Gå til innhold
Hundesonen.no

Når man skal stille i Danmark første gangen.

Hampus

Recommended Posts

Når man skal stille hund i Danmark første gang, er det da samme system som i Sverige at man må sende kopi av stamtavle i god tid i forveien?

Og har jeg forstått det riktig i tidligere tråder at en hund som er N SUCH må stille i åpen klasse for å kunne få CERT og bli Dansk champion?

Vurderer Hillerød i august, og liker liksom å undersøke ting i god tid... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig.

Vi var i Danmark i fjor sommer og, men da var det ingen utstillinger som klaffet med ferien.

Nja tar ikke sånt med selvfølge lenger jeg altså  :rolleyes:  

men det er bra :) Du får ha lykke til ihvertfall! Når i august var det? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal stille hund i Danmark første gang, er det da samme system som i Sverige at man må sende kopi av stamtavle i god tid i forveien?

Og har jeg forstått det riktig i tidligere tråder at en hund som er N SUCH må stille i åpen klasse for å kunne få CERT og bli Dansk champion?

Vurderer Hillerød i august, og liker liksom å undersøke ting i god tid... :whistle:

Du må i hvert fall stille i åpen klasse for å kunne konkurrere om cert. Hunden må også være champion i annet land for å få tittelen, certet er ikke hvilende - men det er jo ikke noe problem med Uch'en din.

Jeg klarer ikke å huske at jeg sendte inn kopi av stamtavla før jeg var i Danmark i fjor, men ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cert er cert i alle andre land enn Norge. Så ja - et cert fra en nasjonal utstilling i Danmark (eller en spesial) er akkurat like bra som et fra en internasjonal utstilling - de teller til champ. hvis man har en allerede N UCh.

Men vær obs på aldersgrensen - de har ikke hvilende cert der lenger, så man kan ikke ta det danske cert'et i junior/unghundklasse, og så blir det tellende når man får sin N UCh tittel etter 2 års alder.

Det danske certet (og det svenske) må tas etter fylte 2 år. (Sjekk om det gjelder akkurat DIN rase først, selvsagt)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cert er cert i alle andre land enn Norge. Så ja - et cert fra en nasjonal utstilling i Danmark (eller en spesial) er akkurat like bra som et fra en internasjonal utstilling - de teller til champ. hvis man har en allerede N UCh.

Men vær obs på aldersgrensen - de har ikke hvilende cert der lenger, så man kan ikke ta det danske cert'et i junior/unghundklasse, og så blir det tellende når man får sin N UCh tittel etter 2 års alder.

Det danske certet (og det svenske) må tas etter fylte 2 år. (Sjekk om det gjelder akkurat DIN rase først, selvsagt)

Susanne

Takk for svar.

Hampus blir 3 år i april, så dette med alderen er ikke et tema.

Kan vel bare drømme om noe slikt for Linus i første omgang, men også han er over 2 år.

Faktisk har jeg fram til i dag ikke koblet dette med nasjonale og internasjonale utstillinger.

Har tenkt hest jeg, og dermed trodd at man ikke kunne stille hund på nasjonale show i utlandet...hehe...

Innen hest kan man kun stille på internasjonale utstillinger i andre land liksom.

Godt å vite det da, for det gir jo langgt bedre utvalg i utstillinger når ferien skal planlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Sitter og skal legge inn hundene i den Danske databasen og melde dem på utstilling i Danmark.

Vil jo gjerne ha med titlene til Hampus, men er usikker på om jeg gjør riktig.

For i Norge har Hampus titteltn N UCH for det Norkse championatet, mens det eneste jeg finner på Norsk championat i den Danske databasen er NOCH.

Stemmer dette at de har andre betegnelser, eller er jeg langt ute på viddene når jeg prøver å registrere en tittel...

Samme gjelder jo for det Svenske championatet som også har en annen betegnelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til denne vaksinen, hvor lang tid tar det fra man tar den og til man kan dra til dk?

Så snart det har gått 100 dager ette vaksine nr 2 blir blodprøven tatt, og når resultatet foreligger kan man reise inn i feks Danmark.

Veldig tidkrevende egentlig, man må begynne minst et halvår før man skal reise.

Men når alt er ok trenger man bare revaksine innen 1 år, og da er det ingen grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart det har gått 100 dager ette vaksine nr 2 blir blodprøven tatt, og når resultatet foreligger kan man reise inn i feks Danmark.

Veldig tidkrevende egentlig, man må begynne minst et halvår før man skal reise.

Men når alt er ok trenger man bare revaksine innen 1 år, og da er det ingen grenser.

Det skal gå minst 120 dager etter vaksine 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme Dk som må være så vanskelige :lol:! **** også!

Er det ikke Norge som er vanskelig da?

Krever de rabiesvaksnie for å slippe inn i Danmark egentlig?

Har i grunnen trodd at det er for å få komme tilbake til Norge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet kanskje svaret på det andre jeg spurte om, angående titlene i Danmark?

Jeg vet ikke i utgangspunktet, men mener at det i katalogen i Herning sto slik du beskrev, altså at de skriver titlene litt annerledes enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Norge som er vanskelig da?

Krever de rabiesvaksnie for å slippe inn i Danmark egentlig?

Har i grunnen trodd at det er for å få komme tilbake til Norge igjen.

Åja, men hvis det er det, så er jo alt toppen. Nei for ringe dyrlegen å sjkeke tror jeg :lol: Sorry for at jeg OTet i tråden din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, men hvis det er det, så er jo alt toppen. Nei for ringe dyrlegen å sjkeke tror jeg :) Sorry for at jeg OTet i tråden din

Ingen fare. :lol:

Men om du har tenkt deg på sommerferie i Danmark i år, så er nok uansett toget gått.

Vår forrige hund tålte ikke vaksniner, og begrensa oss veldig med tanke på hvor vi kunne feriere med han på lasset.

Så da vi kjøpte gutta vi har nå, hadde vi bestemt at sånn skulle det ikke være.

Så begge to er vaksinert mot rabies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle land står jo fritt til å ha sine egne regler for innførsel av dyr. Danmark er innenfor EU, og av den grunn er jeg rimelig sikker på at de har samme regler som resten av EU (unntatt Sverige).

Da kreves det en vaksine mot rabies + at det skal ha gått en viss tid siden vaksinen er satt (det er 3 eller 4 uker). Ikke noen blodprøver e.l. som kreves.

Norge (og Sverige) har helt egne særkrav (sammen med Storbritt. + +) og har de ekstrakrav (blodprøve) fordi det faktisk er regnet som et rabiesfritt område her.

Vi har heller ikke hatt noen utbrudd med denne dvergbendelormen (derfor må ormekur foretas før import/hjemreise).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...