Gå til innhold
Hundesonen.no

Fyrverkeri tilvenning


Blondiemamma

Recommended Posts

Jada, i slutten av februar klarer naboene å sende opp rester av fyrverkeri :sint_01: <_< Blondie hopper opp med et brak og nibjeffer... Hun var rolig frem til midnatt på nyttårasften, men etter det ble hun rimelig skremt. Det gikk fort over, men jeg har merket at hun er mye mere urolig på disse lydene.. Jeg søkte på fyrverkeri på youtube og fant denne linken. det er nesten 8 minutter med fyrverkeri, og har man bra høytalere på pc'n sin så smeller det bra.. Denne linken skal i hvertfall kjøres javnt og trutt innimellom her helt frem til neste nyttår ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin link - og lykke til med treningen !

Jeg kjøpte en CD med 12 lyder, inkl fyrverkeri, tordenvær, sirener, togstasjon og trafikk.

Den har jeg og Sol hørt på mange ganger. Først lavt, og senere høyere og høyere - mens vi koser eller leker.

Om den har vært utslagsgivende vet jeg ikke, men Sol tok iallefall nyttårsfyrverkeriet med ro (så på meg, og la seg igjen da jeg sa at alt var ok), møte med sirener, tog og trafikk har også gått bra :sint_01:

Tordenvær har ikke Sol opplevd enda, men vi får intensivere lydtreningen her når den årstiden nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så geniale dere er! Det var jo kjempesmart. Men nå er ikke fyrverkeri (eller tog, for det har vi ikke...) noe problem her, Tapper har alltid vært med ut når vi skyter opp raketter (selv om han bjeffer på de).

*ser for meg at folk kommer på besøk til dere og dere har fyrverkerilyder på full guffe på anlegget*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha jeg spilte av den linken, Luna ligger og mårrasnorker på fanget mitt. JEG skvatt himmelhøyt, mens bikkja bare "mamma, drit I det" og snudde seg litt før hu snorka videre :sint_01: Det var skikkelig SMELL på den der, sikkert bra for de som er redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er trist jeg at det finnes hunder der ute som må trenes 1 år på fyrverkeri :sint_01:

Hvorfor det??? Jeg er sikker på at Blondie kunne klart neste års nyttårsaften med bare 1 ukes trening før nyttårsaften også. SÅ redd er hun tross alt ikke. Men hva gjør jeg galt med å spille av lydene innimellom? Hvis dette gjør henne ENDA mere trygg frem til nyttårsaften, så kan jeg virkelig ikke forstå problemet... :sint_01: Blondie hadde sikkert fint overlevd nyttårsaften UTEN noen trening også hun, men da hadde hun sikkert vært mye mere urolig. Jeg tror ikke hun er typen som ville ha blitt hysterisk redd, men jeg unner ikke hunden min å være engstelig, så derfor trener vi heller på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det??? Jeg er sikker på at Blondie kunne klart neste års nyttårsaften med bare 1 ukes trening før nyttårsaften også. SÅ redd er hun tross alt ikke. Men hva gjør jeg galt med å spille av lydene innimellom? Hvis dette gjør henne ENDA mere trygg frem til nyttårsaften, så kan jeg virkelig ikke forstå problemet... :sint_01: Blondie hadde sikkert fint overlevd nyttårsaften UTEN noen trening også hun, men da hadde hun sikkert vært mye mere urolig. Jeg tror ikke hun er typen som ville ha blitt hysterisk redd, men jeg unner ikke hunden min å være engstelig, så derfor trener vi heller på det...

Jeg kan ikke se noe sted at jeg skreiv at du gjorde noe galt?

Men jeg syns det er fælt at enkelte hunder må trenes i bøtter og spann for å overleve en nyttårsaften, og nei jeg har faktisk ikke snakket om akkurat din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en hund jeg som er så redd for fyrverkeri at han må få noe sovemiddel eller noe lignende. Syns det er trist at de må gjøre det hver nyttårsaften, men hvis de ikke gjør det hyler bikkja og sjelver og er livredd, det er jo bedre å la han sove gjennom det. Men han er eldre så det er vanskelig å trene veldig med han, for han er sta, men de prøver ihvertfall.

Vanskelig å lære en gammel hund nye ting..

(Han er en adoptivhund, så å trene fra han var liten har jo ikke gått)

Men jeg tror Blondi kommer til å bli vant til de lydene og kose seg mer neste nyttår. God trening den linken forresten :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rakettberørte hund ligger gjerne foran TV eller radio mens det er raketter på, men da reagerer hun aldri. Ikke på skudd heller. Alt som kommer fra TV eller radio er hun immun mot.

Hun bråker ikke og synes det går greit hvis hun bare får et sted å gjemme seg på når det smeller som verst. Og hun vil inn hvis det skytes i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...