Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgiske fårehunder - Diablo og Taifa


AnitaW

Recommended Posts

Kan man annet enn å bli betatt av en rase som er ALT?

Ikke bare vakker, kreativ og livlig, men kan også brukes til det aller meste og ikke mist - frisk!

Og det holder ikke med bare en når man har fått opp øynene for verdens beste rase.

Begynner med den første - belgisk fårehund malinois Leonardas Driftige Diablo, til daglig Diablo. Mitt nøye gjennomtenkte "impulskjøp". Jeg var bc-freak, det fantes ikke annet alternativ - helt til dette mallekullet poppet opp foran meg. Det var da det brått ble impulsivt. Så gikk resten av uka med til å sjekke alt man kom over om maller på internett. Utover god informasjon jeg fikk av oppdretter var det svært lite man kan finne annet enn på nettet. Dårlig med maller "rett borti gata" man kunne besøke å få noe inntrykk av. Det meste man kunne finne om maller, var bilder og filmer på nett hvor de henger i en og annet bitearm, eller varsler så man ikke ser annet enn skum og tenner. Jeg endte nå uansett opp med en liten korthåret sak av disse "blodtørste" gærningene, for man er jo tross alt nysgjerrig på om det går an å "temme" en. Og inn i vår familie kom altså Diablo med bestemte meninger og bulldozerinnstilling. All trening med ham har foregått rolig og "hensiktsmessig", og ferdigproduktet er blitt en usedvanlig rolig og behagelig hund, som elsker å kose. Men man må jo jobbe litt intenst innimellom også, så de to siste årene har jeg kjørt mer på kamp- og jaktbelønninger.

EPSN0084.jpg

Stakkaren vokste i alle retninger og ble lang i ryggen og svææære ører.

EPSN0061.jpg

Men han vokste seg vakrere og vakrere.

DSC01332.jpg

Han har gått litt lp også, og når han gidder å ligge tiden ut på fellesdekk, så gjør han det svært så bra. Men kjedelige tålmodighetsprøver er - kjedelig.

fellesdekkkl2.jpg

Bulldozer..

EPSN0054.jpg

takling.jpg

Man kan da sitte bamse..

DSC_0594.jpg

Jada, klart vi har "stygg malle" i halsmelding..

DSC_0588.jpg

Så kom belgertilskudd nr. 2 tervueren Woodshines In The Sky, til daglig Taifa. Litt impulsaktig tankegang med henne også, men minimum to belgere er påkrevet når man først er smittet av belgerentusiasme *S*

Taifa eies av to oppdrettere og er på fôravtale hos meg. Hun er en morsom og utrolig aktiv liten frøken med "Ivo Caprino-øyne". Talende, livlig og et godt blikk og uttrykk. Dette er altså utstillingshåpet. Men det bor krutt i denne lille saken, og jeg tror uansett hva vi satser på av aktiviteter, så er dette en hund det går an å komme langt med. Lett å påvirke og belønne, men man må være kjapp og time godt for å rekke å engasjere henne. Og det er her jeg er glad for at jeg er god på "bc-timing"! For hun er kjapp i vendingene og har mye å gjøre. Hehe..

DSC_0114.jpg

Slitsomt å være liten valp..

DSC_0364.jpg

Kanin er nam..

DSC_00012.jpg

Bånd også..

DSC_0039.jpg

*Sukk* jeg elsker det uttrykket der..

9209026.jpg

9209059.jpg

11209022.jpg

Man har da pågangsmot for å finne kong..

11209055.jpg

11209082.jpg

11209024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Takker og bukker alle sammen.. *S*

Fiiineste hundene :yes:

Hva er planen med det nye tilskuddet? :)

Hun skal være pen, hun.. Hehe..

Som sagt, jeg tror den saken kan egne seg til hva som helst, så det er jeg som er begrensningen, som vanlig. Det blir hvertfall lydighet. Jeg har veldig lyst til å trene og konkurrerer i agility igjen, men det tar for mye tid, så vi får se hvordan det går. Jeg syns rundering er ustyrtelig moro, men da er man helt avhenging av folk, så spor er planen med tanke på bruksgren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal være pen, hun.. Hehe..

Som sagt, jeg tror den saken kan egne seg til hva som helst, så det er jeg som er begrensningen, som vanlig. Det blir hvertfall lydighet. Jeg har veldig lyst til å trene og konkurrerer i agility igjen, men det tar for mye tid, så vi får se hvordan det går. Jeg syns rundering er ustyrtelig moro, men da er man helt avhenging av folk, så spor er planen med tanke på bruksgren.

Det høres kjempe bra ut! :yes: Blir kjekt å se flere langhårsbelgere i LP ringen (ikke at det er så mye maller der heller...) og bruks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
*Sukk* jeg elsker det uttrykket der..

9209026.jpg

Som jeg sa i Akkurat nå- Her ligner hun på Lucy Lui..

Vi bor ikke såååå langt fra hverandre, så om du trenger noen å trene med så... :yes: Eller knipe på bc-valper *frist friste*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa i Akkurat nå- Her ligner hun på Lucy Lui..

Vi bor ikke såååå langt fra hverandre, så om du trenger noen å trene med så... :yes: Eller knipe på bc-valper *frist friste*

Jeg sier bare - JAAA!! smiley-love025.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg sier bare - JAAA! smiley-love025.gif

Kult! De dype skoger kaller på lucy lui og diablo den dristige.. Forøvrig har vi veldig mye bra sporterreng her, bare spør Nirm :yes: Må bare vente på en meter med snøsmelting ca først.

Meneh send ett pip om du (og sopp) skal trene litt en dag dah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakreste! Diablo er bare kosebamsen til tanten han! Farlige skumleste slemmeste mallaballedyret til Anita! Selv hoppe opp og kose gjør han forsiktig :yes: Jeg synes bare nesten synd på han for å fått en liten Lucy Lui i huset. Hun var utrolig søt hun å! Vakre er de, Anita!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, herlige ungene :yes:. Vi gleder oss til å konkurrere mot dere i sporet *ler* :)

Vi også! ;)

Oh, der la du press på meg altså! Hehe..

*Begynne å trene*

*presse mer* hehe

Hvis Taifa har bare halvparten av selvtilliten som Mulle-broren har, så bør hun være skrekkelig morsom *flir* Og vi bor heller ikke sååå langt unna, så vi vil også være med å trene! :) *glede seg til snøen blir borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg hyler ut når snøen går, så får vi ta en sporsamling i de dype skoger, det er nok terreng alle får trent.. Alle som vil kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...