Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering hos hannene


Djervekvinnen

Recommended Posts

Vel nå har jo min vært kastrert fra han var 5-6 mnd, men han er da litt mann fordiom må vite, han begynte å markere når han var rundt året, jeg nektet han rett og slett å bykse frem for å markere steder, jeg har lært han er "værsegod" kommando på når han får lov til å gå å snuse og markere, og en "gå fram" kommando; da er det bare å gå tur og slutt på snusing og markering, jeg drar han bort om han ikke hører på kommandoen.

Inne hos folk har han heldigvis bare gjort en gang, det var når jeg var hos en venninne med hannhund på samme alder og da virket det som han løftet på beinet helt "automatisk", det hele skjedde på sånn ca ett sekund og jeg ble så paff at jeg ikke fikk sagt noen ting, men vi bare vasket stolen og etter det har han ikke markert inne (som jeg vet, var en periode når det var tre hannhunder som bodde sammen og da fikk den ene senga gjennomgå på ett mystisk vis men vi fant aldri ut hvem som var syndebukken) så det kan jeg desverre ikke svare deg på, annet enn at jeg hadde nok fulgt med hvis han begynte å gå veldig nærme møbler, gjerne snuse litt og da avbryte han ved å rope på han eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper begynte vel å markere ute sånn ved 6 mnds alderen tror jeg, om jeg ikke husker helt feil. Husker iallefall at det var nøyaktig på 6 mnds dagen sin at han begynte å løfte benet :) (jeg ble jo stolt av ham må vite)

Har aldri hendt at han har markert inne, bortsett fra en gang på felleskjøpet, dritflaut. Hjemme har det aldri hendt, og har egentlig ikke gjort noe for å forhindre det heller.

Edit: hva mente du med markering egentlig, når de driver og tisser på alt ute liksom, sånn som hannhunder gjør, eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tenker på sånn skvetting, selv etter at de har tisset seg "ferdig". Står på dyrebutikken blandt annet at hvis hunden tisser på noe, må man kjøpe det. Er jo litt flaut hvis hunden tisser på ting hvis vi er hos dyrlegen, dyrebutikk, andre steder eller på inne på besøk hos noen. Så derfor lurte jeg på om man kan kontrollere dette bra. Har inntrykk at de løfter på foten raskere enn man aner :)

Hera tisset på teppet inne hos ei vi var på besøk hos. De hadde tispe selv, så dette var markering. Og vi har også hatt tispe hos oss som har tisset på teppenet vårt. Men det har bare skjedd en gang med Hera. Og etter at vi fikk valpen hjem har hun skvettet litt på et pledd i stua. Sikkert for å markere litt status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tenker på sånn skvetting, selv etter at de har tisset seg "ferdig". Står på dyrebutikken blandt annet at hvis hunden tisser på noe, må man kjøpe det. Er jo litt flaut hvis hunden tisser på ting hvis vi er hos dyrlegen, dyrebutikk, andre steder eller på inne på besøk hos noen. Så derfor lurte jeg på om man kan kontrollere dette bra. Har inntrykk at de løfter på foten raskere enn man aner ;) *klippet¨*

Jeg har aldri hatt dette problemet med Sofus. Han har gjort det en eneste gang og tok meg selvsagt fullstendig på sengen. Så det kan være greit å være obs på det og holde dem unna hyller/skap/vegger o.l. De ønsker jo å ha noe å markere på :banana: Tømmer de seg midt på gulvet slipper du jo å betale for noe :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn skjønner tispene at steder som Oslo S og slikt er inne, mens gutta ser en stolpe og dermed er den til å pisse på. Jeg har Scilos i fot, eller iallfall kort bånd og sier "ehm" og drar ham med meg, når han er på vei bort til potensielle markeringssteder, der det ikke er lov. Skikkelig lite pedagogisk korrekt, men i enkelte tilfeller er det viktigst at de ikke får pissa, så får det pedagogiske bare være. Forresten så sier jeg "tisse ute, ja" når vi er kommet ut fra et sånt sted og han kan lette på beinet så mye han vil. Nå er det jo gjerne snakk om en hund som virkelig må tisse etter tre timer på toget, men det spiller ingen rolle. Det er faktisk ikke lov innedørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...