Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil du hjelpe oss med BA-oppgaven om hund?

Hundepsyk

Recommended Posts

Besvart! Fin test, men følte meg litt slem som ikke var ute på tur mer enn max 20 min i går. Men, når man har en valp som er halvfrossen etter 3 min i snøen, og inngjerdet område, så er det lett å la være. :banana: Men i DAG! *kvinne seg opp til å ta med begge bikkjene på tur i kulda*

Og jeg syntes også de 'følelses'-spørsmålene var litt vonde å svare på. Iallefall det med om hunden burde ha de samme rettigheter og privilegier som andre familiemedlemmer. Det spørs jo på hva man tenker på. Nei, jeg synes ikke hunden skulle ha rett til å gå i kjøleskapet og finne det den har mest lyst på til middag. Nei, jeg synes ikke hunden skal ha rett til å kaste meg ut av sofaen. Nei, jeg synes ikke hunden skal ha rett til å bestemme selv at den vil gå seg en tur alene. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart, men er usikker på hva dere ønsker å finne ut. Spørsmålene var litt sprikende. Vil dere finne ut hvor mye hunden betyr for oss, eller hvordan hundeliv vi har? Dessuten burde alle spørsmålene hatt lik type skala. Vet ikke om dere vil ha slik tilbakemelding, men jeg er redd det blir vanskelig for dere å få ryddige og oversiktlige data av denne undersøkelsen. Den ga litt for mye rom for egne tolkninger. Altså verdiladete spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besvart. Jeg synes forøvrig Ida har mange gode poenger. Spørsmålene er sprikende og jeg er usikker på hva som er det endelige formålet med testen, hva er det egentlig den skal måle? Hundehold er et kjempespennende tema, så jeg håper uansett dere vil gi oss en tilbakemelding når oppgaven er ferdig. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart, men er usikker på hva dere ønsker å finne ut. Spørsmålene var litt sprikende. Vil dere finne ut hvor mye hunden betyr for oss, eller hvordan hundeliv vi har? Dessuten burde alle spørsmålene hatt lik type skala. Vet ikke om dere vil ha slik tilbakemelding, men jeg er redd det blir vanskelig for dere å få ryddige og oversiktlige data av denne undersøkelsen. Den ga litt for mye rom for egne tolkninger. Altså verdiladete spørsmål.

Jeg har besvart og er enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg startet med å svare, men som med flere her ble det endel (for meg) ulogiske spørsmål (slik som Siri har påpekt), samt at jeg hverken er pensjonist, elev eller arbeidstaker... Så derfor ble det en avbrutt besvarelse fra meg :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da er spørreundersøkelsen stengt og data skal analyseres.

Vil minne om at konklusjonen ikke blir tilsendt før i slutten av mai.

Ser at det er flere som reagerer på Attachment-delen og til det kan jeg bare si at den er ikke laget av oss, det er en annen forsker som har laget den, og vi har oversatt til norsk. Vi fant ut, sammen med veileder, at det var best å bruke denne da vi ikke har tid til å utvikle en egen.

Ingvild: Vi har veileder som guider oss gjennom prosjektet, så, ja, dette ble sett over og godkjent før vi la det ut.

Mange av spørsmålene er laget for at vi skal få en enklere jobb når vi setter igang med statistikken, det blir vanskelig å forklare hvorfor uten å måtte gå igjennom halve pensum i statistikk og metode.

Forskning er ikke så rett fram som mange tror.

Vi tar uansett kommentarene deres til ettertanke og kanskje i diskusjonsdelen av oppgaven.

Tusen takk til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild: Vi har veileder som guider oss gjennom prosjektet, så, ja, dette ble sett over og godkjent før vi la det ut.

Mange av spørsmålene er laget for at vi skal få en enklere jobb når vi setter igang med statistikken, det blir vanskelig å forklare hvorfor uten å måtte gå igjennom halve pensum i statistikk og metode.

Forskning er ikke så rett fram som mange tror.

Det er nettopp fordi forskning ikke er så rett fram som mange tror at jeg reagerer litt på bruken av enkelte av uttrykkene. Nå ligger jo ikke undersøkelsen ute lenger, og det er såpass lenge siden at jeg har glemt konkret alle formuleringene, men i en rapport som skal bygge på kvantitative metoder bør man jo være forsiktig med å bruke uttrykk som for eksempel "Hunden min vet når jeg er lei meg, og prøver å trøste meg."

Både dere - som tolker dataene - og vi - som svarer på spørsmålene - legger ulike ting i dette utsagnet. Noen mener det ordrett, mens andre ikke menneskeliggjør på samme måte - men heller tenker at "ja, hunden merker at man er i et annet humør når man er lei seg enn når man er glad, og selv om hunden kan vise en "smiskende" og tilstedeværende atferd, betyr ikke det at den trøster eieren sin." Problemet for dere da blir jo hvordan man skal behandle svarene. Hva har folk tenkt når de svarer? Og jo mer menneskeliggjørende, vide og tolkbare begrep dere bruker, jo vanskeligere gjør dere det også for dere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tja, min forrige hund måtte ha små måltider gjennom hele dagen, ellers ble hun kvalm og spydde hun magesyre. Det feilte henne ikke noe utover det at magesekken ikke tålte å bli helt tom. Det hunden jeg har nå sultestreiket i sitt tidligere hjem og kunne gå dagevis uten mat. Hun klarer seg like fint på ett stort måltid daglig som flere små. Jeg har prøvd OMAD selv, og jeg klarer faktisk ikke å spise ~2000 kalorier (som er mitt dagsbehov for vedlikehold) på ett måltid. Fasting kan sikkert være positivt for noen individer i noen tilfeller, men jeg tror absolutt ikke det er noe som passer for alle.
    • Det var lenge siden! Hvis du faktisk skal ha noe særlig sol og varme så er det sør-Spania som gjelder. Kanariøyene hvis du vil være værsikker. Det kan være ganske hustrig ellers i sør-Europa, og husene der er jo ofte ikke laget for vinter og ikke spesielt godt isolert. Heller ikke i Spania, forsåvidt. Kanskje se på feriehusutleiere som Novasol og den type ting?  Tenker du å fly eller kjøre? Det blir jo fort dyrt å fly tre store hunder fram og tilbake i cargo.
    • Jeg har begynt å se etter sydendestinasjoner pga helsa, og tenker at hvis jeg blir ufør så blir det å tilbringe vintrene der nede. Jeg vil ha noe veldig rolig, ei hytte ved et stille fjellvann med bare en dagligvarebutikk i nærheten hadde funka, liksom, men jeg sliter litt med å orientere meg. Er det noen som har forslag til feriedestinasjoner for ei litt pysete dame med to mellomstore (alaskan husky og storpuddel) hunder? 🙈 Pris har en del å si, jeg vil helst ikke blakke meg 🙈
    • Hei.  Jeg har hatt Mitt spor og err veldig fornøyd med dem men nå skal jo dem legges ned fra 30sept nå.. Så da fikk jeg tilbud om å få gratis brikker igjennom Lildog og dette er noe av det mest ubrukelige jeg har hatt.. Dem har ikke i nærheten av det Mitt spor har av aktivitetsovervåkning og turfunkjon osv.. Så jeg skal over til Tractive men har 2 hunder så det som holder meg igjen er prisen på abennomentene jeg må ha siden jeg vil jo ha alle de funksjonene som er tilgjengelig men da må jeg ut med minimum 2520-, for ett år på begge gutta samtidig for å få fullt utbytte av trackeren.. + at det koster jo fra 1000-, - 1500-, pr sporingsenhet oppå der igjen.. Og med uførepensjon så har man ikke mulighet til å betale sånne summer på engang på en sporingsenhet men heller det enn å miste dem fordi dem kanskje løp etter ett rådyr ellernoe og løp for langt og ikke finner veien hjem igjen..  Så du betaler for trygghet på tur tenker jeg.. Jeg har mine løse på tur nesten hver eneste dag.. Det har gått bra hittil men man vet aldri..  MEN STYR UNNA LILDOG IHVERTFALL ER MITT RÅD!!! 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...