Gå til innhold
Hundesonen.no

"Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar"

SFX

Recommended Posts

Skrevet

SKK innfører "Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar", hvor en del raser er plukket ut og dommere bes ta ekstra hensyn til at helse ikke skal gå på bekostning av eksteriør, og at en ikke skal premiere hunder som viser tegn til det som ansees som helseproblem for den rasen.

Link til SKK

Hva synes vi om det? Vil det gi noen effekt? Er det veien å gå? Hjelper det at svenske dommere skal tenke på dette, om utenlandske dommere invitert til Sverige ikke er klar over dette? Vil vi i Norge bli utfordret på dette når svenske dommere dømmer våre hunder?

Kjør debatt!

Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg synes dette er ett fantastisk tiltak - dog vil det fortsatt være "øyet som ser" og dommerens tolkning av hva som er bra og dårlig i forhold til funksjonalitet - men det er i alle fall ett skritt i riktig retning.

Dette vil jo forplante seg ut til oppdretterne også på sikt og forhåpentligvis føre til en bedring.

Skrevet

Helt topp :icon_redface: Det er et skritt i riktig retning, og jeg håper det endrer litt "trenden" på hva som er vakkert og ønskelig. En sunn og funksjonell kropp, kombinert med "type". Det har jo faktisk dyrevernsmessig verdi og. I og med at enkelte av disse ekstremavlete hundene har svært dårligere livskvalitet pga sine eksteriørmessige defekter.

Skrevet

Jeg kan i alle fall ikke se at dette skal være negativt.. For svenskenes del bør kanskje utenlandske dommer opplyses om dette når de kommer og skal dømme, men om svenske dommere drar med seg denne tankegangen ut i verden når de dømmer, er vel bare positivt.

• 1 month later...
Skrevet

Vil bare legge til at etter det jeg har fått høre skal utenlandske dommere som skal dømme i Sverige få dette utlevert på forhånd. På den måten skal de også få satt seg inn i det. Jeg synes det er kjempe bra.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...