Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge gir du valpefôr?


Midas

Recommended Posts

jeg ville ikke brukt babydog lenger enn til 4 mnd, den er proppfull av fett og proteiner. Du vil få en altfor kraftig høydevekst. Bytt heller til puppy Giant, og så junior Giant rundt 8-10 mnd. (bruker RC selv til frokost)

Du snakker om Rc nå ja? For det finnes vel ikke både Babydog og Puppy? Puppy er jo babydog på RC-språk. (Eller tar jeg helt feil nå? Jeg spurte iallefall på dyreklinikken hva som kom etter babydog, da han var 6.mnd, og det var junior)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om Rc nå ja? For det finnes vel ikke både Babydog og Puppy? Puppy er jo babydog på RC-språk. (Eller tar jeg helt feil nå? Jeg spurte iallefall på dyreklinikken hva som kom etter babydog, da han var 6.mnd, og det var junior)

RC gigant har babydog, puppy, junior og adult + rasefôr GD. Hva RC ellers har, vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC gigant har babydog, puppy, junior og adult + rasefôr GD. Hva RC ellers har, vet jeg ikke..

Aha, da er jeg med. Jeg foret jo på Maxi, og da var det ikke noe mellom babydog og junior. :yes: Men gigantrasene trenger jo sikkert mellomtrinnet, noe maxi tydeligvis ikke gjør.

Maxi har Babydog, junior, adult, senior. Men ikke noe rasespesifikt for dalmis enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir valpefor enda, siden hun fremdeles har mye igjen i kroppen sin, og er tynn. Vi har slitt mye med voksesmerter - men det fikk hun mens hun fremdeles gikk på tørrforet som oppdretter anbefalte. Kommer til å la henne gå på valpeforet en stund til, og så begynne å blande ut med nr 25 eller 33 - alt etter hva hun foretrekker.

Edit:Alder ja - hun nærmer seg 10 mnd med stormskritt.

Litt OT, men hvordan merker en at en hund har voksesmerter? Dette var litt nytt for meg nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvordan merker en at en hund har voksesmerter? Dette var litt nytt for meg nemlig.

De jeg kjenner som har hatt det eller hatt mistanke om det, har merket det på halting. Og da gjerne halting som kommer og går, som også kan forflytte seg til et nytt bein. Det er ikke noe systematikk i haltingen - den kan fint løpe og leke, også plutselig halter den. Også kan det gå over. Men den kan også halte i lang tid, uten at en finner noe logisk som forklarer (hunden reagerer ikke på tøying, ikke noe under poten, osv).

Voksesmerter er betennelse som går i bølger, for å si det litt populistisk og unøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvordan merker en at en hund har voksesmerter? Dette var litt nytt for meg nemlig.

Har diagnosen Enostrose på Kahlo. Som er betennelsestilstander i de lange rørknoklene i beina, populært kaldt voksesmerter. På Kahlo så har det vist seg med halting og ugjevn gange til og fra, fra hun var 3 mnd gammel (det er ikke vanlig at de begynner så tidlig) det kommer og går, går gjerne på rundgang rundt beina. Ofte også veldig berøringsfølsome på beina. Starter gjerne på ett bein og flytter seg rundt. På Kahlo så merkes det med halting og avlastingsgange, og eventuelt endret normalatferd om hun har vondt i mer enn ett bein om gangen. Samt at hun i perioder er veldig redd for frembeina sine.

Edit: Broren har samme diagnose og viser seg stort sett likt på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen gikk valpen på valpefôret til hun var ca ti måneder. Grunnen til at vi byttet til voksenfôr da var pga hun var drittlei av valpefôret og trengte et høyenergifôr for å komme litt opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke brukt babydog lenger enn til 4 mnd, den er proppfull av fett og proteiner. Du vil få en altfor kraftig høydevekst. Bytt heller til puppy Giant, og så junior Giant rundt 8-10 mnd. (bruker RC selv til frokost)

følger opplegget til oppdretter jeg da de har 30 års erfaring:) og alderen på deres GD er over gjennomsnittet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger opplegget til oppdretter jeg da de har 30 års erfaring:) og alderen på deres GD er over gjennomsnittet:)

Ikke for å disse oppdretteren din for de er dyktige uten tvil, og har mange flotte hunder, men akkurat når det gjelder fett/protein % ville jeg vært forsiktig. Det er mange oppdrettere i både Norge og Sverige som IKKE anbefaler valpefôr i det hele tatt, faktisk blir det frarådet av begge lands raseklubber.

Og jeg kan bare se at de oppgir alder på to avdøde og en levende veteran (8+8+9), og i løpet av 30 år har nok andre oppdrettere oppnådd den alderen på sine hunder også. Marius oppi høgget er 8..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...