Gå til innhold
Hundesonen.no

Små valper


Troh

Recommended Posts

Hei! Valpene i kullet jeg skal få fra, har nettop blitt født. En valp døde på vei ut, og på mandag ettermiddag fant de ei tispe død. Jeg blir jo selvsagt da engstlig! Oppdredter sier at de er relativt små i forhold til hva de er vant med. Kan dette ha noen sammenheng med "dødsfallene" og evt andre sykdommer?

Update: Fikk nettop vite at det nå bare 6 igjen. Virker som om det har gått fra ene til andre. Kjempebekymret nå. Årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syntes jeg oppdretter burde få undersøkt valpene og evt foreldrene nøye av veterinær, og kanskje også obduksjon av de døde valpene for å prøve å finne årsaken - som burde videreformidles til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange valper var det som ble født da? Er det bare to som har dødd?

Det er ikke direkte uvanlig at nyfødte valper dør, det behøver ikke å bety noe for resten av søsknene heller. Men klart, var de 12 og det er bare 6 igjen, så bør oppdretteren bli bekymret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fading puppy syndrome er ikke uvanlig. En valp som tilsynelatende er frisk dør i løpet av første til andre uke. De har ikke funnet noen årsak til det.

At en valp er dødfødt eller en til to dør etter fødsel er ikke uvanlig. Men er antall døde høyt, så kan tispen f.eks ha herpes eller noe annet kan være galt, så da ville jeg testet det. Men de er små skriver du, hvor små er de i forhold til normal fødselsvekt hos rasen du skal ha da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble født på termin! De var 10, så 4 døde. Vi vet ikke dødsorsak enda, men de døde valpene er sendt til obduksjon. De var det oppdredter kalte relativt små i forhold til hva som er normalt. De er nå en uke gamle, og foreløpig lever alee de 6 gjennværende i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...