Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser som er lite utbredt/avlet i Norge


thomas84

Recommended Posts

Hvis du kunne tenke deg en rase som nesten ikke har oppdrettere i Norge, ville du da tatt sjansen på å kjøpe fra oppdretter som kanskje ikke virker fullt så profesjonell som mange oppdrettere på andre raser? Vanskelig å forklare, men poenget er at med få oppdrettere på en rase kan det være vanskelig å finne en man er 100 % tilfreds med.

Jeg har ikke hund nå, men har veldig lyst på hund når jeg ikke lenger bor på en liten hybel. Sitter derfor og ser på forskjellige raser, og er ikke alle som har flust av oppdrettere i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke raser har du lyst på da? Den jeg har er heller ikke så veldig vanlig, men jeg fant da en perfekt oppdretter som solgte meg en perfekt valpejente :whistle:

Siden jeg er helt i "startfasen" så tillater jeg meg å skifte litt og rasene er ikke nødvendigvis så like, men av raser med lite norsk oppdrett har jeg sett på Hollandsk Gjeterhund og Grosser Schweizer Sennenhund.

Ser for meg at de til dels kan sammenlignes med Schäferhund/Groenendael/Tervueren og Berner Sennenhund, men jeg liker korthåret.

Edit: Da tenkte jeg naturligvis på den korthårete varianten av HG. Den kommer jo i flere pelstyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er helt i "startfasen" så tillater jeg meg å skifte litt og rasene er ikke nødvendigvis så like, men av raser med lite norsk oppdrett har jeg sett på Hollandsk Gjeterhund og Grosser Schweizer Sennenhund.

Ser for meg at de til dels kan sammenlignes med Schäferhund/Groenendael/Tervueren og Berner Sennenhund, men jeg liker korthåret.

Edit: Da tenkte jeg naturligvis på den korthårete varianten av HG. Den kommer jo i flere pelstyper.

Hollandsk gjeterhund vil jeg tro ligger mer midt mellom bruksschäfer/brukslanghårsbelger og malle. Altså mer hund enn den gjengse schäfer og langhårsbelger. Og du må være veldig påpasselig tror jeg når du skal ha HG for det er MYE dårlig når det gjelder mentalitet. Har selv sett på denne rasen da jeg skulle ha hund nå sist, men gikk vekk fra den pga det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hollandsk gjeterhund vil jeg tro ligger mer midt mellom bruksschäfer/brukslanghårsbelger og malle. Altså mer hund enn den gjengse schäfer og langhårsbelger. Og du må være veldig påpasselig tror jeg når du skal ha HG for det er MYE dårlig når det gjelder mentalitet. Har selv sett på denne rasen da jeg skulle ha hund nå sist, men gikk vekk fra den pga det siste.

Har tenkt litt over negative egenskaper hos Schäferhunden som HG også muligens kunne ha, siden jeg innbiller meg at de har noen likhetstrekk. Opplevd flere Schäferhunder som kobler helt ut når de treffer på andre hunder, men er da et par av disse som har vært militære.

Sett i forhold til Schäferhunden så jeg for meg at HG er en sunnere rase og nærmere det Schäferhunden opprinnelig var, men skal ikke si at jeg vet for mye om det.

Tenker da særlig i forhold til mange av de som brukes i utstilling med noe spesiell beinstilling, som jeg for enkelhets skyld velger å kalle det.

Hva tenkte du på med dårlig mentalitet? Ustabile, nervøse, aggressive? Har ikke noe ønske om en rabiat hund man ikke kan omgås andre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grosser Schweizer Sennenhund er jo kjempefin da :whistle: Liker de litt kraftige typene hehe.

Du får ha lykke til i letingen!

Synes de er flotte, og har et veldig godt inntrykk av gemyttet på Berner Sennenhund, hvis de er relativt like. Ser også noe på youtube for å få et lite innblikk ved siden av det jeg leser.

Takk skal du ha. Er nok fortsatt lenge til det eventuelt blir hund på meg, akkurat nå passer det veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenkte du på med dårlig mentalitet? Ustabile, nervøse, aggressive? Har ikke noe ønske om en rabiat hund man ikke kan omgås andre med.

Japp, nettopp den typen dårlig mentalitet. For meg er ikke bruksegenskaper alt, selv om det selvsagt er veldig viktig, jeg må ha en hund som jeg kan trives med i hverdagen også.

Edit: De fleste schäfere, iallefall de jeg møter, har som regel ikke problemer med folk til tross for at de kan være utrolig slitsomme i møter med andre hunder. Her tror jeg, dessverre, at hollenderen enda sliter med en del sosiale brister for å si det på en fin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært dypt skeptisk til å bruke oppdretter som ikke virker "helt bra" selv om rasen er lite utbredt i Norge slik at man ikke har så mye å velge mellom. Dels ville jeg ikke støtte oppdrettere som ikke er helt seriøse (sånne kan faktisk gi en hel hunderase et ufortjent dårlig rykte hvis rasen er sjelden) og dels så ville jeg ikke kjøpe en hund hvor det var større sannsynlighet for at det ville bli problemer. Gemyttproblemer er pyton - hundehold skal jo være til glede og en hund med et ikke helt kurant gemytt kan gjøre hundeholdet til et lite dundas. Potensielle helseproblemer er også like pyton. Man blir jo glad i bisken sin og å måtte feks avlive hund pga en arvelig sykdom som kunne vært unngått hadde man valg en oppdretter med god oversikt, det er bare tragisk.

Finner man ingen OK oppdretter i Norge så har vi jo Sverige.. eller England for den saks skyld (land med greie importforhold)- skal man ha en slik hunderase så må man heller jobbe litt mer i utredningsfasen, sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå har jeg noe erfaring med korthårs hollender fra tidligere. Jeg ville IKKE ha kjøpt den rasen i Norge, uansett hvordan jeg oppfattet den oppdretteren. Grunnen til dette er at de aller fleste KH i norge stammer fra den samme linja og den er etter mitt syn ikke noe å samle på. Det er dårlig gemytt, dårlige bruksegenskaper og dårlig helse på svært mange individer.

Hvis du ønsker deg KH så importer fra sverige, danmark, tyskland, nederland eller belgia. Det er en forholdsvis enkel prossess om du tar inn valp under 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg noe erfaring med korthårs hollender fra tidligere. Jeg ville IKKE ha kjøpt den rasen i Norge, uansett hvordan jeg oppfattet den oppdretteren. Grunnen til dette er at de aller fleste KH i norge stammer fra den samme linja og den er etter mitt syn ikke noe å samle på. Det er dårlig gemytt, dårlige bruksegenskaper og dårlig helse på svært mange individer.

Hvis du ønsker deg KH så importer fra sverige, danmark, tyskland, nederland eller belgia. Det er en forholdsvis enkel prossess om du tar inn valp under 12 uker.

Takker for informasjon, er nok noe i det dere sier. Av ren nysgjerrighet, hvordan er reglene for import i korte trekk, får man valpen "med det samme"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden er under 3 mnd er det bare å ta med seg hunden ja. Eller ikke bare bare da, men godkjenninger fra mattilsynet og de landene du skal igjennom er jo fort gjort å ordne. Noe mer enn det er det vel egentlig ikke. (Om du importerer fra land som har den 3 mnds regelen vel og merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe "nye raser" i Norge, iallefall om jeg ikke følte at oppdretter var "helt på topp" (eller åssen man skal si det). Men, det er jo absolutt ikke dermed sagt at la oss si det første kullet av en rase i Norge ikke er bra! Men jeg ville nok prøvd å funnet ut hva oppdretter kunne om rasen, åssen linjer det er tilbake osv. (men det gjør man jo som regel uansett hvor etablert en rase er i landet vil jeg tro).

Så, konklusjon... Hadde jeg følt at oppdretter virkelig visste hva de drev med, og brant for rasen, så hadde jeg vel fint kunne kjøpt her, selv om rasen er temmelig liten i landet. (nå snakker jeg generelt, ikke nødvendigvis om de rasene TS mener her, for de vet jeg for lite om :whistle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Takker for informasjon, er nok noe i det dere sier. Av ren nysgjerrighet, hvordan er reglene for import i korte trekk, får man valpen "med det samme"?

Import reglene er slik i hovedtrekk: Man kan søke mattilsynet om å få importere valp under 12 uker uten rabiesvaksine til Norge. Søknaden må være sendt og godkjent på forhånd før man henter valp. Regler finner du på mattilsynet.no Da kan man hente valp på 8 uker og ta med til Norge under forutsetningen at mattilsynet godkjenner den hunden.

Edit: Med unntak fra sverige, der er det fri import/export. Der må man kun betale moms for hunden ved grensepassering (dette gjelder forøvrig ved all import) ingen krav til vaksiner el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Import reglene er slik i hovedtrekk: Man kan søke mattilsynet om å få importere valp under 12 uker uten rabiesvaksine til Norge. Søknaden må være sendt og godkjent på forhånd før man henter valp. Regler finner du på mattilsynet.no Da kan man hente valp på 8 uker og ta med til Norge under forutsetningen at mattilsynet godkjenner den hunden.

Edit: Med unntak fra sverige, der er det fri import/export. Der må man kun betale moms for hunden ved grensepassering (dette gjelder forøvrig ved all import) ingen krav til vaksiner el.

Men hvordan blir det prismessig? Betaler man toll i Norge pluss mva i begge land, og vil valpen være dyrere pga ekstra vaksiner?

Er ikke slik at pengene er det viktigste, men når man har handlet fra utlandet tidligere vet man hvordan totalpakken kan bli svindyr.

Edit: Dersom noen av dere har importert, har dere da reist til oppdretter for å se, og kanskje kombinert det med en ferietur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan blir det prismessig? Betaler man toll i Norge pluss mva i begge land, og vil valpen være dyrere pga ekstra vaksiner?

Er ikke slik at pengene er det viktigste, men når man har handlet fra utlandet tidligere vet man hvordan totalpakken kan bli svindyr.

Edit: Dersom noen av dere har importert, har dere da reist til oppdretter for å se, og kanskje kombinert det med en ferietur?

Fra Sverige betaler man vel 25% moms av hva valpen kostet. Prisen på hollender i Sverige ligger vel på rundt 10.000-12.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Men hvordan blir det prismessig? Betaler man toll i Norge pluss mva i begge land, og vil valpen være dyrere pga ekstra vaksiner?

Er ikke slik at pengene er det viktigste, men når man har handlet fra utlandet tidligere vet man hvordan totalpakken kan bli svindyr.

Edit: Dersom noen av dere har importert, har dere da reist til oppdretter for å se, og kanskje kombinert det med en ferietur?

I sverige, så betaler man ikke moms på valpen, men man betaler moms (mva) ved grensepassering uansett hvilket land man importerer fra. Det er ikke toll på hunder.

Dvs kjøper du en hund i la oss si Danmark til kr 10.000 så tar du den med på flyet til norge, når du kommer i tollen så går du på rødt -varer til fortolling- viser papirene fra mattilsynet på tillatt import av valp under 12 uker og betaler mva på valpen 25% av kjøpesum 2500kr. Tar med din hund til kr 12500 med hjem og lever forhåpentligvis lykkelig resten av deres dager :whistle:

Det er ingen vaksiner som skal gies utover de vanlige valpevaksinene, så det er ingen ekstra kostnader på det.

Totalpakken blir valpens pris +25% (mva) og evt reiseutgifter.

De aller fleste oppdrettere setter pris på om man kommer en tur og ser på valpene før henting, de seriøse oppdretterne jeg kjenner sender ikke valper alene, der må man komme å hente hunden selv for å få kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker deg KH så importer fra sverige, danmark, tyskland, nederland eller belgia. Det er en forholdsvis enkel prossess om du tar inn valp under 12 uker.

Ville bare føye til at man skal være forsiktig i Sverige også og bruke mye tid på å bli kjent med hundene, har hørt mye om svenske hollendere også. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen av de rasene du ser etter, men da jeg kjøpte Simba var han fra det 3 kullet i Norge, hvorav ett av kullene ikke var registrert, og det andre kullet var de jeg kjøpte av som hadde hatt. Jeg la mye vekt på det som de tidligere valpekjøperene sa. Og så tok jeg kontakt med den oppdretteren foreldrene kom fra i utlandet(og andre oppdretter i utlandet).

Men det som jeg slet mest med var at jeg ikke hadde møtt noen eksempler av rasen, og det er alltid vanskelig å få et virkelig bilde av rasen ved å lete på nettet, og det fantes da uansett svært lite info også på den tiden. Det andre er jo det at her i Norge så kan vi jo sjekke dogweb ang hd og andre sykdommer, det er ofte vanskelig om man importere, og ofte så har andre land andre normer for hva de gjør av tester på hunder.

Men det må sies at jeg ble kjempefornøyd med oppdretteren min, og vi ble gode venner. Men hadde det vært like lett å importere da som det er nå, så hadde jeg nok importert, men det er jeg glade for at jeg ikke gjorde nå da...Da hadde jeg jo ikke hatt min god-gutt Simba, og så hadde jeg heller ikke hatt en oppdretter som hadde fulgt meg gjennom Simbas liv slik min oppdretter her i Norge har gjort, og det er noen med det også når det er en ukjent rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...