Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kommer valpis til å veie som voksen?


Recommended Posts

Hvis denne tråden er plasser feil, ber jeg at moderatorer vennligst plasserer den riktig. :P

Valpisen min veier nå ca. 3.7kg (skal veie henne eksakt når jeg kommer hjem fra jobb) og er nesten 4 måneder. Dvs. hun fyller den 19. februrar.

Det jeg lurer på er hvor mye hun kommer til å veie (sånn ca) når hun blir voksen. Hun er en Phalene (papillon) og rasestandarden der sier 1,5-5kg for tisper. Men jeg syntes jo allerede hun begynner å snike seg ditover. Hun er forresten ca. 25cm høy, skal også måle dette mer eksakt når jeg kommer hjem.

Er det noen som har lyst å gjette litt for meg hvor mye jeg kan vente. Eller evt. husker hvor mye deres valp veide når den var 4 måneder gammel?

Gjerne del med andre raser og andre størrelser. Kan jo kanskje være litt morsomt for andre å se også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DS har man en liten tommelfingerregel som sier at man plusser på 5 cm fra den dagen de er 4 måneder. Stemte helt nøyaktig på C - hun var 25 cm som 4 måneder gammel og er nå 30 cm. Dvs minimumshøyde ifølge rasestandarden, og hun veier også rett over minimumsvekt (standarden sier 4,5 kg minimun - C er 4,7).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at hun havner i det øvre sjiktet, altså nærmere 5 kilo hvis hun veier 3,7 nå. Men jeg aner ingenting om rasen jeg da, bare ett gjett. Vet ikke når de er ferdig utvokst heller. Tror Casper sluttet å legge på seg (vet ikke med sikkerhet, bare gjetter etter hva jeg har sett) sånn ca da han var 10 mnd? 33 kilo nå iallefall. Da han var 5 mnd veide han ca 14 tror jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utroooolig vanskelig å si slike ting tror jeg :P

My veide jo mindre enn de fleste papillons og phalener veier når de blir født (hun veide 133g), men nå er hun 17kg :P

Når hun kom til meg som 8 uker gammel valp veide hun 3kg. Plutselig veide hun 10kg. Plutselig veide hun 16kg! Og nå veier hun 17 *ler* Jeg ble nesten redd for at jeg skulle få en giga-aussie eller noe siden hun vokste så mye og raskt, men det ga seg jo da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir nok av de litt større phalenene da ja!

Quattro (papillon) veier akuratt 3 kg nå (etter han har spist! :icon_confused: )

Husker desverre ikke hvor mye han veide som 4 mnd gammel valp, men det var ikke mye...! Han var 900 gram når vi hentet han når han var 8 uker.. og han er treeeig i utviklingen. Har lagt stabilt på 2,8 nå i mange mnd, men pluttselig er han oppe på 3 kg! :happy:

Quattro er forresten akuratt 2 år nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva valper veier, trenger ikke å ha noe som helst med hvor store de blir når de blir voksne. Tulla veide hele ti (10!) kg da hun var ni uker, og det er giga-svært til springer å være, de pleier å være en ca 5-7kg rundt leveringsalder. Veide henne i går, og da var hun 19,5kg, altså betydelig lettere enn springere flest, som gjerne ligger på nærmere 22-25 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har du het rett i.

Men på papilloner finnes de jo i to størrelser, og man ser tidelig om de tilhører de minste, eller de opp mot 5 kg. Om benbyggningen er solid, og tung, eller liten og nett, så ser man jo litt ann hvordan valpen blir. Min er helt lik sin far i benbyggningen, mens de tre søskenene er lik moren. Min hund er som sagt 3 kg, tynn, lav, spinkel, og feminin, mens de søskenene er tyngre, kraftigere plugger. :blink:

Spennende blir det iallefall å se hvordan hunden din blir. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...