Gå til innhold
Hundesonen.no

hund i flexi bånd over veien, og eier 3 meter bak..


Ross

Recommended Posts

Det var ett av mange problemer jeg har ramset opp i ulike tråder om flexibåndet. Jeg var sikkert idiot som ikke klarte å trykke på stoppknappen i tide, eller så det bikkja så, så jeg kunne gitt en "være her" kommando til henne, men det gjør ikke båndet noe bedre. Rekk opp hånda de som har brent seg selv eller andre på den lina. Resten av problemene har jeg jo erfart via andres bruk, fordi jeg ikke bruker det selv.

Rekker ikke opp hånda..

Det er flott at 2ne og sikkert en haug andre bruker flexiline med vett. Jeg har da også luftet andres hunder med flexiline innimellom, men syns det er svært ubehagelig med denne klumpen med et fiskesnøre i. Jeg ser heller ikke den store nytteverdien av å være "liksomløs".

Så fra å ha gått fra å være en idiotboks ingen kan bruke, så er vi nå enige om at jeg og sikkert en haug med andre faktisk KAN bruke flexiline med vett? Fremskritt, fremskritt!

- Og nytteverdien av å være "liksomløs" er stor om man f.eks har en hund som kan "liksom-innkalling", eller en hund som syns det er morsomt med "liksom-joggerjakt", eller en hund som er "liksom-hundeaggressiv", eller en hund med "liksom-løpetid", eller hund som er i "liksom-pubertet" og kan leke "ha ha, jeg er løs liksom"-leken.

Hva er det med flexibrukere som får dere til å bli så sure fordi andre ikke liker å bruke det, eller å møte andre som bruker det, fordi de da stort sett møter en hund med eier på avveier. Flexibrukere foren eder og vis meg at min kritikk er grunnløs for fremtiden. Intet ville glede meg mer.

Hva det er med oss flexibrukere som blir sure for at andre ikke liker å bruke det? Du har misforstått noe veldig, vel? Det man blir sur for, er jo at man blir tatt for å være en idiot (ref. idiotboksen, vettu?) bare fordi man har en plastdings med ei snor i i hånda.. Eller at folk går ut fra at man driver med selvskading og brennmerking av andre fordi at de selv ikke fikser den før nevnte idiotboksen..

Det blir for teit å skylde på båndet. Om du møter en idioteier med idiotlangline på idiotbikkja si, så er vi alle enige om at det ikke er LANGLINA som er problemet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Eniiiig, men jeg har fortsatt et ekstra stort hat på flexiliner. Klart, jeg har møtt gærne hundefolk i mange varianter, med rare bånd, korte bånd, lange bånd, uten bånd, og alle kan være like idioter, jeg er sikkert en idiot selv, men flexilina er liksom hat-båndet i min lille boble.

Jeg kan bare ikke begripe at det går an å hate en spesiell type hundebånd! :D

Særlig når du sier at du har møtt gærne hundefolk med alle slags typer bånd, som ikke har kontroll på hundene sine.

I dag, de bikkjene og jeg gikk tur, møtte jeg en fyr med et helt vanlig, men ganske langt hundebånd, festet til en diger berner sennen som han ikke hadde noen kontroll over. Den raste bort til mine hunder med mannen på slep. Jeg hadde ropt mine hunder på plass, (ja, det går faktisk an, selv med Flexibånd!) :D Hunden snurret det helt vanlige båndet rundt bena mine så jeg ramlet. Vel, det var en trivelig hund egentlig, så det ble hilsing og lek med mine hunder. Men skulle jeg kanskje ha spurt ham hvilken type bånd det var han hadde, slik at jeg kunne legge det for hat??

Det er ikke båndene det er noe i veien med, men mennesket som holder i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke begripe at det går an å hate en spesiell type hundebånd! :D

Særlig når du sier at du har møtt gærne hundefolk med alle slags typer bånd, som ikke har kontroll på hundene sine.

I dag, de bikkjene og jeg gikk tur, møtte jeg en fyr med et helt vanlig, men ganske langt hundebånd, festet til en diger berner sennen som han ikke hadde noen kontroll over. Den raste bort til mine hunder med mannen på slep. Jeg hadde ropt mine hunder på plass, (ja, det går faktisk an, selv med Flexibånd!) :D Hunden snurret det helt vanlige båndet rundt bena mine så jeg ramlet. Vel, det var en trivelig hund egentlig, så det ble hilsing og lek med mine hunder. Men skulle jeg kanskje ha spurt ham hvilken type bånd det var han hadde, slik at jeg kunne legge det for hat??

Det er ikke båndene det er noe i veien med, men mennesket som holder i det.

Og det tror jeg vi har fastslått for lenge siden, det er bare noe ved den den digre klumpen av en snelle-greie, det brennende båndet, og mangelen på IQ på 80% av de jeg har møtt med sånt bånd som farger tilværelsen min ganske sort-hvitt. Jeg sa forresten også at jeg vet det er vettuge folk som bruker det, men jeg blir faktisk fordomsfull når flesteparten av de jeg har møtt eller hørt om med flexi er folk som ikke har kontroll på hundene sine overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Lite vits i å spekulere i om det er flexien eller eiernes skyld.

Hadde det ikke vært for flexien så hadde de gått med hunden i kobbel og i det minste hatt fysisk kontroll istedetfor 8 meter line på andre siden av veien uten mulighet til å taue inn ulydigheta på noe effektivt vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det tror jeg vi har fastslått for lenge siden, det er bare noe ved den den digre klumpen av en snelle-greie, det brennende båndet, og mangelen på IQ på 80% av de jeg har møtt med sånt bånd som farger tilværelsen min ganske sort-hvitt. Jeg sa forresten også at jeg vet det er vettuge folk som bruker det, men jeg blir faktisk fordomsfull når flesteparten av de jeg har møtt eller hørt om med flexi er folk som ikke har kontroll på hundene sine overhodet.

Sikkert bare jeg som har vært veldig heldig med andre Flexibrukere jeg har møtt i årenes løp, for jeg har helt ærlig ikke truffet på særlig mange av de 80% ! :happy: Men jeg har jo møtt endel hundeeiere uten kontroll på hundene sine, helt uavhengig av type bånd, noen med vanlig kobbel, og selvsagt noen med Flexi, uten at de har festet seg mere i minnet enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt my share of folk som syntes det er helt OK å ikke flexe inn bikkja si før jeg vi passerer, selv om Grim tydelig er truende. Og jeg har forsåvid litt motforestillinger mot flexi. Jeg tenker litt automatisk at de ikke har kontroll, at bikkja ikke kan gå pent, osv. Men det kommer jo ann på hva man bruker det til.

Jeg bruker mye langline på Grim, fordi han blokker meg ut hvis han ser en annen hund, og det ER innmari pes med den lina. Kjedelig å måtte taue inn, jeg må hele tiden passe på beina mine osv, og det tar mye lengre tid å samle opp - så jeg kommer nok til å kjøpe flexi likavæl. Betyr ikke at jeg har tenkt til å gå med han ti meter forran meg midt i boligfeltet, men heller når vi kommer til turstier og liknende når han allerede går i sæle og får lov til å herje.

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...