan jeg si at stemmer. Var et annet sted jeg leste en rasebeskrivelse en gang hvor det stod at de var særdeles vaktsomme og vanskelige å hanskes med... :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...