Gå til innhold
Hundesonen.no

Strigling


Ia

Recommended Posts

Det jeg mente med massasje, var at denne var viktig før (og etter) mosjon. Å stimulere blodomløpet litt sånn at hesten er pittelitt varm før man begynner å ri/kjøre den - DET er viktig for meg. Ikke AT hestene får massasje. De hestene jeg har ridd har jo også fått annen "massasje" pga at de har gått ute og klødd seg, men i mitt hode er IKKE det godt nok, og i alle fall ikke før trening.

Som Ida sier; jeg har også jobbet i stall og skulle pusse hester, og de fikk heller ikke gå ut før de var fiks ferdige og shinet opp.

Ah, sånn ja. Men gjør børstinga virkelig så mye for dette? Altså, jeg har jo selvfølgelig hørt masse om det, at børstinga stimulerer blodomløpet, men det er vel bare i huden? (såvidt jeg visste, men godt mulig at jeg tar veldig veldig feil.)

Jeg pleier, når jeg har tid(og da etter jeg evt har børsta mer grundig) å 'sirkle' beina på hestene, dette skal visst være veldig bra både for å løse opp støle muskler, og få igang blodomløp. I tillegg massere inn litt Arnika-liniment i bakbeina på 3årshoppa, da hun har vært operert for løse beinsplinter. Så noe 'spesialbehandling' får de jo. *føle seg litt slem med hesta*

Altså, det jeg mener, er jo ikke at hingsten og vallaken bare går ute og klør seg osv, men, de klør hverandre, de leker, de løper osv. Når vi da tar dem inn for å kjøre dem, så ER de jo varmet opp. De får stimuli og bevegelse store deler av dagen. De dagene vi ikke kjører(vi trener annenhver dag) så går de jo ute sammen hele dagen og beveger seg, spiser litt, leker, lekesloss, klør hverandre og får brukt seg da også. (Noen ganger er de nesten mer svette etter å ha lekt, enn de dagene vi trener lett) :)

3årshoppa er den nok noe verre for, hun står stort sett inne før vi trener, men, hun trenes veldig lett enda, da. Men hun børstes som oftest lett over både før og etter vi har kjørt pga hun røyter en del nå etter hun ble satt i trening.

Men, jeg ser poenget ditt! Spørs bare om jeg får sjefen til å se det. Vi har ofte (som oftest) dårlig tid når vi skal ut og kjøre, så, blir vel stort sett når Kilmore skal ris, av meg, at jeg får tid til å børste ham. Jaja, prøve å bli kjappere til å sele på, så jeg får tid til å børste, men litt urettferdig fordelt tid når jeg har surresele og sjefen har kvikkers, da blir jeg liksom aldri ferdig før ham uansett. <_<

Men en veldig veldig bra tråd, vel å merke! Selv om jeg fortsatt ikke helt ser poenget med å børste i en halvtime før og etter ridning, annet enn for det sosiales skyld, såklart. Men da hadde jeg heller brukt tiden på andre ting med hesten, om jeg hadde så god tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hest varierte striglingen fra dag til dag. Noen dager var hesten ren og pen og jeg gadd ikke å børste i en halvtime, mens andre var den full av sand og gjørme.

Hadde jeg ekstra god tid en dag kunne jeg stå leenge å børste, mens hesten feks spiste høy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på en galopp stall for noen år tilbake, og jeg husker det var flere som faktisk fikk fyken p.g.a. at de slurvet med striglingen.

Alle hestene skulle strigles skikkelig både før og etter trening, hadde ingenting å si om vi hadde ansvar for 1 eller 10 hester. Det skulle strigles over hele hesten, å se over at hesten var tipptopp før vi i det hele tatt tenkte på å sale opp.

Jeg har alltid vært like nøye med hestene jeg har trent som jeg har vært med mine egne hester, må ikke bruke minst 30minutter for at det ikke skal være slurv, etter å ha holdt på en stund så kommer man inn i en rytme og det går rimelig fort unna selv om man er nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på en galopp stall for noen år tilbake, og jeg husker det var flere som faktisk fikk fyken p.g.a. at de slurvet med striglingen.

Alle hestene skulle strigles skikkelig både før og etter trening, hadde ingenting å si om vi hadde ansvar for 1 eller 10 hester. Det skulle strigles over hele hesten, å se over at hesten var tipptopp før vi i det hele tatt tenkte på å sale opp.

Jeg har alltid vært like nøye med hestene jeg har trent som jeg har vært med mine egne hester, må ikke bruke minst 30minutter for at det ikke skal være slurv, etter å ha holdt på en stund så kommer man inn i en rytme og det går rimelig fort unna selv om man er nøye.

Søsteren min bor langs en av ridestiene til hestene fra Øvrevoll. Jeg bodde i naboblokka i flere år. Syns jeg ser en av de hestene komme forbi med flis i halen, liksom :) . Det er ikke alt stell som har med helse å gjøre. Noe har med hvilket inntrykk du gir utad. Det gjelder da oss mennesker og ikke minst hunder også.

Nowisclee: Det hørtes ut som du ble grovt utnyttet som praktikant. Det hadde definitivt vært en ting å ta opp med din veileder (siden du var praktikant, var det vel i forbindelse med en utdanning?), mattilsynet, arbeidstilsynet eller hvem som kunne ha kommet inn og sagt at de måtte ansette minst et menneske til for å ivareta både dyr og ansatte. Lurer litt på hvordan en praktikant kunne være rideinstruktør også, men det er vel en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min bor langs en av ridestiene til hestene fra Øvrevoll. Jeg bodde i naboblokka i flere år. Syns jeg ser en av de hestene komme forbi med flis i halen, liksom :P . Det er ikke alt stell som har med helse å gjøre. Noe har med hvilket inntrykk du gir utad. Det gjelder da oss mennesker og ikke minst hunder også.

Nowisclee: Det hørtes ut som du ble grovt utnyttet som praktikant. Det hadde definitivt vært en ting å ta opp med din veileder (siden du var praktikant, var det vel i forbindelse med en utdanning?), mattilsynet, arbeidstilsynet eller hvem som kunne ha kommet inn og sagt at de måtte ansette minst et menneske til for å ivareta både dyr og ansatte. Lurer litt på hvordan en praktikant kunne være rideinstruktør også, men det er vel en annen historie.

Hehe, ja, men sånn sett så er vel ikke vi så nøye på hva slags inntrykk vi gir, det er jo for treningens del at vi kjører hesta, ikke for å vise dem fram for naboene, og jeg tror ikke naboene her oppi ser så fryktelig nøye på gampa heller, for å si det sånn. Men selvfølgelig, er de groskitne, så må de jo børstes.

Er nok godt mulig ja. Nei, det var ikke i forbindelse med utdanning, det var som landbrukspraktikant, en ordning som gjør at 40% av lønna blir dekket av fylkeskommunen eller no sånt. Var greit nok, holdt ut et år. Var verre det halve året ved Tønsberg, (selv om jeg hadde bedre tid til å børste hesta), der skulle halen være rein, for der var inntrykket viktigere enn hvor lenge jeg jobba om dagen. (9-12 timers arb.dag, 6 dager i uka, 4 timer på søndagene, og 1000kr utbetalt i mnd, + kost&losji).

Har lært, og da jobber jeg heller et sted der jeg er nøye på arbeidstidene mine, og heller har dårlig tid til å børste hesta som jeg kjører når jeg er på jobb. (selv om jeg selvf. børster over dem så sant jeg har tid, er jo ikke sånn at jeg lar være bare fordi jeg ikke trenger det..)

Men, iallefall, hesta overlever om dem ikke blir børsta grundig hver dag også, selv om de selvfølgelig har godt av å bli børsta(men seff ikke aalt for mye heller, iallefall ikke på vinter, pga fettlaget i pelsen, som nevnt tidligere i tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal hestene børstes skikkelig hver dag. Det skulle bare mangle. Jobba med hester jeg og, og det var ikke snakk om å ikke børste hestene skikkelig - kom kundene tidligere - eller vi var sene pga. ekstra skitne hester, så vel - ja - synd da måtte de vente. De fleste syns det var helt greit.

Men enig i at det ikke trenger å ta en halvtime å børste hesten skikkelig, om den ikke er skrekkelig skitten. Man lærer seg teknikker og måter å gjøre det kjapt, men bra.

Men brukte gjerne en halvtime på pussing av hesten etter tur da jeg lånte hest. Er jo bare SÅ koselig å stå å småpludre og børste på hesten, og den står og slapper av etter tur. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å vinkle det litt annerledes.. hvor lang tid (minutter/timer) bruker dere i stallen hver dag? (spøsrmålet hovedsakelig til de som har kun en hest å ta seg av..)

Når jeg har hest på for bruker jeg 15-30 min på å møkke og fylle vann, 10 min på å ordne kraftfor, 60 min på å fore middag og fylle høy, 30 min på å strigle og sale på, 60 min ridning, 30 min på å sale av og skrive i boka til hesten. Da kan jeg dra hjem. Bruker noen timer der ja. :P Har middagsforing senest kl 15, og er der til 19 - 21. Ordner ofte burene til kanine også, det tar vel 60 min eller noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...