Gå til innhold
Hundesonen.no

Når man skal stille i Danmark første gangen.


Hampus

Recommended Posts

Når man skal stille hund i Danmark første gang, er det da samme system som i Sverige at man må sende kopi av stamtavle i god tid i forveien?

Og har jeg forstått det riktig i tidligere tråder at en hund som er N SUCH må stille i åpen klasse for å kunne få CERT og bli Dansk champion?

Vurderer Hillerød i august, og liker liksom å undersøke ting i god tid... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig.

Vi var i Danmark i fjor sommer og, men da var det ingen utstillinger som klaffet med ferien.

Nja tar ikke sånt med selvfølge lenger jeg altså  :rolleyes:  

men det er bra :) Du får ha lykke til ihvertfall! Når i august var det? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal stille hund i Danmark første gang, er det da samme system som i Sverige at man må sende kopi av stamtavle i god tid i forveien?

Og har jeg forstått det riktig i tidligere tråder at en hund som er N SUCH må stille i åpen klasse for å kunne få CERT og bli Dansk champion?

Vurderer Hillerød i august, og liker liksom å undersøke ting i god tid... :whistle:

Du må i hvert fall stille i åpen klasse for å kunne konkurrere om cert. Hunden må også være champion i annet land for å få tittelen, certet er ikke hvilende - men det er jo ikke noe problem med Uch'en din.

Jeg klarer ikke å huske at jeg sendte inn kopi av stamtavla før jeg var i Danmark i fjor, men ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cert er cert i alle andre land enn Norge. Så ja - et cert fra en nasjonal utstilling i Danmark (eller en spesial) er akkurat like bra som et fra en internasjonal utstilling - de teller til champ. hvis man har en allerede N UCh.

Men vær obs på aldersgrensen - de har ikke hvilende cert der lenger, så man kan ikke ta det danske cert'et i junior/unghundklasse, og så blir det tellende når man får sin N UCh tittel etter 2 års alder.

Det danske certet (og det svenske) må tas etter fylte 2 år. (Sjekk om det gjelder akkurat DIN rase først, selvsagt)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cert er cert i alle andre land enn Norge. Så ja - et cert fra en nasjonal utstilling i Danmark (eller en spesial) er akkurat like bra som et fra en internasjonal utstilling - de teller til champ. hvis man har en allerede N UCh.

Men vær obs på aldersgrensen - de har ikke hvilende cert der lenger, så man kan ikke ta det danske cert'et i junior/unghundklasse, og så blir det tellende når man får sin N UCh tittel etter 2 års alder.

Det danske certet (og det svenske) må tas etter fylte 2 år. (Sjekk om det gjelder akkurat DIN rase først, selvsagt)

Susanne

Takk for svar.

Hampus blir 3 år i april, så dette med alderen er ikke et tema.

Kan vel bare drømme om noe slikt for Linus i første omgang, men også han er over 2 år.

Faktisk har jeg fram til i dag ikke koblet dette med nasjonale og internasjonale utstillinger.

Har tenkt hest jeg, og dermed trodd at man ikke kunne stille hund på nasjonale show i utlandet...hehe...

Innen hest kan man kun stille på internasjonale utstillinger i andre land liksom.

Godt å vite det da, for det gir jo langgt bedre utvalg i utstillinger når ferien skal planlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Sitter og skal legge inn hundene i den Danske databasen og melde dem på utstilling i Danmark.

Vil jo gjerne ha med titlene til Hampus, men er usikker på om jeg gjør riktig.

For i Norge har Hampus titteltn N UCH for det Norkse championatet, mens det eneste jeg finner på Norsk championat i den Danske databasen er NOCH.

Stemmer dette at de har andre betegnelser, eller er jeg langt ute på viddene når jeg prøver å registrere en tittel...

Samme gjelder jo for det Svenske championatet som også har en annen betegnelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til denne vaksinen, hvor lang tid tar det fra man tar den og til man kan dra til dk?

Så snart det har gått 100 dager ette vaksine nr 2 blir blodprøven tatt, og når resultatet foreligger kan man reise inn i feks Danmark.

Veldig tidkrevende egentlig, man må begynne minst et halvår før man skal reise.

Men når alt er ok trenger man bare revaksine innen 1 år, og da er det ingen grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart det har gått 100 dager ette vaksine nr 2 blir blodprøven tatt, og når resultatet foreligger kan man reise inn i feks Danmark.

Veldig tidkrevende egentlig, man må begynne minst et halvår før man skal reise.

Men når alt er ok trenger man bare revaksine innen 1 år, og da er det ingen grenser.

Det skal gå minst 120 dager etter vaksine 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme Dk som må være så vanskelige :lol:! **** også!

Er det ikke Norge som er vanskelig da?

Krever de rabiesvaksnie for å slippe inn i Danmark egentlig?

Har i grunnen trodd at det er for å få komme tilbake til Norge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet kanskje svaret på det andre jeg spurte om, angående titlene i Danmark?

Jeg vet ikke i utgangspunktet, men mener at det i katalogen i Herning sto slik du beskrev, altså at de skriver titlene litt annerledes enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Norge som er vanskelig da?

Krever de rabiesvaksnie for å slippe inn i Danmark egentlig?

Har i grunnen trodd at det er for å få komme tilbake til Norge igjen.

Åja, men hvis det er det, så er jo alt toppen. Nei for ringe dyrlegen å sjkeke tror jeg :lol: Sorry for at jeg OTet i tråden din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, men hvis det er det, så er jo alt toppen. Nei for ringe dyrlegen å sjkeke tror jeg :) Sorry for at jeg OTet i tråden din

Ingen fare. :lol:

Men om du har tenkt deg på sommerferie i Danmark i år, så er nok uansett toget gått.

Vår forrige hund tålte ikke vaksniner, og begrensa oss veldig med tanke på hvor vi kunne feriere med han på lasset.

Så da vi kjøpte gutta vi har nå, hadde vi bestemt at sånn skulle det ikke være.

Så begge to er vaksinert mot rabies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle land står jo fritt til å ha sine egne regler for innførsel av dyr. Danmark er innenfor EU, og av den grunn er jeg rimelig sikker på at de har samme regler som resten av EU (unntatt Sverige).

Da kreves det en vaksine mot rabies + at det skal ha gått en viss tid siden vaksinen er satt (det er 3 eller 4 uker). Ikke noen blodprøver e.l. som kreves.

Norge (og Sverige) har helt egne særkrav (sammen med Storbritt. + +) og har de ekstrakrav (blodprøve) fordi det faktisk er regnet som et rabiesfritt område her.

Vi har heller ikke hatt noen utbrudd med denne dvergbendelormen (derfor må ormekur foretas før import/hjemreise).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...