Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakt på tur!


LeneG

Recommended Posts

Nå har jeg gått 3,5 km tur med Bonnie og hun har gått (nesten) fot hele veien :yes::banana:;)

Jeg har riktignok brukt brukt kongen iherdig og er klissvåt av svette men hvis dette funker skal jeg sannelig fortsette.

Er det noen vise soniser som vet om dette er riktig fremgangsmåte eller om jeg bare lager meg ekstra jobb for ingenting?

Går bare en 10-20 m også kaster jeg kongen langt uti grøfta også er det drakamp de fleste gangene. Noen ganger bare tar jeg den fra henne og går videre.

Hadde tenkt å la det gå lengre tid mellom leken etterhvert men alikevel såpass mye at jeg beholder kontakten.

Hun dreit tilogmed i ett part biler :shocked:

Quotet ett innlegg jeg skrev på Akkurat nå tråden.

Nå har jeg prøvd så mye rart for å få Bonnie til å slutte å dra når jeg går tur.

Dessuten gjeter hun biler og jeg MÅ finne en måte å få oppmerksomheten hennes på.

Det jeg har beskrevet ovenfor så ut til å fungere men vil det fungere over tid eller vil hun bare drite i kongen og leken til slutt når hun får såpass mye av det?

Merker kreftene pg tålmodigheten er liten så jeg er lite villig til å satse masse krefter på ett nytt prosjekt som går rett i dass.

Jeg er derimot villig til å invistere mye krefter i noe som i teorien bør fungere.

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd klikker trening da? Finn noe hun liker veeeeldig godt! Fiskekaker eller karbonader er digg her i gården! Fungerer ekstra bra om hun er litt sulten. Tren litt på kontakt før du går hjemmefra sånn at hun får kommet litt igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd klikker trening da? Finn noe hun liker veeeeldig godt! Fiskekaker eller karbonader er digg her i gården! Fungerer ekstra bra om hun er litt sulten. Tren litt på kontakt før du går hjemmefra sånn at hun får kommet litt igang.

Ja. Har prøvd klikker og godbiter. Fungerer overhodet ikke når vi går langs veien.

Har trent masse kontakt med henne. Med en gang vi svinger inn veien hjem mot oss så tilbyr hun fot hele tiden.

Tror hun går i gjetermodus langs veien. Har ikke fullt så mye kontaktproblemer i skogen o.l.

Jeg trenger ikke ha en hund som går fot hele tiden når vi går tur.

Vil gjerne hun skal snuse å kose seg men det gjør hun jo ikke.

Henger bare stressa ytterst i båndet. Derfor er det bedre at hun har kontakt med meg og lærer seg å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt det har noe for seg! Jeg har gjort nesten det samme titt og stadig helt siden My var valp og hun tar ofte kontakt med meg iløped av en tur. En stund var jeg "plaget" med at hun gikk fri ved fot hele tiden... Som valp gikk hun også sånn, og kunne gå rett i ting siden hun hadde så god kontakt med meg :D Jeg fikk avlært det etterhvert sånn delvis, da, ved å ikke belønne henne da. Hun prøvde jo å få meg til å gi henne ballen eller godbiter.

Men uansett, jeg brukte å gå en del turer på natterstid en stund mens My var 8-9mnd. Da gikk vi rundt i nabolaget, hun hadde refleks på seg også slapp jeg henne løs av og til og lekte masse med henne. Tullet skikkelig og slapp meg helt løs, løp rundt med henne og var skikkelig skikkelig barnslig. Jeg gjør det enda av og til.

Hvis godbitene ikke er god nok belønning for hunden din i den situasjonen mens kongen er det, så såklart syns jeg du skal bruke den. Og du kan bruke den akkurat som godbiter om du vil. Jeg bruker også leker der jeg vet at godbiter kanskje ikke når helt inn. Det er jo bare å være "lur" det. Man må jo bruke det som funker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke helt tak i hva du er ute etter, men å "slutte å dra når vi går på tur"- var det hovedsaken?

Slå opp Knut Pedersens treningsdesign: www.familiehunden.no, se under artikler.

(forslaget er forøvrig lagt ut i to tråder - med noen tilbakemeldinger på erfaring også - et sted litt lenger ned på siden .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt det har noe for seg! Jeg har gjort nesten det samme titt og stadig helt siden My var valp og hun tar ofte kontakt med meg iløped av en tur. En stund var jeg "plaget" med at hun gikk fri ved fot hele tiden... Som valp gikk hun også sånn, og kunne gå rett i ting siden hun hadde så god kontakt med meg :P Jeg fikk avlært det etterhvert sånn delvis, da, ved å ikke belønne henne da. Hun prøvde jo å få meg til å gi henne ballen eller godbiter.

Men uansett, jeg brukte å gå en del turer på natterstid en stund mens My var 8-9mnd. Da gikk vi rundt i nabolaget, hun hadde refleks på seg også slapp jeg henne løs av og til og lekte masse med henne. Tullet skikkelig og slapp meg helt løs, løp rundt med henne og var skikkelig skikkelig barnslig. Jeg gjør det enda av og til.

Hvis godbitene ikke er god nok belønning for hunden din i den situasjonen mens kongen er det, så såklart syns jeg du skal bruke den. Og du kan bruke den akkurat som godbiter om du vil. Jeg bruker også leker der jeg vet at godbiter kanskje ikke når helt inn. Det er jo bare å være "lur" det. Man må jo bruke det som funker :)

Ja helt klart. Får prøve intensivt forover. Har faktisk gått ned 2 kilo etter jeg begynte å leke så mye på turene våre og det er bare to uker siden ;)

Jeg får ikke helt tak i hva du er ute etter, men å "slutte å dra når vi går på tur"- var det hovedsaken?

Slå opp Knut Pedersens treningsdesign: www.familiehunden.no, se under artikler.

(forslaget er forøvrig lagt ut i to tråder - med noen tilbakemeldinger på erfaring også - et sted litt lenger ned på siden .)

Slutte å dra er ikke helt hovedsaken men en del av det store bildet her.

Jeg har trent på å gå pent siden hun var rundt 10 uker. Har vært ganske utholdende også (bortsett fra siste uka før mens. Da blir jeg så irritert at jeg bare kan drite lang mars i all trening).

Har vel tatt litt tid for meg å se det men Bonnie er faktisk på jobb hun, når vi går tur.

Har alltid sett at hun vil gjete bilene men ikke at hun faktisk tenker konstant på det hjennom hele turen.

Hun er mye lettere å få kontakt med på steder HUN vet det ikke kommer biler.

Derfor tror jeg ikke jeg blir kvitt noe draing før jeg klarer å finne noe mer spennende enn bilene.

Heldigvis er hun ikke interessert i dem på avstand og hun jager dem ikke. Skal bare bite litt i dem når de kjører forbi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker Kongen som andre bruker godbiter, så det er bare å fortsette. Ettervert så begynner du med variabel forsterker og lar henne jobbe over lengre tid før hun får belønningen.

Hva er variabel forsterker? F.eks godbiter og kong om hverandre? og skal jeg ha perfekt kontakt før jeg lar henne jobbe lengre for belønningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt opp litt her jeg. Trent på å ikke gjete biler for seg, og å ikke dra i båndet for seg- du sier selv du ønsker en hund som koser seg og slapper av på tur, og det har veldig lett for at det blir veldig trenindsmodus istedet når det blir iherdig belønning for kontakt. Iallefall fungerer det sånn her, Knott synes det er mye kjekkere å trene enn å gå tur, og jeg har vært nødt til å lage en marsj-kommando for å få henne vekk fra foten min, noe som igjen medfører at hun ofte går under kommando ganske store deler av turen. Det synes jeg er lite hensiktsmessig- tur skal være et fristed med innlagt trening, ikke omvendt (i mine øyne da). For tips om hvordan trene vekk gjeting av biler kan du søke her i forumet, det har vært oppe flere ganger før, og det er ikke et uoverstigelig problem somregel. Alle mine har gjort det, ingen av de gjorde det etter treningsrunde. Så ville jeg trent på å ikke dra i båndet for seg, men da må du i starten helt sikkert trene et sted der det ikke finnes biler. Det tar sikkert masse tid og krefter, men det er helt pyton med en hund som gjeter biler, så det er vel absolutt verdt det! Hvordan er hun i skogen når hun går løs da? Er det mye stress og sånt da og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt opp litt her jeg. Trent på å ikke gjete biler for seg, og å ikke dra i båndet for seg- du sier selv du ønsker en hund som koser seg og slapper av på tur, og det har veldig lett for at det blir veldig trenindsmodus istedet når det blir iherdig belønning for kontakt. Iallefall fungerer det sånn her, Knott synes det er mye kjekkere å trene enn å gå tur, og jeg har vært nødt til å lage en marsj-kommando for å få henne vekk fra foten min, noe som igjen medfører at hun ofte går under kommando ganske store deler av turen. Det synes jeg er lite hensiktsmessig- tur skal være et fristed med innlagt trening, ikke omvendt (i mine øyne da). For tips om hvordan trene vekk gjeting av biler kan du søke her i forumet, det har vært oppe flere ganger før, og det er ikke et uoverstigelig problem somregel. Alle mine har gjort det, ingen av de gjorde det etter treningsrunde. Så ville jeg trent på å ikke dra i båndet for seg, men da må du i starten helt sikkert trene et sted der det ikke finnes biler. Det tar sikkert masse tid og krefter, men det er helt pyton med en hund som gjeter biler, så det er vel absolutt verdt det! Hvordan er hun i skogen når hun går løs da? Er det mye stress og sånt da og?

Det høres jo veldig fornuftig ut på den måten du beskriver det. Problemet mitt er at jeg klarer ikke å trene vekk gjetingen på biler :icon_redface: . Har lest alt om det her inne og til og med fått hjelp privat til det men enten er metodene for omfattende for meg eller så virker de rett og slett ikke.

Jeg trodde faktisk også at gjetingen var helt borte ett par ganger når hun var mindre men så har jeg sikkert klart å forsterke det på en eller annen måte igjen uten at jeg helt vet hvordan.

Mulig det ble verre når jeg har trent på å gå pent for da har hun fått god tid til å fokusere på biler.

Jeg føler nå at hun gjeter biler fra vi kommer på veien. IKKE bare når selve bilen kommer. Det er vel derfor jeg føler jeg MÅ ha fokusen HELE tiden. Mulig jeg tenker helt feil her altså. Er jo ikke helt inn i dette med hundetrening.

Mitt andre problem er at jeg har ikke mulighet til å gå tur uten å gå på en bilvei.

Eller hvis jeg setter alle kluter og votter til så skulle jeg vel kunne klart det men det orker jeg rett og slett ikke å begynne å styre med.

Det jeg gjør for øyeblikket er at jeg holder meg på den delen av veien det er minst biler og der hun er minst i gjetermodus.

Har vel egentlig slått meg litt til ro med at jeg ikke helt blir kvitt gjetingen.

Hun legger seg og blir hver gang det kommer bil og det er jeg egentlig fornøyd med. Bare hun ikke hadde stresset så fælt resten av turen.

I skogen slapper hun mere av og hun får jo masse turer der også. Er bare ikke mulig å gå der hele vinteren.

Skal ta en runde igjennom alle "gjete" trådene igjen for å se om det er noe jeg har oversett.

Takk for at dere gidder å hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke om jeg har så mye lurt å komme med her, men som du vet så har jeg hatt samme gjeteproblem på begge mine bcer (mest på Buffy). Jeg har ingen fantastisk revolusjonerende ny metode å komme med til deg her, men tenker bare litt... Buffy girer seg opp mer og mer når det skjer ting på tur (ganske lite nå om det ikke skjer noe helt spesielt, men MYE da hun var yngre!). En bil - ok, to biler - litt stress, en lastebil - mer stress, en bil til - enda mer stress, lastebil - hive seg i hjula på..... Sånn var hun med katter en periode også (reagerer fremdeles med å gire seg opp når vi møter sånne da). Buffy har ingen medfødt av-knapp i det hele tatt. Den måtte trenes inn i forskjellige situasjoner. Trafikken som en egen ting.

Min tanke er da at å trene masse med kong og gøy i trafikken kanskje ikke er så lurt? Trening øker stressnivå og det er jo det motsatte av hva du vil ha. Kanskje bedre å bruke godbiter enn kong, roligtrening nært vei... Jeg har som sagt ingen fasitsvar her, bare tenkte litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke om jeg har så mye lurt å komme med her, men som du vet så har jeg hatt samme gjeteproblem på begge mine bcer (mest på Buffy). Jeg har ingen fantastisk revolusjonerende ny metode å komme med til deg her, men tenker bare litt... Buffy girer seg opp mer og mer når det skjer ting på tur (ganske lite nå om det ikke skjer noe helt spesielt, men MYE da hun var yngre!). En bil - ok, to biler - litt stress, en lastebil - mer stress, en bil til - enda mer stress, lastebil - hive seg i hjula på..... Sånn var hun med katter en periode også (reagerer fremdeles med å gire seg opp når vi møter sånne da). Buffy har ingen medfødt av-knapp i det hele tatt. Den måtte trenes inn i forskjellige situasjoner. Trafikken som en egen ting.

Min tanke er da at å trene masse med kong og gøy i trafikken kanskje ikke er så lurt? Trening øker stressnivå og det er jo det motsatte av hva du vil ha. Kanskje bedre å bruke godbiter enn kong, roligtrening nært vei... Jeg har som sagt ingen fasitsvar her, bare tenkte litt...

Du har jo rett i det. Godbiter er jo mer roligtrening. Men godbiter er ikke god nok forsterker. Er kun lek som er bra nok til å fungerere.

Har prøvd med godbiter mye jeg. Har noen ganger endt opp med å nesten presse godisen inn i munnen hennes :icon_redface:

Ser sikkert litt teit ut. "JO... du SKAL ha godbit nå :)

Edit: Men jeg kan kanskje gå mere over til godbiter etterhvert, når hun har fattet poenget.

Var vel kanskje det Occurence mente også. Med variabel forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo rett i det. Godbiter er jo mer roligtrening. Men godbiter er ikke god nok forsterker. Er kun lek som er bra nok til å fungerere.

Har prøvd med godbiter mye jeg. Har noen ganger endt opp med å nesten presse godisen inn i munnen hennes :icon_redface:

Ser sikkert litt teit ut. "JO... du SKAL ha godbit nå :)

Edit: Men jeg kan kanskje gå mere over til godbiter etterhvert, når hun har fattet poenget.

Var vel kanskje det Occurence mente også. Med variabel forsterker?

Nei, jeg skjønner problemet. Buffy lar seg heller ikke belønne med godbiter alltid. Iallefall IKKE når hun stresser på ting... Min løsning på gjeting var rett og slett at hun måtte "punktere". Hun måtte kjede seg litt (nuh vel, roe ned da!) for å greie å ta inn trening på noe vis. Aner ikke om det er det samme med din hund, men Buffy er iallefall utrenbar om hun er på nippet til å hive seg etter en bil.... Godbitene må isåfall være SYKT gode, men jeg kunne nok dinglet hva som helst foran nesa hennes når en lastebil kjørte forbi i den verste perioden uten at hun ville brydd seg et døyt. Muligens en kattunge hadde funket! Men litt rart å gå rundt med en kattunge i lommen også, kanskje... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner problemet. Buffy lar seg heller ikke belønne med godbiter alltid. Iallefall IKKE når hun stresser på ting... Min løsning på gjeting var rett og slett at hun måtte "punktere". Hun måtte kjede seg litt (nuh vel, roe ned da!) for å greie å ta inn trening på noe vis. Aner ikke om det er det samme med din hund, men Buffy er iallefall utrenbar om hun er på nippet til å hive seg etter en bil.... Godbitene må isåfall være SYKT gode, men jeg kunne nok dinglet hva som helst foran nesa hennes når en lastebil kjørte forbi i den verste perioden uten at hun ville brydd seg et døyt. Muligens en kattunge hadde funket! Men litt rart å gå rundt med en kattunge i lommen også, kanskje... :)

Høres ut som Bonnie er litt lik Buffy ja.

Tenker litt på det Aya skrev lengre opp her også. Om å trene vekk gjetingen separat fra den andre treningen.

Hmmm... Nå har jeg øvd masse på å oppnå kontakt ved veien der det er mange biler og det er ikke noe problem.

Hun bryr seg ikke om biler når det er mange av dem.

Venninnen min har hatt henne i Oslo ei uke og gått tur i byen hver dag. Det har gått bra. Hun er stresset men hun gjeter ikke.

Problemet ligger altså egentlig bare der det kommer biler sjeldent og mest rundt her hvor hun har hengt seg mest opp i det.

Er vel derfor jeg håpet at bedre kontakt med meg ville hjelpe til å få det vekk.

Sitter å leser igjennom alle gjetetrådene her og på Canis om igjen for å se hva jeg ikke husker fra sist jeg pløyde gjennnom dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet med godistrening som dere nevner her. Og har også prøvd det der med å "stappe" det inn i kjeften på dem! Men da kommer det bare ut igjen. Men jeg har da bare holdt meg til ros, men ikke sikkert at det fungerer det heller. Da stopper jeg ofte opp og klapper henne og forteller henne hvor flink hun er. Og da ser hun ut til å få mer oppmerksomhet mot meg, og hender jeg får slengt inn en godbit da.

Du har sikkert prøvd dette også, men hva med å prøve med noe suuper digg som bare mååå være populært. F.eks. pølse, leverpostei osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Bonnie er litt lik Buffy ja.

Tenker litt på det Aya skrev lengre opp her også. Om å trene vekk gjetingen separat fra den andre treningen.

Hmmm... Nå har jeg øvd masse på å oppnå kontakt ved veien der det er mange biler og det er ikke noe problem.

Hun bryr seg ikke om biler når det er mange av dem.

Venninnen min har hatt henne i Oslo ei uke og gått tur i byen hver dag. Det har gått bra. Hun er stresset men hun gjeter ikke.

Problemet ligger altså egentlig bare der det kommer biler sjeldent og mest rundt her hvor hun har hengt seg mest opp i det.

Er vel derfor jeg håpet at bedre kontakt med meg ville hjelpe til å få det vekk.

Sitter å leser igjennom alle gjetetrådene her og på Canis om igjen for å se hva jeg ikke husker fra sist jeg pløyde gjennnom dem :)

Ja, Buffy reagerer fremdeles litt om vi møter bil her jeg bor nå (midt i skogen). Da passer jeg litt ekstra på og stoler ikke helt på henne (særlig på vinteren, reagerer mer da). Mange biler er ok. Men det virker jo som det går framover med Bonnie da iallefall! Hun kommer neppe noensinne til å ignorere biler som kjører forbi en og en, men du får henne nok til å takle det greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet med godistrening som dere nevner her. Og har også prøvd det der med å "stappe" det inn i kjeften på dem! Men da kommer det bare ut igjen. Men jeg har da bare holdt meg til ros, men ikke sikkert at det fungerer det heller. Da stopper jeg ofte opp og klapper henne og forteller henne hvor flink hun er. Og da ser hun ut til å få mer oppmerksomhet mot meg, og hender jeg får slengt inn en godbit da.

Du har sikkert prøvd dette også, men hva med å prøve med noe suuper digg som bare mååå være populært. F.eks. pølse, leverpostei osv...

Har prøvd. Hun enser ikke leverposteiboksen. Men hun skal jo steriliseres snart da. *håper på å få ett matvrak*

Ja, Buffy reagerer fremdeles litt om vi møter bil her jeg bor nå (midt i skogen). Da passer jeg litt ekstra på og stoler ikke helt på henne (særlig på vinteren, reagerer mer da). Mange biler er ok. Men det virker jo som det går framover med Bonnie da iallefall! Hun kommer neppe noensinne til å ignorere biler som kjører forbi en og en, men du får henne nok til å takle det greit! :)

Velsignet du som er positiv :)

Jeg har prøvd å sikre meg ved å la henne dekke og heller øve henne på å bli slik at hun ikke kaster seg etter noen biler ihvertfall. Hun er flink til det men stresser jo ikke mindre av den grunn :)

Lurer på om det er litt dumt for da har jeg på en måte godtatt at hun legger seg ned.

Jaja. Finner vel ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Velsignet du som er positiv :wub:

Jeg har prøvd å sikre meg ved å la henne dekke og heller øve henne på å bli slik at hun ikke kaster seg etter noen biler ihvertfall. Hun er flink til det men stresser jo ikke mindre av den grunn :drool:

Lurer på om det er litt dumt for da har jeg på en måte godtatt at hun legger seg ned.

Jaja. Finner vel ut av det.

Dette ville jeg ikke gjort, for det er en stor del av jakt (og herunder gjeter)sekvensen, så da blir det til at du faktisk med den ene handa fremelsker det du vil fjerne med den andre handa. Det blir det skjeldent noe bra ut av..

Jeg ville ha bestemt meg for at hun skal ignorere biler jeg, det er en krevende oppgave av deg en stund men om du fikser det så er det verd det. Sett deg på behørig avstand fra veien i en campingstol, ha med ryggsekk med termos og kjeks/matpakke til deg og masse gode godbiter til hunden. Ha hunden i slakk line og belønn all kontakt med deg frivillig enten det kommer bil eller ikke. Dette gjør du mange timer en dag, dagen etter tilsvarende, men litt nærmere veien, slik holder du på til du kan gå langs veien og hunden søker deg fremfor biler, de fleste er ikke teite, de tar det ganske fort, når de har skjønt at det skjer ikke noe ellers. Om hun feiler må du for all del ikke begynne å stresse, da må du kun fjerne dere rolig og bli dønn passiv til hun selv velger deg igjen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...