Gå til innhold
Hundesonen.no

"Spiseregler"


tm100001

Recommended Posts

Skrevet

Hvor lang tid skal det minimum ta mellom foring og aktivitet?

Har også lest at hestene ikke skal drikke rett etter aktivitet, fordi de kan få kolikk da.

Er det flere forhåndsregler med vann man må ta?

Er det ellers noen grunnleggene tiltak for å forebygge kolikk osv.? :)

Skrevet
Hvor lang tid skal det minimum ta mellom foring og aktivitet?

Har også lest at hestene ikke skal drikke rett etter aktivitet, fordi de kan få kolikk da.

Er det flere forhåndsregler med vann man må ta?

Er det ellers noen grunnleggene tiltak for å forebygge kolikk osv.? :)

du skal ikke trene hesten før det har gått en time siden sist foring. høy kan den spise.

hesten skal ikke drikke masse kaldt vann etter hard trening.

når hesten drikker fra vannkar får den i seg mindre vann enn om den drikker fra bøtte/badekar ol. dette fordi vannet renner senere i vannkar.

er du redd for at hesten får i seg for lite vann kan du varme vannet litt opp og blande ut litt melasse i det.

styr unna ferske fransbrød/boller/pølsebrød og nyklippet gredd (fra gressklipper). gresset begynner å gjære i magen til hesten og kan være svært farlig. å plukke gress til hesten er ikke farlig..

har du mistanker om at hesten har kolikk skal du legge øret inntill magen dens. hører du rumling er det ett bra tegn. får den derimot kolikk er det viktig å holde hesten i bevegelse og sørge for at den ikke fryser. den må heller ikke få legge seg ned og rulle seg. det kan føre til tarmslyng, noe som er dødelig.

Skrevet
du skal ikke trene hesten før det har gått en time siden sist foring. høy kan den spise.

hesten skal ikke drikke masse kaldt vann etter hard trening.

når hesten drikker fra vannkar får den i seg mindre vann enn om den drikker fra bøtte/badekar ol. dette fordi vannet renner senere i vannkar.

er du redd for at hesten får i seg for lite vann kan du varme vannet litt opp og blande ut litt melasse i det.

styr unna ferske fransbrød/boller/pølsebrød og nyklippet gredd (fra gressklipper). gresset begynner å gjære i magen til hesten og kan være svært farlig. å plukke gress til hesten er ikke farlig..

har du mistanker om at hesten har kolikk skal du legge øret inntill magen dens. hører du rumling er det ett bra tegn. får den derimot kolikk er det viktig å holde hesten i bevegelse og sørge for at den ikke fryser. den må heller ikke få legge seg ned og rulle seg. det kan føre til tarmslyng, noe som er dødelig.

Så hesten kan få lunsjen med 5 kg surfor, og så kan jeg bare ri med en gang den har spist? :)

Skrevet

ja, så og si. men sluker hesten dette iløpet av kort tid kan du altids vente en liten stund. hester skal jo så og si altid ha tillgang på høy. så hvis den har stått og småspist på dette ett par timer gjør det ikke noe:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...