Gå til innhold
Hundesonen.no

Sopp?


Debbie

Recommended Posts

Hei

Har en dalmis, og som mange andre av samme raser så har hun brunt belegg rundt munnen.. Det antar jeg er sopp..

Hun leker veldig med en annen hund, som er veldig til å dra, bite og slikke henne i kinn,og halshud, her blir foruten bitskadene også rødlig og brun- er det også sopp??

Og på flankene,og litt ryggen har hun flekker hvor hun har mye mindre pels og litt brunlige røtter- er dette også sopp??

Hun er 14mnd, fikk løpetid i desember,og hadde innbilt i begynnelsen av februar- kan det på ryggen komme av hormoner??

hørte av oppdretter at jeg kunne smøre med sink i munnvikene..

Kan jeg gjøre det på andre steder også?? Det er jo så himla seigt,og smitter jo på alt mulig annet- andre ting jeg kan bruke??

Blir glad for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sink kan du smøre alle andre steder, det er jo det samme som mange bruker som babysalve, og er temmelig ufarlig! :P Ingenting å få panikk for hvis hunden slikker litt i seg heller.

Det kan forresten høres ut som sopp ja. Har du prøvd sopp-drepende/dempende shampo? Furst Aid og Malaseb er to typer, men det fins sikkert flere også. Selvsagt kan man jo ikke si noe sikkert, for jeg har verken sett bilder eller er dyrlege. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar.. og gode tips..Hørte at det gikk ann å få tak i sinktillegg, tørt til å drysse på mat- tror dere det har noe for seg?

Og jeg håper ikke det er noe allergi, hun klør ikke- jo litt på kinna men de såra driver jo å gror... Forer på vogh og er kjempefornøyd..

Nå skal råda testes ut..PS kan hydrogenperioksid, brukes overalt?? og gjør det noe om de slikker litt på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller rett og slett kjøpe hydrogenperoksid på apoteket og vaske områdene.. det er egentlig munngurglevann som er bakteriedrepende. Jeg bruker det i bartene til Blondie, og det fungerer utmerket på soppen :)

Kødder du??! Hvprfor har du ikke sagt det før? :) Er det sterkt, blir pelsen slitt, lukter det stramt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du??! Hvprfor har du ikke sagt det før? :) Er det sterkt, blir pelsen slitt, lukter det stramt?

Det brukes som blekemiddel, så det funker sikkert fint både på sopp og stygg soppfarge på hvit pels. Men jeg ville ikke brukt det på hud eller ikke-hvite pelsområder uten videre. Datablad for hydrogenperoxid 3% (lav konsentrasjon, selv denne må tynnes ut).

Eddikvann (en del eddik til fire deler vann for eksempel) funker forresten flott på sopp og bakterier, og er billig og enkelt å få tak i. Funker som forebygging mot sopp både i ører (men har vel ikke de beste voksløsende egenskapene), under poter og i barter, og som forhudsrens. Både eddik og hydrogenperoxid svir der huden er brutt, så ligg unna skrubbsår og rifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Eddikvann (en del eddik til fire deler vann for eksempel) funker forresten flott på sopp og bakterier, og er billig og enkelt å få tak i. Funker som forebygging mot sopp både i ører (men har vel ikke de beste voksløsende egenskapene), under poter og i barter, og som forhudsrens. Både eddik og hydrogenperoxid svir der huden er brutt, så ligg unna skrubbsår og rifter.

Dette må jeg teste! Har en shampoo som tar rødfargen under potene, men synes ikke noe om å bade med shampoo så ofte. Skal man vaske og skylle av, eller bare vaske og la være i pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Sett potene oppi en kopp med løsningen, og så bare klem av det værste og la de lufttørke.. jeg bruker å ta slik behandling som det siste jeg gjør før jeg legger med, for da ligger bikkja hvertfall rolig mens det virker og tørker :)

Takker og bukker, må prøves på blåndi fra i kveld av. Tynner ut 1-4, var det så? (1 del eddik til 4 deler vann).

Må sjekke potene til de andre to også, men de bruker ikke å være så mye bløt på potene sine som blåndi, han bare elsker å ligge i snøen (noe som minner meg på at jeg også må sjekke fanene hans i kveld, orker ikke skippertak når det gjelder floker/tover i fanene. Og hos han kan de komme i løpet av en time eller to :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Jeg vet ikke hvordan man gjør det med eddik, for jeg har bare prøvd ut hydrogenperoksid. men i følge oppdretteren min kunne man ta ca 1 liter vann og 4 spiseskjeer 7% eddik. 1/4 høres mye ut.. Eddik er jo sterkt. Prøv deg frem på hva som fungerer best :)

Jepp, det skal jeg gjøre. Takker og bukker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva var blandingsforholdet til hydrogenperioksid...

Og jeg som just har kjøpt det, må vel kjøpe eddik også da..

Men dere mener på at det ikke skal vaskes ut, hvis det er tynnet ut.. Bare la det være i pelsen og la pelsen lufttørke??

Ja jeg er blond,og må ha det inn med teskje...

Skal hjem og vaske hunden nå, den er dekket i sink, urk.... ekle grisete greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne edikken og munnskylle-greien; virker de umiddelbart, eller er det noe man ikke ser resultater av før etter lengre tids bruk? Evt hvor mange ganger/hvor lang tid må man bruke det før man ser at det virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne edikken og munnskylle-greien; virker de umiddelbart, eller er det noe man ikke ser resultater av før etter lengre tids bruk? Evt hvor mange ganger/hvor lang tid må man bruke det før man ser at det virker?

Det virker rimelig kjapt ja. Det er jo ikke sånn at det blir borte på en-to-tre, men det bleker ned fargen og fargen blir mere rosa og svakere og svakere... Hvis jeg smører inn bartene hennes hver kveld en hel uke, så synes jeg at jeg ser store forandringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde hydrogenperoksid bare var bakteriedrepende jeg, og tok soppen. Er det et blekemiddel?? Tenker på det med blekemidler og utstilling.... hm, kanskje bare gå over til eddikvann ja?

Har ikke brukt hydrogenperoksid på lenge, bartene ble mye bedre da jeg byttet tørrfor og sluttet med V&H. Skal teste ut ediikvann neste gang hun blir rød.. (heldigvis sluppet unna det etter at det frøs på. Var værre i høst når det var vått..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til:

Hvordan i dundas, inni hampen, dritt får man vasket vekk sink fra pelsen??

Jeg har jo ikke tenkt meg om,og gnudd ho godt inn med sink.. og det går ikke vekk- gnir bare av masse pels..

Har prøvd tre forskjellige shampoer,og tilslutt zalo, hjalp ikke det heller...

Potetmel???

Nå har jeg alt så kjøpt:

hydrogenperioksid, epleeddik 5%( kan det brukes?), og noe som het olivenblad ekstrakt- det skulle visst være soppdrepende og brukes utblandet i vann i foret.. Noen som har vært borti det før??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til:

Hvordan i dundas, inni hampen, dritt får man vasket vekk sink fra pelsen??

Jeg har jo ikke tenkt meg om,og gnudd ho godt inn med sink.. og det går ikke vekk- gnir bare av masse pels..

Har prøvd tre forskjellige shampoer,og tilslutt zalo, hjalp ikke det heller...

Potetmel???

Nå har jeg alt så kjøpt:

hydrogenperioksid, epleeddik 5%( kan det brukes?), og noe som het olivenblad ekstrakt- det skulle visst være soppdrepende og brukes utblandet i vann i foret.. Noen som har vært borti det før??

Uffda.. du har smurt på såpass mye ja.. Jeg brukte det på en labbis-pelset hund en gang, på halsen, men ikke over hele kroppen liksom. Prøv å la pelsen få ro litt nå noen dager, det slites av etterhvert. Er det ekkelt kan du jo ta på henne et tynt dekken sånn at hun ikke går og gnir det borti over alt. Jeg ville ikke vasket så himla mye mer med alaskens shampo, det kan gjøre soppen verre. Du kan jo prøve igjen om noen dager, men bruk en mild shampo, og la den sitte i leeenge, minst ti minutt. En shampo skal jo strengt tatt ikke fjerne fett (da fjerner den fettlaget i huden), men det var jo litt rart at ikke zalo hjalp engang. Har du prøvd grønnsåpe? Det er skånsomt for huden, og er ikke farlig å bruke. :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Uffda.. du har smurt på såpass mye ja.. Jeg brukte det på en labbis-pelset hund en gang, på halsen, men ikke over hele kroppen liksom. Prøv å la pelsen få ro litt nå noen dager, det slites av etterhvert. Er det ekkelt kan du jo ta på henne et tynt dekken sånn at hun ikke går og gnir det borti over alt. Jeg ville ikke vasket så himla mye mer med alaskens shampo, det kan gjøre soppen verre. Du kan jo prøve igjen om noen dager, men bruk en mild shampo, og la den sitte i leeenge, minst ti minutt. En shampo skal jo strengt tatt ikke fjerne fett (da fjerner den fettlaget i huden), men det var jo litt rart at ikke zalo hjalp engang. Har du prøvd grønnsåpe? Det er skånsomt for huden, og er ikke farlig å bruke. :sint_01:

Tror at Debbie skal stille i Bø i helgen, og da er det vel greit å ikke ha pelsen full av Zinksalve? (correct me if I'm wrong Debbie)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at sunlight er mildere for huden enn Zalo, og en hundefrisør jeg snakket med engang fortalte at hun ofte brukte utspedd sunlight på skikkelig møkkete hunder hun fikk inn.. Sikkert ikke ideelt for huden, men for engangsbruk så går det sikkert greit.. Evnt prøve å vaske flere ganger over med mildt sunlight vann??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E skal stille i Bø ja,og jeg regner med at det blir gult hvis ho er full av Sink,hehe

Men ang sinken, det som sitter i,og der jeg tok mest er hele halsområde og kinn.. og det ble bedre, men ikke bra..

Ellers brukte jeg bare milde fine shampoer,og balsam tilslutt.. Får kanskje prøve grønnsåpe imorra..Jajaj, dette kan jo bli en gøyal og pinlig utstilling..Dumme nek, at jeg ikke kan bruke hue..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...