Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du kristen?


HildeM

Er du kristen?  

97 stemmer

  1. 1. Eller ateist, agnostiker, eller noe annet?

    • Kristen
      26
    • Ateist
      42
    • Agnostiker
      24
    • Annen religion
      5


Recommended Posts

Jeg er konfirmert borgerlig og vil kalle meg selv en ateist, om jeg må kalle det noe. Var aldri aktuelt å konfimere meg i kirken, og fikk heller (heldigvis) ikke noe press hjemmefra ang. dette, som jeg forøvrig tror er en av grunnene til at så mange ungdommer konfirmerer seg i kirken.

Synes forøvrig det er morsomt å høre hvordan enkelte kristne kommentere borgelig konfirmasjon, slik det også har blitt gjort her inne. Hva med alle de ungdommene som konfirmerer seg i kirken, men ikke bryr seg en døyt om det presten snakker om og gjør det ene og alene pga pengene? Nei, de snakker vi ikke om :)

Broren min var en av disse, han konfirmerte seg i kirken, delvis pga pengene - delvis pga kompisene hans (som igjen konfirmerte seg i kirken pga løfter om ekstra penger fra familien)

Han gruet seg til konfirmasjonsmøtene, han skulket over halvparten av de obligatoriske gudstjenestene og gjorde vel mer narr av presten, enn å høre på et ord av det han sa, kjenner jeg min egen bror rett.

Hva skjedde med at det å misbruke gud var en synd?

Foreldrene mine døpte hverken meg eller mine to søsken da vi var små, men min søster ville plutselig konfirmere seg i kirken (også fordi alle venninnene hennes gjorde det) og da måtte hun døpes. For å slippe det samme styret hvis jeg eller min bror også skulle bestemt oss for å konfirmere oss kristelig, så døpte vi oss alle tre i samme slengen, jeg som 10-åring ellernoe.

Kommer til å melde meg ut av statskirken så fort jeg "får fingen'ut" som Line sier

Jeg mener også at kirke og stat bør skilles

Angående undervisning på ungdomsskolen og videregående vet jeg ikke helt hvor jeg står. Men at barn nedi 6års-alderen blir fortalt om kristendommen og bibelen som om det var rene fakta, ingenting å stille spørsmål ved/være kritisk til, synes jeg faktisk er ganske sykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar
Hva synes du om disse sakene da?

* DEUTERONOMY 22:13-21

If it is discovered that a bride is not a virgin, the Bible demands that she be executed by stoning immediately.

* DEUTERONOMY 22:22

If a married person has sex with someone else's husband or wife, the Bible commands that both adulterers be stoned to death.

* MARK 10:1-12

Divorce is strictly forbidden in both Testaments, as is remarriage of anyone who has been divorced.

Og hva med homofile?

(Bare noen eksempler)

Deutronomy (2. mosebok), er i gammeltestamentet, og mange kristne ser bort fra reglene som står beskrevet der (bortsett fra de ti bud, fordi de også er gjengitt i det nye testamentet). Det er med andre ord kun din siste henvisning som er relevant, og det er det faktisk ganske mange kristne som fremdeles mener. ;) Det samme med homofili; de mener det er synd å "bedrive homofili", mens mange likevel ikke mener det er synd å "være" homofil, om du skjønner forskjellen?

Mye av det som står skrevet av lover og regler i det gamle testamentet var ment for israelerne før Jesu tid, og det er står vel også skrevet at de reglene opphørte å gjelde da Jesus døde på korset.

Jeg er konfirmert borgerlig og vil kalle meg selv en ateist, om jeg må kalle det noe. Var aldri aktuelt å konfimere meg i kirken, og fikk heller (heldigvis) ikke noe press hjemmefra ang. dette, som jeg forøvrig tror er en av grunnene til at så mange ungdommer konfirmerer seg i kirken.

Synes forøvrig det er morsomt å høre hvordan enkelte kristne kommentere borgelig konfirmasjon, slik det også har blitt gjort her inne. Hva med alle de ungdommene som konfirmerer seg i kirken, men ikke bryr seg en døyt om det presten snakker om og gjør det ene og alene pga pengene? Nei, de snakker vi ikke om :)

Broren min var en av disse, han konfirmerte seg i kirken, delvis pga pengene - delvis pga kompisene hans (som igjen konfirmerte seg i kirken pga løfter om ekstra penger fra familien)

Han gruet seg til konfirmasjonsmøtene, han skulket over halvparten av de obligatoriske gudstjenestene og gjorde vel mer narr av presten, enn å høre på et ord av det han sa, kjenner jeg min egen bror rett.

Hva skjedde med at det å misbruke gud var en synd?

Foreldrene mine døpte hverken meg eller mine to søsken da vi var små, men min søster ville plutselig konfirmere seg i kirken (også fordi alle venninnene hennes gjorde det) og da måtte hun døpes. For å slippe det samme styret hvis jeg eller min bror også skulle bestemt oss for å konfirmere oss kristelig, så døpte vi oss alle tre i samme slengen, jeg som 10-åring ellernoe.

Kommer til å melde meg ut av statskirken så fort jeg "får fingen'ut" som Line sier

Jeg mener også at kirke og stat bør skilles

Angående undervisning på ungdomsskolen og videregående vet jeg ikke helt hvor jeg står. Men at barn nedi 6års-alderen blir fortalt om kristendommen og bibelen som om det var rene fakta, ingenting å stille spørsmål ved/være kritisk til, synes jeg faktisk er ganske sykt!

Hvordan i huleste misbruker man Gud?? :P Og ang synd; for hvem er det synd? De som erkjenner seg kristne, eller absolutt alle?

Jeg synes at humanetikerne kunne funnet et nytt navn, ikke fordi at navnet nødvendigvis er så himla galt (jmf kildehenvisningen til wheatentass?), men fordi det er lett å blande - i tillegg skjer det jo samtidig, man kan ikke gjøre begge deler (hvorfor ikke, forresten??), og i det hele tat.. Men jo, jeg synes det er MINST like teit med de som konfirmerer seg i kirken pga ekstra peng, men der bør seriøst besteforeldre og foreldre ta en god del av skylda. Etikk og moral og sånt lærer man ikke om før man konfirmerer seg omtrent, og da er det for sent å finne ut at det var feil å konfirmere seg kirkelig pga pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminnelsen, Huldra. Det tenkte jeg ikke på :)

De fleste kristne (har jeg inntrykk av) velger og vraker litt i bibelen. F.eks. det med homofile, drikking og banning. Noen aksepterer det og andre ikke. Hva synes dere om det?

Edit: Det er forresten ingenting i veien for å konfirmere seg både kristent og borgerlig. Det fikk vi beskjed om allerede fra første kursdag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påminnelsen, Huldra. Det tenkte jeg ikke på :)

De fleste kristne (har jeg inntrykk av) velger og vraker litt i bibelen. F.eks. det med homofile, drikking og banning. Noen aksepterer det og andre ikke. Hva synes dere om det?

Edit: Det er forresten ingenting i veien for å konfirmere seg både kristent og borgerlig. Det fikk vi beskjed om allerede fra første kursdag ;)

Hmm - det visste jeg ikke! Men nå er det faktisk år og dag siden jeg konfirmerte meg, så det kan hende det var uvanlig da? Har i alle fall aldri hørt om noen som har gjort det. :P

Hva jeg synes om at kristne velger og vraker: det får være opp til de. Jeg er ikke rett person å dømme de, det er vel det Gud er til for? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - det visste jeg ikke! Men nå er det faktisk år og dag siden jeg konfirmerte meg, så det kan hende det var uvanlig da? Har i alle fall aldri hørt om noen som har gjort det. :)

Har heller ikke hørt om noen som har gjort begge deler. På humanistisk konfirmasjon er det ingen krav om at du ikke skal tro på Gud. Vi har diskutert det, men det er ingen av lederene som sier at det ikke finnes en Gud, engler e.l. Hva vi tror på/ikke tror på har ikke de noe med. Det de gjør er å vise litt hva human-etisk forbund står for, og å lære oss om menneskerettigheter o.l.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å stjele litt av den amerikanske våpenindustriens mantra: Relgion dreper ikke mennesker, mennesker dreper mennesker.

Jeg tror på det å tro på noe. Om det heter Gud, Allah, Jesus, Mohammed, Moder Jord, skjebnen eller vitenskap er ett fett for meg, jeg tror at mennesker er avhengig av å tro på noe som er større enn en sjøl.. Det var dette med at tro kan flytte fjell, ikke sant..

Jeg veit ikke hva eksakt jeg tror på, men jeg er medlem av statskirken, døpt, konfirmert og gift i den norske kirken. Ingen av barna mine er døpt, fordi at eksens slekt tror på at barn skal få velge selv. Guttebarnet skal konfirmeres til våren, men ikke i kirken og ikke borgelig - i kirken er de så veldig kristne, og borgelig så er de så veldig ikke-relgiøse, så guttebarnet får prate litt med folk i alle former og varianter frem til da, følger et slags privat undervisningsopplegg, også samles nærmeste familie i mai for å feire at han blir voksen. Dette opplegget er "utarbeidet" (høres fancy ut, sant?) med guttebarnet involvert, en slags "gest" som viser han at vi syns han begynner å bli voksen og moden (sånn i teorien, ihvertfall). Hva pikebarnet velger å gjøre om 3 år, vet jeg ikke, men vil hun konfirmere seg i kirken, borgelig eller ha noe av det samme opplegget som broren hennes har, så får hun det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble døpt som fjortenåring, og konfimerte meg kristelig- jeg er kristen. Jeg har også studert kristendom (en dårlig kombinasjon, ofte), og etter å ha lært mye om bl.a Bibelens tilblivelse har jeg valgt å ikke følge den slavisk (som om det hadde vært en kombinasjon uansett, haha). Det har vært en utrolig lang prosess, og tekstene i Bibelen er valgt ut av mennesker. Ikke av Gud. Bibelen er et knippe tekster som bl.a skal tolkes i historisk lys. Jeg kunne aldri godtatt det mange kristne mener er riktig ovenfor homofile, for meg er det total kræsj med Jesus sine utsagn om at den som selv er skyldfri kan kaste den første sten, og så videre. Jeg tror på det grunnleggende i kristendommen; nestekjærlighet, å ikke dømme andre, å forsone seg og be om tilgivelse for det man gjør galt. Jeg tror på at man skal jobbe for å være et best mulig menneske, og synes Jesus sine idealer på mange måter var og er fantastiske- det handler for meg om å være et godt medmenneske. Uansett om jeg hadde vært kristen eller ikke hadde jeg ikke hatt sjanse til å ikke tro på noe, for meg er verden og tilværelsen for utrolig og kompleks til at det kan gå an synes jeg. Jeg tror også at ting henger sammen, og at forskjellige religioner ofte bare er forskjellige uttrykk for det samme. Phu, dette ble dypt tidlig på morgenen!

Hvordan kan du regne deg som kristen når det klart og tydelig står i bibelen at man ikke skal misbruke Guds navn og at du ikke skal drikke deg full, men likevel gjør du dette?

Virkelig? Mener du at det klassifiserer til å ikke kalle seg kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er døpt og komfirmert borgelig, er du ikke medlem av statskirken nei :)

For å ikke være medlem i statskirken må man selv melde seg ut. Man blir nemlig automatisk innmeldt ved fødsel uavhengig av om dine foreldre eller ei er der. Hvis man ønsker å ta med seg "pengene" (den støtten statskirken får per hode) når man melder seg ut, må man oppgi et nytt og godtatt mottaksted for dette. Det er ikke nok å melde seg ut nemlig. Ingenting skjer automatisk, med mindre det har skjedd noen endringer som jeg har oversett(som er meget mulig også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Mener du at det klassifiserer til å ikke kalle seg kristen?

Jeg er bare intressert i å høre hvordan andre tenker som sin kristene tro, var ikke meningen å dømme noen. Men jeg tenker at man skal ofre litt for troen, og når slike enkle ting ikke skal gjøres i følge bibelen, så ser jeg ikke helt poenget med å bryte Guds ord med viten og vilje. For meg er ikke det en rett kristen tro, men man må for all del kalle seg kristen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare intressert i å høre hvordan andre tenker som sin kristene tro, var ikke meningen å dømme noen. Men jeg tenker at man skal ofre litt for troen, og når slike enkle ting ikke skal gjøres i følge bibelen, så ser jeg ikke helt poenget med å bryte Guds ord med viten og vilje. For meg er ikke det en rett kristen tro, men man må for all del kalle seg kristen likevel.

For å dra den litt ut da.. i Islam kan man omskjære jentene, tvinge dem til ekteskap og sex, steine dem ved utroskap og døden for ditten og datten. Kvinnene skal ikke vise seg for andre menn, da kan du iallefall glemme å oveleve. Skal dette liksom være noe å følge 110% etter da? Man må kunne justere sin religion til det hverdagen er blitt idag? Er ikke nødvendigvis så enig i det å bli full er så kult, men om man nyter øl, vin eller noen drinker og blir full så er man ikke verdig å kalle seg Kristen?  Da ville jeg hatt ett stort problem..Jeg blir full på første ølen jeg :) Men jeg er glad i øl og vil gjerne ha en innimellem så får det så være om jeg blir full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke være medlem i statskirken må man selv melde seg ut. Man blir nemlig automatisk innmeldt ved fødsel uavhengig av om dine foreldre eller ei er der. Hvis man ønsker å ta med seg "pengene" (den støtten statskirken får per hode) når man melder seg ut, må man oppgi et nytt og godtatt mottaksted for dette. Det er ikke nok å melde seg ut nemlig. Ingenting skjer automatisk, med mindre det har skjedd noen endringer som jeg har oversett(som er meget mulig også)

Dersom du ikke er døpt er du heller ikke medlem av Den norske kirke. I så fall er det ikke nødvendig å melde seg ut av kirken.

http://kirken.no/?event=doLink&famID=3173

Udøpte barn under 15 år: Disse står i en mellomstilling når det gjelder kirkemedlemskap. Når begge foreldrene er medlemmer av Den norske kirke, hører deres barn inn under kirken fra fødselen av. Dette gjelder også når bare en av foreldrene er medlem, med mindre begge ønsker det motsatte. Disse betegnes som ”tilhørende Den norske kirke”. Men etter fylte 18 år hører ingen udøpte inn under Den norske kirke.

Barn (under 18 år) hvor minst en av foreldrene er medlem av Den norske kirke skal regnes som ”hørende inn under” kirken dersom ikke annet er meddelt det lokale menighetskontor (”kirkebokfører”).

http://kirken.no/?event=doLink&famID=3171

Hvis man ikke er døpt, men over atten år, er man altså ikke medlem i statskirka. Man trenger ikke å melde seg ut hvis man aldri har vært døpt (og derfor aldri har vært fast medlem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
http://kirken.no/?event=doLink&famID=3173

http://kirken.no/?event=doLink&famID=3171

Hvis man ikke er døpt, men over atten år, er man altså ikke medlem i statskirka. Man trenger ikke å melde seg ut hvis man aldri har vært døpt (og derfor aldri har vært fast medlem).

Men så enkelt er det allikevel ikke. Jeg er udøpt (myndig), ikke konfirmert eller gift i kirka (ikke, som i ikke i det hele tatt) har en forelder i statskirken og en utmeldt. Jeg sto allikevel i kirkensregister.. Man må melde seg ut skriftlig, selv om man aldri har blitt meldt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så enkelt er det allikevel ikke. Jeg er udøpt (myndig), ikke konfirmert eller gift i kirka (ikke, som i ikke i det hele tatt) har en forelder i statskirken og en utmeldt. Jeg sto allikevel i kirkensregister.. Man må melde seg ut skriftlig, selv om man aldri har blitt meldt inn.

Argh, seriøst? Så irriterende! Da må jeg få meldt meg ut i alle fall.

Men hva om ingen av foreldrene er medlem i statskirka når ungen blir født - da blir man vel ikke registrert?

Og jeg kjenner jeg blir mer og mer for å dele kirke og stat... Religion bør være frivillig og oppriktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Argh, seriøst? Så irriterende! Da må jeg få meldt meg ut i alle fall.

Men hva om ingen av foreldrene er medlem i statskirka når ungen blir født - da blir man vel ikke registrert?

Og jeg kjenner jeg blir mer og mer for å dele kirke og stat... Religion bør være frivillig og oppriktig.

En venninde av meg er katolikk ergo døpt og konfirmert i den katolske kirke, begge hennes foreldre er katolikker. Hun sto også i den norske kirkes medlemsregister. Så hvis du ikke vil stå der, bør du sende et utmeldingsskjema. Da er du i hvertfall sikker.

Jeg er helt enig i deling av stat og kirke med en religionsfrihet og utøvelse som inkluderer alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske urettferdig i forhold til andre religioner og livssyn i Norge, da denne automatiske innmeldelsen i statskirken gir kirken mye mer penger enn den kanskje egentlig skulle hatt m.t.p. hvor mange ikke-religiøse personer i Norge som fortsatt er medlem i statskirka.

Jeg har forresten akkurat sett en film kalt Religulous. Anbefaler dere å ta en titt på den. Den var morsom, men også tankevekkende og interessant.

Edit: Da statskirkeregisteret skulle lages av kirken i 1996(?) tok de utgangspunkt i folkeregisteret, og så måtte alle som ikke ville være med melde seg ut selv. Human-Etisk Forbund tilbød seg å sende dem sitt medlemsregister, men det sa kirken nei til.

Edit2: Den Norske Kirke har vel også tilbakestilt listene fra tid til annen (men skal være forsiktig med å si dette sikkert. Kilden var preget av at personen som skrev dette var sterkt i mot Den Norske Kirke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninde av meg er katolikk ergo døpt og konfirmert i den katolske kirke, begge hennes foreldre er katolikker. Hun sto også i den norske kirkes medlemsregister. Så hvis du ikke vil stå der, bør du sende et utmeldingsskjema. Da er du i hvertfall sikker.

Jeg er helt enig i deling av stat og kirke med en religionsfrihet og utøvelse som inkluderer alle.

Jeg har nesten ikke ord for hvor teit det er at alle unger som er født i Norge blir registrert i den norske kirke. Snakk om å trenge religion ned over ørene på folk, liksom. Jeg skal i alle fall sende avgårde utmeldingsskjema - first thing tomorrow!

For de av dere som skal melde dere ut men bare må "få ut fingeren først": Fyll ut dette skjemaet og send det til nærmeste kirkemenighet i forhold til den adressen som er registrert på deg i folkeregisteret (det finner du på kirken.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som krysser av for ateist - er du fortsatt medlem av statskirken?

Nei, men jeg har aldri vært medlem heller siden jeg ikke er døpt. Mamma er ateist og det samme var pappa, begge meldte seg ut av kirken.

Hva synes dere om at Norge har statskirke?

Jeg synes vi burde ha fått avskaffet statskirken for lenge siden..

I norsk skole lærer vi mye mer om kristendom enn andre religioner. Hva synes du om dette?

Læret om religioner er viktig, men det burde vært mye mindre kristendom..

Jeg ser på meg selv som en nøytral ikke troende person, men jeg har samtidig forståelse for at mennesker tror! Det er faktisk mange ganger jeg skulle ønske at jeg trodde at det fantes noen der oppe og et annet sted etter døden, men jeg er en person som tror på vitenskapen og er derfor overbevist om det motsatte. Det er ikke noe big deal egentlig. Jeg har et personlig syn på livet og er en veldig filosofisk person. |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for et skille av kirke og stat. Tro skal være noe personlig!

Hvordan kan man sjekke om man er medlem i statskirka, forresten?

Fra human-etisk forbunds sider:

Udøpt og født før 1993? Da kan det hende at du står i Kirkeregisteret. Meldte du deg i sin tid ut hos en svovelpredikant av en prest? Da kan det tenkes at han ikke strøk deg på ordentlig. Sjekk om du er medlem:

Framgangsmåte:

Hovedregelen er at du skal ta kontakt med menigheten der du bor, men får du ikke svar der, kan du henvende deg direkte til Kirkerådet: Postboks 5913 Majorstua, 0308 Oslo, Tlf.: 23 08 12 00, telefaks: 23 08 12 01. E-post: post.kirkeradet@kirken.no

Jeg er helt enig at kirka ikke har noe som helst med staten å gjøre. Synes igrunn det er latterlig at de ennå ikke er delt. Folk må gjerne være religiøse, men staten burde ikke ha noe religiøst standpunkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på det grunnleggende i kristendommen; nestekjærlighet, å ikke dømme andre, å forsone seg og be om tilgivelse for det man gjør galt. Jeg tror på at man skal jobbe for å være et best mulig menneske, og synes Jesus sine idealer på mange måter var og er fantastiske- det handler for meg om å være et godt medmenneske.

Ta bort jesus-symbolet fra det hele og der har du meg også. Sånn bortsett fra at jeg er ateist da. Og det er jo litt interessant i seg selv. Etikk, moral og syn på andre mennesker kan dermed ikke definere et religiøst menneske fra et ikke-religiøst.

Virkelig? Mener du at det klassifiserer til å ikke kalle seg kristen?

Hva definerer folk som kristne om det ikke er at de innretter seg etter Bibelens ord og leveregler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bort jesus-symbolet fra det hele og der har du meg også. Sånn bortsett fra at jeg er ateist da. Og det er jo litt interessant i seg selv. Etikk, moral og syn på andre mennesker kan dermed ikke definere et religiøst menneske fra et ikke-religiøst.

Helt enig.  :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle fortelle litt om filmen Religulous:

ReligulousBillMaherPoster.jpg

Anbefaler dere å se den! Den var veldig morsom og også interessant, og setter spørsmål til religion. Stand-Up-komiker Bill Maher reiser rundt i verden og snakker med religiøse, på en morsom måte.

Denne filmen er vel ikke ment til å være særlig lærerik, men mer til å sette spørsmål til, latterliggjøre og vise hvor ekstrem religion kan bli.

Sitat fra filmen:

Steve- "I don't believe in Santa Claus"

Bill Maher-"Of course not, that's one man flying all around the world and dropping presents out of chimney. One man hearing everybody murmur to him at the same time, that I get."

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...