Gå til innhold
Hundesonen.no

Bortkommen setter på Ås?


thomas84

Recommended Posts

Jeg er jo veldig usikker på om den var bortkommen og det er jo tross alt en Setter (dårlig på å skille Settere fra hverandre, men irsk muligens... brun og utstyrt med et eller annet), men den så veldig lost ut. Løp i forskjellige retninger og jeg kunne ikke se noen sannsynlige eiere. Det her var ved GG-hallen på Ås, rett ved universitetet.

Den løp av gårde, og da jeg forsøkte å finne den var den plutselig vekk. Da kan det jo hende at den har "kommet til rette" igjen.

Men hva gjør man når man finner en hund som kanskje har rotet seg bort? Jeg hadde ikke akkurat bånd på meg, hadde ikke mulighet til å ta den med hjem heller.

Tenkte på å ringe til politiet, men vet ikke hvor lett det ville vært å passe på hunden til noen kom. De hadde da bare fått en melding om at hunden er observert. Den var ikke spesielt kontaktsøkende heller, bare stoppet litt opp og så på meg før den løp videre.

Edit: jeg kunne nok ha stoppet hunden og sett om det var noen informasjon på halsbåndet. SKal sies at det her ikke ligger helt i skogkanten eller noe, og at den kan ha forsvunnet inn i skogen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo veldig usikker på om den var bortkommen og det er jo tross alt en Setter (dårlig på å skille Settere fra hverandre, men irsk muligens... brun og utstyrt med et eller annet), men den så veldig lost ut. Løp i forskjellige retninger og jeg kunne ikke se noen sannsynlige eiere. Det her var ved GG-hallen på Ås, rett ved universitetet.

Den løp av gårde, og da jeg forsøkte å finne den var den plutselig vekk. Da kan det jo hende at den har "kommet til rette" igjen.

Men hva gjør man når man finner en hund som kanskje har rotet seg bort? Jeg hadde ikke akkurat bånd på meg, hadde ikke mulighet til å ta den med hjem heller.

Tenkte på å ringe til politiet, men vet ikke hvor lett det ville vært å passe på hunden til noen kom. De hadde da bare fått en melding om at hunden er observert. Den var ikke spesielt kontaktsøkende heller, bare stoppet litt opp og så på meg før den løp videre.

Edit: jeg kunne nok ha stoppet hunden og sett om det var noen informasjon på halsbåndet.

Vel, etter min erfaring (har funnet tilsynelatende bortkomne irske settere før) så er det nesten bare å gi bort å fange dem. De er ganske sky sånn virker det som. Men hvis man får fanget den så er jo nakketskinnet, halsbånd alternativer man kan holde fast i. Evt. improvisere med noe man selv har eller som ligger i nærheten.

Så ang. hva man gjør etter det, vel første alternativ er jo evt. nummere til eiere på halsbånd. Men det er jo ikke alltid mulig da. Så da har man Falken, eller hvis man er i nærheten kan jo de se etter chip. Var den renraset så vil den jo ha ID-chip liksom.

Ellers er det ikke stort man kan gjøre, eller ta den med hjem å sette opp lapper eller noe, men det er jo litt emr jobb da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, etter min erfaring (har funnet tilsynelatende bortkomne irske settere før) så er det nesten bare å gi bort å fange dem. De er ganske sky sånn virker det som. Men hvis man får fanget den så er jo nakketskinnet, halsbånd alternativer man kan holde fast i. Evt. improvisere med noe man selv har eller som ligger i nærheten.

Så ang. hva man gjør etter det, vel første alternativ er jo evt. nummere til eiere på halsbånd. Men det er jo ikke alltid mulig da. Så da har man Falken, eller hvis man er i nærheten kan jo de se etter chip. Var den renraset så vil den jo ha ID-chip liksom.

Ellers er det ikke stort man kan gjøre, eller ta den med hjem å sette opp lapper eller noe, men det er jo litt emr jobb da.

Hæ? Sky?? :P Jeg synes settere er noe av det enkleste å fange; man bøyer seg litt frem når hunden kommer løpende (og skal til å løpe forbi), og så sier man "neimmen, HEEEII! Er det DU som kommer hit? :P " og så later man rett og slett som om man kjenner hunden og er bestekompis med den - da blir de lurt trill rundt! :P Så tar man tak i halsbåndet, og sjekker for ID-merking (altså sånn medaljong med navn og nummer), og ringer evt dette. Politiets nummer bør man ha lagret på mobilen, de setter deg mer enn gjerne over til rette vedkommende hvis du ikke finner nr til eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Sky?? :P Jeg synes settere er noe av det enkleste å fange; man bøyer seg litt frem når hunden kommer løpende (og skal til å løpe forbi), og så sier man "neimmen, HEEEII! Er det DU som kommer hit? :P " og så later man rett og slett som om man kjenner hunden og er bestekompis med den - da blir de lurt trill rundt! :P Så tar man tak i halsbåndet, og sjekker for ID-merking (altså sånn medaljong med navn og nummer), og ringer evt dette. Politiets nummer bør man ha lagret på mobilen, de setter deg mer enn gjerne over til rette vedkommende hvis du ikke finner nr til eier.

Nå mener jo jeg irsk setter eller gordon setter også da. Men kan jo hende at de to jeg kjenner til rett og slett bare slippes ut av døra og er kanskje lært til å ikke hilse på hvem som helst. De løp ihvertfall ikke imot deg, og prøvde du å nærme deg sakte så bare stakk de. Selv da jeg gikk med hund i bånd som han ville leke med, da stakk han med en gang jeg nesten fikk tak i han. Og andre gordoner jeg kjenner er litt reserverte.

Mens den engelske har jeg erfaring med at er super sosial!

Men som sagt, kanskje bare meg da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he,må bare flire når jeg leser her. Jeg har ei ES tispe som absolutt ingen fremmede hadde fått huka tak i.Lunter ho avgårde og ser noen ho ikke kjenner, så setter ho opp farta og strener forbi fortest mulig. Der nytter det ikke med verken hei, lokking eller gobiter. Ho liker rett og slett ikke fremmede, men ser ho oss eller hører en kjent bil, ja da kommer et sammensurium av alskens lyder:-). Men derimot GS/ elghund blandinga mi, han lar seg hente inn av hvem som helst bare de gidder å kose litt med han, lite problem under elgjakta hver gang han passerer en post:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Sky?? :) Jeg synes settere er noe av det enkleste å fange; man bøyer seg litt frem når hunden kommer løpende (og skal til å løpe forbi), og så sier man "neimmen, HEEEII! Er det DU som kommer hit? ;) " og så later man rett og slett som om man kjenner hunden og er bestekompis med den - da blir de lurt trill rundt! ;) Så tar man tak i halsbåndet, og sjekker for ID-merking (altså sånn medaljong med navn og nummer), og ringer evt dette. Politiets nummer bør man ha lagret på mobilen, de setter deg mer enn gjerne over til rette vedkommende hvis du ikke finner nr til eier.

Der er jeg ganske enig med deg.

Og jeg har setter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,forriga mi som var Engelsk Setter kunne bare fremmede glemme få i om hun stakk av.Hunde folk som hun egentlig kjennte prøvde fange hun engang men,neida!

Lar seg vel ikke fange av andre folk vel!Alt hun tenkte på var springe hjem til bakgården så fant matmor gjenn :)

må si var sjelden dette hendte da skummelt pga trafikken men,var noen ganger det skjedde da hun "mistet" meg på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...