Gå til innhold
Hundesonen.no

Når man skal stille i Danmark første gangen.

Hampus

Recommended Posts

Når man skal stille hund i Danmark første gang, er det da samme system som i Sverige at man må sende kopi av stamtavle i god tid i forveien?

Og har jeg forstått det riktig i tidligere tråder at en hund som er N SUCH må stille i åpen klasse for å kunne få CERT og bli Dansk champion?

Vurderer Hillerød i august, og liker liksom å undersøke ting i god tid... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig.

Vi var i Danmark i fjor sommer og, men da var det ingen utstillinger som klaffet med ferien.

Nja tar ikke sånt med selvfølge lenger jeg altså  :rolleyes:  

men det er bra :) Du får ha lykke til ihvertfall! Når i august var det? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal stille hund i Danmark første gang, er det da samme system som i Sverige at man må sende kopi av stamtavle i god tid i forveien?

Og har jeg forstått det riktig i tidligere tråder at en hund som er N SUCH må stille i åpen klasse for å kunne få CERT og bli Dansk champion?

Vurderer Hillerød i august, og liker liksom å undersøke ting i god tid... :whistle:

Du må i hvert fall stille i åpen klasse for å kunne konkurrere om cert. Hunden må også være champion i annet land for å få tittelen, certet er ikke hvilende - men det er jo ikke noe problem med Uch'en din.

Jeg klarer ikke å huske at jeg sendte inn kopi av stamtavla før jeg var i Danmark i fjor, men ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cert er cert i alle andre land enn Norge. Så ja - et cert fra en nasjonal utstilling i Danmark (eller en spesial) er akkurat like bra som et fra en internasjonal utstilling - de teller til champ. hvis man har en allerede N UCh.

Men vær obs på aldersgrensen - de har ikke hvilende cert der lenger, så man kan ikke ta det danske cert'et i junior/unghundklasse, og så blir det tellende når man får sin N UCh tittel etter 2 års alder.

Det danske certet (og det svenske) må tas etter fylte 2 år. (Sjekk om det gjelder akkurat DIN rase først, selvsagt)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cert er cert i alle andre land enn Norge. Så ja - et cert fra en nasjonal utstilling i Danmark (eller en spesial) er akkurat like bra som et fra en internasjonal utstilling - de teller til champ. hvis man har en allerede N UCh.

Men vær obs på aldersgrensen - de har ikke hvilende cert der lenger, så man kan ikke ta det danske cert'et i junior/unghundklasse, og så blir det tellende når man får sin N UCh tittel etter 2 års alder.

Det danske certet (og det svenske) må tas etter fylte 2 år. (Sjekk om det gjelder akkurat DIN rase først, selvsagt)

Susanne

Takk for svar.

Hampus blir 3 år i april, så dette med alderen er ikke et tema.

Kan vel bare drømme om noe slikt for Linus i første omgang, men også han er over 2 år.

Faktisk har jeg fram til i dag ikke koblet dette med nasjonale og internasjonale utstillinger.

Har tenkt hest jeg, og dermed trodd at man ikke kunne stille hund på nasjonale show i utlandet...hehe...

Innen hest kan man kun stille på internasjonale utstillinger i andre land liksom.

Godt å vite det da, for det gir jo langgt bedre utvalg i utstillinger når ferien skal planlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Sitter og skal legge inn hundene i den Danske databasen og melde dem på utstilling i Danmark.

Vil jo gjerne ha med titlene til Hampus, men er usikker på om jeg gjør riktig.

For i Norge har Hampus titteltn N UCH for det Norkse championatet, mens det eneste jeg finner på Norsk championat i den Danske databasen er NOCH.

Stemmer dette at de har andre betegnelser, eller er jeg langt ute på viddene når jeg prøver å registrere en tittel...

Samme gjelder jo for det Svenske championatet som også har en annen betegnelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til denne vaksinen, hvor lang tid tar det fra man tar den og til man kan dra til dk?

Så snart det har gått 100 dager ette vaksine nr 2 blir blodprøven tatt, og når resultatet foreligger kan man reise inn i feks Danmark.

Veldig tidkrevende egentlig, man må begynne minst et halvår før man skal reise.

Men når alt er ok trenger man bare revaksine innen 1 år, og da er det ingen grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart det har gått 100 dager ette vaksine nr 2 blir blodprøven tatt, og når resultatet foreligger kan man reise inn i feks Danmark.

Veldig tidkrevende egentlig, man må begynne minst et halvår før man skal reise.

Men når alt er ok trenger man bare revaksine innen 1 år, og da er det ingen grenser.

Det skal gå minst 120 dager etter vaksine 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme Dk som må være så vanskelige :lol:! **** også!

Er det ikke Norge som er vanskelig da?

Krever de rabiesvaksnie for å slippe inn i Danmark egentlig?

Har i grunnen trodd at det er for å få komme tilbake til Norge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet kanskje svaret på det andre jeg spurte om, angående titlene i Danmark?

Jeg vet ikke i utgangspunktet, men mener at det i katalogen i Herning sto slik du beskrev, altså at de skriver titlene litt annerledes enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Norge som er vanskelig da?

Krever de rabiesvaksnie for å slippe inn i Danmark egentlig?

Har i grunnen trodd at det er for å få komme tilbake til Norge igjen.

Åja, men hvis det er det, så er jo alt toppen. Nei for ringe dyrlegen å sjkeke tror jeg :lol: Sorry for at jeg OTet i tråden din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, men hvis det er det, så er jo alt toppen. Nei for ringe dyrlegen å sjkeke tror jeg :) Sorry for at jeg OTet i tråden din

Ingen fare. :lol:

Men om du har tenkt deg på sommerferie i Danmark i år, så er nok uansett toget gått.

Vår forrige hund tålte ikke vaksniner, og begrensa oss veldig med tanke på hvor vi kunne feriere med han på lasset.

Så da vi kjøpte gutta vi har nå, hadde vi bestemt at sånn skulle det ikke være.

Så begge to er vaksinert mot rabies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle land står jo fritt til å ha sine egne regler for innførsel av dyr. Danmark er innenfor EU, og av den grunn er jeg rimelig sikker på at de har samme regler som resten av EU (unntatt Sverige).

Da kreves det en vaksine mot rabies + at det skal ha gått en viss tid siden vaksinen er satt (det er 3 eller 4 uker). Ikke noen blodprøver e.l. som kreves.

Norge (og Sverige) har helt egne særkrav (sammen med Storbritt. + +) og har de ekstrakrav (blodprøve) fordi det faktisk er regnet som et rabiesfritt område her.

Vi har heller ikke hatt noen utbrudd med denne dvergbendelormen (derfor må ormekur foretas før import/hjemreise).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bilder fra tur på Hemnessjøen.
    • My gawd! Tenkte jeg skulle være smart og be Ede om utgangsstilling uten godbit fremme. Han har tatt det på verbal cue uten håndsignal lenge, og har koblet at det fiskes opp godis fra lomma om den ikke er i hånden. Tiden var inne, trodde jeg.  Middagen stod klar i en boks i hylla, men han så meg ikke sette den der, og den har stått der lenge med lokk på, så han koblet ikke fra lukten at det var tid for servering da jeg ba ham i utgangsstilling. Han bare så dumt på meg. Ba flere ganger. Fikk en halvhjertet sitt en halvmeter fra i 90 graders vinkel på håndsignal uten godbit. Han skulet mistenksomt på meg. Ga ham en matbit allikevel for å hinte om at de ville hagle om han bare gjorde som han fikk beskjed om. Ba på nytt om det samme. — Nope, mente Ede om det.  Spin? — Okey da. Sakte, uengasjert, ikke en full rotasjon, men fikk en matbit for den. Twirl? — Fine. Ga en uengasjert, men håpefull twirl.  Fikk matbit for den også. Ba ham om utgangsstilling høyre, fordi jeg tenkte han kanskje var mer interessert i noe han nylig har lært og ikke er lei av. — Ikke interessert. Brukte håndsignal og fikk noe halvhjertet, slapt, tregt, skeivt, og han satte seg seigt for langt bak. Fisket frem en matbit fra boksen allikevel. Målet er å få ham til å forstå at det kommer belønning selv om den ikke er i hånden, det ikke lukter fra lommene og jeg ikke har godbitpung på meg.  Utgansstilling venstre?  — Håner du meg?!  La på håndsignal. — Hvor er maten?! Ede snuste demonstrativt på hånden, så foraktelig og bebreidende opp på meg og FNØS, som for å sette meg på plass om at han ikke er slaven min, it's the other way around, bitch! Jeg "hjalp" ham til posisjon med fysisk makt, eller forsiktig guidance med hendene, alt ettersom en ser det. Han var sur, men tok matbiten for "vel" utført oppdrag.  Så tok jeg en matbit i hånden, og jaggu var det en som våknet, gitt! Kvikk og presis og rask og PÅ som en champion. Ingen slinger i valsen når det var godbit i hånden. Ba ham en gang til uten noe i hånden eller lomma. Han ble sint. Så gjennomført fornærmet av å bli utsatt for the AUDACITY fra meg. Å ***** be ham opptre som en sirkusklovn uten å gi ham lønnsgaranti kunne jeg bare drite og dra for.  You had to be there. Det ansiktsuttrykket hans. Kroppsspråket. Lyden. Ikke snakk om at han ville nedverdige seg til å gjøre triks uten å VITE med absolutt sikkerhet at det ble betalt per triks i en faderlig fart. Resten av middagen står på hylla mens jeg revurderer life choices, metoder og strategier over en kaffe.  Stemningen er til å ta og føle på her backstage i oppløpet til sportskarrieren og det ser mørkt ut for øyeblikket. 
    • Litt kortere tur i dag, med Maps Timeline på. Viste seg at den kortere turen var 44 min uten stans. Ikke rart Ede ble sliten i går.  Det er altså padde flatt rundt her vi bor nå, og Mutterns gamle traver av en hjerne som har navigert i by og kuperte landskap hele livet, den tolker tydeligvis alt synlig som mye nærmere enn det egentlig er. Får mæppe rute i en æpp og sjekke nøyere før vi går nye turveier fremover. Ede har ikke oppdaget verken pinner eller bading ennå, og aner ikke hva slags paradis av et lykkeland mange andre hunder synes han sitter i her.
    • Han er utrolig søt og pen 😍 Jeg hadde slitt veldig med å ikke la det søte kjekkastrynet der få tvinne meg rundt potene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...