Gå til innhold
Hundesonen.no

Strigling


Ia

Recommended Posts

Spørs. Hvis hesten er veldig full av tørket søle eller tørket svette, bruker jeg enten rundbørsta/kardasken(hva kaller man den?) først, eller sånn plastbørste med stive pigger, sånn som egentlig brukes på man og hale av mange, sånn med stillbart håndtak.

Så en stivbørste, lenge, til det nesten ikke er støv mer, deretter finbørsta, den bruker jeg også i ansiktet, og deretter tar jeg manen og halen med enten mankam, plastbørsta eller med sånn metallstrigle. Evt tørker jeg også over hesten med et håndkle for å få den blank. I røyteperioder bruker jeg også sånn stein, da før stivbørsta.

Dette er da hvis vi skal på løp, eller jeg har innmari god tid, osv. Til vanlig børster jeg bare kjapt over med stivbørsta der seletøyet skal ligge og i kodene, og evt hvis han er veldig møkkete noe sted så tar jeg det. Og såvidt i ansiktet om det trengs, med finbørsta. Skraper selvfølgelig høvene hver dag. Om høvene er gjørmete/møkkete uttapå, så børster jeg det av med en gammel børste vi har liggende til sånt. Bruker aldri hovolje da det gjør forholdene optimale for sopp som fører til vannrette hovsprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker rotbørsten først over hele hesten. Kjenner nedover bena, og børster halen med rotbørsta. Hvis hesten er skitten bruker jeg også plastikkbørsten. Bruker hårbørst/heste hårbørst i man. Tar også hovene til slutt. Det er før jeg skal ri, tar ca. 15-30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hesten min er barbert så det er fort gjort :) Tar over hele hesten med en stivbørste, særlig godt på bena der jeg bruker belegg. Litt i man og hale med plastbørsten, skrape høver- ferdig. Gjort på ca 3 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi... det der hadde jeg kalt slurv. Mine hester fikk overhallingen Nowisclee gir til løpshestene sine, hver dag de. Både før og og etter ridning.

Hehe, en gang i tiden hadde nok jeg også kalt det slurv. Men det var før jeg begynte å JOBBE med hest, og plutselig fikk dårlig tid.

Og ikke minst før jeg skjønte at hester har faktisk mulighet til å rulle bort det verste av støv og hår ute i snø/gress, evt klø bort svettemerker ved å rulle seg. Om de ruller seg i sand/jord/støv på sommern, javel, det detter av igjen. :) Børster over, men gidder ikke børste dypt, så lenge det ikke trengs. Ikke er det skadelig, og ikke blir de syke av det.

Så lenge de er børstet der seletøy/sal skal ligge, så de ikke får gnagsår, så er det bra nok. Og 'massering' av huden får de ved å klø hverandre. Stort sett så klarer hester seg veldig fint selv, så sant de får gå ute hver dag sammen med andre hester, da klør de hverandre, ruller seg, klør seg på trær osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en gang i tiden hadde nok jeg også kalt det slurv. Men det var før jeg begynte å JOBBE med hest, og plutselig fikk dårlig tid.

hehe, jeg har også jobbet med hest, men fikk da jammen tid til å strigle så de ikke hadde flis og høy i man/hale/pels, eller møkk og dritt etter å ha sovet eller vært ute, på alle andre steder enn der sal, gjort og hodelag var. Vi red vel ut 4 lotter fra 7 til 12 hver dag, likevel var det faktisk krav om at vi måtte stelle hver og enkelt hest, sjekke for sår og hevelser og sørge for at dyret så velstelt ut. På den måten slapp vi å pusse til støvet sluttet å stå av dem hver gang :) Samt at vi etter lunsj så over hestene når vi tok droppings og pusset over de som hadde stått ute i paddoc den dagen. Dagen var var ferdig kl 5.På løpsdager gjorde vi oss ekstra flid med den hesten som var vårt ansvar for kvelden. Men travere trenger kanskje ikke slikt stell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en gang i tiden hadde nok jeg også kalt det slurv. Men det var før jeg begynte å JOBBE med hest, og plutselig fikk dårlig tid.

Og ikke minst før jeg skjønte at hester har faktisk mulighet til å rulle bort det verste av støv og hår ute i snø/gress, evt klø bort svettemerker ved å rulle seg. Om de ruller seg i sand/jord/støv på sommern, javel, det detter av igjen. :) Børster over, men gidder ikke børste dypt, så lenge det ikke trengs. Ikke er det skadelig, og ikke blir de syke av det.

Så lenge de er børstet der seletøy/sal skal ligge, så de ikke får gnagsår, så er det bra nok. Og 'massering' av huden får de ved å klø hverandre. Stort sett så klarer hester seg veldig fint selv, så sant de får gå ute hver dag sammen med andre hester, da klør de hverandre, ruller seg, klør seg på trær osv. :)

Hm. De hestene vi pusler med, er utegangshester. Det vil jo si at de er ute stort sett bestandig. De har svære områder å bevege seg på. Er det noen som blir møkkete, er det dem. Også om vinteren. Krøllepelsen gjør stellet til en utfordring innimellom, derfor er det fint å høre om deres "pussevaner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
hehe, jeg har også jobbet med hest, men fikk da jammen tid til å strigle så de ikke hadde flis og høy i man/hale/pels, eller møkk og dritt etter å ha sovet eller vært ute, på alle andre steder enn der sal, gjort og hodelag var. Vi red vel ut 4 lotter fra 7 til 12 hver dag, likevel var det faktisk krav om at vi måtte stelle hver og enkelt hest, sjekke for sår og hevelser og sørge for at dyret så velstelt ut. På den måten slapp vi å pusse til støvet sluttet å stå av dem hver gang :) Samt at vi etter lunsj så over hestene når vi tok droppings og pusset over de som hadde stått ute i paddoc den dagen. Dagen var var ferdig kl 5.På løpsdager gjorde vi oss ekstra flid med den hesten som var vårt ansvar for kvelden. Men travere trenger kanskje ikke slikt stell?

Joda det gjør de, som alle andre, men alt handler om prioriteringer. Når jeg jobbet i en travstall så hadde jeg alene ansvaret for at 14 hester skulle trenes, fores, slippes ut, taes inn, møkkes for, lage for, stelle seletøy, gå over hestene og pusse dem. Det sier seg selv at man ikke har sjangs til å stå å pusse hver hest i 30 min før og etter tur, når det er treningen som er prioritert og det tar min 1 time pr hest. Min arbeidsdag var ikke over kl 17 for å si det sånn.. De fleste travere jeg har jobbet med har vært barbert på vinteren, det letter pussejobben betraktlig. Når hesta skal på løp så pusser jeg grundig til de skinner, men jeg bruker ikke en time da en gang, mulig jeg har veldig små hester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. må le litt når jeg leser gjennom denne tråden. har også jobbet med hest, har hatt egen i 10 år. og tempoet kommer vel i takt med erfaringen vil jeg tro. og å strigle hesten i 10 min er ikke slurv i mie øyne. vil heller si at 30 min med strigling er luxus. ikke daglig kost. men det ar jo absolutt ikke til å anbefale hvis hestene går på utegang eller på sommerstid når hestene står ute om natta da de trenger fettlaget for å holde kulda ute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. må le litt når jeg leser gjennom denne tråden. har også jobbet med hest, har hatt egen i 10 år. og tempoet kommer vel i takt med erfaringen vil jeg tro. og å strigle hesten i 10 min er ikke slurv i mie øyne. vil heller si at 30 min med strigling er luxus. ikke daglig kost. men det ar jo absolutt ikke til å anbefale hvis hestene går på utegang eller på sommerstid når hestene står ute om natta da de trenger fettlaget for å holde kulda ute:)

Nemlig! 10 minutter er slettes ikke slurv, men det er slurv når man ikke gidder å pusse andre steder enn der seletøy skal ligge. Det er nå min mening og den gir jeg meg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! 10 minutter er slettes ikke slurv, men det er slurv når man ikke gidder å pusse andre steder enn der seletøy skal ligge. Det er nå min mening og den gir jeg meg ikke på.

Jeg kan ikke se at det er noe slurv å ikke pusse der seletøy/sal ikke er. Det gjør ikke hesten noe skade. Ok, det ser kanskje ikke sååå fint ut med en hale full av flis eller en hals med sølemerker. Meen rekker man bare det mest nødvendige så er jo det greit.

Og hester som er barberte, hva gjøre man der? Hvis de står med dekken så tar jeg som regel bare av dekken, pusser raskt over hesten med en børste (konsentrerer meg da om område hvor salen ligger og hodelaget, evt. svettemerker i de områdene). Men det er nesten ikke noe forandring om jeg børster eller ikke. Men selvfølgelig, har jeg masse med tid så ser jeg ikke noe grunn til ikke å kose litt med hesten via strigling. Men dette gjør jeg som regel ETTER ridning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Å pusse hele hesten før og etter (om tørr selvsagt, men du "tar" gjerne på hesten alikavel) Må da virkelig være en ideel mulighet til å kjenne etter sår, hevelser o.l. og dermed bruke det som forebyggende. :ahappy:

Om dere hadde hatt tid, hadde dere ikke da ville velge å gå igjennom hele hesten og ikke bare der seletøyet ligger?

Jeg har selv jobbet på travstall i mine yngre dager, men var det tid til rådighet så ble hele hesten gått igjennom. Og dem litt yngre "praktikantene" fikk det som oppgave: Hesten skulle skinne etterpå! Og treneren kjente igjennom hele hesten etter vi hadde holdt på. Jeg tviler på at det var for å sjekke arbeidet vårt, det var nok mer for hesten sin del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er jo vesentlig forskjell nå som jeg har tre hester og før når jeg hadde ansvaret for så mange som 14 da. Nå er det jo mine egne hester og det gjør i hvertfall at jeg er langt grundigere med dem. De har egne seletøy, egne pussesaker, ikke felles lenger. Jeg pusser som sagt ca 3 min når jeg skal på tur, når jeg er ferdig med tur pusser jeg skjeldent. Men hver kveld, når jeg forer så går jeg inn i boksen til hver hest går over dem, sjekker dem for sår, hevelser, høver, sko etc. Da børster vi og koser med hestene. Dette er fast rutine og gjøres hver dag. Det er en del av kosen med å ha hest syns jeg, men jeg trenger ikke å gjøre det før tur, så lenge det blir gjort hver dag. Nå kjenner jeg hesta mine så godt, i dag hadde to feber, det ser jeg før jeg måler tempen. Men det er klart vi måler allikevel. Akkurat som jeg trenger ikke mønstre en hest for å se om den er halt, for jeg merker det med en gang jeg rir eller kjører om noe er unormalt. Men det er klart vi mønstrer for å se hvor halt den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Man og hale, bruker jeg slik man og hale børste de selger på Hööks, slik som ser ut som en hårbørste. Og show shine hvis det trengs.

På kroppen bruker jeg enten pussestein eller slik som mange bruker til man og hale (kardask?) når den røyter. Rundbørste hvis den er møkkete. Slik med lange hår på, helst litt halvstiv, etterpå, eller bare den om hesten ikke røyter og ikke er særlig møkkete.

Hovskrape under hovene, og broddestrammer om vinteren :ahappy:

Ansiktet bruker jeg slik med lange hår, enten halvstiv eller myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! 10 minutter er slettes ikke slurv, men det er slurv når man ikke gidder å pusse andre steder enn der seletøy skal ligge. Det er nå min mening og den gir jeg meg ikke på.

Enig. Jeg er også typen som børster hestene grundig før jeg rir de. Jeg mener at minst halve poenget med børsting før/etter trening er slett ikke å få bort skitt og lort (jeg er enig i at det er mest viktig der sal og seletøy skal ligge), men jeg tenker at børsting er veldig viktig for blodomløpet, og det blir som en slags lett massasje å bli børstet. Det er i alle fall grunnen til at jeg er så grundig som jeg er, både før og etter tur, og litt fordi det er penere å se på en ren og velstelt hest.

Der jeg jobbet før, fikk ikke hestene være ute med ryttere hvis det var høy i man eller hale, eller sagflis på beina og i hovskjegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg har også jobbet med hest, men fikk da jammen tid til å strigle så de ikke hadde flis og høy i man/hale/pels, eller møkk og dritt etter å ha sovet eller vært ute, på alle andre steder enn der sal, gjort og hodelag var. Vi red vel ut 4 lotter fra 7 til 12 hver dag, likevel var det faktisk krav om at vi måtte stelle hver og enkelt hest, sjekke for sår og hevelser og sørge for at dyret så velstelt ut. På den måten slapp vi å pusse til støvet sluttet å stå av dem hver gang :) Samt at vi etter lunsj så over hestene når vi tok droppings og pusset over de som hadde stått ute i paddoc den dagen. Dagen var var ferdig kl 5.På løpsdager gjorde vi oss ekstra flid med den hesten som var vårt ansvar for kvelden. Men travere trenger kanskje ikke slikt stell?

*ler* Manen og halen er det SJELDEN jeg børster gjennom, bare om jeg har god tid, eller skal ri en tur på fritiden i helgen, eller før løp. Kan jo fint sveipe over manen mens jeg børster resten liksom, men halen blir mer sjelden. Det er ikke så farlig om det er flis det, det blåser jo ut når vi kjører. :P Sjelden de har noe særlig rusk i halen etter vi har kjørt.

Ser jo så klart over etter sår og hevelser, men det SER jeg jo, jeg legger jo tross alt på seletøyet, og skraper høver, da sjekker jeg jo beina. Ellers så har dissa gampa noe småsår iblant, da de lekesloss i paddocken, men det er ikke noe de lar seg merke med, så sant det ikke ligger der seletøyet er. Vasker såklart over og sprayer på blåspray, men ellers er det ikke noen stor krise.

Som oftest sveiper jeg over gampen iallefall med plastbørsta, men er jo sjelden de er møkkete på kroppen, annet enn der seletøyet ligger, da er det svettemerker, liksom, om de ikke har rullet dem bort i snøen. Har de mye flis på kroppen, blir jo det såklart børsta bort før seletøyet kommer på, men resten detter jo av av seg selv.

Og så gjør jeg meg jo ekstra flid før løp, det sa jeg jo. Børster over gampen skikkelig, fletter hale, pannelugg, og en flette i manen, så da blir alt gjennombørsta.

(men egentlig, så tror jeg ikke noen hester TRENGER slikt stell, så lenge de er jamnt rene, ikke sølete og møkkete, liksom, OG får gå sammen med andre hester.)

Hm. De hestene vi pusler med, er utegangshester. Det vil jo si at de er ute stort sett bestandig. De har svære områder å bevege seg på. Er det noen som blir møkkete, er det dem. Også om vinteren. Krøllepelsen gjør stellet til en utfordring innimellom, derfor er det fint å høre om deres "pussevaner".

Jaja, om hesta er sølete, så børster vi jo vekk søla når den er tørket, så klart. :P

Nemlig! 10 minutter er slettes ikke slurv, men det er slurv når man ikke gidder å pusse andre steder enn der seletøy skal ligge. Det er nå min mening og den gir jeg meg ikke på.

Hm, og jeg gir meg ikke på at det IKKE er slurv. Det er kanskje ikke grundig børsting, men når hesten ikke er møkkete på resten, bare litt støvete, så er det jo ikke noe stress? Og hesten BEHØVER ikke å være ren for å være lykkelig! Hadde de behøvd det, så hadde de ikke rulla seg i sølepytter.. :closedeyes: Om hesten er full av søle eller møkk, så børster man jo såklart over der den er møkkete. Men om den er blank i pelsen, så er det jo ikke noe å børste etter! :P (hingsten vår er alltid blank i pelsen, han, er knapt et svettemerke på ham, i motsetning til vallaken som kan trenge et børstetak i ny og ne)

Om dere hadde hatt tid, hadde dere ikke da ville velge å gå igjennom hele hesten og ikke bare der seletøyet ligger?

Jeg har selv jobbet på travstall i mine yngre dager, men var det tid til rådighet så ble hele hesten gått igjennom. Og dem litt yngre "praktikantene" fikk det som oppgave: Hesten skulle skinne etterpå! Og treneren kjente igjennom hele hesten etter vi hadde holdt på. Jeg tviler på at det var for å sjekke arbeidet vårt, det var nok mer for hesten sin del ;)

Selvfølgelig, hadde jeg hatt tid hver dag, så hadde jeg jo sveipa over hesten så den ikke var så støvete, men ikke for mye heller, den skal jo tross alt ha et fettlag i pelsen for å beskytte mot kulde.

Enig. Jeg er også typen som børster hestene grundig før jeg rir de. Jeg mener at minst halve poenget med børsting før/etter trening er slett ikke å få bort skitt og lort (jeg er enig i at det er mest viktig der sal og seletøy skal ligge), men jeg tenker at børsting er veldig viktig for blodomløpet, og det blir som en slags lett massasje å bli børstet. Det er i alle fall grunnen til at jeg er så grundig som jeg er, både før og etter tur, og litt fordi det er penere å se på en ren og velstelt hest.

Der jeg jobbet før, fikk ikke hestene være ute med ryttere hvis det var høy i man eller hale, eller sagflis på beina og i hovskjegget.

Vel, her går jo hestene sammen med andre hester, de klør hverandre, de klør seg på trær o.l., de ruller seg, og de får slik en massasje likevel. Jeg sier ikke at ikke hesta liker å bli børsta(unntatt Kilmore, han er ikke så glad i kos og slikt, selv om det er greit å bli tatt på, så er det strengt tatt ikke nødvendig, mener han, det er ikke den hesten du står og koser med på boksen liksom, da bare trekker han seg unna.. Men kan jo også ha noe med tidligere behandling der han bodde før, ikke veit jeg.)

Men, de børstes over med jevne mellomrom, når man har tid og mulighet, de er aldri groskitne, ei heller har de gnagsår eller noe slikt pga seletøy(og heller ikke dekken, for det går de ikke med annet enn når de er blitt trent og er svette), de er hele og friske, og de trives tydeligvis. Så, jeg tror ikke gampa lider noen nød av å ikke bli børsta til det ikke er et støvfnugg på dem hver dag, selv om det selvfølgelig er bra å børste dem grundig.

Avlshoppene her blir jo knapt børsta, de, det er kun når vi skjærer høvene på dem, f.eks, og en gang imellom det, kanskje. Ikke er de spesielt møkkete, ikke er de fulle av hår selv om de røyter litt nå, og ikke er de sjuke heller. Sjekker over dem så klart, at de ikke har noe sår o.l., pleier å ta det på kvelden når man fôrer, kikker over gampa og koser litt, klør litt på dem osv.

Nå er det jo heller ikke mine hester, hadde det vært min(e) egen/egne hest(er), så hadde jeg nok vært mer nøye. Men man blir sikkert litt slurvete av å jobbe på en rideskole der man har 1 time til å møkke 10 bokser, og 30 min til å børste og sale på 10 hester. Da tar man ikke HVER eneste møkkaklump som ligger i boksen, ei heller børster man HVER hest i 10 min... Man børster hver hest i ett min, og får bort den skiten som er på hesta, så de ser noenlunde rene og pene ut til elevene kommer, og bruker 2 min til å passe på at saltøyet ligger godt og ikke gnager, ligger skeivt e.l., og er likevel ferdig 5-10 min for seint, når hesta egentlig skulle vært på vei inn på ridebanen.

Og her, så er det jo ikke kun travhesta, her er det jo bikkjer, sauer, boksmåking, kunder osv, og når man da skal kjøre hest så kommer det innimellom alt annet, også skal man være ferdig til fire, og da blir det bare sånn. Så joda, kan være enig i at det sikkert kan sees på som slurv i noens øyne, men så lenge hesta ikke tar skade av det og ei heller lider noen nød på noen annen måte, så er det ok, i mine øyne. :)

Edit: det her ble fryktelig langt og litt rotete, men, poenget var, når jeg har tid, børster jeg selvfølgelig mer grundig over, er jo bare bra for gampa, det. Men jeg føler ikke at det er krise om jeg ikke rekker å børste over dem så sant de er rene og pene uten svettemerker eller noe annet som kan forårsake gnagsår fra seletøyet. Skoa sjekker vi jo hver dag, når vi skraper høver, men de sitter stort sett alltid bra, iallefall på hingsten og vallaken, de skoes hver 4-6 uke. (MAX 6 uker mellom hver skoing, og det trengs så ofte). Hoppa derimot, er flink til å dra av seg skoa, ikke veit jeg åssen hun gjør det, men plutselig sitter skoen i et åttetall under hoven. :P Stort sett rett før hun skal skoes likevel, så da går det greit. Hun skoes hver 4.uke nå. :P Så skoinga og beskjæringa er vi iallefall oppdatert på, selv om børstinga vår kanskje ikke er god nok for alle. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man blir sikkert litt slurvete av å jobbe på en rideskole der man har 1 time til å møkke 10 bokser, og 30 min til å børste og sale på 10 hester. *Klippe bort det aller meste*

Nei, det blir man da ikke. Snarere tvert i mot. Jeg er utgammel rideskolejente og vi var da mange oppi stallen som stelte, pussa og salte opp. Instruktørene og stallkaren var superstrenge og ingen hest ble salet før den var striglet, kammet, høver renset så den både var fri for rusk og rask og blank og pen. Det er da ikke bare helsemessige grunner til at man steller hesten, den skal også være en estetisk opplevelse for de man måtte møte på sin vei. Man skulle ikke gjøre skam på rideskolen må vite. Rideskoler nå for tiden er da også superstrenge på at hestene skal gi et godt inntrykk. Dessuten har rideskolene rundt her stellekurs, før ungene i det hele tatt får sette seg på hesteryggen. De lærer alt om både forbredelser og etterarbeid og gjør dette selv på den hesten de skal ri, etter fullført stellekurs.

Vi smurte og stelte saler og hodelag nesten daglig pusset hesten,vasket bitt og vannet hester før vi fikk lov til å forlate hesten etter at vi hadde ridd. Det var aldri ett menneske som stelte alle hestene. Det gjorde da vi som red. Stallkaren hadde morgenstell og gjorde det som gjøres skal i en stall i løpet av dagen og klådde på jentungene om kvelden (Han var en ekkel gammel gris), men fra skolen var slutt og til hestene var ferdige for kvelden, var det vi jentene som gjorde alt arbeidet. Nå tror jeg alt er mer kommersialisert og organisert, men det er da helt forkastelig at ett menneske skal hurtigforbrede ti hester til rideskole, når det da kommer ti ryttere som burde ta det stellet selv. Uten å slurve. Hva lærer man av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir man da ikke. Snarere tvert i mot. Jeg er utgammel rideskolejente og vi var da mange oppi stallen som stelte, pussa og salte opp. Instruktørene og stallkaren var superstrenge og ingen hest ble salet før den var striglet, kammet, høver renset så den både var fri for rusk og rask og blank og pen. Det er da ikke bare helsemessige grunner til at man steller hesten, den skal også være en estetisk opplevelse for de man måtte møte på sin vei. Man skulle ikke gjøre skam på rideskolen må vite. Rideskoler nå for tiden er da også superstrenge på at hestene skal gi et godt inntrykk. Dessuten har rideskolene rundt her stellekurs, før ungene i det hele tatt får sette seg på hesteryggen. De lærer alt om både forbredelser og etterarbeid og gjør dette selv på den hesten de skal ri, etter fullført stellekurs.

Vi smurte og stelte saler og hodelag nesten daglig pusset hesten,vasket bitt og vannet hester før vi fikk lov til å forlate hesten etter at vi hadde ridd. Det var aldri ett menneske som stelte alle hestene. Det gjorde da vi som red. Stallkaren hadde morgenstell og gjorde det som gjøres skal i en stall i løpet av dagen og klådde på jentungene om kvelden (Han var en ekkel gammel gris), men fra skolen var slutt og til hestene var ferdige for kvelden, var det vi jentene som gjorde alt arbeidet. Nå tror jeg alt er mer kommersialisert og organisert, men det er da helt forkastelig at ett menneske skal hurtigforbrede ti hester til rideskole, når det da kommer ti ryttere som burde ta det stellet selv. Uten å slurve. Hva lærer man av det?

Vel, jeg jobba på en liten rideskole, der vi hadde 10 hester(vel, 7 hester og 3 ponnier, men ponniene tok dobbelt så lang tid å sale på fordi de bare var halvparten så godt oppdratt). Der skulle ALLE hestene være ferdig striglet og påsalet til klokka kvart på fire, og da var det INGEN andre enn meg der, unntatt evt to tiåringer som kom tidligere for de ble kjørt av foreldrene, tok ikke bussen som var på busstoppet ti på fire. Og de to tiåringene gikk da mer i veien enn de var til nytte, uansett hvor mange ganger jeg viste og forklarte. :) (ikke minst fordi ponniene var forj*vlige å sale på, så da måtte de evt sale på 'store' hester og det klarte de jo ikke.)

Så joda, man kan fint være 1 person til å gjøre klar 10 hester på 30 min. Stort sett ble det jo 30 min måking og 1 time påsaling, så måkte jeg ferdig etter ridekursene var ferdig, når jeg egentlig var ferdig for dagen.

Altså, arbeidsdagene mine gikk ofte sånn her: begynte enten elleve eller tolv med å ta meg av kaniner og høns, så og så lang tid satt opp til å gjøre reint hos dem osv, så vaske og rydde i gangen i låven(selskapslokale, og der toalettene var og slikt) og evt vaske oppe i 2.etasje i bygget også, deretter fôre høy ute i paddockene, måke bokser, legge i kraftfôr, ta inn hester, strigle og sale på, og passe på at de som skulle leie hester på første kurset(nybegynnerkurs, 6 år og oppover), var på plass minst 5 min før kurset begynte og tok ut de 8 første hesta og stilte opp. Om de ikke var der, så var det å bytte hester(til store protester), slik at de mest erfarne fikk de enkleste hestene så de kunne ri alene uten leier, og så sette igang og ha kurs. Kurs i 45 min, av med rytterne, fortelle dem hva de var flinke til og hva de måtte tenke på til neste gang(dette pratet vi jo også om MENS kurset pågikk), og så bestemme hester til neste gang.

Så neste kurs, bytte ut de to minste ponniene med de to største hesta, finne alle rytterne, og de evt leierne, og sette igang, ca et kvarter å ordne på mellom kursa. Holde kurs, oppmuntre og støtte, belære osv, så ferdig, få rytterne til å holde hestene sine til de neste kom, få tak i alle de neste rytterne, holde styr på hester og ryttere til sjefen kom, som var ridelærer for de erfarne.

Så inn og sale av de to ponniene fra første kurset, ut og hjelpe til på siste kurset(sprang/dressurkurs, så ofte bommer og slikt), gjøre klart fôr i alle boksene, koste og fylle vann i alle bøtter(i stallen nede, der var det ikke vannautomater), gjøre klart fôr til morran etter(fylle trillebårene med høy/silo), og så sale av hestene som var ferdig på siste kurset(de fleste rytterne på dette kurset gjorde jo det selv, og striglet jo da selvfølgelig hestene 'sine'.) Men noen måtte jo dra med en gang, strenge foreldre. Så, når DET var ferdig, så kunne jeg møkke boksene, og da skulle jeg egentlig vært ferdig en halvtime tidligere, allerede. Og ja, jeg hadde en halvtimes matpause inni der en plass, som stort sett bare ble et kvarter til å dytte i seg et par brødskiver og ut igjen, for å bli ferdig i tide.

Sånn er det å være praktikant, ser du, på en liten rideskole.

Og, smøre og vaske hodelag og saler, var sånt jentene som var fôrryttere gjorde på lørdager eller mandager. Altså, det var kurs tirsdager, onsdager og torsdager, mandager var det kjøring av en av de to hestene som var innkjørte(vel og merke hvis fôrrytter-jentene kom og var med, alltid være to når man kjører hest..), + handikapridning med en gutt som kom hver mandag, det måtte den andre(som ikke var med og kjørte hest) fôrrytter-jenta gjøre, hvis hun kom den mandagen, ellers måtte jeg det. Fredag kjørte man den andre innkjørte hesten, + trena unghoppa som ikke var skikkelig innridd, holdt øye med fôrrytterjentene som hadde hester på fredagene, at de ikke fant på noe bøll, mens man rydda på høyloft/gjorde reint hos minigriser/møkka nøye ut i boksene/vaska drikkekar osv.

Hadde ukesplaner med alt nøye satt opp, så og så lang tid til hver ting. Og da hjalp det ikke om man sa fra til sjefen på stedet(en godt voksen dame) at 30 min var for lite til å sale på hestene, for jeg kunne ikke få mer tid, for alt det andre måtte jo OGSÅ gjøres. Så da fikk jeg heller gjøre noe annet fortere. Og om hesta var sølete på kurs, eller jeg ikke var klar i tide, eller gangen ikke var kosta, fikk jeg jo pes fra ridelærer-sjefen(datteren til den andre sjefen), og sa jeg fra til henne, så var det bare at 'det må du ta opp med mamma'. Så man lærer seg teknikker for å børste innmari kjapt over så de ikke SER møkkete ut, all søla er liksom borte, og de er rene under seletøyet, men de er ikke nødvendigvis uten sagflis på, eller helt rene i man og hale. Da bruker man bare plastikkbørsta og drar over så alt rusk og søle detter av, og stivbørsta i salleiet. Så må man bare håpe at ingen klapper hesten, så støvskya står. ;):)

Og ja, hadde to ganger på nybegynnerkursene at de måtte strigle og sale på hester, første gangen bare vise hvordan man saler på, og hvordan man stiger opp og av, og så ut og ri et par runder på banen osv, andre gangen(5. gang på kurs eller noe sånt) da var de to og to på hver hest, med en eldre rytter til å hjelpe seg, og meg og sjefen som gikk rundt og kikka på og hjalp til og forklarte. Etter det ikke noe mer før de evt gikk nybegynner om igjen, eller videre på lett øvet, da hadde de en gang der de skulle sale på to og to, og en gang de skulle sale på alene, bare med oss og eldre ryttere som gikk rundt og hørte om det gikk bra, viste og hjalp til litt. + et kvarter ridning eller noe sånt. Så litt lærte de jo, men ikke mye mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med massasje, var at denne var viktig før (og etter) mosjon. Å stimulere blodomløpet litt sånn at hesten er pittelitt varm før man begynner å ri/kjøre den - DET er viktig for meg. Ikke AT hestene får massasje. De hestene jeg har ridd har jo også fått annen "massasje" pga at de har gått ute og klødd seg, men i mitt hode er IKKE det godt nok, og i alle fall ikke før trening.

Som Ida sier; jeg har også jobbet i stall og skulle pusse hester, og de fikk heller ikke gå ut før de var fiks ferdige og shinet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...