Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløe og allergi

Huldra

Recommended Posts

Hvor mye klør hunden din/hvor mange ganger for dagen?

Hvor klør hunden din?

Merker du om hunden noen ganger klør mer eller mindre; er det noen grunn til dette (eks: klør mer når mye

støv/pollen i lufta, om natta, om vinteren/sommeren, når den har spist ___, før/under/etter løpetid osv)?

Har hunden blitt testet for/fått påvist allergi, og hva ble resultatet?

Hvordan ble allergi påvist/testet (blodprøve - type?, "dyrlegen sa det")?

Hvis den har fått diagnosen allergi:

Hvorfor testet du hunden din/hvorfor har den fått diagnosen?

Har den andre symptomer på allergi; i tilfelle hva?

EDIT: Gjør du noe for å begrense allergien? Hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å svare på dette, fordi det er veldig opp og ned... Men jeg kan ta de siste 1-2 ukene bare da.

Nå ser jeg henne kanskje klø seg 1-2 ganger pr dag, MAKS.

Hvor klør hunden din?

Oppunder armhulene og litt på sida.

Merker du om hunden noen ganger klør mer eller mindre; er det noen grunn til dette (eks: klør mer når mye

støv/pollen i lufta, om natta, om vinteren/sommeren, når den har spist ___, før/under/etter løpetid osv)?

Hu klør definitivt mer om hu har hatt lange innedager, ikke stått ute i bånd noe tid, lite aktivisert, ligget i bur med tykke tepper/dyner. Men ingen forskjell på dag/natt som jeg har merket. eller, det vil si.. Hu sover om natta da. Og de gangene hun har sovet i senga, så klødde hu ikke i det hele tatt da.

Og det ble værre når hu fikk tørrfor.

Ja, testet og påvist allergi for lagermidd og husstøv

Blodprøve

fordi hun til tider klødde seg så huden ble rød. Slikket labber så de ble røde osv.

Nei.

Edit: svare på siste spørsmål som ble lagt til:

Gjør du noe for å begrense allergien? Hva?

Ja, Bridie sover nå hovedsaklig på stua, uten bur. Vi har byttet ut senga hennes i stoff, til en Bia Bed. Vi støvsuger oftere enn før. Og prøver å bade Bridie ca 1 g pr uke. (nå er det riktig nok 2 uker siden pga kulde). I tilegg prøver jeg å la henne stå ute i bånd minst 1 time pr dag, helst to, for å bedre pels og hud på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la til et nytt spørsmål. :)

Dette gjelder for det siste året, om ikke lenger (kan ikke snakke om så mye lenger for Aynï sin del da. :)

Tulla & Aynï: Toppen en eller to ganger for dagen antar jeg, i grunnen veldig lite, ikke noe jeg legger merke til. Jeg klør betydelig mye mer, for å si det sånn, og jeg er ikke allergisk.

Hvor klør hunden din?

Tulla: i/bak ørene, gnafser seg av og til ellers på ryggen eller siden.

Aynï: på nakken/skulderen, gnafser seg av og til på ryggen.

Merker du om hunden noen ganger klør mer eller mindre; er det noen grunn til dette (eks: klør mer når mye støv/pollen i lufta, om natta, om vinteren/sommeren, når den har spist ___, før/under/etter løpetid osv)?

Tulla & Aynï: nei, merker ingen forskjell. Selv da støvsugeren vår var dau i flere uker, eller når de sover i senga, så blir det ikke mer kløe. Har heller ikke merket noe når de i perioder har fått tørrfôr eller annen mat. De kan spise omtrent hva som helst, og reagerer i alle fall ikke med kløe på endringer i maten (derimot er det ikke så lurt å gi fryktelig mye svinebein til Tulla, da blir magen litt løs).

Tulla: ja, hun har fått påvist allergi mot husstøvmidd og lagermidd, og mulig fôrallergi.

Aynï: nei

Tulla: standard, relativt billig blodprøve da hun var rett over året

Aynï: ikke testet (vurderer å teste, bare for å teste en hund uten symptomer)

Tulla: Fordi dyrlegen mente jeg skulle gjøre det på bakgrunn av at jeg sa Tulla klødde endel under kjønnsmodning. I tillegg hadde hun endel ørevoks dyrlegen tolket som ørebetennelse, pluss noen prikker på magen som viste seg å være skitt og lort, men som dyrlegen trodde var noe "farlig". Under kjønnsmodning fikk hun antageligvis dårligere immunforsvar som førte til kløe som i perioder var ganske intensiv. Jeg var også så dum (seriøst!) at jeg mistolket det at hun likte å bli klødd på hoftene/rumpa som et tegn på at hun klødde. :whistle:

Nei, det vil jeg ikke påstå. Om dyrlegen mener skitt-prikker er et symptom, so be it. Hun kan derimot ha ting som kanskje kunne vært tolket som symptomer på allergi, men som jeg mener at ikke stammer fra allergi, men kommer av andre faktorer som det er naturlig å reagere på, allergi eller ikke. F.eks vinterflass pga tørr inneluft; man trenger ikke ha allergi for at man skal få flass av tørr luft, rennende øyne når hun oppholder seg i støvete stall over lengre tid (mange timer om dagen), men siden hunden allerede har en allergi-diagnose, vil nok folk ofte sette dette i samme bås og si det stammer fra allergi.

Jeg mener personlig at hun ikke har mer allergi enn hvilken som helst annen hund, og jeg gjør ikke noe for å begrense den. At jeg fôrer med det jeg gjør har ikke noe med allergi å gjøre, men overbevisning. Men jeg driver ikke og rundvasker huset to ganger i uka, eller holder på med overdreven støvsuging, jeg har ingen planer om å bytte ut stoff-sofaen til skinnsofa, nekte de å ligge i seng/sofa osv. Jeg har faktisk aldri vasket en eneste hundeseng (og alle er i plysj/fleece/mykt stoff), og tepper i bilbur blir vasket hvis de er skitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Så lenge han ikke har fått i seg noe han reagerer på eller det ikke er pollen i luften, er han stort sett kløfri. Men likevel blir det vel litt ekstra kløe ca en gang i uken.

Hvor klør hunden din?

Mest bak på sidene, i midjen, liksom.

Han klør mer når han har fått i seg ting han reagerer på og antakelig mer i pollensesongen, men har bare hatt en pollensesong med påvist allergi, så er ikke sikker.

Ja, det er blitt tatt to tester. Den første viste ikke allergi, den andre viste allergi mot en rekke ting.

Den første testen var en prikktest hos veterinær, den gav ikke utslag på allergener. Sendte senere inn serum til en klinikk i utlandet og den hadde utslag på flere ting.

Han fortsatte å klø mye etter behandling mot lus, noe jeg ikke anså som normalt.

Røde øyner de periodene det klør, samt matterre pels.

Jeg gir ham ikke de matvarene han reagerer på, lar ham ikke ligge på ull eller ha dekken med ull siden han reagerer på det, samt bader ham mye i rent vann på sommeren for å få ut pollen av pelsen. Ellers ser det ut for at jevnlig, høy aktivitet holder det sånn høvelig i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mye, men ikke så det er alvorlig eller noen stor plage.

Hvor klør hunden din?

Labber, men også litt resten av kroppen.

Når det ikke har blitt støvsugd på en stund

Jepp, hun har en liten grad av støvallergi og for sengemidd

Oj, sendte inn masse prøver til et eller annet labratorium. begynner å bli en stynd siden, så husker ikke heelt

Fordi hun bet kraftig på labbene, og ble veldig sår

Gir atarax tablett morgen og kveld og gir sensible fòr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller ikke, men siden nesten alle røyter, så klør de seg litt.

*Vår første akita hadde kløe

Hvor klør hunden din?

Mest rundt hals og nakke, men litt bak albuen og langs brystkassen.

*Den som hadde kløe var mest opptatt av labber og ører

De klør stort sett bare når de røyter. Ellers kommer kløe stort sett av insektstikk. Et par av dem virker som de klør seg av gammel vane. Et par av dem klør seg helt sikkert når de tenker på noe.

*Kløen ble verre ved kontakt med asfalt, myrvann, saltet vei, enkelte typer grus

Ingen av de jeg har i dag er testet, selv om de av og til klør seg

*Diagnose Atopisk et eller annet (husker ikke, det er 12 år siden)

Hadde en hund med hudproblemer som blant annet ble testet for allergi via utvidet blodprøve. Og hun var IKKE allergisk mot papegøye :whistle: og ikke noe annet heller...

*Påvist fra biopsi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun klør seg vel 2-3 ganger daglig.

Hvor klør hunden din?

Ører, snute, slikking på labber

Har lagt merke til at hun klør en del ekstra om morgenen, muligens fordi hun sniker seg opp i sengen og dermed får støvmidden festet seg i pelsen.

Hunden er påvist husstøv-allergi.

Blodprøve.

Hun klødde en del på potene over tid, og fikk gjevnlig ørebetennelser med påvist sopp og gjær. Jeg spurte veterinæren om ikke hun kunne ha allergi ettersom hun hadde symptomene på det, men veterinæren sjekket huden og synten den så grei ut, så hun utelukket allergi KUN på bakgrunn av det...! Da det gikk så langt at hun fikk hudbetennelse på undesiden av halen, valgte veterinær å ta blodprøve.

Utenom kløe, så er hun mye plaget med ørebetennelse og mye voks i øregangene.

Hun får Atarax (anti-histaminer) to ganger daglig, bades med spesialshampoo etterfulgt med spraybalsam 1-2 ganger i uken, sover på Bia-Bed og får tilskudd av Omega-3. I tillegg støvsuges det og pusses støv ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, jeg har ikke telt.. Men tja, det varierer litt, ca 10-15 ganger kanskje?

Hvor klør hunden din?

"Armhulene", labber, oppover bakbeina og rundt haleroten. En sjelden gang på sidene og ryggen.

Hun er bedre når hun er mye ute, samt når det er tørrere i været (det vil si at hun ikke er våt når hun kommer inn.).

Ja, testet med et lite utslag på innendørsallergener.

Blodprøve.

Kløingen, samt gulbrunt seigt flasslignende greier mellom tærne, i armhulene og ved halen.

Nei, ikke annet enn det som er nevnt overfor.

Vi bader jevnlig med spesialshampo, samt at jeg prøver å unngå at hun går våt over lengre tid. Muligens hadde hun vært bedre om hun ikke sov i sengen, men det har jeg ikke prøvd foreløpig.

Edit: endret litt på antall kløinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Hundene klør ikke mye.

Hvor klør hunden din?

Jølle har lett for å få ørevoks så han klør i ørene, og begge klør under halsbåndet. Jølle har også problemer med analkjertlene så han slikker seg mye bak i perioder når vi ikke har tømt dem på en stund.

Merker ingen forskjell, untatt når Jølle plages litt med ørene sine da.

Ingen av hundene er testet, og ingen virker allergiske.

Ang. ørene til Jølle sjekker vi dem jevnlig, og renser om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina klør litt. Kanskje en tre fire ganger om dagen.

Hvor klør hunden din?

Hun klør i ørene, nakken/ansiktet, og litt på hoftene/halefestet.

Dina klør som regel mest når hun våkner på morgenen, og ellers hvis hun kjeder seg. Hun klør aldri når hun er i aktivitet.

Dina har vært hos veterinær og allergi er et tema, men ikke blitt sjekket med blodprøver fordi vi må vente til hun er ett år.

Hun så på huden til Dina og syntes hun virket litt rød og irritert i huden. Likevel var det nok mest fordi jeg forklarte hvor ofte hun klør og min bekymring ift allergi.

Jeg skal teste henne når hun blir ett år. Jeg tester henne fordi jeg er hysterisk for allergi og fordi det bekymrer meg at hun klør.

Nei hun har ikke andre symptomer enn lett kløe.

Jeg har kuttet ut v&h fordi vet mener hun reagerer på protein... Jeg har fóret med eukanuba valpefór frem til nå, men tenkte jeg skulle gå over til Hill's allergifór nå som hun er 9mnd. De har ikke valpefór, men jeg tror det går greit å gi henne det fóret likevel nå, siden hun er av en liten rase.

Hva har det seg at så mange hunder har påvist allergi?

Jeg tenker at veldig mange mennesker ville også fått påvist allergi om vi tok blodprøver for å sjekke ut alt mulig vi kan være allergisk mot. Likevel plages de fleste ikke nevneverdig av det.

Jeg synes dette er et fryktelig interessant tema. Allergi er et voksende problem i hundeverden, hvorfor har nesten "alle" hunder allergi mot et eller annet?

Har noen skikkelig god erfaring med fór eller behandling som virkelig har hjulpet hunder som har vært veldig plaget av allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det jeg mente også... Derfor jeg byttet til v&h når Dina begynte å klø... Jeg fikk streng beskjed av vet å slutte med det fordi hun mente at hun reagerte på proteiner...

Veldig få veterinærer som anbefaler v&h... Tror de vet for lite om det. Vet'n vår spør ca hvergang vi er innom åssen mat Bri får, for han skryter så av pelsen hennes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina klør litt. Kanskje en tre fire ganger om dagen.

Dette er ikke bekmringsverdig! Gratulerer Marit, du har en helt normal hund! (de klør innimellom)

Det var akkurat det jeg mente også... Derfor jeg byttet til v&h når Dina begynte å klø... Jeg fikk streng beskjed av vet å slutte med det fordi hun mente at hun reagerte på proteiner...

Jeg vet ikke om jeg ville hørt så mye på en veterinær som reagerer på at en hund klør seg et par ganger om dagen... Spesielt når den hauser opp en allerede altfor bekymret eier.

Slapp av Marit. Dette kommer til å gå helt fint. :)

*hente energi til å svare på spørsmålene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt normalt tror jeg. Mellom fem og ti ganger om dagen? (Han går på kortison)

Hvor klør hunden din?

På sidene, ryggen, på halsen og i trynet. Og han knørver seg i pelsen om jeg klør ham de plassene han ikke kommer til.

Merker du om hunden noen ganger klør mer eller mindre; er det noen grunn til dette (eks: klør mer når mye støv/pollen i lufta, om natta, om vinteren/sommeren, når den har spist ___, før/under/etter løpetid osv)?

Han klør mindre når han får medisinen sin. Ellers klør han mindre etter vi kuttet ut fisk. Og det var definitivt ikke et sjakktrekk den ene gangen matmor klønet det skikkelig til og dusja den stakkars hunden med head&shoulders... *klaske panne*

Ellers kan han reagere med diare ved visse typer bein.

Nei.

Ved at matmor bruker sunn fornuft. Jeg trenger ingen blodprøve for å vite at Charliebassen er allergisk.

Ja, det vil jeg da si. Om han ikke får medisinene sin så er tendensen at en eller flere av følgende ting skjer,

Han klør mye, han får også masse vabler i huden. Noen ganger kommer det små kviseaktige nupper, spesielt på magen. Han slikker seg voldsomt på potene og kan også få sår på de som han helst ikke vil gå på. Han utvikler hudinfeksjoner som må antibiotikabehandles i tillegg til kortison.

Og han lukter døden fra kjeften innimellom.

Han får medisiner. Han vaskes fast en gang i uka. Han ligger på allergivennlig seng. Vi har også kjøpt skinnsofa til oss selv. Han råfôres selvsagt.

Vi støvsuger så ofte vi gidder uten at vi ønsker å la husarbeid styre hverdagen.

Huff. Dette var bare trist. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han ikke har fått noe han ikke skal ha er det som normalt.

Når han HAR fått noe han ikke skal ha, klør han jevnlig gjennom dagen, og mer intenst.

Antall ganger kan jeg ikke si noe om, jeg teller ikke.

Hvor klør hunden din?

Tja, overalt? Er vel særlig nakke/rygg og på bena.

Klør mer om sommeren hvis han har vært for mye våt (våteksem).

Nei.

Sunn fornuft. Med de riktige tiltakene (kutte ut alt av korn, annet enn kli, samt tørke godt om sommeren) er han symptomfri, dermed gav diagnosen seg selv.

Om han ble testet for allergi er jeg sikker på at han ville vært allergisk mot både støv, gress, og katter, så jeg ser ikke helt verdien.

Ikke diagnostisert av dyrlege, men symptomene var kløe ved inntak av tørrfôr, samt sår i armhulene om sommeren.

Får fort sopp i ørene om de ikke holdes rene.

Allergisk mot penicillin.

Ligger unna alt av korn, har fôret med V&H siden han var valp, men kuttet ut tørrfôrtilskuddet da han begynte å klø (mistenker glutenallergi!), samt passer på å unngå at han blir gående våt (for eksempel ta av redningsvest når hunden skal bade er lurt fant jeg ut :rolleyes: ).

Han fikk en soppinfeksjon i hele huden etter en antibiotikakur, brukte malaseb sjampo.

Ellers ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Mari. Jeg er så redd for at hun skal bli allergisk pga en hund jeg hadde tidligere som tilslutt måtte avlives pga helt enorm hudkløe. Jeg har veldig lyst til å fóre Dina på v&h, men så vil man jo også følge veterinærens råd... Jeg kan jo prøve å fóre henne på det igjen og se hva som skjer. Hun fikk mye bedre matlyst og liker det veldig godt. Tørrfór er jo gørr da, det har jeg ingen problemer med å forstå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Mari. Jeg er så redd for at hun skal bli allergisk pga en hund jeg hadde tidligere som tilslutt måtte avlives pga helt enorm hudkløe.

Jeg skjønner at du er redd. Tro meg, jeg er rimelig skadet selv. Men hunden din viser ingen symptomer på å være allergisk! Så slapp av og nyt hunden din. Å klø seg et par ganger om dagen er helt normalt, det er sånn det skal være. Å være litt rød i huden i en stresset situasjon som det å være til dyrlegen faktisk er, er også helt normalt. Slutt å vær engstelig og nyt livet med frisk hund!

Chillax. Dina har det fint, og dette kommer til å gå bra. :banana:

Om du har lyst til å fôre hunden på Vom og Hundemat så gjør du det. Du vet mer om din hund enn hvilken som helst veterinær i landet, og du har nok kunnskap til å ta et informert valg om dette selv. :yes: Det er faktisk ikke veldig dramatisk å velge å råfôre hunden sin. Om hun ikke responderer på det så ser du det fort nok, og da kan du evt ta henne av igjen. Du gjør ingenting du ikke kan gjøre om igjen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Mari. Jeg er så redd for at hun skal bli allergisk pga en hund jeg hadde tidligere som tilslutt måtte avlives pga helt enorm hudkløe. Jeg har veldig lyst til å fóre Dina på v&h, men så vil man jo også følge veterinærens råd... Jeg kan jo prøve å fóre henne på det igjen og se hva som skjer. Hun fikk mye bedre matlyst og liker det veldig godt. Tørrfór er jo gørr da, det har jeg ingen problemer med å forstå..

vår hund er allergisk mot typer midd +++ og vi har valgt å gå over på vom og hundemat igjen..noe vår vet også missliker litt, men hun har skjønt hva vi mener så kommer hun ihvertfall med råd tilpasset oss...vi skal helst ikke bruke for mye storfekjøtt for det noe med proteinene og veldig mange dyr er vist litt følsomme mot det...

og i tørrfòr er det faktisk masse midd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien min klør....

Vanskelig å si, fem til ti ganger om dagen, eller mer...

Hvor klør hunden din?

På innsiden av bakbena, på utsiden av det ene kneet på bakbenet (!), rundt urin- og endetarmsåpningen.

Ja, klør sent på kveld, og klør grytidlig morgen (hun våkner i fire-tiden av at hun må klø....)

Testet for alt av innendørs og utendørs allergener med negativt resultat.

Holder på med utredning/elimineringsrunde for fórallergi.

Blodprøve til Dr. Baddakys, den dyre utgaven...

Desperat, vedvarende kløe i ca tre måneder, utslett som småkviser som ble slikket til blods og ble til store infeksjoner. Har gått på tre eller fire antibiotikakurer for å få bukt med betennelsene, samtidig som hun ble satt på Prednisolon.

Så nå er vi underveis i utredning, vi vet ikke om det er allergi... Utifra det jeg forstår kan det hende at blodprøven viser negativt fordi hunden ennå er ung (10 mnd. ved prøvetaking).

Nei.

Gir Prednisolon annenhver dag, prøver nå Atarax i en ukes tid.

Går på en elimeringsdiett med RC Hypoallergenic fór, ferdig med 5 uker, 7 uker igjen...

Gir Dr. Baddakys fiskeolje i tillegg til tørrfór.

Har ikke satt henne på V & H nå. Hun fikk dette som valp og da reagerte hun på valp- og laksefór. Hun er veldig glad i V & H, men i denne perioden kjører vi hardt på tørrfór iht. veterinærens anbefalinger. Både ift. at det kan være protein som er utslagsgivende og fordi at V & H gjør henne god og rund...

Råd:

Forøvrig ganske frustrerende å ha en hund som kanskje er allergisk, fryktelig kjedelig å ikke vite når jeg ser at hunden sliter med kløe. Tar imot alle gode råd! (men trenger ikke råd om våtfór i denne fasen :icon_redface: )

Vurderer også å kjøpe BiaBed til begge hundene, må bare finne det rimeligste alternativet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet for alt av innendørs og utendørs allergener med negativt resultat.

Holder på med utredning/elimineringsrunde for fórallergi.

Hvor gammel var hun når hun ble testet? (ehh, det er en hun, er det ikke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Hun klør seg kanskje 3-7 ganger om dagen.

Hvor klør hunden din?

Halefestet, låra på bakbena og i rompa. (Sist nevnte pga en liten hudinfeksjon hun fikk før jul. Den er "selvforskyldt" og garantert ikke allergirelatert. Selve infeksjonen er borte, men vanen sitter der enda.)

Egentlig ikke. Hvis jeg er slapp med støvsuging hender det at det blir litt mer, men ikke ekstrem forskjell.

Nei.

Nei

Ettersom jeg tidligere har hatt en veldig, veldig allergisk hund er jeg litt nøye med at det er lite støv inne og støvsuger ganske ofte. Ellers sørger jeg for at matskåler o.l. er rene, at hun er ren og fin i pelsen (men dusjer henne stort sett aldri, bare børster og skyller bort eventuell møkk) og fôrer på noe som tydelig fungerer for henne. Sørger også for at hun får være mye ute så pels og hud får utviklet seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var hun når hun ble testet? (ehh, det er en hun, er det ikke?)

Joda, Buffy er en hunn :) , og prøven ble tatt nå for seks uker siden, da var hun 10 mnd. Men jeg skjønner at resultatet ikke nødvendigvis behøver å være korrekt og at jeg kanskje må teste henne igjen om ett års tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Buffy er en hunn :) , og prøven ble tatt nå for seks uker siden, da var hun 10 mnd. Men jeg skjønner at resultatet ikke nødvendigvis behøver å være korrekt og at jeg kanskje må teste henne igjen om ett års tid?

Ja, var det jeg tenkte på... Vi testet jo vår Buffy da hun var året, men fikk negativt på alt. testet på nytt i 2 års alderen, og da med utslag på flere ting. Hu klødde jo hele tida.

Så det er jo verdt å ha i bakhodet :)

Men, miff.... Syns det begynner å bli fler og fler aussier som klør jeg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...