Gå til innhold
Hundesonen.no

Nrk 2: Hunderaser på ville veier


Blondiemamma

Recommended Posts

Synes det er fantastisk at TKC har endret standardene på noen raser! Klarer TKC å endre mennesker som bedriver avl på kjente, syke individer med nedarvbare lidelser også, så er det desto bedre.

Problemet er vel bare at enhver må endre seg selv. Oppdrettere som bedriver avl på f.eks. cavalier med med syringomelia, de har litt endring å gå gjennom! De burde vært ekskludert, og fratatt oppdrettet sitt, og retten til å ha dyr.

Dokumentaren sitter i hodet mitt, og jeg tenker på hun tuppa som snerret til reporteren at "du gir ikke inn i ringen og stiller spørsmål til dagens vinner" (ref. Rollo som har syringomelia, og brukes videre i avl etter at eier ble gjort kjent med dette...)

Og da tenker jeg "why the f... not?!!". Det er jo ikke akkurat hellig grunn eller!?! Men det kan jo virke sånn for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Det har aldri stått i den engelske labradorstandarden at rasen skal være feit! At dommerne er blitt best om å slå mer ned på fedme, har ingenting med standarden å gjøre. Jeg har stilt mine labbiser for flere engelske dommere, og ingen av dem har foretrukket feite bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke helt forstår er at TKC mener at dersom de stiller helsekrav for parring, så vil de miste oppdretterne? Hvis oppdretterne må følge tkc's krav for å delta på fesjåer som Crufts så kommer de jo ikke langt dersom de avler akkurat som de vil?

Klart at noen oppdrettere ville melde seg ut, men da vil jo heller ikke hundene være sertifisert?

Synes også at det er en dårlig grunn til å sette helsekrav at oppdretterne melder seg ut. Ingen vil da kjøpe en hund fra en oppdretter som er meldt ut av TKC for å unngå helsekrav?

Dessuten så vil jo disse oppdretterne vinne mest mulig å må da registrere hundene sine i TKC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kom tilfeldigvis til å se dette progr. på Nrk3, og ble sjokkert og ikke så lite forbannet!

Der sa de at svenskene har forbudt innavl, men nå lurer jeg på om det er forbudt ved lov her i landet også?

Nå har jeg en snart 10 år gml. Cairntispe, frisk og rask, og heldigvis var ikke denne rasen nevnt i det programmet, men har hørt at enkelte oppdretter er bekymret for at rasen skal bli for populær. Det som har skjedd med Schærere er jo helt for ille etter min mening! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...