Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkjøla?


SaraS

Recommended Posts

Selman min har nok blitt forkjøla. Og som den uerfarne hundeeieren jeg er, så har jeg ingen erfaring med hunder som er forkjøla.

Så da lurer jeg jo litt på forskjellige ting... Jeg merka i går at hun snufsa og nøys litt. I dag hoster hun også. I morges hostet hun opp litt slim, og nå hoster hun hvis hun blir annpusten. Ellers synes jeg allmenntilstanden er veldig bra, hun leker, spiser og drikker som normalt.

Er det sånn at alarmklokkene burde ringt, og jeg burde hive meg i en taxi og dra til vetrinær? Eller er sånt relativt vanlig og går over av seg selv?

Som sagt jeg har ingen erfaring med dette, og vet ikke hvor seriøst det er. Hodet mitt sier at det er som med mennesker, altså ingenting å dra til legen for...mens hjertet mitt sier at dette er en liten valp på 4 mnd, som kommer til å bli dårligere for hver gang vi går ut ( Er vått og sørpesnø her).

Og om det ikke er alvorlig i det hele tatt, hva gjør jeg for at ting skal bli bedre? Kortere turer, dekken, holde henne i ro, drikke te, spise doc, lese Donald? hm? hæ?

*lettere hysterisk*

Edit: ...Og er det smittsomt til andre hunder? Burde hun ikke leke med nabovalpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selman min har nok blitt forkjøla. Og som den uerfarne hundeeieren jeg er, så har jeg ingen erfaring med hunder som er forkjøla.

Så da lurer jeg jo litt på forskjellige ting... Jeg merka i går at hun snufsa og nøys litt. I dag hoster hun også. I morges hostet hun opp litt slim, og nå hoster hun hvis hun blir annpusten. Ellers synes jeg allmenntilstanden er veldig bra, hun leker, spiser og drikker som normalt.

Er det sånn at alarmklokkene burde ringt, og jeg burde hive meg i en taxi og dra til vetrinær? Eller er sånt relativt vanlig og går over av seg selv?

Som sagt jeg har ingen erfaring med dette, og vet ikke hvor seriøst det er. Hodet mitt sier at det er som med mennesker, altså ingenting å dra til legen for...mens hjertet mitt sier at dette er en liten valp på 4 mnd, som kommer til å bli dårligere for hver gang vi går ut ( Er vått og sørpesnø her).

Og om det ikke er alvorlig i det hele tatt, hva gjør jeg for at ting skal bli bedre? Kortere turer, dekken, holde henne i ro, drikke te, spise doc, lese Donald? hm? hæ?

*lettere hysterisk*

Edit: ...Og er det smittsomt til andre hunder? Burde hun ikke leke med nabovalpen?

Så lenge allmenntilstanden hennes er fin, og hun ikke har feber så ville jeg ikke bekymret meg nevneverdig (og jeg er litt sånn veldig hønemor innimellom, så da hadde jeg sagt det :yes:). Hold henne i ro, korte turer, hun bør ikke leke med andre hunder (fordi det er smittsomt), og du bør nok også si i fra til de hun har lekt med/hilst på i det siste.

Er du usikker kan du jo alltids ringe en veterinær i morgen for å høre hva de mener (de kommer nok "bare" til å si at de vil ha henne inn til en konsultasjon, og be deg la henne få mye hvile).

God bedring til Selma :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det ikke er alvorlig i det hele tatt, hva gjør jeg for at ting skal bli bedre? Kortere turer, dekken, holde henne i ro, drikke te, spise doc, lese Donald? hm? hæ?

*lettere hysterisk*

Edit: ...Og er det smittsomt til andre hunder? Burde hun ikke leke med nabovalpen?

Beregn kortere turer, mindre "friløping" og rolig rolig rolig. Og nei, ingen leking med nabovalpen.

Men hvordan vet jeg om det er kennelhoste eller forkjølelse?

Det er mer eller mindre det samme etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at kennelhoste er mer sånn tørr hoste? Selma surkler litt, og jeg synes ikke det høres særlig tørt ut. Når hun hoster så høres det veldig ut som hun prøver å få opp slim. (Synes det er mer surklete nå..) Men akkurat nå leker hun med ballen sin, så hun er jo ikke råsjuk. Jeg er bare redd for at det skal bli verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Doc og Donald, du. Det hjelper på det meste. Ta det selv. Hun er sikkert bare forkjøla. Det hender de nyser litt her i gården også, uten at det blir til noe mer. Scilos hosta som en full bryggesjauer til vi bytta ut halsbånd med sele. Det var den lungebetennelsen, liksom. :D Har hun feber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold henne varm og tør, passe på at hun ikke går våt etter turer - korte turer i bånd og ingen løping og hopping med andre hunder. Merker du at allmentilstanden reduseres og/eller hun har feber, så hadde jeg tusla til vet. Hun er ung og det er kjipt om det utvikler seg til lungebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har jo ikke febermål, så aner ikke om hun har feber. Men allmenntilstanden er som sagt ganske som vanlig. Kanskje bittelitt roligere, men hun leker og tygger på tyggebeina sine.

Er bare korte turer ute for tisse og bæskje nå, men hun vil helst være ute lengre. Bråstopper når vi skal inn.

Er hunder sjelden forkjøla, eller har dere alle vært gjennom det på et eller annet tidspunkt?

Edit: Får ikke til å skrive bæskje uten k, pga stavekontrollen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Er hunder sjelden forkjøla, eller har dere alle vært gjennom det på et eller annet tidspunkt?

Jeg kan jo svare på det spørsmålet i hvert fall.. Ingen av mine har verken vært forkjølet eller hatt kennelhoste, men det er jo mulig vi har vært heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har vært litt snufsete og nyst/hostet litt et par dager. Det er ganske sjelden i forhold til hvor ofte mennesker (spesielt barn) kan være forkjølet syns jeg. Det har vel alltid gått over av seg selv. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippa fra akkurat nå-tråden, kan jo skrive det her også:

Da synes jeg egentlig at det virker som om Selma er litt bedre. Mindre hosting enn i går iallefall :happy: . Fikk forresten vite at to av hundene som var på sosialiseringa for en uke siden, også har vært syke. De hadde hostet i to dager, så da satser jeg på at Selma også blir fort frisk :wub: Men så fikk jeg vite at om det er kennelhoste så kan hun ikke være sammen andre hunder på fire(!) uker framover, pgs smittefare. Det høres da veldig lenge ut? Skal ikke Selma få leke med bestekompisen Izzie på en måned??? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier så mye forskjellig ang. det med smittefare - Kahlo hosta lite, men jeg holdt henne unna andre hunder til noen dager etter at hun var helt symptomfri.

Men det er ikke bare mtp smittefare disse ukene med ro gjelder. De gjelder også forebyggende for hunden sin del da sjansen for å få ettersykdom øker dersom en "kaster" hunden ut i dens vanlige liv før den egentlig har restituert seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke bare mtp smittefare disse ukene med ro gjelder. De gjelder også forebyggende for hunden sin del da sjansen for å få ettersykdom øker dersom en "kaster" hunden ut i dens vanlige liv før den egentlig har restituert seg.

Ja, selvsagt. Nå var min så dårlig at det var lett å se når hun endelig var helt frisk, og hun ble holdt unna andre hunder selv om vi gjennopptok normalt aktivitetsnivå i noen dager tidligere - både for å unngå å smitte andre og for å se om hun faktisk var frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har nabovalpen også blitt syk. Og hun er akkurat sånn som Selma.

Det jeg lurer på da er om vi kanskje ikke trenger å vente en hel måned før de møtes igjen? Selvfølgelig skal Selma få bli helt symtomfri og hvile en god stund framover. Og vi skal holde oss unna herjing. Men vi trenger vel ikke ta hensyn til smittefaren dem imellom, når begge har vært syke? *spør kanskje dumt nå... :wub: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har nabovalpen også blitt syk. Og hun er akkurat sånn som Selma.

Det jeg lurer på da er om vi kanskje ikke trenger å vente en hel måned før de møtes igjen? Selvfølgelig skal Selma få bli helt symtomfri og hvile en god stund framover. Og vi skal holde oss unna herjing. Men vi trenger vel ikke ta hensyn til smittefaren dem imellom, når begge har vært syke? *spør kanskje dumt nå... :wub: *

Jeg er usikker på om det er noe som heter immunitet innenfor dette området. Og uansett, så kan du ikke være helt sikker på at det nabovalpen har nå er det Selma hadde tidligere. Så i verste fall, så kan du få en ny runde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har enda en nabohund blitt syk! Dette er VELDIG smittsomt!

Men begge nabohundene som er syke, er mye sykere enn Selma nå. De spyr og hoster veldig mye. Selma har ikke spydd i det hele tatt, men hun "surkler" en del. Altså det er en del slim. Huff, dette er kjedelig!

Jeg må innrømme at jeg blir litt bekymra. Både for Selma og nabohundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har enda en nabohund blitt syk! Dette er VELDIG smittsomt!

Men begge nabohundene som er syke, er mye sykere enn Selma nå. De spyr og hoster veldig mye. Selma har ikke spydd i det hele tatt, men hun "surkler" en del. Altså det er en del slim. Huff, dette er kjedelig!

Jeg må innrømme at jeg blir litt bekymra. Både for Selma og nabohundene.

Det er jo veldig vanlig at hundene får det i forskjellig grad. Akkurat som oss mennesker. Noen av oss blir sengeliggende over lang tid mens andre er på beina etter en helg :)

EDIT: du får minne disse hundeeierne at de kan få hostestillende av vet så dempes hosten iaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig vanlig at hundene får det i forskjellig grad. Akkurat som oss mennesker. Noen av oss blir sengeliggende over lang tid mens andre er på beina etter en helg :icon_redface:

EDIT: du får minne disse hundeeierne at de kan få hostestillende av vet så dempes hosten iaf.

Ja, det kan jeg gjøre. Personlig hadde jeg dratt til vetrinær hvis Selma hadde kastet opp. Hun er tross alt bare fire måneder, kan umulig være bra for en så liten valp å bli så syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg gjøre. Personlig hadde jeg dratt til vetrinær hvis Selma hadde kastet opp. Hun er tross alt bare fire måneder, kan umulig være bra for en så liten valp å bli så syk?

Det er jeg enig med deg i. Jeg tenker at de har mindre å gå på væskemessig når de først begynner å kaste opp. Men om det er tilfelle, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngstemann her hadde kennelhoste da han var 9 uker gammel, han hostet og slimet, men det gikk veldig bra. Jeg ringte veterinær og fikk beskjed om å holde han varm, så han var kun ute og gjorde fra seg den uka han var syk.

Hvis luftveiene er fulle av slim så ville ikke jeg gitt hostedempende da det beste er å hoste opp dette. Demper man hosten vil slimet hope seg opp og det kan føre til lungebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...