Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge gir du valpefôr?

Midas

Recommended Posts

jeg ville ikke brukt babydog lenger enn til 4 mnd, den er proppfull av fett og proteiner. Du vil få en altfor kraftig høydevekst. Bytt heller til puppy Giant, og så junior Giant rundt 8-10 mnd. (bruker RC selv til frokost)

Du snakker om Rc nå ja? For det finnes vel ikke både Babydog og Puppy? Puppy er jo babydog på RC-språk. (Eller tar jeg helt feil nå? Jeg spurte iallefall på dyreklinikken hva som kom etter babydog, da han var 6.mnd, og det var junior)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om Rc nå ja? For det finnes vel ikke både Babydog og Puppy? Puppy er jo babydog på RC-språk. (Eller tar jeg helt feil nå? Jeg spurte iallefall på dyreklinikken hva som kom etter babydog, da han var 6.mnd, og det var junior)

RC gigant har babydog, puppy, junior og adult + rasefôr GD. Hva RC ellers har, vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC gigant har babydog, puppy, junior og adult + rasefôr GD. Hva RC ellers har, vet jeg ikke..

Aha, da er jeg med. Jeg foret jo på Maxi, og da var det ikke noe mellom babydog og junior. :yes: Men gigantrasene trenger jo sikkert mellomtrinnet, noe maxi tydeligvis ikke gjør.

Maxi har Babydog, junior, adult, senior. Men ikke noe rasespesifikt for dalmis enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir valpefor enda, siden hun fremdeles har mye igjen i kroppen sin, og er tynn. Vi har slitt mye med voksesmerter - men det fikk hun mens hun fremdeles gikk på tørrforet som oppdretter anbefalte. Kommer til å la henne gå på valpeforet en stund til, og så begynne å blande ut med nr 25 eller 33 - alt etter hva hun foretrekker.

Edit:Alder ja - hun nærmer seg 10 mnd med stormskritt.

Litt OT, men hvordan merker en at en hund har voksesmerter? Dette var litt nytt for meg nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvordan merker en at en hund har voksesmerter? Dette var litt nytt for meg nemlig.

De jeg kjenner som har hatt det eller hatt mistanke om det, har merket det på halting. Og da gjerne halting som kommer og går, som også kan forflytte seg til et nytt bein. Det er ikke noe systematikk i haltingen - den kan fint løpe og leke, også plutselig halter den. Også kan det gå over. Men den kan også halte i lang tid, uten at en finner noe logisk som forklarer (hunden reagerer ikke på tøying, ikke noe under poten, osv).

Voksesmerter er betennelse som går i bølger, for å si det litt populistisk og unøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diagnosen Enostrose på Kahlo. Som er betennelsestilstander i de lange rørknoklene i beina, populært kaldt voksesmerter. På Kahlo så har det vist seg med halting og ugjevn gange til og fra, fra hun var 3 mnd gammel (det er ikke vanlig at de begynner så tidlig) det kommer og går, går gjerne på rundgang rundt beina. Ofte også veldig berøringsfølsome på beina. Starter gjerne på ett bein og flytter seg rundt. På Kahlo så merkes det med halting og avlastingsgange, og eventuelt endret normalatferd om hun har vondt i mer enn ett bein om gangen. Samt at hun i perioder er veldig redd for frembeina sine.

Edit: Broren har samme diagnose og viser seg stort sett likt på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen gikk valpen på valpefôret til hun var ca ti måneder. Grunnen til at vi byttet til voksenfôr da var pga hun var drittlei av valpefôret og trengte et høyenergifôr for å komme litt opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke brukt babydog lenger enn til 4 mnd, den er proppfull av fett og proteiner. Du vil få en altfor kraftig høydevekst. Bytt heller til puppy Giant, og så junior Giant rundt 8-10 mnd. (bruker RC selv til frokost)

følger opplegget til oppdretter jeg da de har 30 års erfaring:) og alderen på deres GD er over gjennomsnittet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger opplegget til oppdretter jeg da de har 30 års erfaring:) og alderen på deres GD er over gjennomsnittet:)

Ikke for å disse oppdretteren din for de er dyktige uten tvil, og har mange flotte hunder, men akkurat når det gjelder fett/protein % ville jeg vært forsiktig. Det er mange oppdrettere i både Norge og Sverige som IKKE anbefaler valpefôr i det hele tatt, faktisk blir det frarådet av begge lands raseklubber.

Og jeg kan bare se at de oppgir alder på to avdøde og en levende veteran (8+8+9), og i løpet av 30 år har nok andre oppdrettere oppnådd den alderen på sine hunder også. Marius oppi høgget er 8..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...