Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinstein/krystaller i urinblæra


Raksha

Recommended Posts

Skrevet

Valpen til ei jeg kjenner er under utredning for dette. Fikk påvist masse krystaller i urinblæren, men de venter på svar på blodprøver. Det er tatt røntgen og UL av valpen og alt annet var normalt.

Er det det samme som urinstein? Noen som har vært borti det og kan si noe om behandling og prognoser og sånt?

Skrevet
Valpen til ei jeg kjenner er under utredning for dette. Fikk påvist masse krystaller i urinblæren, men de venter på svar på blodprøver. Det er tatt røntgen og UL av valpen og alt annet var normalt.

Er det det samme som urinstein? Noen som har vært borti det og kan si noe om behandling og prognoser og sånt?

en jeg kjenner fikk dette på sin voksene hund. den hadde mye smerter, og ble faktisk avlivet da flere runder på medisin ikke hjalp :closedeyes:

Skrevet
Valpen til ei jeg kjenner er under utredning for dette. Fikk påvist masse krystaller i urinblæren, men de venter på svar på blodprøver. Det er tatt røntgen og UL av valpen og alt annet var normalt.

Er det det samme som urinstein? Noen som har vært borti det og kan si noe om behandling og prognoser og sånt?

Hadde det på hannhunden min jeg. Det stammer oftest fra fôret (noen mineraler eller noe sånt som det blir for mye av), og jeg mistenker mye Frolic i trening som årsak. Jeg kuttet selvsagt ut det (og gir ikke mine hunder det mer pga nettopp dette). Symptomene han viste var UVI-lignende; dvs han måtte tisse ofte, og det virket som om det var vondt når han tisset. Tok han med til dyrlege som fant krystaller i urinen (strutvitt, en av de vanligste typene). Behandlingen var antibiotika i sprøyte, i tabletter og et spesialfôr. Symptomene gikk kjapt over med antibiotikaen, og fôret holdt vi på med noen uker. Han ble helt fin igjen, og fikk det aldri tilbake (men som jeg sa så fikk han heller ikke mer frolic). Prognoser kan jeg ikke si så mye om, men jeg tror den er veldig god. Det virket som en veldig enkel sykdom å behandle, men den kostet 3500 kr, så det er en fordel om hunden er forsikret et bra sted (noe som evt er for sent for denne hunden da). :)

Skrevet
en jeg kjenner fikk dette på sin voksene hund. den hadde mye smerter, og ble faktisk avlivet da flere runder på medisin ikke hjalp :closedeyes:

Usj, det var ikke hyggelig. :)

Hadde det på hannhunden min jeg. Det stammer oftest fra fôret (noen mineraler eller noe sånt som det blir for mye av), og jeg mistenker mye Frolic i trening som årsak. Jeg kuttet selvsagt ut det (og gir ikke mine hunder det mer pga nettopp dette). Symptomene han viste var UVI-lignende; dvs han måtte tisse ofte, og det virket som om det var vondt når han tisset. Tok han med til dyrlege som fant krystaller i urinen (strutvitt, en av de vanligste typene). Behandlingen var antibiotika i sprøyte, i tabletter og et spesialfôr. Symptomene gikk kjapt over med antibiotikaen, og fôret holdt vi på med noen uker. Han ble helt fin igjen, og fikk det aldri tilbake (men som jeg sa så fikk han heller ikke mer frolic). Prognoser kan jeg ikke si så mye om, men jeg tror den er veldig god. Det virket som en veldig enkel sykdom å behandle, men den kostet 3500 kr, så det er en fordel om hunden er forsikret et bra sted (noe som evt er for sent for denne hunden da). :)

Godt å lese! Valpen her har hatt UVI, men fortsatt å tisse masse, når som helst og hvor som helst. Jeg vært borti en hund tidligere som hadde det samme - hun ble operert og måtte gå på diettfor, om hun måtte gå på det resten av livet, aner jeg ikke, har ikke snakket med eiern på en stund. Valpen er forsikra, så det skal ikke være noe problem, eiern vil bare ha han frisk og smertefri så fort som mulig. :)

Skrevet

Det kan være struvitt stein ja, som er den vanligste steinsykdommen hos unge hunder, og oftest hos mindre hunderaser. Kommer som regel etter en urinveisinfeksjon og dannes når det blir for høy konsentrasjon av magnesium i urinen.

Behandling er først og fremst og behandle den eventuelle UVI en og så fôrendring.

(ofte til diettfor fra Hills visstnok..)

Dersom ikke dette hjelper kan de måtte fjernes kirurgisk, men faren for å få det igjen er stor - derfor må kosten sees nøye på.. C vitamin i drikkevannet kan ha gunstig effekt..

Litt OT men på hest finnes det et dataprogram / fôrplan program, der man kan taste inn hestens fulle fôrplan, og så regner programmet ut om det er for mye eller for lite av noe, og om fôrplanen gir nok fôrenheter i forhold til hesten, bruk o.l

Noen som vet om dette finnes til hund også, av en eller annen grunn inbiller jeg meg det (?)

Skrevet

Takk for svar. Da håper jeg at det ordner seg for den lille... Et forskifte går nok bra, bare han er smertefri liksom.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...