Gå til innhold
Hundesonen.no

hund i flexi bånd over veien, og eier 3 meter bak..

Ross

Recommended Posts

Det var ett av mange problemer jeg har ramset opp i ulike tråder om flexibåndet. Jeg var sikkert idiot som ikke klarte å trykke på stoppknappen i tide, eller så det bikkja så, så jeg kunne gitt en "være her" kommando til henne, men det gjør ikke båndet noe bedre. Rekk opp hånda de som har brent seg selv eller andre på den lina. Resten av problemene har jeg jo erfart via andres bruk, fordi jeg ikke bruker det selv.

Rekker ikke opp hånda..

Det er flott at 2ne og sikkert en haug andre bruker flexiline med vett. Jeg har da også luftet andres hunder med flexiline innimellom, men syns det er svært ubehagelig med denne klumpen med et fiskesnøre i. Jeg ser heller ikke den store nytteverdien av å være "liksomløs".

Så fra å ha gått fra å være en idiotboks ingen kan bruke, så er vi nå enige om at jeg og sikkert en haug med andre faktisk KAN bruke flexiline med vett? Fremskritt, fremskritt!

- Og nytteverdien av å være "liksomløs" er stor om man f.eks har en hund som kan "liksom-innkalling", eller en hund som syns det er morsomt med "liksom-joggerjakt", eller en hund som er "liksom-hundeaggressiv", eller en hund med "liksom-løpetid", eller hund som er i "liksom-pubertet" og kan leke "ha ha, jeg er løs liksom"-leken.

Hva er det med flexibrukere som får dere til å bli så sure fordi andre ikke liker å bruke det, eller å møte andre som bruker det, fordi de da stort sett møter en hund med eier på avveier. Flexibrukere foren eder og vis meg at min kritikk er grunnløs for fremtiden. Intet ville glede meg mer.

Hva det er med oss flexibrukere som blir sure for at andre ikke liker å bruke det? Du har misforstått noe veldig, vel? Det man blir sur for, er jo at man blir tatt for å være en idiot (ref. idiotboksen, vettu?) bare fordi man har en plastdings med ei snor i i hånda.. Eller at folk går ut fra at man driver med selvskading og brennmerking av andre fordi at de selv ikke fikser den før nevnte idiotboksen..

Det blir for teit å skylde på båndet. Om du møter en idioteier med idiotlangline på idiotbikkja si, så er vi alle enige om at det ikke er LANGLINA som er problemet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Eniiiig, men jeg har fortsatt et ekstra stort hat på flexiliner. Klart, jeg har møtt gærne hundefolk i mange varianter, med rare bånd, korte bånd, lange bånd, uten bånd, og alle kan være like idioter, jeg er sikkert en idiot selv, men flexilina er liksom hat-båndet i min lille boble.

Jeg kan bare ikke begripe at det går an å hate en spesiell type hundebånd! :D

Særlig når du sier at du har møtt gærne hundefolk med alle slags typer bånd, som ikke har kontroll på hundene sine.

I dag, de bikkjene og jeg gikk tur, møtte jeg en fyr med et helt vanlig, men ganske langt hundebånd, festet til en diger berner sennen som han ikke hadde noen kontroll over. Den raste bort til mine hunder med mannen på slep. Jeg hadde ropt mine hunder på plass, (ja, det går faktisk an, selv med Flexibånd!) :D Hunden snurret det helt vanlige båndet rundt bena mine så jeg ramlet. Vel, det var en trivelig hund egentlig, så det ble hilsing og lek med mine hunder. Men skulle jeg kanskje ha spurt ham hvilken type bånd det var han hadde, slik at jeg kunne legge det for hat??

Det er ikke båndene det er noe i veien med, men mennesket som holder i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke begripe at det går an å hate en spesiell type hundebånd! :D

Særlig når du sier at du har møtt gærne hundefolk med alle slags typer bånd, som ikke har kontroll på hundene sine.

I dag, de bikkjene og jeg gikk tur, møtte jeg en fyr med et helt vanlig, men ganske langt hundebånd, festet til en diger berner sennen som han ikke hadde noen kontroll over. Den raste bort til mine hunder med mannen på slep. Jeg hadde ropt mine hunder på plass, (ja, det går faktisk an, selv med Flexibånd!) :D Hunden snurret det helt vanlige båndet rundt bena mine så jeg ramlet. Vel, det var en trivelig hund egentlig, så det ble hilsing og lek med mine hunder. Men skulle jeg kanskje ha spurt ham hvilken type bånd det var han hadde, slik at jeg kunne legge det for hat??

Det er ikke båndene det er noe i veien med, men mennesket som holder i det.

Og det tror jeg vi har fastslått for lenge siden, det er bare noe ved den den digre klumpen av en snelle-greie, det brennende båndet, og mangelen på IQ på 80% av de jeg har møtt med sånt bånd som farger tilværelsen min ganske sort-hvitt. Jeg sa forresten også at jeg vet det er vettuge folk som bruker det, men jeg blir faktisk fordomsfull når flesteparten av de jeg har møtt eller hørt om med flexi er folk som ikke har kontroll på hundene sine overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Lite vits i å spekulere i om det er flexien eller eiernes skyld.

Hadde det ikke vært for flexien så hadde de gått med hunden i kobbel og i det minste hatt fysisk kontroll istedetfor 8 meter line på andre siden av veien uten mulighet til å taue inn ulydigheta på noe effektivt vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det tror jeg vi har fastslått for lenge siden, det er bare noe ved den den digre klumpen av en snelle-greie, det brennende båndet, og mangelen på IQ på 80% av de jeg har møtt med sånt bånd som farger tilværelsen min ganske sort-hvitt. Jeg sa forresten også at jeg vet det er vettuge folk som bruker det, men jeg blir faktisk fordomsfull når flesteparten av de jeg har møtt eller hørt om med flexi er folk som ikke har kontroll på hundene sine overhodet.

Sikkert bare jeg som har vært veldig heldig med andre Flexibrukere jeg har møtt i årenes løp, for jeg har helt ærlig ikke truffet på særlig mange av de 80% ! :happy: Men jeg har jo møtt endel hundeeiere uten kontroll på hundene sine, helt uavhengig av type bånd, noen med vanlig kobbel, og selvsagt noen med Flexi, uten at de har festet seg mere i minnet enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt my share of folk som syntes det er helt OK å ikke flexe inn bikkja si før jeg vi passerer, selv om Grim tydelig er truende. Og jeg har forsåvid litt motforestillinger mot flexi. Jeg tenker litt automatisk at de ikke har kontroll, at bikkja ikke kan gå pent, osv. Men det kommer jo ann på hva man bruker det til.

Jeg bruker mye langline på Grim, fordi han blokker meg ut hvis han ser en annen hund, og det ER innmari pes med den lina. Kjedelig å måtte taue inn, jeg må hele tiden passe på beina mine osv, og det tar mye lengre tid å samle opp - så jeg kommer nok til å kjøpe flexi likavæl. Betyr ikke at jeg har tenkt til å gå med han ti meter forran meg midt i boligfeltet, men heller når vi kommer til turstier og liknende når han allerede går i sæle og får lov til å herje.

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...