Gå til innhold
Hundesonen.no

Championtitler


Izziebelle

Recommended Posts

Lurer veldig på om det er et sted som man kan finne oversikten over champion titler for flere land. Pappaen til Marco har mange titler og de er registrert i Finland så da oversetter jeg med google translate ;) Problemet får jeg ofte når jeg skal oversette til norsk igjen, for hva forkortes f.eks russiske championer med i Norge??

Så om noen enten veit mange forskjellige forkortelser og skriver de her, eller om de vet om en side med oversikt så blir jeg kjempe takknemlig.

- og forresten hvis en hund er Nordisk champion, fjerner man også finske tittelen da?? (litt blond sjø..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen slik oversikt, men kan du ikke skrive opp tittelrekken hans så kan vi prøve å hjelpe deg?

Det er så vidt jeg vet to forskjellige russiske oppnåelige championat (RKF.Uch og Rus.Uch.), men ta det med en klype salt. Belarus er Hviterussland, vet at mange ikke skjønner den.

En hund som blir nordisk champion har altså blitt champion i tre nordiske land - og da skal tittelen skrives Nord.Uch - ikke N.S.DK.Uch. Men jeg vet også at de ikke gjør det i Finland, der skriver de ut alle landene. Så der finnes ikke nordisk champion-tittelen lenger (de hadde den før). I Norge kortes det inn, men om den blir champion i det fjerde nordiske landet, står det Nord.Fin.Uch (hvis Finland er det siste nordiske landet den ble champion i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en oversikt på hjemmesiden min tidligere - her kommer utdrag av den.

UCh - utstillingschampion

LCh - lydighets champion

AgCh - agility champion

N UCh - Norsk utst. champion

S UCh - Svensk utst. champion

Fin UCh (or SF UCh) - Finsk utst. champion

Dk UCh - Dansk utst. champion

Gb Ch - Engelsk utst. champion

Nord UCh - Nordisk utst. champion.

Nord LCh - Nordisk lydighetschampion.

Int UCh - Internasjonal champion (4 CACIB, 3 forskjellige land, 4 forskjellige dommere)

Div. landstitler

A Ch – Østerisk

BiH Ch – Bosnia & Herzegovina

Cz Ch – Czech (Tsjekkia)

Hr Ch – Kroatioa

LUX Ch – Luxemburg

Pl Ch – Polisk

SCG Ch – Serbia & Montenegro

Sk Ch – Slovakisk

Slo Ch – Slovenisk

(osv.)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KANS MVA FIN MVA DK MVA EST MVA LV MVA LTU MVA RUS MVA BALTV-05 ESTJV-04 POHJ MVA S MVA TIEVATUULEN BALLEROJÄKÄLÄ

Vet at MVA betyr champion, de er litt vel tungvinte synes jeg siden de tar med MVA på hver eneste tittel :D

Jeg forstår alt untatt LV & POHJ.

Kennelsiden i Finland her

LV er Latvia, POHJ er Nordisk - altså fra da FKK godkjente nordiske championat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke de titlene bli kortet ned til Balt. uch?

Jo, de skal egentlig det, jeg mener Ola for eksempel har Balt i tittelen sin (i hvert fall bruker jeg det i X'ens stamtavle). Men det må søkes om parallelt med den tredje tittelen, jeg tror ikke alle i championatavdelingen i NKK vet det, siden det neppe er den tittelen som oftest genereres i Norge. Men Ola fikk den beskjeden da han var på utstilling der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - Balt Ch? - dèt visste jeg faktisk ikke. Men fysj så "kjedelig", da - jeg ville mye heller hatt med dette Russiske, latviske og sånt, da...

(Men det kanskje andre sier om Nord UCh også.)

Susanne

Det ble i hvert fall sagt at championat i Estland, Latvia og Litauen slås sammen til baltisk championat.

Men, det er jo de som skriver at hunden er Int.Nord.N.S.DK.Uch, så jeg tror ikke alle har skjønt at det er en "forkortelse".

Jeg husker derimot en hund hvis eier insisterte på at den var multivinner og multichampion, men NKK nektet å godta dette - det skal framgå av titlene i hvilke land de er oppnådd, hva vinnertitlene faktisk er. Og hva er egentlig multi? Er det fem, ti, tolv, sytten titler? Multi høres jo snabla flott ut, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...