Gå til innhold
Hundesonen.no

Når man skal stille i Danmark første gangen.

Hampus

Recommended Posts

Skrevet

Når man skal stille hund i Danmark første gang, er det da samme system som i Sverige at man må sende kopi av stamtavle i god tid i forveien?

Og har jeg forstått det riktig i tidligere tråder at en hund som er N SUCH må stille i åpen klasse for å kunne få CERT og bli Dansk champion?

Vurderer Hillerød i august, og liker liksom å undersøke ting i god tid... :whistle:

Skrevet

Når jeg meldte på til Fredericia nå var det sånn egen del hvor du kunne legge til dokumenter og det funka for meg i hvertfall :whistle:

edit; ang klasse vet jeg ikke, vi har i bruksklasse nemlig.

Skrevet
Regner da med at vofse er rabiesvaksinert? :whistle: Vet ikke hvordan det er med resten da.

Ja selvfølgelig.

Vi var i Danmark i fjor sommer og, men da var det ingen utstillinger som klaffet med ferien.

Skrevet
Ja selvfølgelig.

Vi var i Danmark i fjor sommer og, men da var det ingen utstillinger som klaffet med ferien.

Nja tar ikke sånt med selvfølge lenger jeg altså  :rolleyes:  

men det er bra :) Du får ha lykke til ihvertfall! Når i august var det? :whistle:

Skrevet
Når man skal stille hund i Danmark første gang, er det da samme system som i Sverige at man må sende kopi av stamtavle i god tid i forveien?

Og har jeg forstått det riktig i tidligere tråder at en hund som er N SUCH må stille i åpen klasse for å kunne få CERT og bli Dansk champion?

Vurderer Hillerød i august, og liker liksom å undersøke ting i god tid... :whistle:

Du må i hvert fall stille i åpen klasse for å kunne konkurrere om cert. Hunden må også være champion i annet land for å få tittelen, certet er ikke hvilende - men det er jo ikke noe problem med Uch'en din.

Jeg klarer ikke å huske at jeg sendte inn kopi av stamtavla før jeg var i Danmark i fjor, men ta det med en klype salt.

Skrevet

Har jeg skjønt det Danske reglementet riktig når jeg leser at det holder med CERT fra nasjonal utstilling for å få et championat når hunden alt er N SUCH?

Skrevet

Cert er cert i alle andre land enn Norge. Så ja - et cert fra en nasjonal utstilling i Danmark (eller en spesial) er akkurat like bra som et fra en internasjonal utstilling - de teller til champ. hvis man har en allerede N UCh.

Men vær obs på aldersgrensen - de har ikke hvilende cert der lenger, så man kan ikke ta det danske cert'et i junior/unghundklasse, og så blir det tellende når man får sin N UCh tittel etter 2 års alder.

Det danske certet (og det svenske) må tas etter fylte 2 år. (Sjekk om det gjelder akkurat DIN rase først, selvsagt)

Susanne

Skrevet
Cert er cert i alle andre land enn Norge. Så ja - et cert fra en nasjonal utstilling i Danmark (eller en spesial) er akkurat like bra som et fra en internasjonal utstilling - de teller til champ. hvis man har en allerede N UCh.

Men vær obs på aldersgrensen - de har ikke hvilende cert der lenger, så man kan ikke ta det danske cert'et i junior/unghundklasse, og så blir det tellende når man får sin N UCh tittel etter 2 års alder.

Det danske certet (og det svenske) må tas etter fylte 2 år. (Sjekk om det gjelder akkurat DIN rase først, selvsagt)

Susanne

Takk for svar.

Hampus blir 3 år i april, så dette med alderen er ikke et tema.

Kan vel bare drømme om noe slikt for Linus i første omgang, men også han er over 2 år.

Faktisk har jeg fram til i dag ikke koblet dette med nasjonale og internasjonale utstillinger.

Har tenkt hest jeg, og dermed trodd at man ikke kunne stille hund på nasjonale show i utlandet...hehe...

Innen hest kan man kun stille på internasjonale utstillinger i andre land liksom.

Godt å vite det da, for det gir jo langgt bedre utvalg i utstillinger når ferien skal planlegges.

• 2 months later...
Skrevet

Sitter og skal legge inn hundene i den Danske databasen og melde dem på utstilling i Danmark.

Vil jo gjerne ha med titlene til Hampus, men er usikker på om jeg gjør riktig.

For i Norge har Hampus titteltn N UCH for det Norkse championatet, mens det eneste jeg finner på Norsk championat i den Danske databasen er NOCH.

Stemmer dette at de har andre betegnelser, eller er jeg langt ute på viddene når jeg prøver å registrere en tittel...

Samme gjelder jo for det Svenske championatet som også har en annen betegnelse...

Skrevet
Regner da med at vofse er rabiesvaksinert? :lol: Vet ikke hvordan det er med resten da.

I forhold til denne vaksinen, hvor lang tid tar det fra man tar den og til man kan dra til dk?

Skrevet
I forhold til denne vaksinen, hvor lang tid tar det fra man tar den og til man kan dra til dk?

Så snart det har gått 100 dager ette vaksine nr 2 blir blodprøven tatt, og når resultatet foreligger kan man reise inn i feks Danmark.

Veldig tidkrevende egentlig, man må begynne minst et halvår før man skal reise.

Men når alt er ok trenger man bare revaksine innen 1 år, og da er det ingen grenser.

Skrevet
Så snart det har gått 100 dager ette vaksine nr 2 blir blodprøven tatt, og når resultatet foreligger kan man reise inn i feks Danmark.

Veldig tidkrevende egentlig, man må begynne minst et halvår før man skal reise.

Men når alt er ok trenger man bare revaksine innen 1 år, og da er det ingen grenser.

Det skal gå minst 120 dager etter vaksine 2.

Skrevet
Det skal gå minst 120 dager etter vaksine 2.

Ups ja det stemmer.

Sorry.

Men du vet kanskje svaret på det andre jeg spurte om, angående titlene i Danmark?

Skrevet
Dumme Dk som må være så vanskelige :lol:! **** også!

Er det ikke Norge som er vanskelig da?

Krever de rabiesvaksnie for å slippe inn i Danmark egentlig?

Har i grunnen trodd at det er for å få komme tilbake til Norge igjen.

Skrevet
Men du vet kanskje svaret på det andre jeg spurte om, angående titlene i Danmark?

Jeg vet ikke i utgangspunktet, men mener at det i katalogen i Herning sto slik du beskrev, altså at de skriver titlene litt annerledes enn i Norge.

Skrevet
Er det ikke Norge som er vanskelig da?

Krever de rabiesvaksnie for å slippe inn i Danmark egentlig?

Har i grunnen trodd at det er for å få komme tilbake til Norge igjen.

Åja, men hvis det er det, så er jo alt toppen. Nei for ringe dyrlegen å sjkeke tror jeg :lol: Sorry for at jeg OTet i tråden din

Skrevet
Åja, men hvis det er det, så er jo alt toppen. Nei for ringe dyrlegen å sjkeke tror jeg :) Sorry for at jeg OTet i tråden din

Ingen fare. :lol:

Men om du har tenkt deg på sommerferie i Danmark i år, så er nok uansett toget gått.

Vår forrige hund tålte ikke vaksniner, og begrensa oss veldig med tanke på hvor vi kunne feriere med han på lasset.

Så da vi kjøpte gutta vi har nå, hadde vi bestemt at sånn skulle det ikke være.

Så begge to er vaksinert mot rabies.

Skrevet

Alle land står jo fritt til å ha sine egne regler for innførsel av dyr. Danmark er innenfor EU, og av den grunn er jeg rimelig sikker på at de har samme regler som resten av EU (unntatt Sverige).

Da kreves det en vaksine mot rabies + at det skal ha gått en viss tid siden vaksinen er satt (det er 3 eller 4 uker). Ikke noen blodprøver e.l. som kreves.

Norge (og Sverige) har helt egne særkrav (sammen med Storbritt. + +) og har de ekstrakrav (blodprøve) fordi det faktisk er regnet som et rabiesfritt område her.

Vi har heller ikke hatt noen utbrudd med denne dvergbendelormen (derfor må ormekur foretas før import/hjemreise).

Susanne

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...