Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl på Bichon Frise hann


Eva-Catrine

Recommended Posts

Har en Bichon Frise, Marco som blir 5 i mai, som jeg har lyst å bruke til avl.

Men hvordan finner jeg en passende tispe til han?? Har (korny som det kasje er sittet inn en annonse på finn :D )

Og det jeg lurer mest på er,

Hva ser en oppdretter etter i en hann??

Marco er som sagt snart 5, fin jevn hvit i pelsen. (Holder han helt kort i pels, da jeg syntes det er finere, og lettere å holde da jeg ikke bruker han til utstilling uansett. :) så han ser ikke ut som en vanlig BF akkurat :) Har det noe å si??)

Han er veldig rolig når han er inne, men kan innimellom bli litt hyper. Som når han er våt i pelsen etter et bad. Han er vel litt sofa gris. Liker å ligge å kose.

Men er veldig glad i å være ute. Han elsker å hoppe rundt i snøen.

Foreldrene er premierte. Han er selv premiert en gang som valp (har bare vert på en utstilling) da ble han nr 5 av alle i showet, og best i sin rase.

Dyrlegen var veldig imponert over kroppen hans, og sa han var veldig atletisk bygd.

Selv om han er større en han skal.

Har hørt at Bichon Frise skal være rundt 4,5 - 5,5 kilo, Marco derimot er ca 9 kilo. Men han er på ingen måte tykk. Slank og fin, og jeg syntes han har fine linjer. Men jeg har ikke akkurat så god peiling på det. ;)

Han er bare stor vokst. Det er vel det som bekymrer meg. :D

Dyrlegen var og imponert over at han var ekstremt tålmodig. Står helt i ro f.eks hos frisør, under bading, under føning, hos dyrlegen.

Er det noe annet en oppdretter ser etter??

Å om han er "god nok" til avl, hvordan finne skikkelige og seriøse oppdrettere??

Å er det noe jeg bør gjøre??

Noen tester av noe slag han bør ha??

Hadde sittet pris på om noen kunne svart meg på min spørsmål. :)

post-5161-1234231988_thumb.jpg

Marco, min skjønnhet ;) Han er jo søt,, eller?!?! :D

post-5161-1234232167_thumb.jpg

Eneste bilde jeg har tatt av han i det siste der han står, å man ser hele kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det selv: "Men hvordan finner jeg en passende tispe til han?? "

Og svaret er - DU kan ikke finne en tispe til han, det må være tispeeierne som finner gutten din og ønsker å bruke han.

For at oppdr. skal "finne" en hannhund må de først og fremst få se han. Dette gjøres oftest på utstillinger. Dessuten må hunden oppfylle i alle fall minimumskravene til premiering (hvis raseklubben har slike).

Dessuten må han ha gjennomført alle evt. helseundersøkelser som må til (varierer fra rase til rase), så valpene blir godkjent av raseklubb, kan registreres, etc.

Så må den ha en stamtavle som er interessant. Dette varierer selvsagt også fra oppdretter til oppdretter hva denne er på utikk etter av linjer/stamme.

Dette er en rase det finnes mange av rundt omkring, så en hannhund bør nok ha noe spesielt ved seg for at de seriøse oppdretterne er interessert i å bruke han i avl.

De oppdr. som finner en hannhund på Finn.no vil neppe være å regne som seriøse på noen som helst måte, dessverre...

Men kom deg ut i hundelivet - stille han ut, finn konkurranseformen HAN trives med, også kanskje du møter på en oppdretter som er på utkikk etter akkurat de egenskapene HAN har?

Lykke til,

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må stille hunden din på en utstilling å få en rød sløyfe. Så må han øyelyses og kneleddsjekkes antaglivis med resultatet fri. Så kan du ta kontakt med raseklubben å si at han står tilgjenglig for avl. Kanskje du kan få oppdretteren din til å hjelpe deg med å få han godkjent for avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Din hanne en avlshanne??

Hvis din hanne er friskog sunn og en fin representant for rasen, kan du stille han ut på 3 utstillinger for å få han vurdert av en dommer.

Hvis han er bra nok kan du øyenkluse og sjekke knær for Patella Luksasjon.

Det går mange fine hjemmehunder uten at deres gener kommer til nytte." står det på hjemmesidene til BF klubben.

Du kan jo kontakte din oppdretter/ en som driver med rasen å be dem ta en sjekk? Noen hunder kan være så bra at de gjør det godt selv om de er for store, fordi resten er så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ser jo flott ut, da :whistle: Personlig syns jeg at de er finest når de er kortklipte (som din) og litt store. Men min - eller din - personlige mening om han hjelper desverre ikke så mye i denne sammenhengen.

De fleste seriøse oppdrettere vil nok kreve at du har stilt han ut og tatt de grunnleggende helsesjekkene. Jeg er ikke helt sikker på hva som er vanlig å sjekke på bichon frise, men det kan du finne ut av via en oppdretter el. raseklubben. For å stille han ut, må du nok også la pelsen vokse ut og klippe den i fasong. Hvis alt annet på han er veldig bra, så kan det kanskje (men bare kanskje) hende at en dommer vil se gjennom fingrene på at han er litt for stor. Når det gjelder vekt, så tror jeg ikke det er uvanlig at mange bichoner ligger over det som angis i standarden, men jeg vet ikke hvor nøye de er på det i bedømmingen.

Jeg hadde en bichon havanais som var helt i utkanten av standarden når det gjaldt størrelse, men han ble likevel norsk svensk utstillingschampion fordi resten var bra. Men havanaisen var skjelden den gangen og du får nok langt større konkurranse i ringen med en bichon frise.

Hvis jeg var deg ville jeg absolutt rådføre meg med oppdretteren hans. Når du skal avle på en hund, så holder det ikke bare at akkurat den hunden er frisk og flott, men du bør også vite litt om svakheter og styrker hos søsken, foreldre, besteforeldre osv. Så ta en prat med oppdretteren, du!

Ellers er det jo ingen katastrofe om du ikke får avlet på han. Man er jo akkurat like glad i hunden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Har en Bichon Frise, Marco som blir 5 i mai, som jeg har lyst å bruke til avl.

Men hvordan finner jeg en passende tispe til han?? Har (korny som det kasje er sittet inn en annonse på finn :P )

Og det jeg lurer mest på er,

Hva ser en oppdretter etter i en hann??

Marco er som sagt snart 5, fin jevn hvit i pelsen. (Holder han helt kort i pels, da jeg syntes det er finere, og lettere å holde da jeg ikke bruker han til utstilling uansett. :P så han ser ikke ut som en vanlig BF akkurat :lol: Har det noe å si??)

Han er veldig rolig når han er inne, men kan innimellom bli litt hyper. Som når han er våt i pelsen etter et bad. Han er vel litt sofa gris. Liker å ligge å kose.

Men er veldig glad i å være ute. Han elsker å hoppe rundt i snøen.

Foreldrene er premierte. Han er selv premiert en gang som valp (har bare vert på en utstilling) da ble han nr 5 av alle i showet, og best i sin rase.

Dyrlegen var veldig imponert over kroppen hans, og sa han var veldig atletisk bygd.

Selv om han er større en han skal.

Har hørt at Bichon Frise skal være rundt 4,5 - 5,5 kilo, Marco derimot er ca 9 kilo. Men han er på ingen måte tykk. Slank og fin, og jeg syntes han har fine linjer. Men jeg har ikke akkurat så god peiling på det. ;)

Han er bare stor vokst. Det er vel det som bekymrer meg. :aww:

Dyrlegen var og imponert over at han var ekstremt tålmodig. Står helt i ro f.eks hos frisør, under bading, under føning, hos dyrlegen.

Er det noe annet en oppdretter ser etter??

Å om han er "god nok" til avl, hvordan finne skikkelige og seriøse oppdrettere??

Å er det noe jeg bør gjøre??

Noen tester av noe slag han bør ha??

Hadde sittet pris på om noen kunne svart meg på min spørsmål. :P

post-5161-1234231988_thumb.jpg

Marco, min skjønnhet :P Han er jo søt,, eller?!?! ;)

post-5161-1234232167_thumb.jpg

Eneste bilde jeg har tatt av han i det siste der han står, å man ser hele kroppen.

Hei. jeg har ei venninne som leter etter en hannhund som hun kan avle med. hun har en Bichon Frise som er 8 år gammel og heter Tina. kan sende bilder hvis du er intresert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. jeg har ei venninne som leter etter en hannhund som hun kan avle med. hun har en Bichon Frise som er 8 år gammel og heter Tina. kan sende bilder hvis du er intresert.

8 år var da en høy alder å avle på spør du meg men.. :lol: Har Tina hatt valper før eller blir det hennes første kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. jeg har ei venninne som leter etter en hannhund som hun kan avle med. hun har en Bichon Frise som er 8 år gammel og heter Tina. kan sende bilder hvis du er intresert.

Fra NKK's etiske grunnregler for avl og oppdrett:

"- En tispe kan få registret maksimalt 5 kull etter seg, og paring skal ikke finne sted etter at tispen har fylt 8 år."

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...