Gå til innhold
Hundesonen.no

Å kutte ut trening?


Aya

Recommended Posts

Har snakket endel med en venninne om dette å kutte ut trening. For eksempel, dere som trener bruks aktivt- dersom dere hadde måtte tatt et års pause fra treningen, hvordan hadde hundene reagert på det? Hadde dere kunnet bytte ut for eksempel runderings-trening med ren lydighet og hadde det vært nok for hunden? I begynnelsen var jeg nemlig veldig bestemt på at dersom du får en hund som du virkelig trener masse rundering med (for eksempel), og så kutter ut det, så vil man ofte kunne merke dette negativt på hunden, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Man kan vel sikkert fylle hundens behov ved annen trening? Eller hur, hva mener dere som virkelig trener aktivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest...litt avhengig av hvor i landet man bor, så får man jo flere måneder med pause fra brukstrening hver vinter. Jeg har som oftest tre - fire mnd med pause bra brukstrening hver vinter. Og i desember og januar pleier jeg å nesten ikke trene i hele tatt. Jeg synes det er godt med en pause og det tror jeg nesten hundene synes også. Jeg merker i alle fall ikke noe stress økning eller at de maser noe ekstra. Vi går litt i dvale hele gjengen her :whistle: De får selvfølgelig tur og litt kondisjonstrening, men som sagt mer eller mindre 2 mnd helt treningsfri fra lydighet og ca 3 -4 mnd treningsfri fra bruksøvelser. De er selvfølgelig kjempe motiverte når vi begynner på med treningen igjen, men jeg merker ikke noe til at det maser ekstra eller føler behov for å klatre i veggene av noen mnd pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også sånn. Så lenge snøen ligger på marka blir det ikke noe brukstrening, og vi har også gjerne lengre treningspauser sånn rundt juletider f eks. Nå skal ikke jeg skryte på meg å ha bruksavla hunder da, men jeg merker ikke noe spesielt på dem om vi trener bare lp en periode, eller bare går på turer - eller om vi kjører full pakke med sykkelturer, sportreninger og lp-treninger mange ganger i uka.

Som det sies: jeg tror det er veldig bra å ha pauser fra hundetreningen der man gjør andre ting, slapper av og rett og slett lader batteriene til nye dyster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest...litt avhengig av hvor i landet man bor, så får man jo flere måneder med pause fra brukstrening hver vinter. Jeg har som oftest tre - fire mnd med pause bra brukstrening hver vinter. Og i desember og januar pleier jeg å nesten ikke trene i hele tatt. Jeg synes det er godt med en pause og det tror jeg nesten hundene synes også. Jeg merker i alle fall ikke noe stress økning eller at de maser noe ekstra. Vi går litt i dvale hele gjengen her :whistle: De får selvfølgelig tur og litt kondisjonstrening, men som sagt mer eller mindre 2 mnd helt treningsfri fra lydighet og ca 3 -4 mnd treningsfri fra bruksøvelser. De er selvfølgelig kjempe motiverte når vi begynner på med treningen igjen, men jeg merker ikke noe til at det maser ekstra eller føler behov for å klatre i veggene av noen mnd pause.

Jeg har samme erfaring, dog ikke med lydighet og rundering, men andre hundesporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket endel med en venninne om dette å kutte ut trening. For eksempel, dere som trener bruks aktivt- dersom dere hadde måtte tatt et års pause fra treningen, hvordan hadde hundene reagert på det? Hadde dere kunnet bytte ut for eksempel runderings-trening med ren lydighet og hadde det vært nok for hunden? I begynnelsen var jeg nemlig veldig bestemt på at dersom du får en hund som du virkelig trener masse rundering med (for eksempel), og så kutter ut det, så vil man ofte kunne merke dette negativt på hunden, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Man kan vel sikkert fylle hundens behov ved annen trening? Eller hur, hva mener dere som virkelig trener aktivt?

Lisa har en tendens til å bli veldig heit i treningen og i fjor toppet det seg. Jeg valgte å legge treningen på hylla i 8 mnd for å roe ned litt og når jeg begynte igjen så tok vi det helt på "barneskole"-nivå. I den perioden trente jeg bare lydighet, fot, sitt og bli, innkalling osv, gikk litt tur og tok det med ro. Heldigvis har jeg en hund som ikke går på veggen, det gjorde veldig godt for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor er det dvale i runderingstreningen fra oktober til april-mai pga mye snø. Også går vi litt ekstra i dvale i desember og januar, da er det kun turer og litt smått av trikstrening. Ellers på vinteren går vi litt spor på parkeringsplasser/parkeringshus, så helt borte fra det er vi ikke. Jeg ser ikke noe problem på gutten med å være 6-7mnd borte fra runderingstrening. Så lenge han stort sett får trent seg litt variert så gjør det ham ikke noe, og vi blir helt klart periodetrenere pga snøen, og ikke minst føret som faktisk er for dårlig til agility også i desember, januar, februar og til dels mars..

Edit.. redigert mye skriveleifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...